Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7050)

Vierailija
541/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen löytänyt rauhan ja kodin vl-joukosta ja uskon, että siellä on Pyhä Henki ja oikea uskonkäsitys."

Käytät löytämistä ihan eri merkityksessä kuin minä. Olet suurella todennäköisyydellä vl vain siksi, että synnyit vl-perheeseen. Eli luultavimmin olet vain tarttunut siihen vaihtoehtoon, joka oli helpoimmin saatavilla ja tyrkyllä. Se on inhimillistä, kun olemme pohjimmiltamme niin laiskoja. Hyvin harva jaksaa käyttää elämäänsä aktiiviseen etsimiseen.

Arvasit väärin. Löysin Jumalan valtakunnan lukioikäisenä, luokkakaverin kautta.

Mitä mömmöjä tuo "löytäminen" vaatii? 

Et ole asiallinen. T. Ei- vl

Onhan, kun sitä ei ollut tarkoitettu ihan kirjaimellisesti otettavaksi. Tämä sivusto pudottaa tiettyjä hymiöitä pois, kuten kävi nyt, niin ei ehkä ihan ymmärretty.

Mistä muuten johtuu, ettei kaikkia hymiöitä voi käyttää?

Vierailija
542/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen löytänyt rauhan ja kodin vl-joukosta ja uskon, että siellä on Pyhä Henki ja oikea uskonkäsitys."

Käytät löytämistä ihan eri merkityksessä kuin minä. Olet suurella todennäköisyydellä vl vain siksi, että synnyit vl-perheeseen. Eli luultavimmin olet vain tarttunut siihen vaihtoehtoon, joka oli helpoimmin saatavilla ja tyrkyllä. Se on inhimillistä, kun olemme pohjimmiltamme niin laiskoja. Hyvin harva jaksaa käyttää elämäänsä aktiiviseen etsimiseen.

Arvasit väärin. Löysin Jumalan valtakunnan lukioikäisenä, luokkakaverin kautta.

Mitä mömmöjä tuo "löytäminen" vaatii? 

Et ole asiallinen. T. Ei- vl

Onhan, kun

Epäasiallisia kommentteja ei voi puolustella hymiöiden puutteella. Jos ei osaa kommentoida asiallisesti, voi kommentin jättää kirjoittamatta. Tyhmiä henkilöön meneviä kommentteja ei voi perustella sillä, että vitsi vitsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun kirjoittamissani kommenteissani ovat kaikki hymiöt näkyneet. 😏

Vierailija
544/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla, kaikki ei näy

😀😃😄😁😆😅😂🤣😭😉😗😙😚😘🥰😍🤩🥳🙃🙂🥲🥹😊😌😏🤤😋😛😝😜🤪🥴😔🥺😬😑😐😶😶🌫🤐🤔🤫🤭🥱🤗😱🤨🧐😒🙄😮💨😤😠😡🤬😞😓😟😥😢🙁😕😰😨😧😦😮😯😲😳🤯😖😣😩😫😵😵💫🥶🥵🤢🤮😴😪🤧🤒🤕😷🤥😇🤠🤑🤓😎🥸🤡😈👿👻💀👹👺🎃💩🤖👽👾🌚🌝🌞🌛🌜🙈🙉🙊😺😸😹😻😼😽🙀😿😾💫

Vierailija
545/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla, kaikki ei näy

😀😃😄😁😆😅😂🤣😭😉😗😙😚😘🥰😍🤩🥳🙃🙂🥲🥹😊😌😏🤤😋😛😝😜🤪🥴😔🥺😬😑😐😶😶🌫🤐🤔🤫🤭🥱🤗😱🤨🧐😒🙄😮💨😤😠😡🤬😞😓😟😥😢🙁😕😰😨😧😦😮😯😲😳🤯😖😣😩😫😵😵💫🥶🥵🤢🤮😴😪🤧🤒🤕😷🤥😇🤠🤑🤓😎🥸🤡😈👿👻💀👹👺🎃💩🤖👽👾🌚🌝🌞🌛🌜🙈🙉🙊😺😸😹😻😼😽🙀😿😾💫

Joskus jopa tuo silmät peittävä apina oli estetty. Mutta mikä ei nyt näy?

Vierailija
546/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Etsikää te ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen oikeamielisyyttään, niin saatte kaiken muunkin."

Tähän kuuluu siis myös se, että pitäisi etsiä Jumalan oikeamielisyyttä. Ei minkään yhteisön, ei ihmisten mielipiteitä ja näkemyksiä, vaan Jumalan oikeamielisyyttä.

Selitäpä tuo raamatunkohta ymmärrettävästi, kun tunnut olevan asiasta perillä.

Pohjimmiltaan Jumalan valtakunnan etsiminen tarkoittaa Jeesuksen etsimistä, Jeesus on tie, totuus ja elämä. Ei ole olemassa Jumalan valtakuntaa, jonne olisi muu reitti kuin Jeesuksen kautta.

Tuli vaan sellainen ajatus, että vaikka kokisi löytäneensä Jumalan valtakunnan, ei voi tuudittautua väärään varmuuteen, että ihmisjoukko opettaisi aina asioista oikein. Jumalan valtakunnan näkyvä osa on kirkko(seurakunta) maan päällä, mutta koska se koostuu aina viallisista syntisistä ihmisistä, sen on mahdollista eksyä väärille poluille. Ilmestyskirjahan kuvaa miten 7stä seurakunnasta 5 oli eksynyt jollain tapaa vääryyteen, siis vain 2 oli "oikeassa" mielentilassa ja ymmärryksessä.  Siksi ei koskaan pitäisi etsiä ja kuunnella sokeasti ihmisyhteisön näkemyksiä,  vaan aina etsiä Jumalan oikeamielisyyttä. 

Vierailija
547/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Etsikää te ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen oikeamielisyyttään, niin saatte kaiken muunkin."

Tähän kuuluu siis myös se, että pitäisi etsiä Jumalan oikeamielisyyttä. Ei minkään yhteisön, ei ihmisten mielipiteitä ja näkemyksiä, vaan Jumalan oikeamielisyyttä.

Selitäpä tuo raamatunkohta ymmärrettävästi, kun tunnut olevan asiasta perillä.

Pohjimmiltaan Jumalan valtakunnan etsiminen tarkoittaa Jeesuksen etsimistä, Jeesus on tie, totuus ja elämä. Ei ole olemassa Jumalan valtakuntaa, jonne olisi muu reitti kuin Jeesuksen kautta.

Tuli vaan sellainen ajatus, että vaikka kokisi löytäneensä Jumalan valtakunnan, ei voi tuudittautua väärään varmuuteen, että ihmisjoukko opettaisi aina asioista oikein. Jumalan valtakunnan näkyvä osa on kirkk

Miten etsitään Jumalan oikeamielisyyttä ja mistä sen voi löytää ja milloin tietää sen löytäneensä, jos kerran pitää epäillä, että onkohan kuulemani opetus oikein, kun sitä syntiset ihmiset julistavat?

Vierailija
548/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä tarkoitetaan sillä, että pitää etsiä Jumalan oikeamielisyyttä? Et ole vastannut siihen kysymykseen, josta lähdettiin liikkeelle.

Vierailija
549/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaikkien (minä mukaan luettuna) olisi varmasti hyvä huolehtia ennen kaikkea omasta uskosta, omasta sieluntilasta.

Minä olen löytänyt rauhan ja kodin vl-joukosta ja uskon, että siellä on Pyhä Henki ja oikea uskonkäsitys. Tässähän on nimen omaan kysymys henkilökohtaisesta USKOSTA. Ei tiedosta, faktoista tai varmuudesta, vaan uskosta. En halua omalla uskollani ketään loukata, vaikka toivonkin, että kaikki löytäisivät tämän saman rauhan.

Te muut olette varmasti tahoillanne löytäneet itsellenne jotain vastaavaa (koska teitä kiinnostaa keskustelu tällaisessa ketjussa). Teillä on se oma seurakunta, jossa tunnette olonne hyväksi (?).

Minä vastaan mielelläni parhaani mukaan omaa uskoani koskeviin kysymyksiin. Vastaan vilpittömästi ja mielestäni ystävällusesti. Silti saan usein epäystävällistä kommentointia. 

Olen miettinyt mistä se johtuu. Onko niin, että Raamatun sanan lain miekka osuu ja pistää j

Kommentoin täällä harvoin, mutta joskus olen tässäkin ketjussa keskustellut. Olen samaa mieltä siitä, että kyse on henkilökohtaisesta uskosta ja siitä, minkä kukin sopivaksi itselleen kokee. Ymmärrän hyvin, että vl-ihmisistä tuntuu ikävältä, että heidän näkemystään arvostellaan. Varmaan monia kuten itseänikin häiritsee kuitenkin se ajatus, että moni vl (tai muu vastaavassa tilanteessa elävä) ei oikeasti pysty tekemään todellista valintaa, koska ei ole rehellistä käsitystä asioista. Mielikuva muista ihmisistä ja erilaisista vaihtoehdoista on tullut vahvasti väritettyä kautta.

Vaikka "maailmassa" on paljon ihmisiä, jotka eivät elä ns. uskovaiselle sopivaa elämää, niin on myös todella paljon ihmisiä, jotka elävät (olivatpa uskovaisia tai eivät), eli käyttäytyvät asiallisesti ja kauniisti, eivät käytä mitään päihteitä, huolehtivat niin lapsistaan kuin muistakin lähimmäisistään lämpimästi ja rakastavasti ja ovat omantunnontarkkoja ja sydämellisiä ihmisiä, ja tekevät hyviä valintoja jokapäiväisessä elämässään. Ja jos ajatellaan uskovaisen ihmisen elämän kannalta, niin on myös paljon kaikin tavoin sydämellään uskovia ihmisiä, joita ei voi pitää huonompana siksi, että eivät kuulu johonkin tiettyyn ihmisjoukkoon.

Luulen, että moni vl:kin ajattelee nykyään niin, ettei pelastus rajoitu vain heidän pienen joukkonsa sisällä vielä pienempään oikeamielisten joukkoon, mutta se mielikuva ainakin edelleen elää vahvana. Tässä ketjussa minua kiinnostaa kuulla vl-ihmisten mielipiteitä siitä, miltä tuntuu ja mihin se vaikuttaa, että oma yhteisökin alkaa pikkuhiljaa myöntää, etteivät asiat oikeasti kuuluisi mennä kuten ne ovat joskus menneet. Esimerkiksi vaikka niiden korvakorujen syntisyyden tai vastaavien sääntöjen kohdalla.

Tuntuu tärkeältä se, että vl-äidit ja muutkin ovat mukana liikkeessä siksi, että se oikeasti tuntuu heistä hyvältä ja oikealta, eikä siksi, että on pelko ikuisesta kärsimyksestä tai yhteisöstä hylkäämisestä, ellei pysy mukana. Jos on hyvä olla, ei mikään ahdista, mutta onhan se tullut moneen kertaan selväksi, että monia ihmisiä myös ahdistaa.

Vierailija
550/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä tarkoitetaan sillä, että pitää etsiä Jumalan oikeamielisyyttä? Et ole vastannut siihen kysymykseen, josta lähdettiin liikkeelle.

Jos ajatellaan sitä, että oikeamielisyys tarkoittaa esim. oikeudenmukaisuutta ja moraalia, niin tässä tapauksessa siis pitää etsiä sitä, mikä on kristillinen käsitys oikeudenmukaisuudesta ja moraalista, siis Jumalan oikeamielisyys. Toisin sanoa, pitää etsiä mikä on Jumalan tahto ja Jumalan mielen mukaista. 

"-muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä."

Jeesushan sanoi myös, ei taivasten valtakuntaan pääse se, joka vain hokee Herra Herra, vaan joka tekee taivaallisen isän tahdon. 

Ihmisten käsitys oikeudenmukaisuudesta ja moraalista voi vaihdella, siksi ihmistä kehotetaan etsimään Jumalan käsitystä siitä mikä on oikein ja hyvää, siis etsimään Jumalan oikeamielisyyttä. 

Jos ajatellaan vaikka vl-liikettä, en pidä sitä kristillisesti oikeudenmukaisena, jos naiselle aiheutuu ehkäisykiellosta kohtuutonta kärsimystä, Jeesus vaati inhimillisyyttä ja myötätuntoa toisten kohtelussa. Siispä naisen asema voi olla sellainen, että se on vastoin Jumalan oikeamielisyyttä, vastoin Jumalan tahtoa. Ihmisten käsitys ei voi ajaa koskaan Jeesuksen sanojen ohi, jos kyse on kristillisestä uskosta.  

Vierailija
551/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sana oikeamielisyys on vuoden 2020 raamatunkäännöksestä. Kaikissa aikaisemmissa virallisissa käännöksissä on sen tilalla sana Jumalan vanhurskaus tai hänen vanhurskas tahtonsa. Se onkin paljon helpompi ymmärtää. 

Vierailija
552/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sana oikeamielisyys on vuoden 2020 raamatunkäännöksestä. Kaikissa aikaisemmissa virallisissa käännöksissä on sen tilalla sana Jumalan vanhurskaus tai hänen vanhurskas tahtonsa. Se onkin paljon helpompi ymmärtää. 

Miten niin? Ei minusta ainakaan. Mitä tarkoittaa " vanhurskaus"? Käsittämätöntä vanhaa suomea.  Oikeamielisyys on selkeä termi. 

Vierailija
553/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhurskas enkuksi on righteous. 

Vierailija
554/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin asian olevan aivan päinvastoin. Suurin osa ei kunnolla ymmärrä mitä tarkoittaa vanhurskas tahto. Englanninkieliset käännökset käyttää useimmiten sanaa righteousness, alkuperäinen kreikan sana on dikaiosyni = oikeudenmukaisuus. (Jumalan käsitys oikeudenmukaisuudesta, oikeasta. Jumalan hyväksymä tila, miten saavuttaa sen, rehellisyys, hyve, elämän puhtaus, oikeus, ajattelun, tunteen ja toiminnan oikeellisuus.)

Vierailija
555/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi taas kysymyksiä lestadiolaisuudesta:

-Onko lestadiolaisissa hautajaisissa aina arkkuhautaus vai valitseeko osa tuhkauksen? Mitä lestadiolaisten muistotilaisuuksissa tapahtuu?

-Miten ihmisillä on varaa järjestää isolle porukalle tarjoilut esimerkiksi häihin tai muistotilaisuuteen? Vai auttavatko läheiset kustannuksissa? Minun lompakossani tuntuisi, jos ruokailu pitäisi järjestää isolle väkimäärälle.

-Onko lestadiolaisia, jotka eivät tykkää ollenkaan yhteislaulamisesta? Kaikki eivät toki ole musikaalisia, mutta mietin, inhoaako joku laulamista/laulutilaisuuksia? Siionin laulujen ja virsien veisaaminen on kuitenkin olennainen osa lestadiolaisuutta.

-Miten ihmiset muistavat kaikkien sukulaisten, sisarusten puolisoiden ja lasten yms nimet? Minulla on aivan onneton nimimuisti, enkä muistaisi satoja nimiä.

-Onko ei-lestadiolaisten suhtautuminen lestadiolaisiin ihmisiin erilaista eri puolilla Suomea? Onko esimerkiksi Oulussa/Pohjois-Pohjanmaalla erilaista kuin vaikka pk-seudulla?

Vierailija
556/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Onko lestadiolaisissa hautajaisissa aina arkkuhautaus vai valitseeko osa tuhkauksen? Mitä lestadiolaisten muistotilaisuuksissa tapahtuu?

-Miten ihmisillä on varaa järjestää isolle porukalle tarjoilut esimerkiksi häihin tai muistotilaisuuteen? Vai auttavatko läheiset kustannuksissa? Minun lompakossani tuntuisi, jos ruokailu pitäisi järjestää isolle väkimäärälle.

-Onko lestadiolaisia, jotka eivät tykkää ollenkaan yhteislaulamisesta? Kaikki eivät toki ole musikaalisia, mutta mietin, inhoaako joku laulamista/laulutilaisuuksia? Siionin laulujen ja virsien veisaaminen on kuitenkin olennainen osa lestadiolaisuutta.

-Miten ihmiset muistavat kaikkien sukulaisten, sisarusten puolisoiden ja lasten yms nimet? Minulla on aivan onneton nimimuisti, enkä muistaisi satoja nimiä.

-Onko ei-lestadiolaisten suhtautuminen lestadiolaisiin ihmisiin erilaista eri puolilla Suomea? Onko es

Viimeiseen kysymykseen vastaan että on. Etelä-Suomessa on paljon suvaitsevaisempaa, ihmiset ovat nähneet ja näkevät erilaisuutta. Pohjois-Pohjanmaa on tässä(kin) suhteessa mökkiperä ja väki on hyvin ennakkoluuloista. Kokemusta on perheen kautta molemmista.

Vierailija
557/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan molempia, osa tuhkataan. Muistotilaisuudessa voi olla esim. musiikkiesotyksiä, valokuvien katselua, ehkä seurapuhe, lauluja. Varmasti on erilaisia juhlia vainajasta ja läheisistä riippuen. Tunnelma on surullinen mutta lohdullinen, vainaja on päässyt perille.

Sekin vaihtelee, kun toisilla on rahaa enemmän kuin toisilla :) Ei aina tarvitse olla niin kallista ja hienoa, talkootyö auttaa varmasti osaltaan.

On sellaisia jotka ei tykkää laulaa, mutta uskon kaikkien tykkäävän yhteislaulun kuulemisesta. Se on todella vaikuttava kokemus esim. suviseurateltassa.

Ei taida olla mahdollista että sisarusten perheistä kertyisi satoja nimiä 😅 Mulla niistä tulee ehkä 50, hyvin muistan nuo nimet.

-Onko ei-lestadiolaisten suhtautuminen lestadiolaisiin ihmisiin erilaista eri puolilla Suomea? Onko es

En osaa sanoa. Täällä etelämmässä minua kohdellaa todella fiksusti ja hyviä keskusteluja on käyty esim työkavereiden kanssa. Toisaalta näissä ketjuussa meitä kohdellaan välillä tosi rumasti.

Vierailija
558/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oletettu nimien muistamattomuus on jännä asia. Minulla on muutamia kymmeniä sukulaisia ja joskus kuulen ihmettelyjä, miten ihmeessä muistan kaikkien nimet. Työssäni aineenopettajana minulla on kunakin lukuvuonna noin 150 oppilasta ja hyvin muistan kaikkien nimet. Miksi en muistaisi rakkaiden  läheisten nimiä? 😊

Vierailija
559/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta, jos oikeesti on ihan surkea nimimuisti, niin mitä se haittaa. Tuskin kukaan loukkaantuu, jos nimeä joutuu joskus kysymään Eiköhän se läheisyys ja lämpö välity ilman nimeäkin.

Vierailija
560/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Onko ei-lestadiolaisten suhtautuminen lestadiolai

Miten etelässä tuo ero suhtautumisessa konkreettisesti näkyy? Miten ihmiset ovat ystävällisempiä? Onko ihmisillä ei vl-ystäviä?

Ja miten nuo ennakkoluulot pohjoisessa näkyvät?