Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7050)

Vierailija
521/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole kettuilua:

Minä pidän hyvänä sitä, että vanhoillislestadiolaiset lisääntyvät huomattavasti keskivertoperheitä enemmän. Veronmaksajia ja kunnon kansalaisia tarvitaan. Ja minusta se on kunnon kansalaisuutta, kun käy töissä, ei ryyppää ja elää tolkullista elämää.

Kunnon kansalaisia? Paljon heissä on mt potilaita, adhd samassakin perheessä monella. Osa rikkoo lakia röyhkeästi. Mm pössyttely, kun alkoa ei saa käyttää. Salametsästäjät jne.

Vierailija
522/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. vapaaseurakuntaan kuuluvien, samalla paikkakunnalla asuvien kanssa ei haluta olla vahingossakaan missään yhteyksissä

Miksi juuri näin päin? Miksi vapaaseurakuntaan kuuluvat eivät voisi tulla seuroihin? 

Itseni puolesta sanon, että minä en tunne tarvetta tutustua muihin seurakuntiin, koska uskon, että kotiseurakunnassani saarnataan ja tulkitaan Raamattua oikein.

Mutta toivon paljon muita kävijöitä seuroihin! :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maltillinen keskustelu ei ole täällä mahdollista, koska jotkut kommentoijat ovat niin aggressiivisia, pisteliäitä ja epäystävällisiä. Jokaisen kannattaa tarkistaa omaa asennettaan.

Eipä vl-liikkeen hisrtoriakaan kovin maltillinen ole. Tulikivenkatkuista saarnaamista, hoitokokouksia ja muita ylilyöntejä.

Vierailija
524/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

esim. vapaaseurakuntaan kuuluvien, samalla paikkakunnalla asuvien kanssa ei haluta olla vahingossakaan missään yhteyksissä

Miksi juuri näin päin? Miksi vapaaseurakuntaan kuuluvat eivät voisi tulla seuroihin? 

Itseni puolesta sanon, että minä en tunne tarvetta tutustua muihin seurakuntiin, koska uskon, että kotiseurakunnassani saarnataan ja tulkitaan Raamattua oikein.

Mutta toivon paljon muita kävijöitä seuroihin! :) 

Entä ne puhujat, jotka oli sotkeutuneet nimeltä mainitsemattomiin asioihin, oliko heilläkin oikea raamatun tulkinta ja saarna? 

Vierailija
525/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän vl-liikkeessä olla yhdessä käsityksessä, kukaan ei vaan helvetinpelon takia uskalla esittää tai edes ajatella eri näkemyksiä. Pelko on tehokas keino pitää väki kurissa. 

Mistä näin ajattelet? Aika ajoin on ollut joukossa toisin ajattelevia, ja ovat lähteneet ja perustaneet nk. eriseuran.

Kaikki oma ajattelu on kiellettyä ja torpataan epäilyksinä, eli sielun vihollisen kuiskutteluna eli syntinä. "Älä ajattele itse vaan usko miten me ajatellaan."

Ikävää, jos sulle on noin sanottu ja kielletty keskustelu. Mulle ei koskaan ole noin sanottu ja keskustellaan paljon ystävien kanssa ja esim. seurakuntapäivillä voi vapaasti kysyä mitä vaan.

Vierailija
526/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä olen löytänyt rauhan ja kodin vl-joukosta ja uskon, että siellä on Pyhä Henki ja oikea uskonkäsitys."

Käytät löytämistä ihan eri merkityksessä kuin minä. Olet suurella todennäköisyydellä vl vain siksi, että synnyit vl-perheeseen. Eli luultavimmin olet vain tarttunut siihen vaihtoehtoon, joka oli helpoimmin saatavilla ja tyrkyllä. Se on inhimillistä, kun olemme pohjimmiltamme niin laiskoja. Hyvin harva jaksaa käyttää elämäänsä aktiiviseen etsimiseen.

Vierailija
527/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
528/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen löytänyt rauhan ja kodin vl-joukosta ja uskon, että siellä on Pyhä Henki ja oikea uskonkäsitys."

Käytät löytämistä ihan eri merkityksessä kuin minä. Olet suurella todennäköisyydellä vl vain siksi, että synnyit vl-perheeseen. Eli luultavimmin olet vain tarttunut siihen vaihtoehtoon, joka oli helpoimmin saatavilla ja tyrkyllä. Se on inhimillistä, kun olemme pohjimmiltamme niin laiskoja. Hyvin harva jaksaa käyttää elämäänsä aktiiviseen etsimiseen.

Arvasit väärin. Löysin Jumalan valtakunnan lukioikäisenä, luokkakaverin kautta.

Vierailija
529/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lutherin kastekäsitys: Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

Huomaatteko, ei vl-oppi seuraa Lutheria. Lutherilta vaan valikoidaan sopivasti omaan oppiin tiettyjä asioita tukeman omia näkemyksiä. Missä on rehellisyys?

Vierailija
530/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut monen vanhoillislestadiolaisen suusta, että "meillä ei ole sääntöjä, emme vain halua tehdä joitakin asioita."

Minua tämä hämmentää. Minä en ole vanhoillislestadiolainen, mutta kyllä minulla on sääntöjä ja on paljon asioita, joita en tekisi. En koe näiden asioiden olevan moraalisesti oikein, ne ovat minusta kiellettyjä. Esimerkiksi vaikka puolison pettäminen. En halua tehdä niin, mutta sen lisäksi asia on myös minun moraalisella mittapuullani kielletty. Meidän parisuhteessa molemmilla on käsitys, että parisuhteeseemme kuuluu sääntö, että puolisoa ei petetä. Ei minua hävetä myöntää, että elämässäni on tällaisia sääntöjä, joiden mukaan elän.

Minä en näe pahana asiana sitä, että ihmisen elämässä on joitakin sääntöjä. Ne ohjaavat siihen hyvään myös silloin, jos oma moraali tutisee. Entinen puolisoni petti minua kauan ja hänelle pettämiseen ei

Miten se ehkäisyasia nyt sitten on? Onko siinä kyse siitä, että ei haluta sitä käyttää (paitsi jossain poikkeustapauksissa esim. kun uusi raskaus vaarantaa äidin terveyden)? Vai onko kyse siitä, että vanhoillislestadiolaisen moraalin mukaan on tosiaan ohje tai sääntö, että ehkäisyä ei saa käyttää kuin erityistapauksissa?

Vierailija
531/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lutherin kastekäsitys: Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

Huomaatteko, ei vl-oppi seuraa Lutheria. Lutherilta vaan valikoidaan sopivasti omaan oppiin tiettyjä asioita tukeman omia näkemyksiä. Missä on rehellisyys?

Minäkin kysyn vuorostani: Joutuuko sun mielestä kastamattomat lapset helvettiin?

Ei tietenkään. Eihän Lutherkaan niin väitä. Luther vaan sanoo, että kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon. Luther ei sano, etteikö kastamattomat lapset voisi pelastua, se on eri kysymys.

Vierailija
532/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se ehkäisyasia nyt sitten on? Onko siinä kyse siitä, että ei haluta sitä käyttää (paitsi jossain poikkeustapauksissa esim. kun uusi raskaus vaarantaa äidin terveyden)? Vai onko kyse siitä, että vanhoillislestadiolaisen moraalin mukaan on tosiaan ohje tai sääntö, että ehkäisyä ei saa käyttää kuin erityistapauksissa?

Kysyit sievästi, niin vastaan (nopeesti ennen kuin lähden seuroihin).

Tuo ehkäisemättömyys on tulkintaa siitä, että haluaa jättää Jumalan päätettäväksi tällaiset asiat. Että luottaa Jumalan tietävän parhaiten. Ettei ole estämässä luomistyötä.

Vierailija
533/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.srk.fi/fi/nain-me-uskomme/nain-me-uskomme/

KASTE on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa.

Raamatusta löytyy myös erilainen näkemys, rehellisyys jälleen:

Hän sanoi: Esivanhempiemme Jumala on valinnut sinut opettaakseen sinulle tahtonsa. Sinä sait nähdä Oikeamielisen ja kuulla hänen äänensä. Sinusta tulee hänen todistajansa, ja kerrot kaikille, mitä olet nähnyt ja kuullut. Mitä siis seuraavaksi? Nouse ja huuda häntä avuksesi. Ota kaste ja anna sen pestä syntisi pois.

-

Lisäksi tuo kohta mihin viittaa menee kokonaisuudessaan näin:

Samoin teidätkin pelastaa nyt vesi eli kaste, ei saastaisesta elämästä luopuminen. Kasteessa te olette tehneet Jumalan kanssa sopimuksen, joka takaa teille puhtaan omantunnon. Te pelastutte Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta. Hän on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella. Hänelle on alistettu enkelit, vallat ja voimat.

Vierailija
534/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä muu liike tai kirkko puhuu näin: vain omat   ihmiset on  " uskovaisia" tai  "Jumalan lapsia". Vain oma liike on " Jumalan valtakunta" ja muu on vain " maailma". 

Ei mikään. Vain VL. 

Totta. Vieläkö joku vl silmät suurina ihmettelee, että mikähän puhetavassamme ja uskossamme  koetaan loukkaavaksi, en kyllä mitenkään käsitä...

Vierailija
535/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kaste ei pelasta. Tarvitaan sydämen usko. Usko ei säily elävänä jos ei pane syntejä pois.

Synnit saa pyytää ja uskoa anteeksi (myös yleisestä saarnasta).

Miten tuo jälkimmäinen toimii? Miten voi kukaan ihminen antaa toisen ihmisen syntejä anteeksi, kun ei edes tiedä, mitä syntejä ne ovat ts mitä toinen on tehnyt? 

Vierailija
536/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kaste ei pelasta. Tarvitaan sydämen usko. Usko ei säily elävänä jos ei pane syntejä pois.

Miten tuo jälkimmäinen toimii? Miten voi kukaan ihminen antaa toisen ihmisen syntejä anteeksi, kun ei edes tiedä, mitä syntejä ne ovat ts mitä toinen on tehnyt? 

Ei kukaan ihminen voi tietää. 

Vierailija
537/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ihminen voi tietää. 

EI voikaan. Vain Jumala tietää. Siksi Jumala riittää. 

Vierailija
538/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mömmöjä tuo "löytäminen" vaatii? 

Vierailija
539/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole asiallinen. T. Ei- vl

Vierailija
540/7050 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yleensä vastaa asiattomiin kommentteihin, mutta nyt teen poikkeuksen.

Matteus 6:33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

Se, joka etsii, voi löytää. Raamatussa puhutaan löytäjän ilosta.