Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7310)
Hauskaa on katsella kun naiset synnyttää jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä hyviä tekoja silti kannata jättää tekemättä siinä pelossa että Jumala luulisi meidän yrittävän niiden höykällä pelastua. Tämä maailma tarvitsee hyviä tekoja niin paljon ettei ole tosikaan. Leiviskän maahan kaivaminen on karmeata. Meiltä kysytään rohkeutta toimia.
Oon samaa mieltä tästäkin. Lamppu laitetaan lampunjalkaan, ja sieltä se loistaa kaikkialle.
Jumala myös vaikuttaa ihmisessä niin että tämä haluaa tehdä hyviä tekoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä fiksut, herkät ja pohtivaiset vl- ihmiset. On teillä kaikenlainen sekalainen seurakunta siellä ympärillä. Toivottavasti pystytte säilyttämään herkkyytenne siellä. Itseltäni menisi hermot. Nostan teille hattua.
Tulipa mieleen sopiva kohta raamatusta:
Tulipa mieleen, että miten osasitkin taas havainnollistaa asian näin täydellisesti.
Te juuri viette kaiken hapen ja elintilan niiltä maan hiljaisilta särkyneiltä siellä seurakunnassa. Touhotatte menemään jakeita paiskoen, ettekä voi yhtä hetkeä olla kerrankin hiljaa ja kuunnella.
Entäs jos ei vastaa, jos on vain hiljaa ja vastaamatta tällä palstalla, minkä johtopäätöksen silloin vedät? Luulen, että nytkin tässä keskustelussa on aktiivisesti mukana 2-3 lestadiolaista. Teitä muita on sitten enemmän. Ketä esim. minun pitäisi kuunnella?
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa on katsella kun naiset synnyttää jatkuvasti.
Missä käyt katselemassa?
Vierailija kirjoitti:
Se, joka puhuu " muuttumattomasta" opista, ei kovin hyvin tunne edes lestadiolaisuuden historiaa. Lestadius itse ei saarnannut muut poissulkevasta seurakunnasta. Tämä oppi tuli kuvioon vasta myöhemmin.
Muuttumattomalla ehkä viitataan Jumalan sanaan, joka tietysti onkin muuttumaton. Ulkoinen vl-oppi toki sen sijaan on muuttunut vuosien varrella paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä fiksut, herkät ja pohtivaiset vl- ihmiset. On teillä kaikenlainen sekalainen seurakunta siellä ympärillä. Toivottavasti pystytte säilyttämään herkkyytenne siellä. Itseltäni menisi hermot. Nostan teille hattua.
Tulipa mieleen sopiva kohta raamatusta:
Tulipa mieleen, että miten osasitkin taas havainnollistaa asian näin täydellisesti.
Te juuri viette kaiken hapen ja elintilan niiltä maan hiljaisilta särkyneiltä siellä seurakunnassa. Touhotatte menemään jakeita paiskoen, ettekä voi yhtä hetkeä olla kerrankin hiljaa ja kuunnella.
Entäs jos ei vastaa, jos on vain hiljaa ja vastaamatta tällä palstalla, minkä johtopäätöksen silloin vedät? Luulen, että nytkin tässä keskustelussa on aktiiv
Vain yksi on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tuollainen "varmuus" siitä että ketkä kristityistä on taivastiellä ja ketkä ei. Kun Raamatun mukaan kukaan ihminen ei voi sellaista tietää, vaan pelkästään Jumala päättää nuo asiat. Raamatussa jopa varoitetaan ankarasti, ettei pidä lähteä sille tielle, että luulee tietävänsä miten kenetkin tuomitaan. Oikeasti aika iso opillinen asia. Kannattaisi pysähtyä tämän äärelle oikeasti ja tajuta kuinka vakavasta asiasta on kysymys. Silloin pitäisi hälytyskellojen soida jo kovaa, jos joku ihminen tai yhteisö luulee ihan tosissaan tietävänsä, ketkä kristityistä pääsee taivaaseen ja ketkä ei. Ois syytä havahtua. Tämän sanon rakkaudella, mutta erittäin vakavana varoituksena.
Kiitos tästä viestistä. Arvostan, että löytyy ihmisiä jotka pystyvät viestimään ajatuksensa ilman ivaa tai sarkasmia.
Joudun kuitenkin korjaamaan käsitystäsi. Minä en (eikä vl-opetus) mitenkään väitä tietävämme kuka pelastuu ja kuka ei. Sellaista varmuutta ei ole. Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että ihminen ei ole tuomari vaan Jumala.
Tuomitsemisen sijaan voin ja minun pitääkin ajatella oman sieluni tilaa. Pitää tehdä parannusta, että säilyy uskomassa. Jos ei ole säilynyt lapsuususkossa, vaan on tullut syntiä niin, että usko on kuollut sydämestä, pitää tehdä parannus siitä suurimmasta synnistä eli epäuskosta. Miten se onnistuu? Raamattu kehottaa etsimään ensin Jumalan valtakunnan, josta katuvalle saarnataan kaikki synnit anteeksi. Taivastiellä kulkijan kannattaa parannuksen tekemisen jälkeenkin säännöllisesti pestä vaelluksen jalkoja, jotka päivittäin likaantuvat. Se antaa voimia uskomiseen.
Oman uskonelämän hoitaminen näkyy ulospäin hengen hedelminä. Haluna rakastaa lähimmäisiä. Aina siinä ei onnistu, kun oma liha langettaa syntiin. Tällainen somekeskustelu on omiaan väärinkäsitysten syntymiseen, mutta kyllä täällä on välillä vaikea löytää rakkautta meille vl:lle laitetuista viesteistä.
Sinun viestissäsi sitä oli, vaikka olitkin luullut väärin <3
"Entäs jos ei vastaa, jos on vain hiljaa ja vastaamatta tällä palstalla, minkä johtopäätöksen silloin vedät? Luulen, että nytkin tässä keskustelussa on aktiivisesti mukana 2-3 lestadiolaista. Teitä muita on sitten enemmän. Ketä esim. minun pitäisi kuunnella?"
Tarkoitan esim tämän palstan suhteen sitä, että aina on se joku tietty joukko valmiina heti kiskaisemaan taas sekaan yhden tai kaksikin "sopivaa" jaetta. Tai vaihtoehtoisesti parit laulunsanat. Ja niitä riittää, oli aihe mikä hyvänsä.
Kun mieluummin näkisin sitä, että miettii vaikka kauemminkin eli niin kauan, kunnes asiasta on muodostunut ihan ihka omia ajatuksia. Antaisi aikaa itselleen löytää ne omat ajatuksensa. Ja sitten vastaisi niillä omilla mietteillä.
Mietin vaan, että jos seurakunnassa joku arka "erehtyy" tälle henkilölle kertomaan vaikkapa jotain kipeää, niin sieltä singahtaa jae vastaan. Siinä ei tule olo, että olisi tullut aidosti kuulluksi ja kohdatuksi vaan toisen kivut on ikään kuin sivuutettu tällaisella ulkoa opitulla vastauksella tai jollain jargonilla.
Ja se on rankka kokemus. Ja kun vl on niin tiiviisti yhdessä olevaa joukkoa käsittääkseni niin voi vain kuvitella kuinka raskasta voi olla, jos niitä "jakeilla ja jargonilla jyrääjiä" on siellä useampikin. Jotain tällaista ajattelin.
-Mietin vaan, että jos seurakunnassa joku arka "erehtyy" tälle henkilölle kertomaan vaikkapa jotain kipeää, niin sieltä singahtaa jae vastaan. Siinä ei tule olo, että olisi tullut aidosti kuulluksi ja kohdatuksi vaan toisen kivut on ikään kuin sivuutettu tällaisella ulkoa opitulla vastauksella tai jollain jargonilla.
Onko sinulle käynyt joskus näin? Jos on, niin väärin on toimittu. Tuntuu, että kuvittelet tuollaisen tilanteen.
Tuo kuvaus ei mitenkään vastaa uskovaisten keskinäistä kanssakäymistä. Minun kokemukseni on se, että aina on rakkaudella kuunneltu ja tuettu. Sekä konkreettista ajallista apua olen saanut että hengellistä.
"Tuomitsemisen sijaan voin ja minun pitääkin ajatella oman sieluni tilaa. Pitää tehdä parannusta, että säilyy uskomassa. Jos ei ole säilynyt lapsuususkossa, vaan on tullut syntiä niin, että usko on kuollut sydämestä, pitää tehdä parannus siitä suurimmasta synnistä eli epäuskosta. Miten se onnistuu? Raamattu kehottaa etsimään ensin Jumalan valtakunnan, josta katuvalle saarnataan kaikki synnit anteeksi. Taivastiellä kulkijan kannattaa parannuksen tekemisen jälkeenkin säännöllisesti pestä vaelluksen jalkoja, jotka päivittäin likaantuvat. Se antaa voimia uskomiseen.
Oman uskonelämän hoitaminen näkyy ulospäin hengen hedelminä. Haluna rakastaa lähimmäisiä. Aina siinä ei onnistu, kun oma liha langettaa syntiin."
Ihan ok ajatuksia siellä jossain tämän viestisi pohjalla, mutta tämä ei ole sinun omaa kieltäsi, jossa näkyisi sinun persoonasi. Olet laitellut tähän ne tutut ritirimpsut peräkkäin miettimättä, miten sanoisit tämän asian siten, että sanat tulisivat sinun ainutlaatuisesta persoonastasi käsin. Se olisi sitä oikeata keskustelua, joka saattaisi löytää aitoa kosketuspintaa toisesta ihmisestä. Niistä sanoista huomaisi, että olet persoona, tunteva ja elävä ihminen.
Sinä et ole pelkkä lammas laumassa. Olet ainutkertainen ja sinulla on oma ääni ja omat ajatukset. Käytä niitä. Älä tyydy määkimään tyhjiä sanoja. Sinulla on omat sanat. Etsi ne, pyydän kauneimmin.
Vierailija kirjoitti:
-Mietin vaan, että jos seurakunnassa joku arka "erehtyy" tälle henkilölle kertomaan vaikkapa jotain kipeää, niin sieltä singahtaa jae vastaan. Siinä ei tule olo, että olisi tullut aidosti kuulluksi ja kohdatuksi vaan toisen kivut on ikään kuin sivuutettu tällaisella ulkoa opitulla vastauksella tai jollain jargonilla.
Onko sinulle käynyt joskus näin? Jos on, niin väärin on toimittu. Tuntuu, että kuvittelet tuollaisen tilanteen.
Tuo kuvaus ei mitenkään vastaa uskovaisten keskinäistä kanssakäymistä. Minun kokemukseni on se, että aina on rakkaudella kuunneltu ja tuettu. Sekä konkreettista ajallista apua olen saanut että hengellistä.
Hyvä jos näin on. Kauhistuin vain, että aito vuorovaikutus loistaa täällä poissaolollaan niin monessa liibalaaba- viestissä. Että jos meno on samanlaista todellisessa elämässä niin voi kauhistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä hyviä tekoja silti kannata jättää tekemättä siinä pelossa että Jumala luulisi meidän yrittävän niiden höykällä pelastua. Tämä maailma tarvitsee hyviä tekoja niin paljon ettei ole tosikaan. Leiviskän maahan kaivaminen on karmeata. Meiltä kysytään rohkeutta toimia.
Oon samaa mieltä tästäkin. Lamppu laitetaan lampunjalkaan, ja sieltä se loistaa kaikkialle.
Jumala myös vaikuttaa ihmisessä niin että tämä haluaa tehdä hyviä tekoja.
Niin ja myös pakanat tekevät hyviä tekoja. Vaikuttaneeko Jumala niidenkin tekojen takana, Ken tietää.
- Ihan ok ajatuksia siellä jossain tämän viestisi pohjalla, mutta tämä ei ole sinun omaa kieltäsi, jossa näkyisi sinun persoonasi.
Aika loukkaavasti sanottu. Toki pystyn sanomaan asiani lukemattomia muitakin sanoja käyttäen, mutta miksi pitäisi? Tuo on minun sisimpäni, minun vakaumukseni, minun uskoni.
Minusta on aika erikoista vaatia keskustelupalstalla persoonallista kielenkäyttöä. Ei sellaista löydy sinunkaan voestistäsi, ihan tavallista suomea sekin on.
Vai oliko tähän rivien väliin heitetty se iänikuinen ajatus aivopesusta - väite, että jotenkin toistamme ulkoa opittua?
Jos haluat tutustua johonkin uskovaiseen niin, että opit tuntemaan hänen persoonansa syvemmin, kannattaa suosia livekeskusteluja.
- aito vuorovaikutus loistaa täällä poissaolollaan niin monessa liibalaaba- viestissä
Jos tämä oli kritiikkiä vl-keskustelijoille, niin miten analysoisit muiden keskustelijoiden viestien sävyä ja sisältöä?
Vierailija kirjoitti:
- Ihan ok ajatuksia siellä jossain tämän viestisi pohjalla, mutta tämä ei ole sinun omaa kieltäsi, jossa näkyisi sinun persoonasi.
Aika loukkaavasti sanottu. Toki pystyn sanomaan asiani lukemattomia muitakin sanoja käyttäen, mutta miksi pitäisi? Tuo on minun sisimpäni, minun vakaumukseni, minun uskoni.
Minusta on aika erikoista vaatia keskustelupalstalla persoonallista kielenkäyttöä. Ei sellaista löydy sinunkaan voestistäsi, ihan tavallista suomea sekin on.
Vai oliko tähän rivien väliin heitetty se iänikuinen ajatus aivopesusta - väite, että jotenkin toistamme ulkoa opittua?
Jos haluat tutustua johonkin uskovaiseen niin, että opit tuntemaan hänen persoonansa syvemmin, kannattaa suosia livekeskusteluja.
No niin hienoa! Heti löytyi persoonallisuutta kun vähän kovisteli! Pelästyin jo että olisit pelkkä puhuva pää tahi lammas etkä ainutkertainen ihminen ollenkaan. Onneksi pelästyin turhaan.
Tämä on livekeskustelua juuri nyt! Kiitos kun olet mukana omana itsenäsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin hienoa! Heti löytyi persoonallisuutta kun vähän kovisteli! Pelästyin jo että olisit pelkkä
Haluaisitko tuoda oman persoonasi mukaan keskusteluun? Mikä saa sinut avaamaan ketjun, jonka aiheena on vanhoillislestadiolaisuus?
Vierailija kirjoitti:
- aito vuorovaikutus loistaa täällä poissaolollaan niin monessa liibalaaba- viestissä
Jos tämä oli kritiikkiä vl-keskustelijoille, niin miten analysoisit muiden keskustelijoiden viestien sävyä ja sisältöä?
Erittäin monen tyyppistä on havaittavissa. Jokusia joutavia heittoja vailla ajatusta. Pohdintaa ja keskustelua. Kysymyksiä ja kyseenalaistamista. Kärkevyyttä ja haastamista. Jonkun verran asiasta poikkeamista, nälvimistäkin kenties ja ivaa. Tai millä nimillä nyt mitäkin haluaa kutsua.
Mikä saa avaamaan tämän keskustelun? Tylsyys, ei muuta tekemistä. Omat kokemukset. Muiden kertomat kokemukset. Se, että tässä ketjussa on aina välillä mielenkiintoisia viestejä (jos tosin huonojakin). Aiheen yhteiskunnallinen ulottuvuus. Se, mitä todellisessa elämässä tapahtuu ja on tapahtunut. Esim nämä syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin monen tyyppistä on havaittavissa. Jokusia joutavia heittoja vailla ajatusta. Pohdintaa ja keskustelua. Kysymyksiä ja kyseenalaistamista. Kärkevyyttä ja haastamista. Jonkun verran asiasta poikkeamista, nälvimistäkin kenties ja ivaa. Tai millä nimillä nyt mitäkin haluaa kutsua.
Hyviä huomioita. Minusta kaikkien viestien yläkäsitteenä on oletukset. Oletus siitä, että kysyjä tietäisi miten kaikki vl elää, ajattelee ja opettaa. Jos tämän ketjun aiheena olisi joku muu vähemmistö, esimerkiksi romanit tai vaikka inuiitit, niin olisi paljon enemmän kohteliaan kysyviä viestejä. Tyyliin:
-miten teillä vietetään häitä/joulua jne.
-mitä ajattelette siitä ja tästä
Kun kyseessä on lestadiolaosuus, niin kaikenkarvaiset ennakkoluulot heitetään usein silmille tyyliin: joko miehesi on lakannut lyömästä sinua?
Silloin viesteihin ei jaksa vastata ollenkaan.
Se, joka puhuu " muuttumattomasta" opista, ei kovin hyvin tunne edes lestadiolaisuuden historiaa. Lestadius itse ei saarnannut muut poissulkevasta seurakunnasta. Tämä oppi tuli kuvioon vasta myöhemmin.