Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7090)

Vierailija
6181/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisinko tietää edellä mainitun dokumentin nimen?

Ei voi muistaa, olisiko ainoa oikea Jumala?

Ei ole, olen sen katsonut. Olen katsonut kaikki lestadiolaisdokumentit 70-luvulta lähtien eikä tuommoista ole tullut vastaan. Siksi kiinnostaa, olenko missannut jotakin.

Vierailija
6182/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisinko tietää edellä mainitun dokumentin nimen?

Ei voi muistaa, olisiko ainoa oikea Jumala?

Eikö se kertonut perheestä jossa ei ollut leskeä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6183/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät käy jonkun budhatemppelin kimppuun thaibordellin tai muslimipizzan tai juutalaisenpizzan kimppuun miksi te käytte kristittyjen kimppuun myös hellarit käy tunkeutuvat kirkkoonkin rahaa keräämään . Kuin juutalaiset ikään. 

Jos ei käytäisi kenenkään kimppuun?

Vierailija
6184/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin dokumentista tekoälyltäkin. Ei ollut silläkään tietoa semmoisesta. 🤔

Vierailija
6185/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6186/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikin väärä linkki, tarkotin siis tätä https://yle.fi/a/3-6301625

Vierailija
6187/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli noista meikkaus, tatuointi ym kirjoituksista mieleen, et kun jotkut entiset vl:t sanoi et miten koitti vapaus, kun jätti liikkeen, et itse kokenut samalla lailla, vaikka vielä liikkeeseen kuulunkin.

Itse olen siis edelleen vl, mut en ole aikoihin kuulunut yhteisöön eli en kulje seuroissa enkä talkoissa sun muissa paitsi suviseuroissa on tullut käytyä. Mikä vapaus! On sunnuntai, ei tarvi lähteä minnekkään eikä laittautua. Tää on jännä miten itse koin vl-piireissä, et piti olla ns. viimesen päälle, itsellä ainakin tuli seurattua seuroissa ja muissa tapahtumissa muiden pukeutumista ja hiusten laittoa ja otin siitä paineita myös itselleni. Vl:t on ihan yleisestikin tunnettuja muodin edelläkävijöitä ja et vaikka ei olisi yhtään meikkiä, hiusväriä tms. niin silti on kaikki viimesen päälle; muodin mukaiset vaatteet, tukka laitettu naisilla hienosti ja pojilla/miehillä viimeisen muodin mukaiset kampaukset jne. Jos meet seuroihin tms. niin harvoin näkee jotain verkkareissa tai jotenkin vähän epäsiistinä tai rennosti pukeutuneena; jopa kauppaan itse laitoin aiemmin aina vaikka farkut, nykyään meen vaikka collareissa tai ulkoiluhousuissa vaikka siis menen vaan kauppaan (en lenkin yhteydessä kauppaan). Mut jos meet jonnekin normi luterilaiseen kirkkoon, niin voit nähdä monenlaista ihmistä; ns. laitapuolenkulkijaa, tuulipuvussa tulleita, juurikasvu hiuksissa ja muutenkin ehkä vähän epäsiistejä ihmisiä, lapsilla Ryhmä Hau paita päällä tai frozen tai hello kitty. Mut vl-piireissä et näe. Vl piireissä on merkkivaatteita, aikuisilla, nuorilla ja lapsilla. Tai voi olla joku tietty perhe,joka tekee poikkeuksen olemalla hyvä itsetuntoisesti omia itsejään muista välittämättä tai edes tajuamatta miten muut ympärillä pukeutuu tai varustautuu (autot, talot jne) mut niistä kaikki (siis paikkakunnan vl-seurakunta) tietää ja puhuu, et no "ne nyt on vähän outoja" jne. 

Mua siis ei ikinä mikään meikkaus ole kiinnostanut, mut oli vl-piireissä kulkiessa jotenkin vaivaksi jo se et piti mukautua muihin; olla muodikkaita vaatteita ja tarpeeksi paljon, eihän samoja voinut pitää joka ke, la ja su seuroissa jne. Ja just tukka hyvin laitettu. Seuroissa kuitenkin oli tavallaan ns. näytillä. Nyt on vapaus; ei tarvi mennä yksin eikä perheen kanssa "näyttäytymään" minnekään. Kuljen vaikka rennoissa lököhousuissa ja aina tukka ponnarilla enkä välitä mitä muut (vl:t) ajattelee eikä ole edes ns. niitä muita, kun ei käy "esillä olemassa/näyttäytymässä" samalle "yleisölle" joka ke, la ja su. 

Vl-piireissäkin on toki monenlaista ihmistä, mutta pääosin kaikki siistejä, laitettuja, huoliteltuja ja aina vaatteet vaikka jossain nuorten retkelläkin viimesen päälle tiettyä laatua, merkkiä jne. Toki joku ei ole sellainen ja osaa olla oma itsensä vaikka Tokmannin tuulipuvussa siellä nuorten retkellä, mut nämä on harvassa. Suhteessa enemmän ei vl -ihmisiä on moneen lähtöön ja siksi tykkään käydä vaikka perus luterilaisen kirkon tilaisuuksissa, perhekerhoissa ym. kun siellä on niin monenlaista ihmistä tai ihan missä vaan muissakin ei vl -tilaisuuksissa ja tapahtumissa. jatkuu..

Vierailija
6188/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jatkoa 

Ja tämä voi ja onkin osittain mun päässä (suht huono itsetunto) ja mun henk.koht kokemus, mut tiedän muitakin jotka kokee/kokeneet samoin ja on tästä ollut juttua joskus Päivämiehessäkin. Muistan jo pienenä, kun istuttiin seurapenkissä niin tuli kyllä seurattua siinä puheiden aikana  ihmisiä. Vaikka oli joulunaika ja joku perhe tuli sinne, niin katoin et ai nuo saanut hienot Marimekon Unikko collegepaidat kaikki lapset joululahjaksi varmaan ja nyt ne on niillä päällä. Ja onpa tukatkin niin viimeisen päälle laitettu joka tytölle.. ja sitten nuorena seurasi muita nuoria ja taas vanhemapana vanhempia ihmisä/perheitä, et nuokin aina niin muodinmukaan viimesen pääälle ja oli vähän kateellinen. Ja et miten noilla on rahaa jne. Ja näitä puhuttiin joskus kotonakin, siis eri perheistä et kellä on rahaa ja kellä ei. Tiedettiin oman kotipaikkakunnan vl-piireistä ne rikkaat ja sitten vähän köyhemmät, joita oli siis tosi vähän. Ja seuroissa aina tietyillä paikoilla istui tietyt ihmiset...ja oli tietyt porukat, ne muodikkaimmin pukeutuneet oli keskenään tekemisissä ja sit ne "tavikset/hissukat" tms. erikseen tai yksinään.. äh, ahdistaa jo ajatuskin taas kun muistelee. Ja nyt aikuisenakin onneksi ei tarvi seurata enää muita perheitä ja heidän vaatteitaan, autojaan, talojaan jne. Ns. kilpavarustelu -sekin on normaalia vl-piireissä. Niilläkin ja niillä on, niin sit meilläkin pitää olla jne. 

Noista talkoista ja seurojen kahvituksista, leipomisista ym vois kirjoittaa kanssa, kunhan jaksan taas sepustaa, kun en osaa lyhyesti kirjoittaa ja asiaa tulis vaikka millä mitalla :)

Vierailija
6189/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei noista löytynyt vastausta siihen väitettyyn dokumenttiin.

Vierailija
6190/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä minun kommenttini meni väärään kohtaan, kun tuli tuo pitkä sepustus tuohon väliin mutta ymmärtänette, mihin sen tarkoitin.

Vierailija
6191/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli noista meikkaus, tatuointi ym kirjoituksista mieleen, et kun jotkut entiset vl:t sanoi et miten koitti vapaus, kun jätti liikkeen, et itse kokenut samalla lailla, vaikka vielä liikkeeseen kuulunkin.

Itse olen siis edelleen vl, mut en ole aikoihin kuulunut yhteisöön eli en kulje seuroissa enkä talkoissa sun muissa paitsi suviseuroissa on tullut käytyä. Mikä vapaus! On sunnuntai, ei tarvi lähteä minnekkään eikä laittautua. Tää on jännä miten itse koin vl-piireissä, et piti olla ns. viimesen päälle, itsellä ainakin tuli seurattua seuroissa ja muissa tapahtumissa muiden pukeutumista ja hiusten laittoa ja otin siitä paineita myös itselleni. Vl:t on ihan yleisestikin tunnettuja muodin edelläkävijöitä ja et vaikka ei olisi yhtään meikkiä, hiusväriä tms. niin silti on kaikki viimesen päälle; muodin mukaiset vaatteet, tukka laitettu naisilla hienosti ja pojilla/miehillä viimeisen muodin mukaiset kampaukset jne. Jos meet seuroihin tms. niin ha

Onpa sulle sattunu ikävän tuntusia kokemuksia <3

Meidän perhe kun lähtee seuroihin, niin käsken lasten laittaa seuravaatteet koska on pyhäpäivä. Että haluaa siisteillä vaatteillakin pyhittää. Mutta ei kyllä merkkivaatetta tarvii olla (eikä meillä niitä olekaan), vaan puhtaat ja ehjät. Ja su ei mennä verkkareilla, muina päivinä rylle voi hyvinkin mennä verkkareissa.

Nuoret (joilla aina on heikko itsetunto, kuten sinäkin mainitsit) kiinnittää ulkonäköön kovin paljon enemmän huomiota. Meilläkin tytöt kyllä laittaa hiuksia. Nuoremmat lapset ja tälläysiän ohittaneet ehkä hätäsesti harjaa hiukset.

En tiiä millä ryllä oot käyny, mutta meidän ryllä kyllä ei merkkivaatetta näy. Tai en tunnista niitä 😅 Lapsilla voi hyvin olla kuomalengät. No, onhan se sekin merkki 😊

Vierailija
6192/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen siis edelleen vl, mut en ole aikoihin kuulunut yhteisöön eli en kulje seuroissa enkä talkoissa sun muissa paitsi suviseuroissa on tullut käytyä. Mikä vapaus! On sunnuntai, ei tarvi lähteä minnekkään eikä laittautua. Tää on jännä miten itse koin vl-piireissä, et piti olla ns. viimesen päälle, itsellä ainakin tuli seurattua seuroissa ja muissa tapahtumissa muiden pukeutumista ja hiusten laittoa ja otin siitä paineita myös itselleni. Vl:t on ihan yleisestikin tunnettuja muodin edelläkävijöitä ja et vaikka ei olisi yhtään meikkiä, hiusväriä tms. niin silti on kaikki viimesen päälle; muodin mukaiset vaatteet, tukka laitettu naisilla hienosti ja pojilla/miehillä viimeisen muodin mukaiset kampaukset jne. Jos meet seuroihin tms. niin ha

Tän ilmiön huomasi jo lapsena kaverina olleista vl-tytöistä, itse siis en ole, heillä oli ihan eri muoti tai pukeutumiskoodi tai joku, just esim. tietyn merkin merkkivaatteita tytöillä ja kaikki piti olla kamalan siistiä, liioitellun siistiä, siis vaikka ne hiukset. Mielestäni esim. koulu ei nyt niin virallinen paikka ole... 

Vierailija
6193/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suviseurat ym isot seurat ne vasta olikin semmosia, et piti miettiä mitä vaatteita sinne ottaa ja ostaa uusia vaatteita ja vähän ku näytille menis, kun näkee ihmisiä ympäri Suomea keitä ei ole aikoihin nähnyt jne. Ja jotkut nuoret lähti jonnekin reissuun toukokuussa, et saa pohjarusketuksen et suviksissa on sit ruskee iho ja näyttää mahdollisimman hyvältä :D 

Vierailija
6194/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen siis edelleen vl, mut en ole aikoihin kuulunut yhteisöön eli en kulje seuroissa enkä talkoissa sun muissa paitsi suviseuroissa on tullut käytyä. Mikä vapaus! On sunnuntai, ei tarvi lähteä minnekkään eikä laittautua. Tää on jännä miten itse koin vl-piireissä, et piti olla ns. viimesen päälle, itsellä ainakin tuli seurattua seuroissa ja muissa tapahtumissa muiden pukeutumista ja hiusten laittoa ja otin siitä paineita myös itselleni. Vl:t on ihan yleisestikin tunnettuja muodin edelläkävijöitä ja et vaikka ei olisi yhtään meikkiä, hiusväriä tms. niin silti on kaikki viimesen päälle; muodin mukaiset vaatteet, tukka laitettu naisilla hienosti ja pojilla/miehillä viimeisen muodin muka

Juu aina viimesen päälle. Itsekin erottaa aina ketkä on vl-nuoria ja lapsia, myös perheen äidit/isät erottaa, sen vaan näkee. Vitsit kun pitäiskin mennä nyt seuroihin ja laittaa lapsille jotkut Ryhmä Hau vaatteet niin erottuis kivasti sieltä Guugguu, Metsola, Marimekko ym porukasta :D 

Vierailija
6195/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, mä laitoin, se eka olikin väärä, en sitä tarkoittanut. Enkä edes tiennyt kunnolla mistä oli kyse, kuvittelin et tuosta S. Karhun tapauksesta, jossa vaimo kuoli synnytyksen jälkeen. Ehkä se yks henkilö tarkoitti tuota A-studioo eikä mitään dokumenttia? 

Vierailija
6196/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä erikoista tarinaa ja erikoisia kokemuksia. Käyn isolla ry:llä ja täällä ainakin näkyy varsinkin sunnuntai-illan seuroissa monia ns. laitapuolen kulkijoita ja läheisestä hoitolaitoksesta tulee myös usein väkeä. Ja he ovat meille rakkaita sisaria ja veljiä ja aina tervetulleita ja uskon, että he ovat taivaan Isän erityissuojeluksessa.

Vierailija
6197/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, mä laitoin, se eka olikin väärä, en sitä tarkoittanut. Enkä edes tiennyt kunnolla mistä oli kyse, kuvittelin et tuosta S. Karhun tapauksesta, jossa vaimo kuoli synnytyksen jälkeen. Ehkä se yks henkilö tarkoitti tuota A-studioo eikä mitään dokumenttia? 

Ei kun kyse on kuulemma jostakin dokumentista. Sehän on moneen kertaan jo todettu. Mutta eipä semmoista dokumenttia ole vielä löytynyt ja alkuperäinen kommentoija on ihan hiljaa.

Vierailija
6198/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen siis edelleen vl, mut en ole aikoihin kuulunut yhteisöön eli en kulje seuroissa enkä talkoissa sun muissa paitsi suviseuroissa on tullut käytyä. Mikä vapaus! On sunnuntai, ei tarvi lähteä minnekkään eikä laittautua. Tää on jännä miten itse koin vl-piireissä, et piti olla ns. viimesen päälle, itsellä ainakin tuli seurattua seuroissa ja muissa tapahtumissa muiden pukeutumista ja hiusten laittoa ja otin siitä paineita myös itselleni. Vl:t on ihan yleisestikin tunnettuja muodin edelläkävijöitä ja et vaikka ei olisi yhtään meikkiä, hiusväriä tms. niin silti on kaikki viimesen päälle; muodin mukaiset vaatteet, tukka laitettu naisilla hienosti ja pojilla/miehillä viimeisen muodin muka

Ja siis ei vaan nuo vaatteet tai muut ulkoiset jutut, vaan ylipäätään vapaus ettei tarvi mennä minnekään. En muutenkaan tykkää aikatauluista, niin seurat joka sunnuntai oli kyllä niin ärsyttävää lapsena. Aina oli pakko mennä ja jollain verukkeella pystyi jäämään pois, tyyliin pää kipeä, vaikka ei ollut vaan halusin jäädä kuuntelemaan radiosta isoveljien kanssa jääkiekkokierrosta. Olin Tepsi-fani :) Ja sunnuntait myöhemminkin meni ns. pilalle monesti seurojen takia, kun halus käydä vaikka retkeilemässä tai jossain ja sit oli kiire suihkuun ja laittautumaan et ehtii seuroihin. Tämä siis lähinnä nuorena. Ja lapsenakaan ei olis aina halunnut taas lähteä, kun oltiin jo oltu jossain aamupäivällä/päivällä. Tai sitten ei lähdetty minnekkään, kun tiedettiin et seurat on, niin ei kukaan jaksanut, et jaksaa sit seuroihin mennä. Pyhäkoulu klo 12 sunnuntaisin oli vielä erikseen ja illalla seurat, huoh. Nykyään ehkä vapaampaa tuo seura-, pyhäkoulu- ja raamattuluokkakulttuuri. Koronan myötä varmasti vielä vähentynyt, ettei ihmiset niin käy seuroissa kuten ennen vanhaan. 

Vierailija
6199/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja suviseurat ym isot seurat ne vasta olikin semmosia, et piti miettiä mitä vaatteita sinne ottaa ja ostaa uusia vaatteita ja vähän ku näytille menis, kun näkee ihmisiä ympäri Suomea keitä ei ole aikoihin nähnyt jne. Ja jotkut nuoret lähti jonnekin reissuun toukokuussa, et saa pohjarusketuksen et suviksissa on sit ruskee iho ja näyttää mahdollisimman hyvältä :D 

Piti käydä ihan kuvagalleriasta ihmettelemässä.

https://www.flickr.com/photos/suviseurat/albums/72177720323838336/

Minusta nuo näyttää kovasti tavallisen näköisiltä tai sitten en tunnista suihkurusketusta.

Vierailija
6200/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun kyse on kuulemma jostakin dokumentista. Sehän on moneen kertaan jo todettu. Mutta eipä semmoista dokumenttia ole vielä löytynyt ja alkuperäinen kommentoija on ihan hiljaa.

No mistä tiedät, et se ei muista väärin, et oliskin tuo a-studio? Ei olis sitten Vuokko Ilolasta kertova dokkari? https://areena.yle.fi/1-2372308

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi