Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (5312)

Vierailija
5221/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Historiasta tiedetÀÀn esim. ettĂ€ israelilaisiin selvĂ€sti yhteydessĂ€ olevalla yhteisöllĂ€ palvottiin Jahven (El) lisĂ€ksi Jahven vaimoa Aseraa. LĂ€hteenĂ€ esim. saviruukkuja, joissa piirroksia ja kuvia. Jahve ja hĂ€nen Aseransa, Kuntillet ajredin ruukku. Myös Ugarit nimisessĂ€ kaupungissa palvottiin EliĂ€ ja Aseraa. Äitiyteen ja hedelmĂ€llisyyteen, elĂ€mĂ€n jatkumiseen liitetty jumaluus oli yleinen palvonnan kohde LĂ€hi-idĂ€ssĂ€, eri nimiĂ€ ja ilmenemismuotoja. 

Kunnes 1. temppelin tuhon jÀlkeen asaraan viittaavat jutut katoaa, tuhotaan, naispuolisen jumaluuden palvominen kielletÀÀn, Jumalan feminiiniseen puoleen/jumalattariin liittyvÀ uskonnollisuus sensuroidaan ja katoaa.

TÀstÀ seuraa VT:n miespuolinen jumalakuva, varhaisjuutalaisuuden rakentuminen maskuliinisen jumalakuvan varaan, myöhemmin kristinuskossa ja islamissa sama tÀmÀn pohjalta.

Kuten huomaa, asiat ei ole ollenkaan niin yksinkertaisia. TĂ€ssĂ€kin vain suppea kertomus asian tiimoilta. 

Vierailija
5222/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jospa ihmiset inkarnoituu aina uudelleen maan pÀÀlle kunnes Ă€lyĂ€vĂ€t kÀÀntyĂ€ vl:ksi. Tai mikĂ€ nyt just silloin sattuukin olemaan "oikea usko" sillĂ€ hetkellĂ€. ;) Onhan tÀÀ maanpÀÀllinen elĂ€mĂ€ ajoittain aikamoinen hvetti. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5223/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ihmiset inkarnoituu aina uudelleen maan pÀÀlle kunnes Ă€lyĂ€vĂ€t kÀÀntyĂ€ vl:ksi. Tai mikĂ€ nyt just silloin sattuukin olemaan "oikea usko" sillĂ€ hetkellĂ€. ;) Onhan tÀÀ maanpÀÀllinen elĂ€mĂ€ ajoittain aikamoinen hvetti. 

Ihan sama inkarnoitulinen voisi pÀteÀ kaikkiin monoteistisiin uskontoihin, joihin kristinusko kuuluu. NiissÀ taidetaan kaikissa uskoa, ettÀ vain se oma uskonto pelastaa, muut menevÀt helvettiin tai muuhun ikÀvÀÀn paikkaan. TÀmÀ ei koskaan tunni olevan ongelma.

Mutta asiaa pehmennetÀÀn sillÀ, ettÀ Jumala tietÀÀ mitÀ tehdÀ.

Vierailija
5224/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sĂ€ihkĂ€htĂ€nyt, toisin kuin sinĂ€, minĂ€ pystyn uskomaan rakastavaan Jumalaan. 

Sanot ihan turhaan rumasti minulle. Olen kyllÀ tottunut siihen, ettÀ kaikilla ei ole taitoa rakentavaan tai edes neutraaliin keskusteluun.

Juuri minÀ kirjoitin aiemmin, ettÀ minulle Raamatusta puhuu rakastava Jumala. Tosin siinÀ olet oikeassa, ettÀ usein sÀikÀhdÀn. SÀikÀhdÀn sitÀ, ettÀ olenko oikealla tavalla uskomassa? Kuitenkin luotan, ettÀ se on merkki herkÀstÀ omastatunnosta ja halusta pitÀÀ sitÀ öljyÀ koko ajan lampussa, ettei tuli pÀÀse sammumaan.

No sori. Osa jutuista tÀÀllĂ€ taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitĂ€ kun voi tehdĂ€ niin monesta kulmasta. Mutta vakavasti ottaen, elĂ€isin kamalan ahdistuksen vallassa jos oikeasti pakottaisin itseni uskomaan, ettĂ€ 99,99% ihmisistĂ€ on menossa johonkin "uuniin" ikuisiksi ajoiksi. Niin vahvaa uskoa en itsestĂ€ni löydĂ€. 

Vierailija
5225/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historiasta tiedetÀÀn esim. ettĂ€ israelilaisiin selvĂ€sti yhteydessĂ€ olevalla yhteisöllĂ€ palvottiin Jahven (El) lisĂ€ksi Jahven vaimoa Aseraa. LĂ€hteenĂ€ esim. saviruukkuja, joissa piirroksia ja kuvia. Jahve ja hĂ€nen Aseransa, Kuntillet ajredin ruukku. Myös Ugarit nimisessĂ€ kaupungissa palvottiin EliĂ€ ja Aseraa. Äitiyteen ja hedelmĂ€llisyyteen, elĂ€mĂ€n jatkumiseen liitetty jumaluus oli yleinen palvonnan kohde LĂ€hi-idĂ€ssĂ€, eri nimiĂ€ ja ilmenemismuotoja. 

Kunnes 1. temppelin tuhon jÀlkeen asaraan viittaavat jutut katoaa, tuhotaan, naispuolisen jumaluuden palvominen kielletÀÀn, Jumalan feminiiniseen puoleen/jumalattariin liittyvÀ uskonnollisuus sensuroidaan ja katoaa.

TÀstÀ seuraa VT:n miespuolinen jumalakuva, varhaisjuutalaisuuden rakentuminen maskuliinisen jumalakuvan varaan, myöhemmin kristinuskossa ja islamissa sama tÀmÀn pohjalta.

Kuten huomaa, asiat ei ole ollenkaan niin yksinkertaisia. TÀssÀkin vain suppea kertomus asian

Mielenkiintoista! Haluaisin kysyÀ sinulta pari kysymystÀ, jos ehdit vastata.

Oletko kristitty?

Kuulutko luterilaiseen kirkkoon?

Ajatteletko, ettÀ ollakseen elÀvÀssÀ uskossa ihmisen tulisi vertailla kertomasi kaltaisia kertomuksia Raamatun teksteihin ja toisinaan hylÀtÀ Raamatun opetus historiallisten kertomusten vuoksi?

Kiitos, jos vastaat.

P.S.

Kirkkolain 1. luvun 1 :ssÀ:

"Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitÀ kristillistÀ uskoa, joka perustuu Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin [eli Raamattuun] ja joka on ilmaistu vanhan kirkon kolmessa uskontunnustuksessa sekÀ muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa."

Vierailija
5226/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten huomaa, asiat ei ole ollenkaan niin y

Mielenkiintoista! Haluaisin kysyÀ sinulta pari kysymystÀ, jos ehdit vastata.

Oletko kristitty?

Kuulutko luterilaiseen kirkkoon?

Ajatteletko, ettÀ ollakseen elÀvÀssÀ uskossa ihmisen tulisi vertailla kertomasi kaltaisia kertomuksia Raamatun teksteihin ja toisinaan hylÀtÀ Raamatun opetus historiallisten kertomusten vuoksi?

Kiitos, jos vastaat.

Olen kristitty ja ajattelen ettei usko ja tiede ole ristiriidassa, vĂ€lillĂ€ ne puhuu samoista asioista, vĂ€lillĂ€ niiden kautta tutkitaan eri asioita. Tiede voi tuoda paljon lisÀÀ ymmĂ€rrykseen. Raamattu ei ole syntynyt tyhjiössĂ€, se pitĂ€isi aina muistaa. Tieteellinen tutkimus ei vaaranna millÀÀn tavalla Raamatun ilmoitusta Jeesuksesta. 

Vierailija
5227/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vaikka Raamattu puhuukin kaidasta tiestÀ, se korostaa vielÀ voimakkaammin Jumalan tahtoa pelastaa kaikki ihmiset, sillÀ ei Jumala halua kenenkÀÀn tuhoutuvan. Itse asiassa ahdistuksen aihe ei olekaan Jumalan kova tuomio uskottomille vaan ihmisten haluttomuus ottaa vastaan rakastava evankeliumin kutsu. Ei haluta nöyrtyÀ parannukseen.

TÀmÀn vuoksi ahdistus pitÀisi kanavoida voimaksi: rukoukseksi ja evankeliumin julistukseksi niiden puolesta/niille joista vÀlitÀmme.

Loppujen lopuksi voimme vain luottaa siihen, ettÀ Taivaallinen Tuomari tekee oikein, ja muistaa, ettÀ meidÀn tehtÀvÀmme ei ole tuomita.

-vl

Vierailija
5228/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen kristitty ja ajattelen ettei usko ja tiede ole ristiriidassa, vĂ€lillĂ€ ne puhuu samoista asioista, vĂ€lillĂ€ niiden kautta tutkitaan eri asioita. Tiede voi tuoda paljon lisÀÀ ymmĂ€rrykseen. Raamattu ei ole syntynyt tyhjiössĂ€, se pitĂ€isi aina muistaa. Tieteellinen tutkimus ei vaaranna millÀÀn tavalla Raamatun ilmoitusta Jeesuksesta. 

Kiitos vastauksesta (vaikka tÀmÀ ei ihan kaikkeen vastannutkaan mitÀ kuvittelin kysyneeni. Sellaista tÀmÀ viestintÀ on, aina osaa sanoittaa tarpeeksi selvÀsti :) )

Vierailija
5229/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sĂ€ihkĂ€htĂ€nyt, toisin kuin sinĂ€, minĂ€ pystyn uskomaan rakastavaan Jumalaan. 

Sanot ihan turhaan rumasti minulle. Olen kyllÀ tottunut siihen, ettÀ kaikilla ei ole taitoa rakentavaan tai edes neutraaliin keskusteluun.

Juuri minÀ kirjoitin aiemmin, ettÀ minulle Raamatusta puhuu rakastava Jumala. Tosin siinÀ olet oikeassa, ettÀ usein sÀikÀhdÀn. SÀikÀhdÀn sitÀ, ettÀ olenko oikealla tavalla uskomassa? Kuitenkin luotan, ettÀ se on merkki herkÀstÀ omastatunnosta ja halusta pitÀÀ sitÀ öljyÀ koko ajan lampussa, ettei tuli pÀÀse sammumaan.

No sori. Osa jutuista tÀÀllÀ taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitÀ kun voi tehdÀ niin monesta kulmasta. Mutta vakavasti ottaen, elÀisin kamalan ahdistuksen vallassa jos oikeasti pakottaisin itseni uskomaan, ettÀ 99,99% ihmisistÀ on menossa johonkin "uuniin" ikuisiksi ajoiksi. Niin vahvaa

Mutta et koe ahdistusta siitÀ ajatuksesta, ettÀ enemmistö ihmisistÀ on menossa kadotukseen?

Vierailija
5230/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sori. Osa jutuista tÀÀllÀ taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitÀ kun voi tehdÀ niin monesta kulmasta. Mutta vakavasti ottaen, elÀisin kamalan ahdistuksen vallassa jos oikeasti pakottaisin itseni uskomaan, ettÀ 99,99% ihmisistÀ on meno

Mutta et koe ahdistusta siitÀ ajatuksesta, ettÀ enemmistö ihmisistÀ on menossa kadotukseen?

Mulla on vÀhÀn vaiheessa vielÀ mitÀ ajattelen ja uskon. NÀissÀ jutuissa on sellasia ristiriitaisuuksia, etten tiedÀ mitÀ niistÀ pitÀisi ajatella. Moni juttu vaikuttaa vaan huonolta vÀÀrinkÀsitykseltÀ tai ihmisten keksimÀltÀ vallankÀytönmuodolta. Koen ettei mun tarvitse tÀllÀ hetkellÀ ajatella oikeastaan yhtÀÀn mitÀÀn muiden ihmisten asemasta, kerron mielellÀÀn kristinuskosta jos joku kysyy tai muutenkin. Jeesus on kuitenkin se totuus, johon kristinuskossa uskotaan, se ei ole vaikea kÀsittÀÀ eikÀ siinÀ ole ristiriitoja.

Vierailija
5231/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sori. Osa jutuista tÀÀllÀ taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitÀ kun voi tehdÀ niin monesta kulmasta. Mutta vakavasti ottaen, elÀisin kamalan ahdistuksen vallassa jos oikeasti pakottai

Kristinuskossa uskotaan, ettÀ ihmisen pitÀÀ uskoa Jeeskukseen pÀÀstÀkseen taivaaseen. Saattaa olla ristiriitaista uskoa tÀhÀn, mutta kuitenkin torjua se, mitÀ tÀmÀ tarkoittaa niille muille.

Vierailija
5232/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vuorisaarnasta

33 Vaan etsikÀÀ ensin Jumalan valtakuntaa ja hÀnen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tÀmÀ teille annetaan.

34 ÄlkÀÀ siis murehtiko huomispĂ€ivĂ€stĂ€, sillĂ€ huominen pĂ€ivĂ€ pitÀÀ murheen itsestÀÀn. RiittÀÀ kullekin pĂ€ivĂ€lle oma vaivansa.

<3

Vierailija
5233/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jotenkin ihmisiÀ hÀiritsee muiden usko silloin, kun siihen muiden taivasuskoon liittyy kÀsitys, ettÀ itse ei pÀÀsisi sinne. Silloin aletaan kysellÀ, miksi pitÀÀ rajata niin suuri mÀÀrÀ ihmisiÀ pelastuksen ulkopuolelle. SitÀ pidetÀÀn jopa loukkaavana.

Kun oma usko rajaa suuren mÀÀrĂ€n muita ihmisiĂ€ sieltĂ€ taivaasta pois, ei se hĂ€iritse yhtÀÀn. Silloin kelpaa hyvin vedota siihen, ettĂ€ Jumalaan voi luottaa. NĂ€in se ihmismieli toimii. 

Vierailija
5234/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sori. Osa jutuista tÀÀllÀ taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitÀ kun voi tehdÀ niin monesta kulmasta. Mutta vakavasti ottaen, elÀisi

Kristinuskossa uskotaan, ettÀ ihmisen pitÀÀ uskoa Jeeskukseen pÀÀstÀkseen taivaaseen. Saattaa olla ristiriitaista uskoa tÀhÀn, mutta kuitenkin torjua se, mitÀ tÀmÀ tarkoittaa niille muille.

NÀÀ on just niitÀ asioita, joista en jaksaisi kerta toisensa jÀlkeen jankata. Raamatussa ei missÀÀn sanota, ettÀ jos ei ole kuullut Jeesuksesta niin on matkalla helvettiin. Asiat ei ole noin yksioikoisia. Oikeastaan edes Jeesus-usko ei riitÀ, vaan pitÀÀ elÀÀ Jumalan tahdon mukaan. SiispÀ, ateisti, joka toimii kaikessa Jeesuksen opettamin tavoin saattaa olla paremmassa asemassa kuin joku vl, joka istuu joka viikko seuroissa mutta ei elÀ niin kuin Jeesus kÀski elÀÀ (rakastaen/totuudessa pysyen). Siis ihan vaan jos nyt lÀhdetÀÀn Raamatun mukaan tulkitsemaan. En joka tapauksessa usko, ettÀ asia on niin mustavalkoinen kuin ihmiset haluaa ajatella. Se inhimillistÀ haluta varmuutta, siksi halutaan luoda oppeja, jotka kertoo tyhjentÀvÀsti varmoja nÀkemyksiÀ. Totuus on nÀiden tuolla puolen.

Vierailija
5235/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sori. Osa jutuista tÀÀllÀ taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitÀ kun voi tehdÀ ni

Kirkko opettaa, ettÀ ihminen ei pelastu omilla teoilla tai ansioilla vaan kÀÀntymÀllÀ Jeesuksen puoleen.

Siksi vaikuttaa yllÀttÀviltÀ nÀmÀ kommentit, ettÀ uskovaiset eivÀt pÀÀsisi taivaaseen, jos eivÀt tee sitÀ tai tÀtÀ tai ei-uskova voisi pÀÀstÀ, koska nimenomaan se usko on tuossa ratkaiseva, ei tekemiset.

Ei kuulosta ainakaan minkÀÀn tietÀmÀni kirkkokunnan opilta se, ettÀ uskovalle ei riitÀ usko taivaaseen pÀÀsyyn, kun se on uskon merkitys on koko uskonnon pelastusopin ydintÀ.

Vierailija
5236/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

KyllĂ€, teot eivĂ€t ole mittarina, vaan elĂ€vĂ€ usko. 

Mutta:

elÀvÀ usko nÀkyy hengen hedelminÀ, hedelmistÀÀn puu tunnetaan. Oikea uskovainen haluaa ( ainakin yrittÀÀ) noudattaa Jumalan tahtoa.

Vierailija
5237/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"SinĂ€ uskot, ettĂ€ Jumala on yksi ainoa. Oikein teet pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. 20Mutta etkö sinĂ€ tyhjĂ€npĂ€ivĂ€inen ihminen tahdo tietÀÀ, ettĂ€ ilman tekoja usko on hyödytön? 21Eikö meidĂ€n isĂ€mme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hĂ€n vei poikansa Iisakin uhrialttarille? 22Huomaat, ettĂ€ usko vaikutti yhdessĂ€ hĂ€nen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi."

"Jos pidĂ€tte kiinni minun sanoistani, olette todella minun oppilaitani. 32Silloin opitte tuntemaan totuuden ja totuus vapauttaa teidĂ€t."

"IsĂ€ rakastaa Poikaansa ja on antanut kaiken hĂ€nen kĂ€teensĂ€. 36Se, joka uskoo Poikaan, saa elÀÀ ikuisesti. Se, joka ei tottele Poikaa, ei saa nĂ€hdĂ€ elĂ€mÀÀ, vaan hĂ€ntĂ€ odottaa Jumalan viha."

"9MinĂ€ rakastan teitĂ€ niin kuin IsĂ€ni on rakastanut minua. Ottakaa rakkauteni vastaan Ă€lkÀÀkĂ€ luopuko siitĂ€. 10Onnistutte tĂ€ssĂ€, jos noudatatte kĂ€skyjĂ€ni. Niin minĂ€kin olen noudattanut IsĂ€ni kĂ€skyjĂ€ ja pitĂ€nyt kiinni hĂ€nen rakkaudestaan.  - -12Minun kĂ€skyni on: rakastakaa toisianne niin kuin minĂ€ olen rakastanut teitĂ€."

Vierailija
5238/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MehÀn taidetaan olla aika samanmielisiÀ siitÀ, ettÀ elÀvÀ usko nÀyttÀytyy Jumalan tahtoa noudattavina tekoina. Tai ihmisen sÀÀlittÀvinÀ yrityksinÀ lÀhinnÀ.

EnÀÀ pitÀisi löytÀÀ se elÀvÀ usko, mistÀ sen tunnistaa?

Vierailija
5239/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko opettaa, ettÀ ihminen ei pelastu omilla teoilla tai ansioilla vaan kÀÀntymÀllÀ Jeesuksen puoleen.

Siksi vaikuttaa yllÀttÀviltÀ nÀmÀ kommentit, ettÀ uskovaiset eivÀt pÀÀsisi taivaaseen, jos eivÀt tee sitÀ tai tÀtÀ tai ei-uskova voisi pÀÀstÀ, koska nimenomaan se usko on tuossa ratkaiseva, ei tekemiset.

Ei kuulosta ainakaan minkÀÀn tietÀmÀni kirkkokunnan opilta se, ettÀ uskovalle ei riitÀ usko taivaaseen pÀÀsyyn, kun se on uskon merkitys on koko uskonnon pelastusopin ydintÀ.

AjatusleikkinÀ. Kumpi sun mielestÀ elÀÀ enemmÀn Jumalan tahdon ja Jeesusten opetusten mukaan Raamatussa kuvatulla tavalla.

A. Agnostikko, joka kohtelee perhettÀÀn rakkaudella, auttaa lĂ€himmĂ€isiĂ€, pyrkii rehellisyyteen, elÀÀ vaistonvaraisesti 10 kĂ€skyĂ€ noudattaen, pyrkii kaikessa moraalisesti oikeaan. 

B. Jumalaan uskova, joka ko

En ole se jolta kysyt, mutta sekÀ A ettÀ B tuntuvat olevan menossa kadotukseen jos eivÀt tee parannusta.

Vierailija
5240/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset on ollut juuri ennen sotaa kiroamassa ihmisiĂ€ Viipurissa 1922 ja 1930.   SyyttĂ€neet taas syyttömiĂ€.