Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7386)
*tämän tosiasian varassahan , sori ylimäärinen Jos
Pelko on tehokas tapa hallita ihmisiä. Kannattaa miettiä kuka sitä pelkoa syöttää ja miksi.
Olisipa tosiaan syntynyt vl-liikkeeseen mielummin tällä vuosituhannella. Nämä nykyiset vl-nuoret varsinkin elää ihan eri todellisuudessa.😃
Vierailija kirjoitti:
Vl-uskoon on vähän kuulunut sellainen, että asiat selitellään parhain päin. Siinä on puolensa mutta ongelmansa. "Jouduin psykoosin, sairastuin vakavasti raskaudesta, mutta koen siunauksena miten olen selvinnyt. Uskovaiset ovat niin paljon auttaneet ja tukeneet. Kyllä nämä lapset ovat siunaus vaikka väsyttää ja ei millään jaksaisi, sitten pienet kädet kietoutuu kaulaan ja ihan sydämessä läikähtää." Jne. Eli kun pyritään selittämään kaikki positiivisen kautta niin ei samalla myönnetä ongelmia. En itse jaksaisi tuollaista.
Näin vl:na allekirjoitan tämän osittain. Olen suoraan sanottuna itsekin vierastanut sitä joskus: jos tarkastelen yhteisöä siltä ajalta, jona olen itse siihen kuulunut (olen se sama noin 30 v nainen, joka kirjoitti tänne viestiä vähän aikaisemmin), noin 1990-2010-luvuillla esimerkiksi yhteisön julkaisuissa ja esimerkiksi rauhanyhdistysten keskusteluilloissa (yksityisesti käydyissä keskusteluissa on voinut olla silloinkin avoimempaa ja erilainen sävy, mutta olin lapsi/varhaisnuori tuolloin ja en niitä ole siksi ollut kuulemassa, vaikka aikuisten kesken sellaisia olisi käytykin) oli tietynlainen "filtteri", että vaikeista tunteista ja asioista ei voitu keskustella ihan suoraan.
Ehkä myös tässä näkyy suuri kaipuuni rehellisyyteen (ylipäätään kaikissa asioissa, ei vain uskoon liittyvissä), mutta minulle se muutos on ollut todella virkistävä, että karkeasti arvioiden noin 2010-luvulta eteenpäin asioista on oikeasti alettu puhua suoraan, kannustetaan suoraan hakemaan esimerkiksi ammattiapua eikä "pehmoilla" tuolla tavoin, että kyllä niitä voimia aina jostain löytyy taas jne. Ihmiset avautuvat hyvin vaikeista asioista hyvin suoraan puhuen ja myös keskustelut niiden pohjalta ovat vakavia, suoria ja rehellisiä, ja mielestäni hyvällä ja tukevalla tavalla, ei tuomiten. Ylipäätään että ihmiset puhuvat avoimesti vaikeista asioista, ne pystytään kohtaamaan ja niistä keskustelemaan. En tunnistakaan enää sitä samaa "filtteriä", joka joskus toiminnassa oli.
Ja tiedän, että en ole ainoa, joka kokee näin: oilen kuullut myös monelta muulta samanlaisia kokemuksia, että on vapauttavaa, kun asioista voi puhua suoraan eikä niiden suhteen enää "hissutella ja hyssytellä" vaan kohdataan ihminen ja yritetään aidosti tukea, ohjata esimerkiksi juuri avun pariin. Itse näen, että esimerkiksi ammattiapu on Jumalan siunausta eikä se ole mitenkään "uskon vastaista" ajatella, että joskus se, että Jumala antaa voimia, on ohjautua sen pariin ja tehdä myös sen suosittelemia ratkaisuja.
Esimerkiksi sanontaa "kenellekään ei anneta enempää taakkaa kuin hän jaksaa kantaa" ei suositella enää käytettävän missään tilanteessa (tai toivotaan suoraan, että ei käytetä), sillä se ei pohjaudu millään tavalla Raamattuun ja voi olla suorastaan vaarallinen joissakin tilanteissa, jos ihminen ei siihen luottaessaan esimerkiksi hae apua siinä vaiheessa kuin todellakin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa tosiaan syntynyt vl-liikkeeseen mielummin tällä vuosituhannella. Nämä nykyiset vl-nuoret varsinkin elää ihan eri todellisuudessa.😃
Vanhoillislestadiolaisuuden kannalta oli virhe avautua maailmalle netin välityksellä, aiemmin on ollut helpompi pitää kiinni kaikesta vanhakantaisesta.
Kaikki ulkopuolinen paine on saanut tämän muutoksen aikaiseksi. Onneksi SRK ei tajunnut kieltää nettiä. Alkuun netti ei mikään uhka ollut, mutta kehitys muutti sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl-uskoon on vähän kuulunut sellainen, että asiat selitellään parhain päin. Siinä on puolensa mutta ongelmansa. "Jouduin psykoosin, sairastuin vakavasti raskaudesta, mutta koen siunauksena miten olen selvinnyt. Uskovaiset ovat niin paljon auttaneet ja tukeneet. Kyllä nämä lapset ovat siunaus vaikka väsyttää ja ei millään jaksaisi, sitten pienet kädet kietoutuu kaulaan ja ihan sydämessä läikähtää." Jne. Eli kun pyritään selittämään kaikki positiivisen kautta niin ei samalla myönnetä ongelmia. En itse jaksaisi tuollaista.
Näin vl:na allekirjoitan tämän osittain. Olen suoraan sanottuna itsekin vierastanut sitä joskus: jos tarkastelen yhteisöä siltä ajalta, jona olen itse siihen kuulunut (olen se sama noin 30 v nainen, joka kirjoitti tänne viestiä vähän aikaisemmin), noin 1990-2010-luvuillla esimerkiksi yhteisön julkaisuissa ja esimerkiksi rauhanyhdistysten keskust
Tämä on hienoa kuulla, aidosti. T. Ei- vl
Ei se silti kaikkia ongelmia poista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vl:na allekirjoitan tämän osittain. Olen suoraan sanottuna itsekin vierastanut sitä joskus: jos tarkastelen yhteisöä siltä ajalta, jona olen itse siihen kuulunut (olen se sama noin 30 v nainen, joka kirjoitti tänne viestiä vähän aikaisemmin), noin 1990-2010-luvuillla esimerkiksi yhteisön julkaisuissa ja esimerkiksi rauhanyhdistysten keskust
Pieni lisäys vielä tähän: ehkä tässä keskustelukulttuurin avautumisessa ja "rehellistymisessä" näkyy myös yleisempikin muutos yhteiskunnassa. Tai, tuntuu että asioista muutenkin puhutaan suoremmin ja rehellisemmin kuin ennen, ei vain vl-piireissä. Esimerkiksi olen kohdannut vanhempia ihmisiä, ei ehkä edes millään tavalla uskonnollisiakaan, jotka ovat hyvin hämmentyneitä siitä, että aiheista kuten itsetyydytys puhutaan avoimesti. Toki sama näkyy myös vl:ien keskuudessa: nuoremmat ikäpolvet puhuvat asioista selvästi suoremmin kuin vanhemmat, vaikka keskustelukuttuuri olisikin avautunut jonkin verran kaikenikäisten keskuudessa.
-vl-n-30v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maternaalikuolleisuus on Suomessa erittäin harvinaista, luokkaa 38 kuolemaa per 100000 synnytystä, riippuen tilastointimenetelmästä ja ajankohdasta.
Vakavat synnytyskomplikaatiot (esim. eklampsia, verensiirrot, kohtuhylkääntyminen) tapahtuvat 0,10,3 promillen tasolla.
Suomi sijoittuu maailman ja erityisesti Pohjoismaiden kärkeen synnytysturvallisuudessa.
Tämäpä erikoista. Eniten vl-äitejä on juuri Suomessa, meillähän pitäisi olla eniten kuolemia ja komplikaatioita (per 100000 synnytystä)
On totta, että Suomessa on erittäin korkealuokkainen sairaanhoito ja raskauden seuranta ja pitkälle kehittynyt synnytyslääketiede ja vastasyntyneiden hoito. Tämän tosiasian Jos varassahan vanhoillislestadiolainen liike tukevasti seisoo edelleen. Jos näin ei olisi, tilanne olisi toinen.
Yleinen suhtautuminen liikkees
Juuri tämän takia on äärimmäisen moraalitonta ja epäeettistä viedä vloppia mihinkään kehitysmaahan. Se on sen maan naisten ja vauvojen hengellä leikkimistä! Puhumattakaan maan aids- tilanteesta ja siitä, mikä osa kondomilla on viruksen leviämisen ehkäisyssä. Minusta tuo toiminta on kristinuskon irvikuvaa suorastaan.
Ei nettiä olisi voitu kieltää kun se on niin välttämätön monella tavalla. Vl-yhteisnäiskulttuuri on hajoamassa hyvin monessa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisuuden kannalta oli virhe avautua maailmalle netin välityksellä, aiemmin on ollut helpompi pitää kiinni kaikesta vanhakantaisesta.
Kaikki ulkopuolinen paine on saanut tämän muutoksen aikaiseksi. Onneksi SRK ei tajunnut kieltää nettiä. Alkuun netti ei mikään uhka ollut, mutta kehitys muutti sen.
No olipa outo viesti, kun SRK:kin hyödyntää nettiä hyvinkin ahkerasti. Joka viikko välittää livelähetyksiä sadoista seuratilaisuuksista ympäri maailmaa, kehittää musiikinkuuntelusovelluksia, julkaisee verkkolehtiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maternaalikuolleisuus on Suomessa erittäin harvinaista, luokkaa 38 kuolemaa per 100000 synnytystä, riippuen tilastointimenetelmästä ja ajankohdasta.
Vakavat synnytyskomplikaatiot (esim. eklampsia, verensiirrot, kohtuhylkääntyminen) tapahtuvat 0,10,3 promillen tasolla.
Suomi sijoittuu maailman ja erityisesti Pohjoismaiden kärkeen synnytysturvallisuudessa.
Tämäpä erikoista. Eniten vl-äitejä on juuri Suomessa, meillähän pitäisi olla eniten kuolemia ja komplikaatioita (per 100000 synnytystä)
On totta, että Suomessa on erittäin korkealuokkainen sairaanhoito ja raskauden seuranta ja pitkälle kehittynyt synnytyslääketiede ja vastasyntyneiden hoito. Tämän tosiasian Jos varassahan vanhoillislestadiolainen liike tukevasti seisoo edelleen. Jos näin ei olisi, tilanne olisi to
Niin, ja muualla ei ole näin tosiaankaan. Ja vielä. Kuka välittää siitä, onko vanhemmilla siellä mahdollisuuksia ruokkia edes sitä kolmatta lasta? Kuka kantaa huolta siitä, onko perheellä varaa lähettää kaikki lapset kouluun? Pääsevätkö tytöt kouluun myös!Kuka lapsista pääsee lääkäriin, kenelle riittävät lääkkeet?
Ei kukaan. Välitä. Vloppia käydään saarnaamassa siellä viikko. Sitten takaisin tiilitaloon ja asuntoautolla Suviksiin mersun vetämänä.
Jeesus itkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olipa outo viesti, kun SRK:kin hyödyntää nettiä hyvinkin ahkerasti. Joka viikko välittää livelähetyksiä sadoista seuratilaisuuksista ympäri maailmaa, kehittää musiikinkuuntelusovelluksia, julkaisee verkkolehtiä...
Sinun viestisi on todella outo.
Ongelma lestadiolaisuuden kannaltahan on se, että mitä tietoa netin kautta tulee. Ja se on suurelta osin sellaista mitä ei haluta.
Sillä että SRK on mukana netissä ei varmasti pyri saamaan näkyvyyttä sille kaikelle muulle mitä netissä on. Vaan ennemminkin kilpailemaan sen muun kanssa.
Eli täysin nollakommentti sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vl:na allekirjoitan tämän osittain. Olen suoraan sanottuna itsekin vierastanut sitä joskus: jos tarkastelen yhteisöä siltä ajalta, jona olen itse siihen kuulunut (olen se sama noin 30 v nainen, joka kirjoitti tänne viestiä vähän aikaisemmin), noin 1990-2010-luvuillla esimerkiksi yhteisön j
"Tämä on hienoa kuulla, aidosti. T. Ei- vl
Ei se silti kaikkia ongelmia poista. "
Kiitos. Ja ongelmista sanoisin, että totta kai niitä yhä on. Yhteisömme on täynnä virheitä tekeviä, syntisiä ihmisiä, ja täydellistä tästä joukosta ei tule koskaan. Itse koen tärkeänä, että ongelmista voisi aina keskustella avoimesti ja hyvässä hengessä myös uskonyhteisön sisällä. Itse olen kokenut, että tähän on ainakin nykyään mahdollisuus, varsinkin jos oma(kin) asenne on rakentava.
Itse (ja tiedän, että moni muukin) vl kokee itse asiassa positiivisena sen, että näitä hyväksikäyttötapauksia tuli silloin 2010-luvulla esille ja asiasta nousi jopa kohu. Se on vaikuttanut siihen, että asiasta puhutaan säännöllisesti ja muistutetaan saarnoissakin (että edes rippisalaisuus ei saa estää sitä, että rikoksen tehneen toimintaan pitää puuttua jne.)
Toisaalta toivoisin joskus, että yhteisön ulkopuoliset ymmärtäisivät sen, että asiasta todellakin on opittu. En tarkoita, että aikaisemmin tehtyjä virheitä ei olisi hyvä aina välillä muistaa ja siten muistuttaa aina yhä uudelleen itselle ja muille, että mikä on oikea toimintatapa joissakin tilanteissa, ja näitä vääryyksiä kokeneiden on tärkeä edelleen voida tuoda asioita esille, jos he eivät ole vielä voineet niistä puhua ja niitä käsitellä, mutta en koe senkään olevan pidemmän päälle kestävää ja rakentavaa, jos keskitytään aina vain niihin virheisiin eikä huomioida sitä että virheistä todellakin on myös opittu ja asioita aktiivisesti pyritty muuttamaan parempaan päin näiden ongelmien suhteen.
"Liperiläinen maanviljelijä Viljo Saukkonen jätettiin Saatanalle, kun hän ei suostunut tekemään vaalityötä Keskustapuolueelle. Myös väärä pukeutuminen saattoi olla syy liikkeestä karkoittamiseen.
Vanhalestadiolaisten piiristä karkoitettujen tarinat ovat karuja. Vääräuskoiseksi leimaamisen syynä saattoi olla väärän puolueen kannattaminen, uskottoman vieressä istuminen tai vääränlainen pukeutuminen.
Oikeauskoisuuden rajat ovat tiukat ja uskon noudattamista valvotaan tarkkaan. Karkoitetun kohtalo on raskas. Hän jää täysin yhteisön ja sukulaispiirinsä ulkopuolelle. Myös uskonto, joka aikaisemmin tarjosi turvan ja vastauksen kaikkiin kysymyksiin, joutuu koetukselle.
Ohjelmassa puhuvat vanhalestadiolaisuuden piiristä karkoitetut. Aihetta käsitellään myös Suden uhrit -näytelmän kautta."
Tietääkö joku, mistä ohjelmasta/dokumentista tässä on kyse?
YouTubessa joskus ainakin on ollut, mutta se tili on poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Pelko on tehokas tapa hallita ihmisiä. Kannattaa miettiä kuka sitä pelkoa syöttää ja miksi.
Yhden mielestä ei kannata😁
No ei ole vaikea arvata kenen😉
On vuosi 2025 ja vielä vanhoillislestadiolainen nainen on äiti, miehen lasten huoltaja ja synnyttäjä. Ei tasa-arvoinen toimija.
Vierailija kirjoitti:
"Liperiläinen maanviljelijä Viljo Saukkonen jätettiin Saatanalle, kun hän ei suostunut tekemään vaalityötä Keskustapuolueelle. Myös väärä pukeutuminen saattoi olla syy liikkeestä karkoittamiseen.
Vanhalestadiolaisten piiristä karkoitettujen tarinat ovat karuja. Vääräuskoiseksi leimaamisen syynä saattoi olla väärän puolueen kannattaminen, uskottoman vieressä istuminen tai vääränlainen pukeutuminen.
Oikeauskoisuuden rajat ovat tiukat ja uskon noudattamista valvotaan tarkkaan. Karkoitetun kohtalo on raskas. Hän jää täysin yhteisön ja sukulaispiirinsä ulkopuolelle. Myös uskonto, joka aikaisemmin tarjosi turvan ja vastauksen kaikkiin kysymyksiin, joutuu koetukselle.
Ohjelmassa puhuvat vanhalestadiolaisuuden piiristä karkoitetut. Aihetta käsitellään myös Suden uhrit -näytelmän kautta."
Tietääkö joku, mistä ohjelmasta/dokumentista tässä on kyse?
Huomaathan, että vanhalestadiolaisuus ei ole sama kuin vanhoillislestadiolaisuus.
Nykyään nimityksellä "vanhalestadiolaiset" tarkoitetaan lähinnä esikoislestadiolaisia, eikä niinkään vanhoillislestadiolaisia. (kirjastot.fi)
Vierailija kirjoitti:
On vuosi 2025 ja vielä vanhoillislestadiolainen nainen on äiti, miehen lasten huoltaja ja synnyttäjä. Ei tasa-arvoinen toimija.
Tätä kommenttia en ymmärrä. Mihin tämä liittyy/viittaa?
Olen kyllä äiti ja synnyttäjä, mutta olen mieheni kanssa tasa-arvoinen lastemme huoltaja. Toimimme molemmat vaativissa asiantuntijatehtävissä, molemmilla ylempi korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista puhetta sellaiselta ihmiseltä, joka ei itse asu vl-perheessä. Olen mielelläni äiti ja huolehdin mielelläni lapsistamme. Olen myös synnyttänyt lapsemme, koska mies ei voi synnyttää, vaikka biologiaa yritetään siltä osin uudelleen kirjoittaa.
Mitä tarkoitat tasa-arvoisella toimijalla? Onko se tasa-arvoa, että mieheni laittaa ruokaa ja leipoo, siivoaa, huolehtii lapsista, käyttää heitä uimassa, laskettelemassa, metsäretkillä jne.? Lisäksi hän korjaa autot, vaihtaa renkaat, remontoi taloa tarvittaessa, tekee lumityöt, korjaa rikki menneet kodinkoneet jne., vaikka tasa-arvon nimissähän minunkin pitäisi pystyä ne tekemään.
Käymme molemmat töissä. Kannattaa kriittisesti meihin suhtautuvien ottaa se huppu pois päästä ja tulla vuoteen 2025 ja nähdä, että kahden työssä käyvän ihmisen perheessä tasa-arvo on välttämätön, muuten homma ei toimi. Ja tasa-arvon toteutuminen edellyttää molemminpuolista kunnioitusta, anteeksiantoa ja yhteen hiileen puhaltamista.
En malta olla mainitsematta, että havaintojeni mukaan pesu-sana esiintyy usein täällä kommenteissa. Aivopesun rinnalle on nyt tullut valkopesu. Isossa perheessä pestään kyllä paljon, mutta noita kahta pesulajia en itse tunnista. Tuntuvat muut tietävän senkin asian paremmin.
On totta, että Suomessa on erittäin korkealuokkainen sairaanhoito ja raskauden seuranta ja pitkälle kehittynyt synnytyslääketiede ja vastasyntyneiden hoito. Tämän tosiasian Jos varassahan vanhoillislestadiolainen liike tukevasti seisoo edelleen. Jos näin ei olisi, tilanne olisi toinen.
Yleinen suhtautuminen liikkeeseen ja varmasti myös evankelisluterilaisen kirkon suhtautuminen liikkeeseen olisi siis aivan erilaista, jos näin ei olisi, vaan olisimme tässä asiassa kehitysmaan tasolla. Minkä seurauksena äitiys- ja vauvakuolemat liikkeen parissa olisivat huomattavasti yleisempiä kuin nyt, sillä riski kasvaa tietysti aina kun lapsiluku kasvaa ja mitä enemmän ikää äidillä on. Varmasti keskustelu ehkäisystä olisi aivan toisen sävyistä kuin nyt ja esimerkiksi ihmisoikeusjärjestöt pitäisivät asiasta isompaa ääntä, kuin mitä ne ovat tähän mennessä pitäneet.