Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7090)

Vierailija
6201/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja suviseurat ym isot seurat ne vasta olikin semmosia, et piti miettiä mitä vaatteita sinne ottaa ja ostaa uusia vaatteita ja vähän ku näytille menis, kun näkee ihmisiä ympäri Suomea keitä ei ole aikoihin nähnyt jne. Ja jotkut nuoret lähti jonnekin reissuun toukokuussa, et saa pohjarusketuksen et suviksissa on sit ruskee iho ja näyttää mahdollisimman hyvältä :D 

Piti käydä ihan kuvagalleriasta ihmettelemässä.

https://www.flickr.com/photos/suviseurat/albums/72177720323838336/

Minusta nuo näyttää kovasti tavallisen näköisiltä tai sitten en tunnista suihkurusketusta.

Mistään suihkurusketuksesta ole puhunut. Nuo on mun todellisia kokemuksia ja ihan ihmiset silloin avoimesti puhuivat; tämä siis 2000-2010 -luvulla, jos nykyään vaikka asiat olisi muuttuneet. Eikä tietenkään koske kaikkia, mutta kokemusta on useammista silloisista nuorisoporukoista. 

Vierailija
6202/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja suviseurat ym isot seurat ne vasta olikin semmosia, et piti miettiä mitä vaatteita sinne ottaa ja ostaa uusia vaatteita ja vähän ku näytille menis, kun näkee ihmisiä ympäri Suomea keitä ei ole aikoihin nähnyt jne. Ja jotkut nuoret lähti jonnekin reissuun toukokuussa, et saa pohjarusketuksen et suviksissa on sit ruskee iho ja näyttää mahdollisimman hyvältä :D 

Minusta nuo näyttää kovasti tavallisen näköisiltä tai sitten en tunnista suihkurusketusta.

Mistään suihkurusketuksesta ole puhunut. Nuo on mun todellisia kokemuksia ja ihan ihmiset silloin avoimesti puhuivat; tämä siis 2000-2010 -luvulla, jos nykyään vaikka asiat olisi muuttuneet. Eikä tiet

Oot varmaan sama henkilö, joka koko ajan täällä vähättelee eri ihmisten kokemuksia. Esim tuo kun kirjoitin seuroihin näytille menemisestä ja laittautumisesta ja viimesen päälle vaatteista. Piti sitäkin tulla vähättelee, että Oulun? ry:llä käy läheisestä laitoksesta asukkeja ja joitain laitapuolenkulkijoita. Et on seuroissa muitakin kuin laittautuneita ihmisiä. Oho. Olen kyllä Oulussa asunut ja tiedän nämä laitoksen asukkaat, mutta se on pieni pisara meressä. Eli suhteellisen pieni joukko on näitä  ns. "Tokmannin tuulipuvussa" kulkevia muuten ulkoisesti homogeenisessä vl-joukossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6203/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei noista löytynyt vastausta siihen väitettyyn dokumenttiin.

Ok, mä laitoin, se eka olikin väärä, en sitä tarkoittanut. Enkä edes tiennyt kunnolla mistä oli kyse, kuvittelin et tuosta S. Karhun tapauksesta, jossa vaimo kuoli synnytyksen jälkeen. Ehkä se yks henkilö tarkoitti tuota A-studioo eikä mitään dokumenttia? 

Ei kun kyse on kuulemma jostakin dokumentista. Sehän on moneen kertaan jo todettu. Mutta eipä semmoista dokumenttia ole vielä löytynyt ja alkuperäinen kommentoija on ihan hiljaa.

No mistä tiedät, et se ei muista väärin, et oliskin tuo a-studio? Ei olis sitten Vuokko Ilolasta kertova dokkari? https://areena.yle.fi/1-2372308

Hän kertoi varmana tietona, että joku mies on jossakin dokumentissa sanonut, että jos vaimo kuolee synnytykseen, niin Jumala antaa uuden. Se on iänikuinen urbaanilegenda, jolla ei ole todellisuuspohjaa ja niinpä ei ole myöskään pystytty osoittamaan sitä dokkaria. Vuokko Ilolasta ei ole kyse.

Vierailija
6204/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli noista meikkaus, tatuointi ym kirjoituksista mieleen, et kun jotkut entiset vl:t sanoi et miten koitti vapaus, kun jätti liikkeen, et itse kokenut samalla lailla, vaikka vielä liikkeeseen kuulunkin.

Itse olen siis edelleen vl, mut en ole aikoihin kuulunut yhteisöön eli en kulje seuroissa enkä talkoissa sun muissa paitsi suviseuroissa on tullut käytyä. Mikä vapaus! On sunnuntai, ei tarvi lähteä minnekkään eikä laittautua. Tää on jännä miten itse koin vl-piireissä, et piti olla ns. viimesen päälle, itsellä ainakin tuli seurattua seuroissa ja muissa tapahtumissa muiden pukeutumista ja hiusten laittoa ja otin siitä paineita myös itselleni. Vl:t on ihan yleisestikin tunnettuja muodin edelläkävijöitä ja et vaikka ei olisi yhtään meikkiä, hiusväriä tms. niin silti on kaikki viimesen päälle; muodin mukaiset vaatteet, tukka laitettu naisilla

Ihan sama kokemus sunnuntaista minulla 😀

Vierailija
6205/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistään suihkurusketuksesta ole puhunut. Nuo on mun todellisia kokemuksia ja ihan ihmiset silloin avoimesti puhuivat; tämä siis 2000-2010 -luvulla, jos

Joskus arvaukset saattavat mennä pieleenkin, en ole se sama ihminen :)

Vierailija
6206/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistäminen on raaka tapa lyödä leimoja ihmisten otsaan. Tuosta pitkästä kirjoituksesta tunnistin hyvin vähän itseäni ja perhettäni koskevia ominaisuuksia. Lestadiolaisnuoret leimattiin täällä tietynlaisiksi ja sitten sivulauseeseen: ei tietenkään koske kaikkia. Niinpä niin. 

Vierailija
6207/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, mä laitoin, se eka olikin väärä, en sitä tarkoittanut. Enkä edes tiennyt kunnolla mistä oli kyse, kuvittelin et tuosta S. Karhun tapauksesta, jossa vaimo kuoli synnytyksen jälkeen. Ehkä se yks henkilö tarkoitti tuota A-studioo eikä mitään dokumenttia? 

Ei kun kyse on kuulemma jostakin dokumentista. Sehän on moneen kertaan jo todettu. Mutta eipä semmoista dokumenttia ole vielä löytynyt ja alkuperäinen kommentoija on ihan hiljaa.

No mistä tiedät, et se ei muista väärin, et oliskin tuo a-studio? Ei olis sitten Vuokko Ilolasta kertova dokkari? https://areena.yle.fi/1-2372308

Hän k

No olisko Syntisin silmin -dokumentti? Siinä voisin kuvitella et joku olis sanonut. Muistelen itsekin näin, mut en ole sata varma. Ja voisin kuvitella et nuin vanhassa dokumentissa olisi hyvinkin joku voinut noin sanoa. 

Vierailija
6208/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistään suihkurusketuksesta ole puhunut. Nuo on mun todellisia kokemuksia ja ihan ihmiset silloin avoimesti puhuivat; tämä siis 2000-2010 -luvulla, jos

On muitakin isoja kaupunkejs kuin Oulu. :)

Vierailija
6209/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä tiedät, et se ei muista väärin, et oliskin tuo a-studio? Ei olis sitten Vuokko Ilolasta kertova dokkari? https://are

Ei ole Syntisin silmin. Olen itse asiassa sen aika vasta uudelleen katsonut.

Vierailija
6210/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Syntisin silmin. Olen itse asiassa sen aika vasta uudelleen katsonut.

Vierailija
6211/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä tiedät, et se ei muista väärin, et oliskin tuo a-studio? Ei olis sitten Vuokko Ilolasta kertova dokkari? https://are

"No olisko Syntisin silmin -dokumentti? Siinä voisin kuvitella et joku olis sanonut. Muistelen itsekin näin, mut en ole sata varma. Ja voisin kuvitella et nuin vanhassa dokumentissa olisi hyvinkin joku voinut noin sanoa."

Dokumentti vanhoillislestadiolaisuudesta [Syntisin silmin] 1981

Katsokaapa kohdasta 13:00 alkaen. 

Vierailija
6212/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole edelleenkään kukaan mies noin itse dokumentissa sanonut. Tuohan on toimittajan sanoma kommentti.

Vierailija
6213/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä tiedät, et se ei muista väärin, et oliskin tuo a-studio? Ei olis sitt

Jep, syntisin silmin oli Karpon puhumana tämä synnytykseen kuollut ja mies sanonut et Jumala antaa uuden.. 12.58 alkaen

Vierailija
6214/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole edelleenkään kukaan mies noin itse dokumentissa sanonut. Tuohan on toimittajan sanoma kommentti.

Ei niin, mutta luultavasti tätä dokumenttia tarkoittanut 

Vierailija
6215/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minullakin on vaikutelma, että vl-piireissä merkkivaatteet on tärkeitä, usein vielä jotkut tietyt merkit, joiden suhteen sitten kyllä muoti välillä muuttuu. 

Olen ajatellut, että kun meikata ei saa, ulkonäössä keskitytään vaatteisiin. Tietenkään ei päde kaikkiin, missäpä yhteisössä kaikki olisi samanlaisia.

Vierailija
6216/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani kävi kesällä vl-riparin Maitoisissa. Kun veimme hänet sinne, niin leirikeskuksen eteisessä oli kasapäin valkoisia Nike Air Forceja, et mua ihan huvitti ja piti kuvakin napata :D Tiedän, et ovat suositut/muotikengät yleisestikin nuorilla, mutta en usko, et jos menee jonnekin perus ev.lut riparille, niin tyyliin kaikilla on valkoiset Air forcet. Ja olen sata varma siitä, ettei tuo poikani ripari ollut ainoa laatuaan, vaan jokaisella niillä kahdeksalla leirillä, mitä Maitoisissa viime kesänä oli, on ollut ihan sama juttu. Ja varmasti myös muilla vl-ripareilla ympäri Suomen. Ja myös kiinnitin huomiota, et suurin osa 70 leiriläisestä oli suht muodikkaita nuoria kampauksineen, eikä yhtään ylipainoista. Jos meet ev lut riparille, niin varmasti on joku ylipainoinen "verkkahousu, linttaan astutuilla kuluneilla lenkkareilla" joukossa. Tai useampikin. 

Vierailija
6217/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni käy eräällä ry:llä seuroissa, niin sanoi, et siellä on kivoja perheen äitejä, jotka on ns. kivoja kun ei ole muita. Eli siis jos ovat vaikka samassa keittiövuorossa siskoni kanssa, niin ovat ystävällisiä ja juttelee jne. Mut sit kun näkee seurojen yhteydessä vaikka siellä eteisessä, niin hyvä kun ovat näkevinään. Niin tunnistan tämän; viihtyvät just niiden ns. omanlaisten, muotiäitien joukossa, eivätkä edes huomaa, paitsi jos ovat yksin niin voihan sitä sitten vaikka jutellakin sille "ei niin muoti -äidille". Samaa koin itse joskus nuorena. 

Vierailija
6218/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän vieläkin jotain 10v vanhoja pillifarkkuja...mietin, et jos kulkisin vielä vl-piireissä, niin tuskin pitäisin niitä tai ainakin olisin ostanut rinnalle jotkut leveälahkeisemmat muotifarkut ja usemmatkin ja omistaisin enemmän vaatteita muutenkin kuin nyt omistan. Siis ihan vain just siitä "paineesta", et kun näkee muilla seuroissa niitä ja muitakin vaatteita, niin tulis itsellekin "tarve" hommata uutta. Vähän jos katsoo mainoksia tms. niin tulee tarpeita, mitä ei tule, jos ei katso, jos tajuatte :D  Näkeehän niitä muotifarkkuja yleensäkin kaikilla maailman ihmisillä, mut seurat on jotenkin asia erikseen ainakin jos käy usein, niin jatkuvasti on esillä se vl-muoti eli uusin muoti mikä vallalla on siis muuallakin, mut vl-piireissä sen huomaa helpommin kun "kaikilla on". 

Vierailija
6219/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyvällä mielellä täällä hei:

Miksi meikkaamisella/korviksilla/jollain ulkoisella on vanhoillislestadiolaisessa opissa/uskossa niin iso painoarvo? 

Sillä ei ole ihan oikeasti merkitystä meille itsellemme, mutta ilmeisesti sen (ja lapsimäärän) vuoksi erotumme muista niin selvästi, että sitä luullaan tärkeäksi. Se on aikanaan ollut koko yhteiskunnan normi ja jäänyt meidän tapakulttuuriin.

Siis haluaisin tietää, mihin tämä perustuu, esim. jos on joku Raamatun kohta, jonka valossa tätä voisi ymmärtää paremmin.

En äkkiä löytänyt muita kuin tän: Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista - tukan palmikoimista, kultakorujen kietomista tai koreiden vaatteiden pukemista - vaan olkoon se sydämen salassa oleva ihminen, hiljaisen ja rauhallisen hengen katoamaton kaunistus, joka on Jumalan silmissä kal

Kiitos asiallisesta, tarkasta ja kivasta vastauksesta. En ehtinyt vastaamaan tähän eilen ja keskustelu näkyy jatkuneen, toivottavasti viestini tavoittaa sinut. :) 

Jäin miettimään, että ehkä näistä keskustelun viesteistä tai yhteisöstä eronneiden kokemuksista tulee semmoinen käsitys, että kyse on hyvinkin keskeisestä asiasta, vaikka ilmeisesti ei olekaan. Näin helposti syntyy vääriä käsityksiä, vähän pelottavaakin jopa! Ja noista erkaantuneista tuli mieleen, että voiko tuo olla heille niin iso asia, että se siksi tuntuu korostuvan. 

Kiitos myös Raamatun kohdasta. Täytyykin lukea tuo kohta, ja pohtia asiaa oikein kunnolla. Minäkään en siis värjää hiuksiani tai käytä korviksia, joten en ole mikään sen puolesta puhuja. :) Kiinnostaa vain just kun tuntuu, että tosi monesti tämä nousee jossain esille. 

Haluaisin vielä tähän liittyen kysyisin vielä, että mitähän tapahtuisi, jos joku päättäisi vaikka värjätä hiuksensa/tehdä jotain muuta vastaavanlaista? Voisiko hän edelleen kuulua yhteisöön tästä huolimatta, vai onko tuo tulkittavissa haluksi erkaantua, tai että sydän olisi kiinnittynyt johonkin muualle? 

Kiitos kun jaksat vastailla. 

Vierailija
6220/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin tekoälyltä "onko vanhoillislestadiolaisuus lahko?" Tässä vastaus:

!Vanhoillislestadiolaisuus on uskonnollinen yhteisö, jota pidetään lahkolaisena, ei perinteisenä herätysliikkeenä. Lähdekirjoituksissa todetaan, että vanhoillislestadiolaisuus on lahko, joka erottaa sen perinteisestä herätysliike-käsityksestä. 

Termi "lahko" viittaa eristäytyneempään uskonnolliseen ryhmään. 

Vanhoillislestadiolaisuuden erottaa useista muista lestadiolaisista ryhmistä sen tiukemmista säännöistä, jotka koskevat esimerkiksi alkoholin käyttöä, pelikorttien pelaamista ja urheilua."

Minä kirjoitin tuon ja hämmästyin tuota yksityiskohtaa pelikorttien pelaamisesta ja kysyn, kun eihän tekoälyyn voi luottaa: pitääkö tuo paikkansa?  Ja mitä tarkoittavat urheiluun liittyvät säännöt?  Kiitos, jos joku jaksaa vastata. 

Pelikortit siinä tapauksessa että pelataan rahasta tai ennustetaan, Ei Raamatussa muistaakseni pelikortteja mainita. Urheilu käy, jos ei vie liikaa aikaa. Voit nostella painoja hurjin tuloksin kotosalla, mutta Sm-kisat  ei käy. Nämä on näitä SRK-n omia sääntöjä. Tupakointia ei ole syntiä, mutta olut juotuna on syntiä. Avaamaton olutpullo kotona ei kai ole syntiä ?? Tärkeinä on olla kuuliainen Oulun miehille, muuten SRK voi tulla ikkunan taa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi