Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7292)

Vierailija
5761/7292 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on kyllä tosi outoa tekstiä. Jos tätä keskustelua selaa muutaman tuhannen viestin verran, vastaan tulee toistuvasti samansisätöisiä kommentteja ilman hiventäkään persoonallisuutta. Miksi vaadit meiltä sitä, mihin ette itse pysty?"

Tämä vasta mielenkiintoinen kommentti onkin. Että voi kokea ilmeisesti jotenkin loukkaavana/ vaatimuksena kun joku toivoo kohtaavansa sinut sinä ainutkertaisena persoonana joka olet? 

Meille on jokaiselle Jumala antanut ainutkertaisuuden, vaikka se tosiasia ehkä helposti voi unohtuakin. Varsinkin jos ensin kasvaa isossa lapsilaumassa, jossa ei tule välttämättä kohdatuksi ainutkertaisena ja jos vielä itsekin kasvattaa ison perheen, jossa ei ole aikaa eikä tilaa oikein miettiä, että kuka minä itse oikein olenkaan ja mitkä minun tarpeeni ovat.

Itsensä kadottaminen on kyllä surullista. Vai mikä sitten lieneekään tämän viestin takana.

Vierailija
5762/7292 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämä on kyllä tosi outoa tekstiä. Jos tätä keskustelua selaa muutaman tuhannen viestin verran, vastaan tulee toistuvasti samansisätöisiä kommentteja ilman hiventäkään persoonallisuutta. Miksi vaadit meiltä sitä, mihin ette itse pysty?"

Tämä vasta mielenkiintoinen kommentti onkin. Että voi kokea ilmeisesti jotenkin loukkaavana/ vaatimuksena kun joku toivoo kohtaavansa sinut sinä ainutkertaisena persoonana joka olet? 

Meille on jokaiselle Jumala antanut ainutkertaisuuden, vaikka se tosiasia ehkä helposti voi unohtuakin. Varsinkin jos ensin kasvaa isossa lapsilaumassa, jossa ei tule välttämättä kohdatuksi ainutkertaisena ja jos vielä itsekin kasvattaa ison perheen, jossa ei ole aikaa eikä tilaa oikein miettiä, että kuka minä itse oikein olenkaan ja mitkä minun tarpeeni ovat.

Itsensä kadottaminen on kyllä surullista. Vai mikä sitten lieneekään tämän viestin takana.

Tietysti voit yrittää lukea ajatuksella kommentin, johon vastaat (tai et siis vastaat vaan hyökkäät henkilön oletettua persoonaa vastaan). Ei vaikuta hyvältä käytökseltä.

Toisten keskustelijoiden henkilöön menevä arviointi omien ennakkokäsitysten perusteella on varsin rumaa.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5763/7292 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä vastailen näihin :)

-onko vanhoillislestadiolaisilla jotain hääperinteitä? onko morsiamen ryöstöä, kenkäleikkiä tai vastaavia perinteitä, joita näkee ei-vanhoillislestadiolaisten häissä?

Kaikkia mainitsemiasi on ollut ohjelmassa niissä vl-häissä joissa olen ollut. Toki paljon muutakin, puheita, musiikkiesityksiä, kuvia, videoita

-jos lähipiirissä on paljon häitä, mitä hääpareille annetaan lahjaksi? ostetaanko yhdessä joku isompi lahja?

Lahjalista on useilla käytössä. Sieltä löytyy isoja ja pieniä toiveita, isoihin toiveisiin voi kerätä isomman porukan.

-kuka häät maksaa, jos naimisiin menee vaikka 2 18-vuotiasta? harvalla on isoja säästöjä tuossa iässä, vaikka kesätöissä olisi ollutkin.

Vanhempien perheet varmaan maksaa nuorempien häitä, mutta hääpari kyllä osallistuu niin paljon kuin voi. Vanhemmat parit (jotka ovat jo vuosia asuneet omillaan) maksavat varmaan itse.

Kiitos vastauksista. :)

Millaisia häälahjoja muuten nykyisin nuoret parit toivoo? Onko yhä samoja paistinpannuja, astioita, lakanoita yms, mitä joskus kasarilla toivottiin? Tai tuleeko ihan tarkkaa toivetta esimerkiksi kuosista, suositaanko Marimekkoa tms?

Vierailija
5764/7292 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kadottanut itseäni, en ole kasvanut isossa perheessä ja oma perheeni on keskikokoinen. Miten lienee sinun persoonallisuutesi laita, kun pystyt tuommoisia johtopäätöksiä vetämään tuntemattomasta ihmisestä, jota et ole edes nähnyt? Edelleen olen sitä mieltä, että tämä on outo tapa keskustella - heitellä ilmaan mutu-tuntumalla oletuksia ja vielä pitää niitä totena. 

Vierailija
5765/7292 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen vl-perheissä kasvaneita tavannut, vaikuttaa siltä että ex-lestadiolaisetkin on tietyllä tavalla hyötyneet kasvatuksestaan. 

Tarkoitan tällä sitä, että vl-taustaiset nuoret aikuiset tuntuvat menestyvän hyvin ensimmäisillä työpaikoilla. He usein tulevat hyvin toimeen muiden kanssa, ei ujostele ja "jäädy" kuten vaikkapa itse nuorena. Ei mene sormi suuhun, miten käyttäydytään eri tilanteissa. 

Tietynlainen ahkeruus myös yhdistää näitä tietämiäni henkilöitä. Tartutaan reippaasti toimeen, eikä jäädä jossittelemaan. 

Varmaan monilla yhteisössä kasvaneella on kielteisiä kokemuksia ja katkeruuttakin, en epäile. Mutta nämä vaan on omia rajallisia havaintojani ja koskevat tapaamiani vl-taustaisia, joista osa ei ole enää lestadiolaisia itse. 

Vierailija
5766/7292 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Minun nähdäkseni virsi pyrkii kutsumaan ihmisiä osalliseksi Jumalan järjestämästä pelastuksesta, jonka Hän on Pojassaan meille valmistanut. Jo tässä ajassa saamme iloita turvasta ja kaikista lahjoista, joita Häneltä saamme. Hän on peruskallio, joka kestää. Jeesuksen seurassa pääsemme ikuiseen hääjuhlaan. 

Kyllä, juuri tuo sisältö. Miksi se ei saanut olla, vaan piti poistaa? Sitä kysyin. Tämä oikeasti kiinnostaa minua. Syy ei voi olla se että säännöissä sallitaan vain omin sanoin kirjoitetut viestit. Eihän täältä (kovin usein) poisteta raamatunlauseitakaan.

Joo, hämmentävää kyllä.

Vierailija
5767/7292 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kolmas matkavlogi kaikille nähtävillä

Vierailija
5768/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin yhden uuden asian vl kielestä. Kaikki muut jotka miettivät Raamatun sanojen merkitystä, tulkitsevat. Ja se on hyihyi. Kun taas vl miettivät Raamatun sanojen merkitystä niin he opettavat tai vaihtoehtoisesti selittävät. Koskaan he eivät kuitenkaan tulkitse.

Kun samalle asialle annetaan eri yhteyksissä eri merkitys ja eri sana, saadaan osaltaan tehtyä niitä tärkeitä rajoja meidän ja muiden välille ja saadaan pidettyä se tärkeääkin tärkeämpi hajurako, jolla erottaudutaan.

Vierailija
5769/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Minun nähdäkseni virsi pyrkii kutsumaan ihmisiä osalliseksi Jumalan järjestämästä pelastuksesta, jonka Hän on Pojassaan meille valmistanut. Jo tässä ajassa saamme iloita turvasta ja kaikista lahjoista, joita Häneltä saamme. Hän on peruskallio, joka kestää. Jeesuksen seurassa pääsemme ikuiseen hääjuhlaan. 

Kyllä, juuri tuo sisältö. Miksi se ei saanut olla, vaan piti poistaa? Sitä kysyin. Tämä oikeasti kiinnostaa minua. Syy ei voi olla se että säännöissä sallitaan vain omin sanoin kirjoitetut viestit. Eihän täältä (kovin usein) poisteta raamatunlauseitakaan.

Kylläpä sinua nyt näyttää kismittävän virtesi poisto. Viestisi ilmoitettiin moderaattorille joka poisti sen, joten lopullisen syyn tietää vain hän. Vai oliko se tekoäly joka poisti? Pelkkä ilmoitus ei kuitenkaan riitä vaan perusteluja kysytään ja jos n

Kyllä minäkin vähän ihmettelen, miksi ne on pitänyt poistattaa. Virret ja siionin laulut liittyvät niin vahvasti vanhoillislestadiolaisuuteen, että pidän tosi outona, jos laulun sanojen tuomiseen keskustelussa näin koetaan tarpeelliseksi puuttua. En siis virttä ole tänne linkannut, enkä nähnyt juuri kyseiseen virteen liittyvää keskustelua.

Vierailija
5770/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin yhden uuden asian vl kielestä. Kaikki muut jotka miettivät Raamatun sanojen merkitystä, tulkitsevat. Ja se on hyihyi. Kun taas vl miettivät Raamatun sanojen merkitystä niin he opettavat tai vaihtoehtoisesti selittävät. Koskaan he eivät kuitenkaan tulkitse.

Kun samalle asialle annetaan eri yhteyksissä eri merkitys ja eri sana, saadaan osaltaan tehtyä niitä tärkeitä rajoja meidän ja muiden välille ja saadaan pidettyä se tärkeääkin tärkeämpi hajurako, jolla erottaudutaan.

Olisi mielenkiintoista saada sinulta jokin esimerkki mainitsemastasi asiasta. 

Vierailija
5771/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ota kantaa tuohon kommentoimaasi, mutta sen olen huomannut, että vl-väki käyttää termejä, joita esim. ev. lut. kirkossa/muualla ei käytetä. Esim. päästä armosta osalliseksi, elävä usko, matkaystävä, (koti)siion, armon meri jne. Olen kuunnellut monia vl-saarnoja ja lukenut tekstejä, liikkeen termit toistuvat paljon. Sen sijaan en muista, että puhuttaisiin yleisesti kristityistä tai kaikkia koskettavasta Jumalan armosta ja rakkaudesta. Koen nuo vl-termit paikoitellen vierauttavina, koska mielestäni kaikki usko on elävää uskoa, eikä sitä tarvitse erikseen erotella. Ja armosta osalliseksi pääsemisestä tulee itselleni terminä se olo, ettei armo ole saatavilla kenelle tahansa, vaikka ihminen kääntyisi Jumalan puoleen ja uskoisi.

Vierailija
5772/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista saada sinulta jokin esimerkki mainitsemastasi asiasta. 

Eikö se esimerkki ollut tuossa viestissä? Näin minä ainakin ymmärsin. 

Vierailija
5773/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ota kantaa tuohon kommentoimaasi, mutta sen olen huomannut, että vl-väki käyttää termejä, joita esim. ev. lut. kirkossa/muualla ei käytetä. Esim. päästä armosta osalliseksi, elävä usko, matkaystävä, (koti)siion, armon meri jne. Olen kuunnellut monia vl-saarnoja ja lukenut tekstejä, liikkeen termit toistuvat paljon. Sen sijaan en muista, että puhuttaisiin yleises

Kaikki usko ei ole elävää uskoa. Raamattu sanoo, että usko ilman tekoja on kuollut (Jaak. 2:17) eli elävä usko näkyy sydämen muutoksena ja haluna tehdä Jumalan tahtoa. Moni kokee rauhaa, mutta profeetta varoitti: He sanovat: Rauha, rauha, vaikka ei ole rauhaa (Jer. 6:14). Se on väärä rauha, joka syntyy ilman todellista yhteyttä Kristukseen.

Ihminen ei myöskään voi milloin tahansa tulla Jumalan luo omin päin (armoa hakemasn), sillä Jeesus sanoi: Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä häntä vedä (Joh. 6:44).

Siksi on tärkeää tarttua armoon silloin, kun Jumala kutsuu Tänä päivänä, jos kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne (Hebr. 3:15).

Vierailija
5774/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku katsonut uusimman matkavlogin? Mitä ajatuksia matkasta? 

Minä en ole vielä tuota katsonut, aiemmissa kivan hyväntuulinen ja rento meininki. En oikein ymmärrä matkan negatiivista kommentointia, ikään kuin matkustaakin voisi väärin.

Vierailija
5775/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästä armosta osalliseksi, elävä usko, matkaystävä, (koti)siion, armon meri

Kysyin näistä AI:n kommentin (koska ovat itselleni niin arkisen tuttuja etten muista raamatunkohtia joissa lukee):

Ilmaus päästä armosta osalliseksi ei sellaisenaan esiinny Raamatussa, mutta sen ajatus on täysin raamatullinen. Raamattu puhuu siitä, että ihminen voi saada armon tai jäädä osattomaksi armosta (Ef. 2:8; Hebr. 12:15).

Elävä usko on raamatullinen ilmaus merkitykseltään, vaikka sanat eivät esiinny täsmälleen näin. Raamattu puhuu kuolleesta uskosta ilman tekoja ja uskon elämästä Kristuksessa (Jaak. 2:17; Gal. 2:20).

Sana matkaystävä ei löydy Raamatusta, mutta se pohjautuu raamatulliseen kuvaukseen uskosta yhteisenä vaelluksena Jumalan tietä kulkien (Apt. 9:2; 1. Joh. 1:7).

Siion on selvästi raamatullinen käsite, joka tarkoittaa Jumalan valitsemaa asuinsijaa ja vertauskuvallisesti Jumalan kansaa tai taivaallista Jerusalemia (Ps. 132:1314; Hebr. 12:22).

Ilmaus armon meri ei esiinny Raamatussa, mutta se kuvaa kauniisti samaa ajatusta, jota Raamattu ilmaisee sanoin hän heittää synnit meren syvyyteen ja hänen armonsa on ylenpalttinen (Miika 7:19; Ef. 1:78).

Summa summarum, osa on suoraan Raamatun kieltä ja osa varmasti aikojen saatossa muodostunutta nk.kaanaan kieltä.

Vierailija
5776/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole vielä tuota katsonut, aiemmissa kivan hyväntuulinen ja rento meininki. En oikein ymmärrä matkan negatiivista kommentointia, ikään kuin matkustaakin voisi väärin.

No Allan ainakin oli ns pettyneen oloinen, kun oli "hylätty olo".

Vierailija
5777/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osasiko noin hyvin sanoittaa tunteitaan? (En katsonut vielä) Jos osasi, niin taitava. Vanhempien tehtävä on opettaa lasta kestämään myös negatiivisia tunteita, valmistaa elämään <3

Vierailija
5778/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ota kantaa tuohon kommentoimaasi, mutta sen olen huomannut, että vl-väki käyttää termejä, joita esim. ev. lut. kirkossa/muualla ei käytetä. Esim. päästä armosta osalliseksi, elävä usko, matkaystävä, (koti)siion, armon meri jne. Olen kuunnellut monia vl-saarnoja ja lukenut tekstejä, liikkeen termit toistuvat paljon. Sen sijaan en muista, että puhuttaisiin yleises

Elävästä uskosta olen kyllä kuullut puhuttavan muuallakin.

Vierailija
5779/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Elävästä uskosta olen kyllä kuullut puhuttavan muuallakin.

Tottakai, kun on suoraan Raamatullinen ilmaus

Vierailija
5780/7292 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osasiko noin hyvin sanoittaa tunteitaan? (En katsonut vielä) Jos osasi, niin taitava. Vanhempien tehtävä on opettaa lasta kestämään myös negatiivisia tunteita, valmistaa elämään <3

Missä kohdassa tekstiä mainitaan puhuminen tai sanat? Lue tarkemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän