Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7090)

Vierailija
6141/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä minäkin arvostaisin, jos puoliso kuuliaisena passaisi ja hoitaisi kodin ja synnyttelisi lapsia tuosta vaan kaiken lomassa ja huolehtisi arjen pyörityksestä. Itse rakentelisin simulaattoreita ja kirjoittelisin puheita, välillä leikittäisin lapsiani, kunhan kotiin joskus kerkiän muilta puuhiltani. Tasa-arvon kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä. (Ja en kyllä aidosti edes arvostaisi, jos hän ei millään tavalla kyseenalaistaisi omaa asemaansa tuossa kuviossa, saati että millainen ihminen itse olisin, jos laittaisin jonkun tuollaiseen asemaan. :D)

Vierailija
6142/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teillä on vielä pitkästi työsarkaa edessä, jos haluatte oman tulkintanne leviävän maailmalle (katoliset, ortodoksit jne)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6143/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä minäkin arvostaisin, jos puoliso kuuliaisena passaisi ja hoitaisi kodin ja synnyttelisi lapsia tuosta vaan kaiken lomassa ja huolehtisi arjen pyörityksestä. Itse rakentelisin simulaattoreita ja kirjoittelisin puheita, välillä leikittäisin lapsiani, kunhan kotiin joskus kerkiän muilta puuhiltani. Tasa-arvon kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä. (Ja en kyllä aidosti edes arvostaisi, jos hän ei millään tavalla kyseenalaistaisi omaa asemaansa tuossa kuviossa, saati että millainen ihminen itse olisin, jos laittaisin jonkun tuollaiseen asemaan. :D)

Tässä näkyy taas ihminen joka ei ilmeisesti ole arvostettu omassa parisuhteessaan. Siksi projisoi tuon tunteen ja luulee ettei muitakaan arvosteta, kuvittelee tietävänsä tuntemattomien ihmisten parisuhteesta jotain.

Vierailija
6144/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi, se Jumala antaa uuden vaimon miehille, jos vaimo kuolee. Mutta jos mies kuolee, niin eipä Jumala annakaan uutta miestä lestadiolaisnaisille.

Kylläpä toimii Jumala jännästi. Minua alkaa jo pikkuhiljaa tympimään nämä jutut. Joku on joskus laittanut liikkeelle tämmöisen jutun ja te arvon sivistyneet naiset levitätte sitä eteenpäin ilman itsekritiikin häivääkään. Olen seniori-ikäinen ja minulla on laaja suku ja tuttavapiiri. Tiedän vuosien varrelta kolme leskimiestä, jotka ovat menneet uudelleen naimisiin. Ikää heillä oli jo silloin 70+, joten se heille suotakoon. Lisäksi tiedän yhden työikäisen naisen, joka vuosien leskeyden jälkeen meni uudestaan naimisiin. Onkohan tuo sinun kommenttisi totuuteen perustuva vai vain ylimääräinen jännä kommentti lestadiolaisista?

Vierailija
6145/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkyy taas ihminen joka ei ilmeisesti ole arvostettu omassa parisuhteessaan. Siksi projisoi tuon tunteen ja luulee ettei muitakaan arvosteta, kuvittelee tietävänsä tuntemattomien ihmisten parisuhteesta jotain.

Suomessa noin 3040 % ensimmäisistä avioliitoista päättyy avioeroon.🤔

Vierailija
6146/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-40% siis

Vierailija
6147/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tilastotkin jännästi näyttävät saman:

Tilastojen mukaan

Leskimiehet solmivat uuden avioliiton huomattavasti helpommin ja nopeammin kuin leskinaiset.

Leskinaiset solmivat uuden liiton harvemmin, ja heidän odotusaikansa leskeyden jälkeen on usein pidempi.

Tiedän myös uudelleen avioituneita vl-naisia, leskiä siis.

Vierailija
6148/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen luterilainen kirkko seuraa tässä tiukemmin Raamatun itsensä logiikkaa. Siellä kun ei selvästi säädetä pappeutta vain miehille, ja kun Uuden testamentin pelastusoppi ei aseta mitään ehtoja julistajan sukupuolelle, naisiakin voidaan asettaa pappisvirkaan.

Vierailija
6149/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Se mies pääsee välillä pois siitä pikkulapsiarjesta eikä hänen tarvitse olla kokoajan raskaana. Ja se, että joku kätilö tai lääkäri sanoo nuorelle lesradiolaisäidille, että "olet kuin luotu synnyttämään", ei tarkoita muuta kuin että se on myötätuntoinen tsemppaus.

Vierailija
6150/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on hassua hakuammuntaa. Ihan randomilla mietitään joku ilmiö ja siitä kiireesti syytetään vl:ia.

Ei tarvii olla mitään perusteluja eikä faktaa taustalla, tunteella mennään ja parhaassa tapauksessa voi perustella vaikka tiktokilla.

Vierailija
6151/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen luterilainen kirkko seuraa tässä tiukemmin Raamatun itsensä logiikkaa. Siellä kun ei selvästi säädetä pappeutta vain miehille, ja kun Uuden testamentin pelastusoppi ei aseta mitään ehtoja julistajan sukupuolelle, naisiakin voidaan asettaa pappisvirkaan.

Tuossa siis siteerasin aikaisempaa viestiä, täällä ei oikein näköjään toimi lainaukset.

Vierailija
6152/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin modelle tiedon noista kuolemaa toivovista kommenteista. Katsotaan, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään. 

Vierailija
6153/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin modelle tiedon noista kuolemaa toivovista kommenteista. Katsotaan, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään. 

Peukutin ja laitoin myös. T. Ei- vl, joka laittanut tänne kriittisiä viestejä. Joku raja. 

Vierailija
6154/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teillä on vielä pitkästi työsarkaa edessä, jos haluatte oman tulkintanne leviävän maailmalle (katoliset, ortodoksit jne)

Olet ihan oikeassa: maailmassa on vielä todella paljon työsarkaa tyttöjen ja naisten aseman parantamiseksi. Miesten historia (his story !) on niin pitkä ja painava, 

Vierailija
6155/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa noin 3040 % ensimmäisist

Miten tämä mihinkään liittyy?

Vierailija
6156/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotona potemassa flunssaa ja katsoin äsken aikani kuluksi telkkarista viime sunnuntain Tanssii tähtien kanssa -ohjelmaa. Kun seuraavaksi tulin tälle palstalle, niin olin niin tohkeissani, että halusin tulla sanomaan tämän. 

Ohjelmassa yksi pareista tanssi hitaan valssin Arvo Pärtin sävellyksen Spiegel im Spiegel -tahtiin. Siis Peili peilissä. Arvo Pärt, jos ette tiedä, on paitsi ehkä kuuluisin elossa oleva nykysäveltäjä, myös syvästi uskovainen ihminen. Sävellyksessä hän kertoo siitä, miten jokainen ihminen on peili toiselle ihmiselle. Mieti siis, mitä toinen ihminen sieltä sinun peilistäsi näkee.  

Ja miten kauniisti tätä kerrottiin liikkeen kielin. Minulla tuli ihan kyyneleet silmiin. 

Niin. Televisio. Viihdeohjelma. Tanssi. Kaikki mielestänne "pahoja" asioita. Mutta minä olen sitä mieltä, että jos joku vaikka tuossa esityksessä näkee tai kuulee jotain rumaa, niin se rumuus on ihan siellä omassa päässä. 

Ei mulla muuta. 

Vierailija
6157/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä näkemys lestadiolaisesta parisuhteesta. Nekin kun ovat erilaisia. Moni lestadiolaisnainen käy töissä ja moni lestadiolaismies osallistuu arjen pyöritykseen. Itse asiassa tulee heti mieleen yli kymmenen työssäkäyvää lestadiolaisnaista, heidän joukossaan kaksi mummiani ja isomummoni.

Vierailija
6158/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet eivät synnytä meillä muillakaan naisilla, mutta me saamme itse päättää lapsiluvun. Katson että olemme miljoona kertaa paremmassa asemassa kuin lestadiolaisnaiset.

Niin, meillä sen päättää Jumala. Koen olevani turvallisissa käsissä enkä ainakaan kadehdi sinua.

Silti vaan se teidän Jumalanne antaa naisia kuolla synnytyksiin. Hyvä että olette siihen varautuneet.

En ole kuullut yhdestäkään synnytykseen kuolleesta lestadiolaisnaisesta. Sen sijaan tiedän kaksi syöpään kuollutta.

Vierailija
6159/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet eivät synnytä meillä muillakaan naisilla, mutta me saamme itse päättää lapsiluvun. Katson että olemme miljoona kertaa paremmassa asemassa kuin lestadiolaisnaiset.

Niin, meillä sen päättää Jumala. Koen olevani turvallisissa käsissä enkä ainakaan kadehdi sinua.

Silti vaan se teidän Jumalanne antaa naisia kuolla synnytyksiin. Hyvä että olette siihen varautuneet.

En ole kuullut yhdestäkään synnytykseen kuolleesta lestadiolaisnaisesta. Sen sijaan tiedän kaksi syöpään kuollutta.

En nyt tiedä, mitä merkitystä tässä on sillä, mitä kukin on sattunut kuulemaan. Suuntaan tai toiseen. 

Vierailija
6160/7090 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä, mitä merkitystä tässä on sillä, mitä kukin on sattunut kuulemaan. Suuntaan tai toiseen. 

Jos synnytyksiin kuoleminen olisi jotenkin yleistä, varmaan lapsesta asti lestadiolaisten piireissä pyörinyt tietäisi jonkun kuolleen 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä