Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7310)
Tänään täällä joku/jotkut olivat kovin säikähtäneitä/ärsyyntyneitä/loukkaantuneita (syytä eikerrottu?) noista laulujen sanoista, kun molemmat laulut piti poistattaa.
Haluaisin kysyä heiltä, miksi ne piti poistaa? Saisiko täällä olla virsien sanoja, jos niiden kokisi kertovan hyvin käsillä olevasta aiheesta?
Minusta virsirunoilijat osaavat tosi taitavasti tavoittaa olennaisen, paremmin kuin itse yrittäisin omin sanoin. Siksi tuntuu hyvin jännältä ettei lauluja (runoja) suvaita.
?? Toivoo lukevansa viestejä joissa on henkilön ajatuksia omin sanoin eikä Kaanaan kieltä = vaatii mahdottomia?
Ei täällä tietääkseni ole vaadittu mitään vaan esitetty toive ja halu kohdata oikeita persoonia, jotka keskustelevat, eivätkä vain toistele ulkoa opittua.
En voi itse mitään sille, jos kaikki kymmenet? sadat? palstailijat eivät kirjoita niin kuin on toivottu etkä sinäkään mahda mitään sille.
Mistä lähtien muuten halu nähdä kanssakeskustelijan oma persoona on ollut ylitsepääsemätön "vaatimus"? Voihan täällä kirjoitella persoonattomiakin viestejä jos haluaa heittää aivot narikkaan mutta keskustelusta saa jotain irti vain jos uskaltaa olla oma persoonansa ja sanoa sitten vaikkapa että tuo ja tuo oli minusta loukkaavaa.
Kaikilla lienee sitten omat ajatuksensa sen suhteen haluaako täällä oikeasti keskustella vaiko vain toistaa fraaseja. Itse kukakin päättää omalta kohdaltaan miten toimii.
Vierailija kirjoitti:
Tänään täällä joku/jotkut olivat kovin säikähtäneitä/ärsyyntyneitä/loukkaantuneita (syytä eikerrottu?) noista laulujen sanoista, kun molemmat laulut piti poistattaa.
Haluaisin kysyä heiltä, miksi ne piti poistaa? Saisiko täällä olla virsien sanoja, jos niiden kokisi kertovan hyvin käsillä olevasta aiheesta?
Minusta virsirunoilijat osaavat tosi taitavasti tavoittaa olennaisen, paremmin kuin itse yrittäisin omin sanoin. Siksi tuntuu hyvin jännältä ettei lauluja (runoja) suvaita.
No säännöissä kehotetaan keskustelemaan aiheesta omin sanoin. Siinä yksi ja jo itsessään riittävä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä hyviä tekoja silti kannata jättää tekemättä siinä pelossa että Jumala luulisi meidän yrittävän niiden höykällä pelastua. Tämä maailma tarvitsee hyviä tekoja niin paljon ettei ole tosikaan. Leiviskän maahan kaivaminen on karmeata. Meiltä kysytään rohkeutta toimia.
Oon samaa mieltä tästäkin. Lamppu laitetaan lampunjalkaan, ja sieltä se loistaa kaikkialle.
Jumala myös vaikuttaa ihmisessä niin että tämä haluaa tehdä hyviä tekoja.
Niin ja myös pakanat tekevät hyviä tekoja. Vaikuttaneeko Jumala niidenkin tekojen takana, Ken tietää.
Roomalaiskirje ainakin ottaa tähän kantaa. Siis että pakanat tosiaan luonnostaan tekevät hyviä tekoja. Ja mitenhän heistä sitten tuli ajatella, pitäisi lukea kohta jotta tulisi oikein :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No säännöissä kehotetaan keskustelemaan aiheesta omin sanoin. Siinä yksi ja jo itsessään riittävä syy.
Tuolla asenteella ei äikän aineistoesseessä menestyisi :D
Viitsitkö linkata säännöistä sen kohdan, jossa sanotaan ettei viesteissä saa lainata mistään? Silloinhan myös kaikki raamatunlainaukset ovat kiellettyjä.
En usko että tuo on oikea syy.
P.S. Se laulu, joka aiheutti syytteen h*lvetillä pelottelusta, on virsikirjassa V149.
Se on aina mielenkiintoista havaita miten huono kuva joillakin on vaikkapa katolisuudesta. Lutherin perintöä tämäkin lienee. Katolisen kirkon messuja voi katsoa suomeksi striimattuna netistä muistaakseni viikottain, suosittelen tutustumaan.
Näen katolisessa kirkossa ja ortodoksikirkossa paljon kauneutta, eikä vähiten pitkän yhtenäisen historian vuoksi. Siinä on jotain koskettavaa, jotain mitä vasten protestanttisuus on kovin riisuttua ja järkiperäistä. Myös suhtautuminen aiempiin kristittyihin tai vaikka Jeesuksen äitiin, siinäkin on jotain kaunista. Mariasta puhutaan taivaiden valtiattarena ja Jumalan äitinä, koko kirkon äitinä, Mariaa aidosti kunnioitetaan kuten kuuluukin.
Aiheesta voisi puhua paljonkin, mutta jokainen tietysti tutustuu oman kiinnostuksensa mukaan. Yleisesti ottaen kannattaa keskittyä siihen mikä on yhteistä, sen sijaan, että keskittyisi osoittamaan näennäisiä eroja. Sama koskee tietysti suhtautumista vl-liikkeeseen ja muihinkin.
MLL:n sivulla määritellään näin. Aiheuttaako ulkonäköön tai musiikkimakuun puuttuminen ongelmia kasvavan nuoren mielenterveydelle?
Epävarmuus omasta ulkomuodosta kuuluu nuoruuteen. Se voi näyttäytyä äärimmäisyyksien tavoitteluna pukeutumisessa, kampauksissa ja meikkaamisessa, ja häkellyttää vanhempia. Nuori pyrkii käytöksellään kertomaan itselleen ja vanhemmilleen, että hän on oma itsensä eikä välttämättä vanhempien toiveiden mukainen yksilö. Hän piirtää minänsä rajat kaikille näkyviksi Ulkonäkö on nuoren yksityisasia siihen saakka, kun se ei uhkaa välillisesti tai välittömästi nuoren terveyttä tai turvallisuutta.
Vanhemman kuuluu antaa sopivaa etäisyyttä nuorelle rajojen puitteissa
Nuorelle pitää antaa tilaa päättää henkilökohtaisista asioistaan, kuten mielipiteistään, musiikkimaustaan, huoneensa sisustuksesta ja siitä, minkälainen ihminen hän haluaa olla. Nuoren itsenäistymistä voidaan tukea antamalla nuoren itse päättää näistä asioista. Turvallisuuteen liittyvät rajat ovat vanhempien vastuulla. He asettavat rajat muun muassa kotiintuloajoille ja päihteidenkäytölle.
Niin kauan kuin erilaiset kokeilut eivät haittaa nuoren fyysistä tai psyykkistä terveyttä, hänen kannattaa antaa testata erilaisia asioita ja toimintatapoja. Kokeilu on ainoa keino löytää itselle mielekkäin tapa olla ja elää. Itselle sopivan elämäntyylin löytämiseen menee aikaa, joissakin asioissa koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla asenteella ei äikän aineistoesseessä menestyisi :D
Viitsitkö linkata säännöistä sen kohdan, jossa sanotaan ettei viesteissä saa lainata mistään? Silloinha
Täytyy myöntää heti vajavaisuuteni ja kertoa että en muista ulkoa virsien ja kaikkien Siionin laulujenkaan numeroita, joten piti käydä katsomassa mistä virrestä on kysymys ja miten itse sen sanoista ajattelen.
Minun nähdäkseni virsi pyrkii kutsumaan ihmisiä osalliseksi Jumalan järjestämästä pelastuksesta, jonka Hän on Pojassaan meille valmistanut. Jo tässä ajassa saamme iloita turvasta ja kaikista lahjoista, joita Häneltä saamme. Hän on peruskallio, joka kestää. Jeesuksen seurassa pääsemme ikuiseen hääjuhlaan.
T: Kristitty
- Minun nähdäkseni virsi pyrkii kutsumaan ihmisiä osalliseksi Jumalan järjestämästä pelastuksesta, jonka Hän on Pojassaan meille valmistanut. Jo tässä ajassa saamme iloita turvasta ja kaikista lahjoista, joita Häneltä saamme. Hän on peruskallio, joka kestää. Jeesuksen seurassa pääsemme ikuiseen hääjuhlaan.
Kyllä, juuri tuo sisältö. Miksi se ei saanut olla, vaan piti poistaa? Sitä kysyin. Tämä oikeasti kiinnostaa minua. Syy ei voi olla se että säännöissä sallitaan vain omin sanoin kirjoitetut viestit. Eihän täältä (kovin usein) poisteta raamatunlauseitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- aito vuorovaikutus loistaa täällä poissaolollaan niin monessa liibalaaba- viestissä
Jos tämä oli kritiikkiä vl-keskustelijoille, niin miten analysoisit muiden keskustelijoiden viestien sävyä ja sisältöä?
Erittäin monen tyyppistä on havaittavissa. Jokusia joutavia heittoja vailla ajatusta. Pohdintaa ja keskustelua. Kysymyksiä ja kyseenalaistamista. Kärkevyyttä ja haastamista. Jonkun verran asiasta poikkeamista, nälvimistäkin kenties ja ivaa. Tai millä nimillä nyt mitäkin haluaa kutsua.
Hyviä huomioita. Minusta kaikkien viestien yläkäsitteenä on oletukset. Oletus siitä, että kysyjä tietäisi miten kaikki vl elää, ajattelee ja opettaa. Jos tämän ketjun aiheena olisi joku muu vähemmistö, esimerkiksi romanit tai vaikka inuiitit, niin olisi paljon enemmän kohteliaan
Minua kiinnostaa:
-onko vanhoillislestadiolaisilla jotain hääperinteitä? onko morsiamen ryöstöä, kenkäleikkiä tai vastaavia perinteitä, joita näkee ei-vanhoillislestadiolaisten häissä?
-jos lähipiirissä on paljon häitä, mitä hääpareille annetaan lahjaksi? ostetaanko yhdessä joku isompi lahja?
-kuka häät maksaa, jos naimisiin menee vaikka 2 18-vuotiasta? harvalla on isoja säästöjä tuossa iässä, vaikka kesätöissä olisi ollutkin.
Disneyltä tulee sarja Karhun keitto, jossa Laestadius on epäsuorasti pääroolissa. Vai onko jo julkastu, joka tapauksessa.
Minäpä vastailen näihin :)
-onko vanhoillislestadiolaisilla jotain hääperinteitä? onko morsiamen ryöstöä, kenkäleikkiä tai vastaavia perinteitä, joita näkee ei-vanhoillislestadiolaisten häissä?
Kaikkia mainitsemiasi on ollut ohjelmassa niissä vl-häissä joissa olen ollut. Toki paljon muutakin, puheita, musiikkiesityksiä, kuvia, videoita
-jos lähipiirissä on paljon häitä, mitä hääpareille annetaan lahjaksi? ostetaanko yhdessä joku isompi lahja?
Lahjalista on useilla käytössä. Sieltä löytyy isoja ja pieniä toiveita, isoihin toiveisiin voi kerätä isomman porukan.
-kuka häät maksaa, jos naimisiin menee vaikka 2 18-vuotiasta? harvalla on isoja säästöjä tuossa iässä, vaikka kesätöissä olisi ollutkin.
Vanhempien perheet varmaan maksaa nuorempien häitä, mutta hääpari kyllä osallistuu niin paljon kuin voi. Vanhemmat parit (jotka ovat jo vuosia asuneet omillaan) maksavat varmaan itse.
Mun kokemuksen mukaan nuoretkin maksaa omat häänsä esim. säästämällä töitä tehden ja vanhemmat sitten osallistuu mahdollisuuksien mukaan. Ne, joilla on enemmän varallisuutta osallistuu luonnollisesti enemmän.
-kuka häät maksaa, jos naimisiin menee vaikka 2 18-vuotiasta?
Tähän haluan vielä kommentoida. En tunne ketään noin nuorena avioitunutta paria, vaikka heitäkin varmasti on. Yleensä ollaan päälle 20 kyllä. Sanon vain siksi, kun monesti esitetään faktana että vl menee kaikki hyvin nuorena naimisiin. Se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin säännöt kahteen kertaan enkä tuollaista kohtaa löytänyt. Autatko löytämään?
Onhan täällä kyllä ketju, jossa keskustellaan pelkillä laulunsanoilla. Sinne niitä voi käydä laittamassa ja siellä ne ovat varmasti sallittuja. Siellä on paljon polveilevaa keskustelua käyty jo tähänkin mennessä.
Vierailija kirjoitti:
- Minun nähdäkseni virsi pyrkii kutsumaan ihmisiä osalliseksi Jumalan järjestämästä pelastuksesta, jonka Hän on Pojassaan meille valmistanut. Jo tässä ajassa saamme iloita turvasta ja kaikista lahjoista, joita Häneltä saamme. Hän on peruskallio, joka kestää. Jeesuksen seurassa pääsemme ikuiseen hääjuhlaan.
Kyllä, juuri tuo sisältö. Miksi se ei saanut olla, vaan piti poistaa? Sitä kysyin. Tämä oikeasti kiinnostaa minua. Syy ei voi olla se että säännöissä sallitaan vain omin sanoin kirjoitetut viestit. Eihän täältä (kovin usein) poisteta raamatunlauseitakaan.
Kylläpä sinua nyt näyttää kismittävän virtesi poisto. Viestisi ilmoitettiin moderaattorille joka poisti sen, joten lopullisen syyn tietää vain hän. Vai oliko se tekoäly joka poisti? Pelkkä ilmoitus ei kuitenkaan riitä vaan perusteluja kysytään ja jos ne joku ihminen tai äly katsoo riittäviksi ja aiheellisiksi niin viesti poistetaan.
Pyri jatkossa sanomaan asiasi omin sanoin niin poistamisen uhka luultavasti vähenee.
Kyllä siionin laulut ja laulaminen ovat niin keskeinen osa vl-kulttuuria että aion kyllä jatkossakin lainata laulunsanoja viesteissäni.
Koittakaa kovettaa herkkää hipiäänne.
Tämä on kyllä tosi outoa tekstiä. Jos tätä keskustelua selaa muutaman tuhannen viestin verran, vastaan tulee toistuvasti samansisätöisiä kommentteja ilman hiventäkään persoonallisuutta. Miksi vaadit meiltä sitä, mihin ette itse pysty?