Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7386)
Vierailija kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisuudessa on viime vuosikymmeninä ollut ymmärrys, että lääketieteellisistä ja terveydellisistä syistä raskaaksi tuleminen voidaan estää. Tähän liittyy myös vanhempien psyykkinen tila, onhan se usein vielä haastavampi hoitaa ja vaikutuksiltaan arvaamaton. Erityistilanteissa joudutaan turvautumaan luterilaisen etiikan periaatteeseen, että syntynyt elämä on arvokkaampi kuin syntymätön.
Näiden periaatteiden selkeä ääneen lausuminen on yhä tärkeää. Siksi herätysliikkeen johdon julkinen toteamus, ettei ehkäisykieltoa ole, tuntuu oikealta.
Julkinen keskustelu tahtoo kapeutua ja kieroutua. Siksikin on tarpeen muistaa, että seksuaalisuus on Jumalan luomislahjaa ja rikkautta. Raamattu rohkaisee aviopuolisoita kunnioittamaan ja kantamaan vastuuta toisistaan sekä iloitsemaan ja nauttimaan seksuaalisuudesta. Seksuaalisuudella on monia ulottuvuuksia. Se on aviopuolisoille myös osa k
Too late. Miksi se oikea usko ei avannut tätä ymmärrystä jo 60-luvulla.. . kylläpä on uskonkäsitykset muuttuneet, ei olekaan muuttumaton usko. Erittäin surullista mitä vahinkoa on tuotettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki mitä SRK sanoo on otettu totuutena, asioita ei ole voinut mitenkään kyseenalaistaa, mitään omia ajatuksia ei ole saanut olla.
Ei voi käsittää, että ihminen voi elää opetuksen mukaan, ilman että ajattelisi itse.
Pelko. Helvetinpelko on isketty lujaa ihmisiin.
Ei muuttumaton usko vaan muuttumaton Jumalan sana (Raamattu). Olet käsittänyt väärin.
Vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan, että Jumalan sana pysyy, mutta seurakunnan jäsenet, paikallistoimijat tai puhujat voivat erehtyä, ja historia (esim. hoitokokoukset) osoittaa, että laaja käytännöllinen harhautuminen on mahdollista, vaikka ydinoppi ei olisi muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuttumaton usko vaan muuttumaton Jumalan sana (Raamattu). Olet käsittänyt väärin.
Vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan, että Jumalan sana pysyy, mutta seurakunnan jäsenet, paikallistoimijat tai puhujat voivat erehtyä, ja historia (esim. hoitokokoukset) osoittaa, että laaja käytännöllinen harhautuminen on mahdollista, vaikka ydinoppi ei olisi muuttunut.
Höpsis. Vl-liikkeessä ajatellaan, että oma usko on ainoa ja oikea ja avaa erehtymättömän ymmärryksen. Kuten tiedämme, tämä ei pidä paikkaansa, opit on vaihdelleet hyvinkin paljon historian aikana, myös selkeitä harhaoppeja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki mitä SRK sanoo on otettu totuutena, asioita ei ole voinut mitenkään kyseenalaistaa, mitään omia ajatuksia ei ole saanut olla.
Ei voi käsittää, että ihminen voi elää opetuksen mukaan, ilman että ajattelisi itse.
"Henkisen kontrollin neljä elementtiä muodostavat toisiinsa vaikuttavan verkoston, jonka avulla pystytään vaikuttamaan voimakkaisiinkin yksilöihin."
https://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisoista/milloin-huolestua/
Ja usein tuonkailtaisiin yhteisöihin synnytään. Mietipä vaikka pientä lasta, joka on persoonallisuuspiirteiltään tunnollinen, sovinnollinen ja neuroottinen. Ja kun maailmankuva ja identiteetti muodostuvat tuollaisessa yhteisössä niin ei sitä helpolla ala asioita kyseenalaistamaan. Tiedän ihan omasta kokemuksesta. Keski-ikäiseksi asti meni ja vuosia terapiaa ennenkuin uskalsin edes kyseenalaistaa. Ja tämän viikon Päivämies on tosiaan konkreettinen esimerkki siitä, että kyseenalaistamisesta edelleen liikkeessä varoitellaan.
https://www.evermind.fi/viisi-suurta-persoonallisuuden-piirretta/
Vierailija kirjoitti:
Keskustelua on turha jatkaa.
Olen istunut seurapenkissä koko ikäni ja tunnen satoja vl-naisia. Koskaan ei ole käsketty terveyttä uhrata, kuten noissa julkisissa lausunnoissakin todetaan.
Ei myöskään ole näyttöä siitä, että vl-naisten terveys olisi huonompi kuin muulla tavalla uskovien.
Te olette poteronne kaivaneet, pysykää toki niissä.
Minä jatkan eteenpäin. Olen onnellinen, että meillä on vielä Suomessa uskonnonvapaus.
Ei ole ehkä käsketty terveyttä uhrata mutta on käsketty pysymään uskomassa eli käytännössä olemaan ehkäisemättä.
Ja on tosi surullista, että vasta vakava sairaus antaa "luvan" ehkäistä ja silloinkin vasta jos omatunto sen sallii. Mielestäni ehkäisylle on todella paljon muitakin vähintään yhtä tärkeitä perusteita kuin vakava sairaus/terveyden uhraaminen.
Meillä on selkeästi sekä erilainen uskonkäsitys että erilainen käsitys vanhoillislestadiolaisuudesta.
Olen kokemusasiantuntijana (yli 50 v vl) yrittänyt perustella omaa näkemystäni, mutta silti te haluatte pysyä omassanne. Perusteluna höpsis tai mutu.
Jatketaan muita hommia, tämä ei valmistu koskaan :D
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoden Päivämiehen numeron 3 (15.1.2025) pääkirjoituksessa, joka on otsikoitu "Kysyä saa ja kannattaa" kirjoitetaan seuraavasti:
"Uskovaisten keskustelussa haetaan yhteistä suuntaa. Rukouksena on, että Jumala avaisi yhteisen ymmärryksen ja auttaisi tyytymään siihen. Kuten tämän lehden teemasivuilla muistutetaan: "Pyhä Henki avaa, selittää ja kirkastaa Sanaa Jumalan seurakunnassa, joka ei Lutherin mukaan voi erehtyä 'vähäisimmässäkään uskonkohdassa'." Siksi uskovaisten yhteydessä pysyminen ja yhteisiin kokoontumisiin osallistuminen vahvistavat uskoa."
Niin. Eli kokonaisuutena koko seurakunta ei mene vikaan, mutta yksittäiset toimijat kyllä.
En näe noita ristiriitaisina
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eli kokonaisuutena koko seurakunta ei mene vikaan, mutta yksittäiset toimijat kyllä.
Totta kai koko seurakunta voi mennä vikaan. Entä uskonnollinen yhteisö? Totta kai kun se koostuu syntisistä ihmisistä. Ilmestyskirjassa seitsemästä seurakunnasta viisi oli jo eksynyt väärille poluille. Vain kaksi oli pysynyt uskollisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta nyt kantaa eri uskontokuntien toimintaan, niin ihmettelen vain, että miksi helvettiä ei pitäisi pelätä? Jokaisen kristityn pitäisi pelätä sinne joutumista. (Jos siis uskoo Raamatun mukaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta nyt kantaa eri uskontokuntien toimintaan, niin ihmettelen vain, että miksi helvettiä ei pitäisi pelätä? Jokaisen kristityn pitäisi pelätä sinne joutumista. (Jos siis uskoo Raamatun mukaan).
Koska raamattu sanoo, ettei kristityn pidä pelätä. "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa."
Itse asiassa raamatussa sanotaan satoja kertoa eri muodossa "älä pelkää", se on sanoma kristitylle, pelossa ei tarvitse elää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näkemystemme ero on siinä kuinka suurta keskenään yksimielisten yksittäisen toimijoiden joukkoa voi vielä pitää yksittäisinä toimijoina ennen kuin heitä ja heidän näkemystään tulee pitää seurakuntana ja sen oppina.
Ei kristityn tarvitse pelätä, voi luottaa rakastavaan ja armolliseen Jumalaan. "Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kantavat iankaikkiset käsivarret." Pelon lietsominen ei kuulu kristinuskoon, uskonnollisten yhteisöjen vallankäytön muotoon se voi kuulua. Jeesus itse sanoi raamatun mukaan "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun" ja "En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne." ja "Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon" ja "Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman" ja "Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe noita ristiriitaisinaEhkä näkemystemme ero on siinä kuinka suurta keskenään yksimielisten yksittäisen toimijoiden joukkoa voi vielä pitää yksittäisinä toimijoina ennen kuin heitä ja heidän näkemystään tulee pitää seurakuntana ja sen oppina.
Voi olla näin!
Minulta on liian epäselvä tuo seurakunta (tarkoitin sillä sitä Pyhän Hengen valaisemaa Jumalan seurakuntaa, en maallista rakennetta)
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
Mitä se merkitsee? Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua yksin häneen.
Uskovainen on armon alla, ei tarvitse pelätä. Ilman oikeaa uskoa ihminen on lain alla ja on syytä pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska raamattu sanoo, ettei kristityn pidä pelätä. "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa."
Itse asiassa r
Nyt otit vain yhden raamatunkohdan. Kyllä Raamatussa myös kehotetaan pelkäämään Jumalaa. Totta kai uskova saa luottaa siihen, että kaduttuaan ja parannuksen tehtyään hän perii iänkaikkisen elämän. Mutta ei Raamatussa todellakaan tule esille se, että Jumalaa ja hänen sanaansa vastaan toimimista ei pitäisi pelätä, päinvastoin se sanotaan täysin suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kristityn tarvitse pelätä, voi luottaa rakastavaan ja armolliseen Jumalaan. "Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kantavat iankaikkiset käsivarret." Pelon lietsominen ei kuulu kristinuskoon, uskonnollisten yhteisöjen vallankäytön muotoon se voi kuulua. Jeesus itse sanoi raamatun mukaan "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun" ja "En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne." ja "Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon" ja "Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman" ja "Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
"Herran pelko on viisauden alku, hyvä ymmärrys kaikille, jotka sitä noudattavat. Hänen ylistyksensä pysyy iankaikkisesti." (Ps.111:10)
Eli jumalanpelko on suoranaista viisautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Herran pelko on viisauden alku, hyvä ymmärrys kaikille, jotka sitä noudattavat. Hänen ylistyk
https://www.kotimaa.fi/blogit/jumalan-pelkaaminen/
Tuossa hyvä tiivistelmä terveestä Jumalan pelosta.