Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (4277)

Vierailija
61/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä yhtään vanhoillislestadiolaista paikalla? 

Minua kiinnostaisi tietää, millaisia tilanteita arjessa ei-vanhoillislestadiolaisten kanssa tulee tilanteissa, joissa ei tiedetä teidän olevan vanhoillislestadiolaisia? Tulevatko ihmiset kyselemään, että oletko nähnyt elokuvan x, mitä pidät tv-sarjasta y tai bändistä z? Kun tuollaiset saattavat olla aika arkisia jutunaiheita jonkun puolitutun, kaukaisen työkaverin tms kanssa.

Noh, vastaan niinkuin asia on. Mitää siinä sen kummempaa takeltelua ole. Niinkai ne muutkin ihmiset tekevät.

Sanotko, että "en ole nähnyt elokuvaa x" vai kerrotko, että et välitä elokuvista tai katso niitä ollenkaan (vakaumuksesi vuoksi)?

Juu, minä se vaan vastaan, että en ole katsonut, jos en ole jotain katsonut, ilman minkään valtakunnan perusteluja. Se on niin helppoa meillä lestoilla tämä elämä.  😄

Vierailija
62/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää, millaisia tilanteita arjessa ei-vanhoillislestadiolaisten kanssa tulee tilanteissa, joissa ei tiedetä teidän olevan vanhoillislestadiolaisia? Tulevatko ihmiset kyselemään, että oletko nähnyt elokuvan x, mitä pidät tv-sarjasta y tai bändistä z? Kun tuollaiset saattavat olla aika arkisia jutunaiheita jonkun puolitutun, kaukaisen työkaverin tms kanssa.

Noh, vastaan niinkuin asia on. Mitää siinä sen kummempaa takeltelua ole. Niinkai ne muutkin ihmiset tekevät.

Sanotko, että "en ole nähnyt elokuvaa x" vai kerrotko, että et välitä elokuvista tai katso niitä ollenkaan (vakaumukses

En ole koskaan kuullut kenenkään vapaaehtoisesti kertovan, että on lestadiolainen. Tosin valehtelun ollessa synti kertovat asian suoraan, jos joku kysyy, oletko lestadiolainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ilmiö nyppii minua yleisesti:

Yksittäinen ryhmä leimataan yksittäisen kokemuksen perusteella ja sen pohjalta, että vähemmistö ryhmästä on tietynlaista väkeä.

Pitkiä hameita käyttävien naisten vähemmistöryhmä on leimattu varkaiksi, vaikka kaikki eivät sitä ole.

Kaikki työttömät leimataan työtä vieroksuviksi ja laiskoiksi, vaikka osa todella haluaisi löytää työpaikan.

Kaikkien hämäläisten ajatellaan olevan "hitaita", vaikka joukossa on puheliaita ja nopeatempoisia ihmisiä.

Sama koskee lestadiolaisia. Kaikki ryhmän jäsenet leimataan tietynlaisiksi, vaikka eivät sitä ole.

Tähän liittyy se wanha sanonta, että ikävää että 90 % porukasta pilaa koko joukon maineen. 

Vierailija
64/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On näköjään moderaattori vaihtunut, kun tämä ketju sai taas alkaa uudestaan. Aikaisempi moderaattori näkyi poistavan kaikki aiheeseen liittyvät aloituksetkin. Ja se, että se pitkä ketju poistui, johtui moderaattorista, kokonaisia ketjuja ei poisteta pyynnöstä (poikkeus tosin on: Sanna Marin).

Siinä alkuperäisessä ketjussa tuli esiin niin paljon sairaita juttuja, joita lestadiolaiset tunnustivat (osin tarkoituksella ja osin vahingossa), että siitä ketjusta tuli lestadiolaisille iso mainehaitta ja eroonhan siitä piti päästä. 

Paljon olen elämässäni ehtinyt nähdä ja kokea, mutta minullakin jäi suu auki kun useammat vl-naiset kertoivat siitä miten avioliitossa seksiin painostetaan ja siihen suostutaan perhesovun nimissä vaikkei itse haluttaisi. Siihen vielä yhdistelmänä kuinka isännät kertoi että vl:t on niin hoikkia ja liikunnallisia ja terveitä että he harrastavat paljon seksiä ja tämä tiheä parittelu oli liikkeessä selkeästi hienoa, ihailtavaa ja tavoiteltavaa. 

Vierailija
65/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valheellisella mustamaalaamisella saa nopeesti ketjut lukittua. Kannattaa pysyä totuudessa

Mafiahenkinen uhkaus vl-suusta 

Vierailija
66/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On näköjään moderaattori vaihtunut, kun tämä ketju sai taas alkaa uudestaan. Aikaisempi moderaattori näkyi poistavan kaikki aiheeseen liittyvät aloituksetkin. Ja se, että se pitkä ketju poistui, johtui moderaattorista, kokonaisia ketjuja ei poisteta pyynnöstä (poikkeus tosin on: Sanna Marin).

Siinä alkuperäisessä ketjussa tuli esiin niin paljon sairaita juttuja, joita lestadiolaiset tunnustivat (osin tarkoituksella ja osin vahingossa), että siitä ketjusta tuli lestadiolaisille iso mainehaitta ja eroonhan siitä piti päästä. 

Paljon olen elämässäni ehtinyt nähdä ja kokea, mutta minullakin jäi suu auki kun useammat vl-naiset kertoivat siitä miten avioliitossa seksiin painostetaan ja siihen suostutaan perhesovun nimissä vaikkei itse haluttaisi. Siihen vielä yhdistelmänä kuinka isännät kertoi että vl:t on niin hoikkia ja liikunnallisia ja terveitä että he harra

Ja tätä täydensi yhdeksän lapsen fyysikkoäiti osuvasti sanomalla että lestadiolaisuus on paras paikka jo maan päällä. 😍

Vierailija
67/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja herjaaminen jatkuu, vaikka ketju vaihtui. Ei voi mitään sille, että joitakin lestadiolaisten olemassaolo nyppii ja ollaan valmiita kirjoittamaan muunnettua tai keksittyä totuutta. Jos katsotte vaikka noita edellä olevia kommentteja, niin jokainen voi kyllä myöntää, että ne on herjaamismielessä kirjoitettu. Ja kommentoijat alkaa jo helposti tunnistaa tyylistä, sanavalinnoista jne. Samat ihmiset jauhavat täällä täyttääkseen oman tyhjän päivänsä.

Vierailija
68/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon olen elämässäni ehtinyt nähdä ja kokea, mutta minullakin jäi suu auki kun useammat vl-naiset kertoivat siitä miten avioliitossa seksiin painostetaan ja siihen suostutaan perhesovun nimissä vaikkei itse haluttaisi. Siihen vielä yhdistelmänä kuinka isännät kertoi että vl:t on niin hoikkia ja liikunnallisia ja terveitä että he harra

Seurasin kyllä melko tarkasti koko kahden vuoden ajan ko. ketjua enkä nähnyt yhtään lestadiolaisnaisen väitettä, että seksiin painostetaan tai että seksiä harrastetaan perhesovun  nimissä. Ja minusta tuntuu, että ne olivat muita kuin lestadiolaisia, jotka kertoivat hoikkuudesta tai liikunnallisuudesta, kun joku ehätti sitten kertomaan, että vl-naiset ovat tosiasiassa rupsahtaneita ja ikäistään huomattavasti vanhemman näköisiä. Ota siitä sitten selvää! 

Vierailija
69/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja herjaaminen jatkuu, vaikka ketju vaihtui. Ei voi mitään sille, että joitakin lestadiolaisten olemassaolo nyppii ja ollaan valmiita kirjoittamaan muunnettua tai keksittyä totuutta. Jos katsotte vaikka noita edellä olevia kommentteja, niin jokainen voi kyllä myöntää, että ne on herjaamismielessä kirjoitettu. Ja kommentoijat alkaa jo helposti tunnistaa tyylistä, sanavalinnoista jne. Samat ihmiset jauhavat täällä täyttääkseen oman tyhjän päivänsä.

Onko se nyt herjaamista ja vainoa, vai onko kyseessä paras paikka jo maan päällä? 🤔 Ainakin mun näkemykseni mukaan nämä vähän rajaa pois toisiaan. 

Vierailija
70/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt herjaamista ja vainoa, vai onko kyseessä paras paikka jo maan päällä? 🤔 Ainakin mun näkemykseni mukaan nämä vähän rajaa pois toisiaan. 

Kyllä ne lestadiolaiset kokevat, että tässä liikkeessä on turvallisinta asua täällä maan päällä. Tottahan se on. Jokaisen kun pitää tämä maanpäällinen matka taivaltaa.

Vierailija
71/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lestadiolaiset kokevat, että tässä liikkeessä on turvallisinta asua täällä maan päällä. Tottahan se on. Jokaisen kun pitää tämä maanpäällinen matka taivaltaa.

Onko oikeasti noin? Osaatko eritellä mihin tuo perustuu, onko se lähinnä jonkinlainen perusturvan kokemus? Onko siitä osa sitä, että mitään muutakaan maailmaa ei ole nähty mutta paljon pelotteluja kuultu?

En koe itse eläneeni mitenkään keskimääräistä turvallisempaa elämää, mutta osaisin listata vl-uskosta paljon sellaisia asioita jotka vähentäisivät minun perusturvallisuuden kokemustani. Esimerkkeinä suuren sisarusparvessa keskellä kasvaminen (vähemmän henkilökohtaista huomiota vanhemmilta), uhka helvetistä / kadotuksesta, pelko että taivaspaikan voi menettää, ryhmän paine avioitumiseen ja lisääntymiseen, ylipäätään paine suoriutua ikäkaudelle kuuluvista jutuista, vaikenemisen kulttuuri rippikäsityksellä ja ihan arkielämässäkin, ehkäisykielto joka aiheuttaisi varmaan myös ahdistusta siitä ettei voi vaikuttaa omaan elämäänsä jne. 

Tämä on ns. tavikselle jotenkin vaikea ymmärtää. Siis selvennöksenä, että en itse usko enkä pystyisi uskomaan johonkin kadotukseen, että ihmiset kuolemansa jälkeen lajiteltaisiin joihinkin eri lokeroihin tekojensa ja/tai uskonsa perusteella ja toiset heivattaisiin sitten menemään. Kokisin elämän aika turvattomaksi jos pitäisi tällaisia asioita pelätä tai edes miettiä. 

Vierailija
72/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aina tuo tyhjän elämän täyttäminen. Onko tämäkin joku vl-ilmaus? Minun mielestäni maailman eri uskontoihin tutustuminen on tosi mielenkiintoista, avartavaa ja suositeltavaa, ja niitä kannattaisi opettaa myös lapsille. 

Lestdiolaisuus on sellainen matalan integriteetin uskonto, jossa ei suoraselkäisesti kerrota että mitä ollaan ja mitä ei vaan useimmat asiat ovat vähän salakähmäisiä ja sekä ovat että eivät ole - riippuu kuka kysyy. 

Tässä kaupungissa on ihan aina voineet kaikki koululaiset tehdä vierailuja ortodoksikirkkoon ja buddhalaisten kokoontumispaikkaan, joissa joku uskon edustaja on aina ilmaiseksi esitellyt omaa uskontoaan ja puhunut hyvin omakohtaisesti omasta uskostaan. Jos vl:t olisivat yhtä suoraselkäisiä ja rehtejä ja ihmisten kysymyksiin saisi selkeitä vastauksia, ei tarvetta tämänkaltaiselle keskusteluketjuille olisi. 

Vierailija
73/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aina tuo tyhjän elämän täyttäminen. Onko tämäkin joku vl-ilmaus? Minun mielestäni maailman eri uskontoihin tutustuminen on tosi mielenkiintoista, avartavaa ja suositeltavaa, ja niitä kannattaisi opettaa myös lapsille. 

Lestdiolaisuus on sellainen matalan integriteetin uskonto, jossa ei suoraselkäisesti kerrota että mitä ollaan ja mitä ei vaan useimmat asiat ovat vähän salakähmäisiä ja sekä ovat että eivä

Lestadiolaisuus on ev. lut. kirkon herätysliike, ei mikään maailmanuskonto kuten buddhalaisuus tai valtionkirkko kuten ortodoksisuus. Kyllä kai sinä sen tiesitkin.

Vierailija
74/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuus on ev. lut. kirkon herätysliike, ei mikään maailmanuskonto kuten buddhalaisuus tai valtionkirkko kuten ortodoksisuus. Kyllä kai sinä sen tiesitkin.

Kyllä tiedän. Tosin siinähän on se ristiriita, että kristinuskon yksi määritelmä on se, että pelastus on kaikille kristinuskoa tunnustaville, mutta lestadiolaisuudessa pelastus on vain sille lestadiolaisliikkeen omalle alaryhmälle. 

Pointti nyt kuitenkin oli, että lapsia on hyvä perehdyttää maailman eri uskontoihin. Voidaan lisätä tähän erillisenä mainintana evankelilaisluterilaisen kirkon herätysliikkeet, jos maailman eri uskonnot ei nyt sovi lestadiolaisille yleismääritelmäksi. 😃 Asiasisältö on kuitenkin sama, ja useimmiten eri herätysliikkeisiin kuuluvatkin kertovat mielellään uskostaan ja esittelevät sitä. Lestadiolaiset taas lähes poikkeuksetta tuntuvat peittelevät ja häpeilevät uskontoaan. Se miten ihmiset omaan uskoonsa suhtautuu (ylpeänä vai häveten), muokkaa kovasti valtaväestön näkemyksiä asioista. 

Vierailija
75/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiedän. Tosin siinähän on se ristiriita, että kristinuskon yksi määritelmä on se, että pelastus on kaikille kristinuskoa tunnustaville, mutta lestadiolaisuudessa pelastus on vain sille lestadiolaisliikkeen omalle alaryhmälle. 

Pointti nyt kuitenkin oli, että lapsia on hyvä perehdyttää maailman eri uskontoihin. Voidaan lisätä tähän erillisenä mainintana evankelilaisluterilaisen kirkon herätysliikkeet, jos maailman eri uskonnot ei nyt sovi lestadiolaisille yleismääritelmäksi. 😃 Asiasisältö on kuitenkin sama, ja useimmiten eri herätysliikkeisiin kuuluvatkin kertovat mielellään uskostaan ja esittelevät sitä. Lestadiolaiset taas lähes poikkeuksetta tuntuvat peittelevät ja häpeilevät uskontoaan. Se miten ihmiset omaan uskoonsa suhtautuu (ylpe

Kun lukee näitä vauva -palstan kasvottomia juttuja, niin ei sitä kovin riemumielin kuuluta "olen lestadiolainen". Suorastaan häpäisykirjoituksia.  Tenttaamista ja tinkaamista. Jos teitä / sinua noin kiinnostaa lestadiolaisuus, menkää/mene paikalliselle rauhanyhdistykselle kyselemään kasvotusten.

Vierailija
76/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ansaitulle lomalla, poistan kun palaan töihin.

T. King Of The Mode

Vierailija
77/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotko, että "en ole nähnyt elokuvaa x" vai kerrotko, että et välitä elokuvista tai katso niitä ollenkaan (vakaumuksesi vuoksi)?

Olen nähnyt joskus kommentteja, että me vastaamme aina samalla tavalla kokemamme aivopesun vuoksi. Nyt sinä sentään annat kolme vaihtoehtoa. 😂

Kaikki tuntemani lestadiolaiset ovat vastanneet tuohon kysymykseen, "en pidä elokuvista".

Pari kertaa olen tehnyt jatkokysymyksen, että "mistä voi tietää, kun te ette katso". Molemmat alkoivat tämän jatkokysymyksen jälkeen märisemään, "aina meitä kiusataan ja sorsitaan, byäää😩 Myönsivät kyllä pitkin hampain sitä ennen etteivät ole koskaan katsoneet elokuvaa.

Vierailija
78/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon olen elämässäni ehtinyt nähdä ja kokea, mutta minullakin jäi suu auki kun useammat vl-naiset kertoivat siitä miten avioliitossa seksiin painostetaan ja siihen suostutaan perhesovun nimissä vaikkei itse haluttaisi. Siihen vielä yhdistelmänä kuinka isännät kertoi että vl:t on niin h

Ja tätä täydensi yhdeksän lapsen fyysikkoäiti osuvasti sanomalla että lestadiolaisuus on paras paikka jo maan päällä. 😍

Liekö sama VL äiti, joka monesti on kertonut olevansa yliopistotason tutkija?

Vierailija
79/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee näitä vauva -palstan kasvottomia juttuja, niin ei sitä kovin riemumielin kuuluta "olen lestadiolainen". Suorastaan häpäisykirjoituksia.  Tenttaamista ja tinkaamista. Jos teitä / sinua noin kiinnostaa lestadiolaisuus, menkää/mene paikalliselle rauhanyhdistykselle kyselemään kasvotusten

Osin tätä juuri yritin selostaa. Kouluun saa kyllä visiitille pari reipasta mormoninuorta tai körttiä kertomaan omasta uskonnostaan ja uskostaan, mutta ei ikinä onnistuisi lestadiolaisten kohdalla. Mormoneilta aina kysytään vaikkapa siitä että ainakin alkuperäisessä opissa sallitaan moniavioisuus. Koskaan ei nuorilla aikuisilla tule mahdollista ylimääräistä silmänräpäytystä enempää reaktiota ja aina asiallinen kohtelias ja rehti vastaus kysymykseen, jonka täytyy olla todella kiusallinen. Aika iso ero tähän lestadiolaismentaliteettiin, jossa on hirmuista kun just meiltä tentataan ja tingataan. 

Vierailija
80/4277 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin on luultu olevan sama kuin jokin muu keskustelija, vaikka se oli silloin ensimmäinen viesti. Tällä kertaa veikkauksesi ei voinut osua omalle kohdalle, kun en ole yli viikkoon ollut paikalla. Ja tämänkin viestin kirjoitin vasta viestisi jälkeen.

Ellet sitten luullut jonkun toisen viestiä minun viestiksi🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme