Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7050)
Olen kuullut monen vanhoillislestadiolaisen suusta, että "meillä ei ole sääntöjä, emme vain halua tehdä joitakin asioita."
Minua tämä hämmentää. Minä en ole vanhoillislestadiolainen, mutta kyllä minulla on sääntöjä ja on paljon asioita, joita en tekisi. En koe näiden asioiden olevan moraalisesti oikein, ne ovat minusta kiellettyjä. Esimerkiksi vaikka puolison pettäminen. En halua tehdä niin, mutta sen lisäksi asia on myös minun moraalisella mittapuullani kielletty. Meidän parisuhteessa molemmilla on käsitys, että parisuhteeseemme kuuluu sääntö, että puolisoa ei petetä. Ei minua hävetä myöntää, että elämässäni on tällaisia sääntöjä, joiden mukaan elän.
Minä en näe pahana asiana sitä, että ihmisen elämässä on joitakin sääntöjä. Ne ohjaavat siihen hyvään myös silloin, jos oma moraali tutisee. Entinen puolisoni petti minua kauan ja hänelle pettämiseen ei koskaan sisältynyt ajatusta, että se olisi jotenkin säännöllä kielletty. Hän oli pettämättä niin kauan, kun se tuntui hänestä hyvältä ajatukselta. Kun ei enää tuntunut hyvältä, saattoi toimia toisinkin. Ajattelen, että siinä on iso ero, lähteekö jonkun asian tekeminen/kieltäytyminen jostakin vain omasta halusta vai onko kyse myös säännöstä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka spämmäät ketjuun kymmeniä viestejä, joissa on lauseita boldattu, lopeta. Siis ihan oikeasti, lopeta. Tuo on spämmäämistä. Joka ikinen vastaava viesti kannattaa ilmiantaa.
Keskustelujen tarkoitus on keskustella, ei spämmätä.
Ottamatta kantaa spämmääjään sanoisin että keskustelu olisi tarkoituksenmukaisempaa jos joka välissä ei poistettaisi hulluna viestejä ihan randomilla
Vierailija kirjoitti:
Lainaus:
"Jotenkin vl-logiikassa (en tarkoita ihmisiä vaan oppia) tuntuu olevan vaikea käsittää tämä asia, kaikki kirkot julistaa syntien anteeksiantoa"
Vastaan tähän yo. kommenttiin. Juuri tästä tuntui olevan suuri erimielisyys. Edellä oli listattu useita Raamatunkohtia, joista käy selvästi ilmi että uskovainen ihminen tarvitaan välittämään syntien anteeksiantamus. Näin myös vl:t uskovat.
Keskustelussa useat viestit väittivät että ihmistä ei tarvita. Olin käsittänyt, että keskustelijat pitivät itseään kristittyinä.Kerroit, että kaikki kirkot julistavat tätä samaa evankeliumia, mutta tämän ketjun monilla (?) keskustelijoilla ainakin on eri näkemys kuin Raamatussa.
Kaikki kirkot, eli ihmiset siellä kirkkojen sisällä. Papit, myös seurakuntalaiset. Jos pappi ottaa työnsä vakavasti, hänen tärkein ja ainoa syynsä olla pappi on julistaa evankeliumia ihmisille, eli ilosanomaa Jeesuksesta ja syntien sovituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut monen vanhoillislestadiolaisen suusta, että "meillä ei ole sääntöjä, emme vain halua tehdä joitakin asioita."
Minua tämä hämmentää. Minä en ole vanhoillislestadiolainen, mutta kyllä minulla on sääntöjä ja on paljon asioita, joita en tekisi. En koe näiden asioiden olevan moraalisesti oikein, ne ovat minusta kiellettyjä. Esimerkiksi vaikka puolison pettäminen. En halua tehdä niin, mutta sen lisäksi asia on myös minun moraalisella mittapuullani kielletty. Meidän parisuhteessa molemmilla on käsitys, että parisuhteeseemme kuuluu sääntö, että puolisoa ei petetä. Ei minua hävetä myöntää, että elämässäni on tällaisia sääntöjä, joiden mukaan elän.
Minä en näe pahana asiana sitä, että ihmisen elämässä on joitakin sääntöjä. Ne ohjaavat siihen hyvään myös silloin, jos oma moraali tutisee. Entinen puolisoni petti minua kauan ja hänelle pettämiseen ei koskaan sisältynyt ajatusta, että se olisi jotenk
Tuo lause: meillä ei ole sääntöjä viittaa vain siihen, että ulkopuoliset väittävät vl:lla olevan jonkin sääntö/syntilistan, jonka mukaan eletään.
Totta kai noudatetaan yhteiskunnan ja kristillisen moraalin mukaisia ohjeita ja sääntöjä. Nimen omasn hyvät tavat ja tottumukset suojaavat ja helpottavat ihmisen elämää.
Vierailija kirjoitti:
"Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi. Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan."
Tuntuupa unohtuvan tämä Raamatun lause vl-liikkeen opissa.
Haluaisitko tarkentaa? Onko joku vl sinut henkilökohtaisesti jotenkin tuominnut? Silloin hän on tehnyt väärin. Jumala on ainut tuomari ja Hänen tahtonsa tulee ilmi Raamatussa.
Raamattu opettaa, että:
1. Laki paljastaa synnin ja tuomion se osoittaa ihmisen olevan kykenemätön täyttämään Jumalan pyhän tahdon ja tuo synnintunnon (esim. Room. 3:20, Gal. 3:10).
2. Evankeliumi tarjoaa armon ja pelastuksen Kristuksen sovitustyön kautta laki ei enää tuomitse niitä, jotka uskovat (esim. Room. 8:12, Ef. 2:89).
3. Lain tehtävä on johtaa Kristukseen se toimii kasvattajana, joka osoittaa ihmisen tarpeen evankeliumille (esim. Gal. 3:24).
Laki ja evankeliumi toimivat yhdessä, jotta ihmiset ymmärtäisivät syntisyytensä ja kääntyisivät Jumalan armon puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus:
Jotenkin vl-logiikassa (en tarkoita ihmisiä vaan oppia) tuntuu olevan vaikea käsittää tämä asia, kaikki kirkot julistaa syntien anteeksiantoa
Vastaan tähän yo. kommenttiin. Juuri tästä tuntui olevan suuri erimielisyys. Edellä oli listattu useita Raamatunkohtia, joista käy selvästi ilmi että uskovainen ihminen tarvitaan välittämään syntien anteeksiantamus. Näin myös vl:t uskovat.
Keskustelussa useat viestit väittivät että ihmistä ei tarvita. Olin käsittänyt, että keskustelijat pitivät itseään kristittyinä.Kerroit, että kaikki kirkot julistavat tätä samaa evankeliumia, mutta tämän ketjun monilla (?) keskustelijoilla ainakin on eri näkemys kuin Raamatussa.
Oikeastaan missään kohtaa raamattua ei sanota, että ainoa tie Jumalan luokse on toisen ihmisen kautta. Kyllä, Jeesus antoi lähetyskäskyn, mutta sekin on vielä eri asia. Sen sijaan raamattu sanoo, että Jeesus on ainoa tie Jumalan luo. Olen aivan varma, ettei pelastus ole viime kädessä muiden ihmisten varassa, "hädässäs huuda avukses minua, minä autan sinua". Totta kai se on ihmisten tehtävä kertoa kristinuskon sanomaa, alkuaikoina ei edes ollut uutta testamenttia, josta lukea Jeesuksesta, ei ollut kristillisiä kirkkoja eikä mitään muutakaan tietoa, ihmiset eivät siis tienneet mitään Jeesuksesta. Jumala kuitenkin tuntee jokaisen ihmisen sydämen, ei hädässä olevaa ihmistä jätetä auttamatta vaikka olisi yksin keskellä autiomaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan missään kohtaa raamattua ei sanota, että ainoa tie Jumalan luokse on toisen ihmisen kautta.
Oikeastaan monessa kohdassa juuri näin sanotaan:
Raamatun mukaan syntien anteeksiantamisen tehtävä annettiin Kristuksen seuraajille erityisesti näissä kohdissa:
1. Joh. 20:2223: Jeesus antoi opetuslapsille Pyhän Hengen ja valtuuden antaa syntejä anteeksi tai pidättää ne.
2. Matt. 16:19: Pietarille annettiin taivasten valtakunnan avaimet, jotka symboloivat tätä valtaa.
3. Matt. 18:18: Valtuutus sitoa ja päästää annettiin laajemmalle opetuslasten yhteisölle.
4. Luuk. 24:4648: Syntien anteeksianto saarnattavana evankeliumin ydinsanomana.
5. 2. Kor. 5:1820: Kristityt toimivat sovituksen viran kantajina.
6. Jaak. 5:1516: Syntien tunnustaminen ja anteeksianto ovat osa kristillistä yhteisöllisyyttä.
Ymmärrätkö, missään kohtaa ei sanota, että se on Ainoa keino pelastua. Paavali ylitti pelastuksen mahdollisuuden jopa niihin, jotka eivät ole koskaan kuulleet kristinuskosta. Kannattaa kehittää kriittistä ajattelua jos ei tätä pysty myöntämään. Se, että jokin asia on totta, ei tarkoita sitä, että se on koko totuus.
Kirje Timoteukselle
On näet vain yksi Jumala ja yksi välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, Kristus Jeesus, ihminen. Hän antoi itsensä lunnaiksi kaikkien puolesta. Kun aika oli oikea, hän antoi todisteen Jumalan suunnitelmasta.
Vl-oppi tai tarkemmin srk-lestadiolaisuus tuomitsee automaattiset kaikki yhteisön ulkopuolella olevat
Ei ole olemassa muuta vl-opoia kuin Raamattu. Koetko että sinut tuomitaan saarnoissa? Koetko että jotakin Raamatunkohtaa tulkitaan niissä väärin? Mitä kohtaa?
Tuo yhteisön ajatus esim. Näissä:
Matt. 7:1314 (KR 92):
Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät siitä portista, joka on lavea, ja se tie on helppo, mutta vie kadotukseen. Mutta se portti, joka on ahdas ja tie kapea, vie elämään, ja vain harvat löytävät sen.
Matt. 22:14:
Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.
Luuk. 12:32:
Älä pelkää, sinä pieni joukko, sillä teidän Isänne on päättänyt antaa teille valtakunnan.
Evankeliumi kuuluu kaikille ja kaikki ovat seuroihin sydämellisesti tervetulleita <3
Vierailija kirjoitti:
On vl-oppi, joka ei ole yhtä kuin raamattu. Kyse on raamatun tulkinnasta kuten kaikilla muillakin. Ollaan nyt edes sen verran rehellisiä, että myönnetään kyseessä olevan tulkinta. Kyllähän tuota vl-yhteisössä tunnutaan kovin tarkasti tiedettävän kuka on matkalla helvettiin. Kannattaisi keksittyä siihen omaan sieluntilaan eikä miettiä muiden sieluntilaa.
Jokainen Raamattua lukeva tulkitsee sitä. Ihan kaikki, ei vain vl.
Ole ihan rauhassa, emme todellakaan mieti toisten sieluntilaa tai syntejä, omissa riittää yllin kyllin.
t. Vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vl-oppi, joka ei ole yhtä kuin raamattu. Kyse on raamatun tulkinnasta kuten kaikilla muillakin. Ollaan nyt edes sen verran rehellisiä, että myönnetään kyseessä olevan tulkinta. Kyllähän tuota vl-yhteisössä tunnutaan kovin tarkasti tiedettävän kuka on matkalla helvettiin. Kannattaisi keksittyä siihen omaan sieluntilaan eikä miettiä muiden sieluntilaa.
Jokainen Raamattua lukeva tulkitsee sitä. Ihan kaikki, ei vain vl.
Ole ihan rauhassa, emme todellakaan mieti toisten sieluntilaa tai syntejä, omissa riittää yllin kyllin.
t. Vl
Hyvä jos et niin tee, se vaan ei taida olla koko totuus.
Minusta tuntuu tämän keskustelun perusteella että sinä tuomitset minut (ainakin valehtelijaksi?) vaikka minä en tuomitse sinua mit
Soitapa srk:n konttorille ja kysy onko vl-yhteisön ulkopuolella pelastusta.
Mikä muu liike tai kirkko puhuu näin: vain omat ihmiset on " uskovaisia" tai "Jumalan lapsia". Vain oma liike on " Jumalan valtakunta" ja muu on vain " maailma".
Ei mikään. Vain VL.
Apostolisen uskontunnustuksen selityksessä Luther opettaa: Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. (Iso katekismus.) Jumalan seurakunta ei siis ole puu eikä kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä; heihin tulee pitäytyä ja katsoa, miten he uskovat, elävät ja opettavat; heillä on varmasti Kristus keskuudessaan. Sillä kristillisen kirkon ulkopuolella ei ole totuutta, ei Kristusta eikä pelastusta. (Luther, Kirkkopostilla, Joulupäivän saarna.)
Tarkoittaako Luther tässä puhuessaan pienestä joukosta kaikkia maailman ihmisiä, vai kenties kristittyjä vai ketä?
Tuo joukko on pieni ja Lutherin mukaan: samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia.
Minun on vaikea käsittää, että tuo yksimielisyys ja rakkaus kattaisi esim. kaikki kristityt.
Vl eivät ajattele, että kuulumalla rauhanyhdistykseen pelastuu. Ei myöskään niin, etteikö vl-joukon ulkopuolella olisi pelastuvia. Vain Jumala näkee sydämen tilan.
Luther sitä Luther tätä. Ei Luther ole mikään jumala, vaan tavallinen syntinen ihminen. Jos perustelet Lutherilla, niin varmasti sitten hyväksyt myös Lutherin kastekäsityksen: Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Minä taas ajattelen, ettei me ihmiset kunnolla ymmärretä mistä kristinuskossa on pohjimmiltaan täydellisesti kyse. Tai siis ymmärretään siitä vain vähän, mutta riittävästi. En nimittäin näe mitään logiikkaa siinä, että täydellisen hyvä Jumala, Rakkaus, loisi maailman, jossa annetaan pahan mellastaa ja sitten tehtäisiin pelastus niin vaikeaksi, että vaan jollain 0,00001% ihmisistä olisi mahdollisuus vapautua siitä pahuudesta. Siinä ei yksinkertaisesti ole mitään logiikkaa, täytyy olla muusta kyse. Me emme vain ymmärrä todellisuuden luonnetta oikein ja täydellisesti, näinhän raamattukin itse asiassa sanoo, ihmisen ymmärrys on yhtä kaukana Jumalan ajatuksista kuin taivas on maasta. Siksi niitä ehdottomia tulkintoja ei kannattaisi niin hanakasti tehdä.
Meidän kaikkien (minä mukaan luettuna) olisi varmasti hyvä huolehtia ennen kaikkea omasta uskosta, omasta sieluntilasta.
Minä olen löytänyt rauhan ja kodin vl-joukosta ja uskon, että siellä on Pyhä Henki ja oikea uskonkäsitys. Tässähän on nimen omaan kysymys henkilökohtaisesta USKOSTA. Ei tiedosta, faktoista tai varmuudesta, vaan uskosta. En halua omalla uskollani ketään loukata, vaikka toivonkin, että kaikki löytäisivät tämän saman rauhan.
Te muut olette varmasti tahoillanne löytäneet itsellenne jotain vastaavaa (koska teitä kiinnostaa keskustelu tällaisessa ketjussa). Teillä on se oma seurakunta, jossa tunnette olonne hyväksi (?).
Minä vastaan mielelläni parhaani mukaan omaa uskoani koskeviin kysymyksiin. Vastaan vilpittömästi ja mielestäni ystävällusesti. Silti saan usein epäystävällistä kommentointia.
Olen miettinyt mistä se johtuu. Onko niin, että Raamatun sanan lain miekka osuu ja pistää jonkun omaantuntoon? Vai onko ketju joillekin keskustelijoille vain paikka purkaa pahaa oloaan?
Ollaan ystävällisiä toisillemme <3
"Vl eivät ajattele, että kuulumalla rauhanyhdistykseen pelastuu. Ei myöskään niin, etteikö vl-joukon ulkopuolella olisi pelastuvia. Vain Jumala näkee sydämen tilan."
Tämä on taas tätä tuttua sanahelinää, jonka merkitys käytännössä on nolla. Eli jossain Borneon viidakossa voi hyvinkin olla heimo, joka jotenkin ihmeen kautta uskoo "oikein" eli ihan niin kuin vl. Jee! Mutta esim. vapaaseurakuntaan kuuluvien, samalla paikkakunnalla asuvien kanssa ei haluta olla vahingossakaan missään yhteyksissä eikä edes tunnustaa heitä kristityiksi, kun ovat kaikki kuitenkin automaattisesti harhaoppisia.
Maltillinen keskustelu ei ole täällä mahdollista, koska jotkut kommentoijat ovat niin aggressiivisia, pisteliäitä ja epäystävällisiä. Jokaisen kannattaa tarkistaa omaa asennettaan.
Sinä joka spämmäät ketjuun kymmeniä viestejä, joissa on lauseita boldattu, lopeta. Siis ihan oikeasti, lopeta. Tuo on spämmäämistä. Joka ikinen vastaava viesti kannattaa ilmiantaa.
Keskustelujen tarkoitus on keskustella, ei spämmätä.