Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7050)

Vierailija
561/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. niin, että etelämmässä koulukaverit ei puhuttele lapsia v*tun lestoiksi kuten pohjoisessa tekivät.

Vierailija
562/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Miten ihmiset muistavat kaikkien sukulaisten, sisarusten puolisoiden ja lasten yms nimet? Minulla on aivan onneton nimimuisti, enkä muistaisi satoja nimiä.

Ei taida olla mahdollista että sisarusten perheistä kertyisi satoja nimiä 😅 Mulla niistä tulee ehkä 50, hyvin muistan nuo nimet.

Eikö? Miten se on edes mahdollista, en ole edes VL, ja silti nimeltä tietämäni sukulaisia on yli 100.

Kai sinullakin sukulaisia on useammassa sukupolvessa? Joten 50 ei riitä yhtään mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. niin, että etelämmässä koulukaverit ei puhuttele lapsia v*tun lestoiksi kuten pohjoisessa tekivät.

Tuohon voi sanoa, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Täällä lestadiolaisia on niin paljon, että muodostavat oman ryhmänsä ja syrjivät muita. 

Vierailija
564/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Miten ihmiset muistavat kaikkien sukulaisten, sisarusten puolisoiden ja lasten yms nimet? Minulla on aivan onneton nimimuisti, enkä muistaisi satoja nimiä.

Ei taida olla mahdollista että sisarusten perheistä kertyisi satoja nimiä 😅 Mulla niistä tulee ehkä 50, hyvin muistan nuo nimet.

Eikö? Miten se on edes mahdollista, en ole edes VL, ja silti nimeltä tietämäni sukulaisia on yli 100.

Kai sinullakin sukulaisia on useammassa sukupolvessa? Joten 50 ei riitä yhtään mihinkään.

Vastasin tähän että n. 50:

lainaus sisarusten puolisoiden ja lasten 

Muutenhan meillä kaikilla on valtavasti sukulaisia, jos ei johonkin rajaa

Vierailija
565/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oletettu nimien muistamattomuus on jännä asia. Minulla on muutamia kymmeniä sukulaisia ja joskus kuulen ihmettelyjä, miten ihmeessä muistan kaikkien nimet. Työssäni aineenopettajana minulla on kunakin lukuvuonna noin 150 oppilasta ja hyvin muistan kaikkien nimet. Miksi en muistaisi rakkaiden  läheisten nimiä? 😊

Et tajua eroa sen välillä, että opettajana puhuttelet oppilaita jokapäivä useita kertoja nimellä, muttet sukulaisiasi? Ja kaikilla ei ole yhtä hyvää nimimuistia!

Vierailija
566/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä lestadiolaisia on niin paljon, että muodostavat oman ryhmänsä ja syrjivät muita. 

Metsään ei tarvitse edes huutaa, kun se jo vastaa. Olen halunnut aina olla kaikkien kaveri mutta minua ei ole silti hyväksytty aina porukkaan. Ja v*tun lesta on yleinen puhuttelunimi.

Vierailija
567/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että ennemminkin lasten puhe heijastelee kodin asennetta.

Ikävä kuulla. Kiusaaminen ja syrjiminen on aina väärin. Onko ihmisluonto niin raadollista, että vähemmistöä pyritään aina syrjimään? 

Opettajana täällä etelämmässä en ole huomannut eroja lasten välillä. Kiusaajia ja kiusattuja löytyy kaikista ihmistyhmistä. Samoin sekä hyvä- että huonokäytöksisiä lapsia ja aikuisia.

Vierailija
568/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin tähän että n. 50:

lainaus sisarusten puolisoiden ja lasten 

Muutenhan meillä kaikilla on valtavasti sukulaisia, jos ei johonkin rajaa

Entä sisarusten lastenlapsien nimet? Eikö heidän nimet olisi edes hyvä muistaa?

Vaikka rajoittaisi näin vähään, silti itselläkin se 50 taitaa mennä yli. Eikä edes ole iso suku.

Vierailija
569/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oletettu nimien muistamattomuus on jännä asia. Minulla on muutamia kymmeniä sukulaisia ja joskus kuulen ihmettelyjä, miten ihmeessä muistan kaikkien nimet. Työssäni aineenopettajana minulla on kunakin lukuvuonna noin 150 oppilasta ja hyvin muistan kaikkien nimet. Miksi en muistaisi rakkaiden  läheisten nimiä? 😊

Et tajua eroa sen välillä, että opettajana puhuttelet oppilaita jokapäivä useita kertoja nimellä, muttet sukulaisiasi? Ja kaikilla ei ole yhtä hyvää nimimuistia!

En kuitenkaan opeta 150 nuorta joka päivä, joitakin ehkä kerran viikossa. Ja minulla on hyvä nimimuisti. 😊

Vierailija
570/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei vielä ole :D Yritän kyllä tsempata kun asia tulee ajankohtaiseksi :)

Muistan kyllä työkaverienkin puolisoiden ja lasten nimet ;)

Vierailija
571/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että ennemminkin lasten puhe heijastelee kodin asennetta.

Ikävä kuulla. Kiusaaminen ja syrjiminen on aina väärin. Onko ihmisluonto niin raadollista, että vähemmistöä pyritään aina syrjimään? 

Opettajana täällä etelämmässä en ole huomannut eroja lasten välillä. Kiusaajia ja kiusattuja löytyy kaikista ihmistyhmistä. Samoin sekä hyvä- että huonokäytöksisiä lapsia ja aikuisia.

Tosiaan kiusaajia ja kiusattuja löytyy joka ihmisryhmistä. Minua kiusattiin lestadiolaisia täynnä olevassa rippikoulussa.

jos joku ei tiedä, niin lestadiolaisille on omat rippileirit.

Vierailija
572/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin Oulusta ja huomannut tässökin suhteessa vaihtelua esim. koulujen välillä. 

Vierailija
573/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ylimielistä puhutella tuntematonta anonyymiä ihmistä "rakas ihminen". Ja vielä muun viestin sisältö on, että " koska olet eri mieltä, se osoittaa minun olevan oikeassa". Tyypillistä vlkulttuuria.

Eri kuin tuo puhuteltu. 

Vierailija
574/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi yksi sana pois, tarkoitus oli kirjoittaa isän ja äidin sisarusten lapsenlapsista. Eli VANHEMPIEN sana jäi pois. Mutta ihan sama, lähisukulaisia kuitenkin.

Mutta aika tiukkaan rajaat, jos vain 50 täytyy muistaa. Kai silti paljon useamman kanssa olet tekemisissä, kuin nimen muistat?

Vierailija
575/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kiusaajia ja kiusattuja löytyy joka ihmisryhmistä. Minua kiusattiin lestadiolaisia täynnä olevassa rippikoulussa.

Tosi ikävää. Muistelisin että olet kertonut tästä jossain ketjussa aiemminkin? Rippikoulun pitäisi olla ihana kokemus nuorelle. Siellä ei ole tainnut leirin henkilökunta olla ihan tehtäviensä tasalla. Opettajana kyllä tiedän, että kiusaamista on joskus hyvin vaikea huomata. Mutta silti, olen pahoillani puolestasi.

Vierailija
576/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi ikävää. Muistelisin että olet kertonut tästä jossain ketjussa aiemminkin? Rippikoulun pitäisi olla ihana kokemus nuorelle. Siellä ei ole tainnut leirin henkilökunta olla ihan tehtäviensä tasalla. Opettajana kyllä tiedän, että kiusaamista on joskus hyvin vaikea huomata. Mutta silti, olen pahoillani puolestasi.

Tai sitten jotain toistakin on kiusattu. Varmasti tapahtunut useammin kun lauma murkkuja laitetaan saman katon alle oli uskonnollinen tausta mikä tahansa.

Vierailija
577/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana kommentti. Kiitos

Vierailija
578/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi yksi sana pois, tarkoitus oli kirjoittaa isän ja äidin sisarusten lapsenlapsista. Eli VANHEMPIEN sana jäi pois. Mutta ihan sama, lähisukulaisia kuitenkin.

Mutta aika tiukkaan rajaat, jos vain 50 täytyy muistaa. Kai silti paljon useamman kanssa olet tekemisissä, kuin nimen muistat?

Käsitit väärin, olin ehkä epäselvä. Muistan ehdottomasti satoja (ehkä 300->?) sukulaisten nimiä, noita sisarusten perheenjäseniä on vain tuo 50 (jota luulin sinun kysyvän).

Ne kenen kanssa on enemmän tekemisissä, muistaa tietysti paremmin. 

Vierailija
579/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin Oulusta ja huomannut tässökin suhteessa vaihtelua esim. koulujen välillä. 

Käytännön esimerkki: on pari lukiota, joihin lähes kaikki lestadiolaiset nuoret haluaa. Näissä lukioissa näyttää muodostuvan lestadiolaisklikkejä. Itse halusin kurssien perässä taidelukioon, jossa oli vain muutamia lestadiolaisia. Kaikilla meillä oli siellä eri kaverit.

Vierailija
580/7050 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitit väärin, olin ehkä epäselvä. Muistan ehdottomasti satoja (ehkä 300->?) sukulaisten nimiä, noita sisarusten perheenjäseniä on vain tuo 50 (jota luulin sinun kysyvän).

Ne kenen kanssa on enemmän tekemisissä, muistaa tietysti paremmin. 

Minä en ollut se joka alunperin kysyi😉

Muistaakseni siinä kysyttiin sukulaisten nimien muistamisesta, eikä pelkkiä sisarusten perheitä.