Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (4280)

Vierailija
101/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omana kouluaikana VL-porukka katsoi Koulu-tv:tä ym. opetusohjelmia meidän muiden kanssa. Luultavasti asia ei levinnyt heidän vanhempiensa tietoon ja opettajat olivat niin ihania, että hekään eivät vasikoineet siitä vaan antoivat lasten olla lapsia. Tämä "Oulun läänissä" n. 1997-2009.

Vierailija
102/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sille jonka mielestä minun käsitykseni omasta uskostani on valhetta. Onko myös ao. haastattelun pätkä valhetta?

Viestintäpäällikkö Harri VähäjylkkäSuomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksestä (SRK) toteaakin, että jokaisessa netin omaavassa lestadiolaiskodissa televisio on nykyään niin sanotusti taskussa (puhelimessa), läppärillä tai tabletilla.

Entistä enemmän keskustellaan, miten niitä käytetään ja hyödynnetään. Se on olennaista.

Lestadiolaisten arjessa on siis tapahtunut jonkinlainen muutos, mutta perusasia ei Vähäjylkän mukaan ole muuttunut. Ohjelmien sisältö ratkaisee, ei laite.

Tarkoitatko että viestintäpäällikkö valehtelee? Vai oletko sitä mieltä että tunnet lestadiolaisten arvot ja tavat paremmin kuin he itse?

En edelleenkään ymmärrä mikä sinusta on valhetta. Kyllä, televisio ei ole yleensä uskovaisen kodin huonekalu. Tämä on sitä tapakulttuuria. Minusta se on ollut hyvä linjaus aikanaan.

Television sisältö (=ohjelmat) sen sijaan voivat olla hyviä ja sopivia, tai sitten ei. Niitä katsotaan yleensä muulta laitteelta, kun sitä telkkua ei ole.

Mikä sinua tässä vaivaa? Eihän monessa muussakaan nykykodissa ole telkkua, eikä käsittääkseni muita ihmisiä pidetä kieroilijoina, jos katsovat ohjelmia esim. läppäristä?

Televisio oli kielletty laitteena, sisällöllä ei ollut merkitystä. Kutsuttin lestadiolaisten puheissa nimellä "saatanan sontaluukku".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ns. keskustelu on täysin hyödytöntä, koska täällä on pari vastakommentoijaa välittömästi valmiina hyökkäämään ja väittämään toisten kommentit satuiluksi, valheiksi jne. Miksi te täällä kyselette mitään, kun teillä tuntuu olevan niin varma tieto itsellänne televisioantenneja myöten? Täällä pyydetään asiallisis keskusteluja ja itse ollaan täysin asiattomia.

Minun puolestani pitäkää tunkkinne. Keskustelen sitten, kun vastapuoli käyttäytyy edes jollakin tasolla asiallisesti. 

Vierailija
104/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vielä syntynyt tuolloin kun tv yleistyi. En ole kuullut tuota sontaluukku-ilmaisua koskaan. 

Ed. kirjoiitaja ilmeisesti on 60-luvulta. Oliko tuo ilmaisu yleinen, löydätkö sille jotain muuta lähdettä kuin omat muistikuvasi?

Vierailija
105/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omana kouluaikana VL-porukka katsoi Koulu-tv:tä ym. opetusohjelmia meidän muiden kanssa. Luultavasti asia ei levinnyt heidän vanhempiensa tietoon ja opettajat olivat niin ihania, että hekään eivät vasikoineet siitä vaan antoivat lasten olla lapsia. Tämä "Oulun läänissä" n. 1997-2009.

Tuo on ollut jo vähän eri aikaa, ja toisaalta jos luokassa ei ole ollut niin montaa VL:ää, niin paine "TV-avusteisesta" opetuksesta pois jäämisestä on ollut lapselle isompi. 

Vierailija
106/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Vanhemmat olivat kyllä täysin tietoisia eikä mitään ongelmaa ollut.

Vierailija
107/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vielä vajaa 10 vuotta sitten meidän koululla lestadiolaiset saivat vapautuksen tunneilta, jos opetus välineenä käytettiin televisiota. Tämä oli sovittu koulun ja vanhempien toimesta etukäteen. Samoin oli sovittu, että kaikki lestadiolaiset ovat samalla rinnakkaisluokalla. 

Vierailija
108/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin peruskoulussa jo 80-luvulla ja kyllä katsoin ihan muiden kanssa opetusohjelmia. Vanhemmat tiesivät asiasta ja ohje oli, että kunnollista voi katsoa. Toki oletus olikin, että koulussa näytetään kunnollista.

Vierailija
109/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin peruskoulussa jo 80-luvulla ja kyllä katsoin ihan muiden kanssa opetusohjelmia. Vanhemmat tiesivät asiasta ja ohje oli, että kunnollista voi katsoa. Toki oletus olikin, että koulussa näytetään kunnollista.

Onko totta? Edes 2010 luvulla ei täällä hyväksytty televisiota opetukseen. Eli VL porukka poistui tunnilta. Kontrolli oli tietysti täällä kovempi kuun heitä oli paljon koululuokalla. Muut uskovaiset osallistuivat näille tunneille, kuten Jehovantodistajat.

No Jehovantodistajat olivat kokonaan vapautettuja uskontotunneilta.

Vierailija
110/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tässä on nyt kaksi melko vastakkaista näkemystä. 

vl-keskustelijat kertovat omana kokemuksenaan että ovat katsoneet opetusohjelmia. 

Toiset keskustelijat ovat sitä mieltä että vl eivät katsoneet.

Varmasti jossain on voinut näin ollakin, mutta tuo viestintäpäällikön näkemys: sisältö ratkaisee on se, joka lienee yleisimmin ollut käytäntönä. Nyt ja jo kymmeniä vuosia sitten. 

Minäkään en halua yleistää, että uskonnottomat kaikki pahastuvat jos kuulevat lauluissa uskonnollista sanastoa. Vaikka jotkut vaativat siitä jopa rahallista korvausta.

t. Vl

Vierailija
111/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole vielä syntynyt tuolloin kun tv yleistyi. En ole kuullut tuota sontaluukku-ilmaisua koskaan. 

Ed. kirjoiitaja ilmeisesti on 60-luvulta. Oliko tuo ilmaisu yleinen, löydätkö sille jotain muuta lähdettä kuin omat muistikuvasi?

Höpö höpö, olen syntynyt vasta 80 luvulla. Ihan yleisesti sitä sanaa koulukaverit ja naapurin vanhemmat käytti. 

Vierailija
112/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatteko, että vain vl-keskustelijoilta kysytään onko totta, tai väitetään suoraan valehteluksi.

Skarpatkaapa, pystytte parempaan <3

Vierailija
113/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joillakin vl perheillä nähnyt semmoisen kangas taulun, miksi sitä kutsutaan, niin kuin elokuvissa heijastetaan se kuva sinne isolle taululle? Mutta perinteistä telkkaria ei saa ostaa? :D Hieman hämmentävää.

Vierailija
114/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, olen syntynyt vasta 80 luvulla. Ihan yleisesti sitä sanaa koulukaverit ja naapurin vanhemmat käytti. 

Nyt pitäisi pystyä löytämään muukin perustelu kuin höpö höpö. Tai sitten muistikuvasi on höpöhöpöä. Tai jokin paikallinen ilmaus joka ei ole yleisesti tullut tietoon.

Vierailija
115/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun menee aina epäasialliseksi keskustelu, näistä olisi mielenkiintoista jutella.

Vierailija
116/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin kun googlasin, sitä ennen olin kuullut sen vain lestadiolaisten suusta. Ainakin muutama Suomi24 keskustelu löytyi, mutta en viitsinyt niitä lukea.

Vierailija
117/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin isovanhemmat ryhtyi aikoinaan lestadiolaisiksi, niin heillä oli sellainen kaappi jonka sisällä oli TV. Kaapin ovet avattiin toki vain silloin kun katsottiin telkkaria. Ja tämä tapahtui vanhaan kuvaputkitelevisioaikaan. 

Olivat vähän etnisiä lestadiolaisia kaikin puolin. Jäseniksi suostuttiin vasta kun oltiin siinä iässä ettei varmasti enää lapsia saada. Kaverin pappa totesi että no eihän sitä, mitäs jos tulee kauheasti lapsia niin milläs ne kaikki sitten elättää. Tosi käytännönläheisiä olivat tässäkin, ja kaksi lasta oli perheessä vain. Mutta hauskoja muistoja minulle, ehkä hymyilyttää muitakin. 

Vierailija
118/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kumma näin ei-lestadiolaisena, miksi nuo suuntaan tai toiseen olevat tv-muistot herättävät täällä närää.

Minun kanssani peruskoulussa samalla luokalla oli vuosina 2001-2006 muutamia vanhoillislestadiolaisia oppilaita. Tarkempaa asuinpaikkaa en sano, mutta ei ollut Pohjois-Pohjanmaalla. Vanhoillislestadiolaiset tulivat koululuokallemme tietyllä vuosiluokalla, sillä silloista kyläkoulua saattoi käydä vain tiettyyn luokkaan asti ja käytännössä lähes kaikki kyseisessä kyläkoulussa olivat vanhoillislestadiolaisia.

Meillä ainakin opettajat olivat kiinnostuneita siitä, että vanhoillislestadiolaiset oppilaat huomioitiin ja asiasta kerrottiin myös meille muille. Kaikki siis tiesivät, että ko. oppilaat ovat vanhoillislestadiolaisia ja heillä on tiettyjä tapoja. Koululuokassa sovittiin yhteisesti, että koululuokassa ei kuunnella musiikkia eikä katsota telkkaria. Opettajat pitivät näistä säännöistä aika hyvin kiinni, oppilailla tilanne vaihteli. Minä ja muut luokan ns. kiltit tytöt ovat vanhoillislestadiolaiset hyvin vastaan ja kaverustuttiin. Koen, että huomioimme tuon tv/musiikkiasian ihan kivasti, vaikka lapsia olimmekin.

Leirikoulusta tosin muistan, miten opettaja tuli sammuttamaan jonkun lapsen cd-soittimen, koska tilassa oli vanhoillislestadiolaisia oppilaita. Yläasteella vanhoillislestadiolaiset eivät osallistuneet koululiikunnan tanssitunneille, muuten olivat mukana. Koulu tv:tä meillä katsottiin joskus koko luokan kesken, mutta sen muistan, että äidinkielentunnilla näytettyjen elokuvien ajaksi vanhoillislestadiolaiset poistuivat luokasta. 

Tällä yritän sanoa sitä, että tilanteet ovat hyvin erilaisia. Toisaalla telkkarin suhteen on ollut vapaampi suhtautuminen kuin toisaalla. Ihan yhtä tosia kaikki kokemukset silti ovat olleet.

Vierailija
119/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kumma näin ei-lestadiolaisena, miksi nuo suuntaan tai toiseen olevat tv-muistot herättävät täällä närää.

Minun kanssani peruskoulussa samalla luokalla oli vuosina 2001-2006 muutamia vanhoillislestadiolaisia oppilaita. Tarkempaa asuinpaikkaa en sano, mutta ei ollut Pohjois-Pohjanmaalla. Vanhoillislestadiolaiset tulivat koululuokallemme tietyllä vuosiluokalla, sillä silloista kyläkoulua saattoi käydä vain tiettyyn luokkaan asti ja käytännössä lähes kaikki kyseisessä kyläkoulussa olivat vanhoillislestadiolaisia.

Meillä ainakin opettajat olivat kiinnostuneita siitä, että vanhoillislestadiolaiset oppilaat huomioitiin ja asiasta kerrottiin myös meille muille. Kaikki siis tiesivät, että ko. oppilaat ovat vanhoillislestadiolaisia ja heillä on tiettyjä tapoja. Koululuokassa sovittiin yhteisesti, että koululuokassa ei kuunnella musiikkia eikä katsota telkkaria. Opettajat pitivät näistä säännöistä aika hyvin kiinni, oppilail

Onpa kivasti kirjoitettu. Sinusta huokuu sydämen sivistys.

Vierailija
120/4280 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi