Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7592)

Vierailija
5221/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ihmiset inkarnoituu aina uudelleen maan päälle kunnes älyävät kääntyä vl:ksi. Tai mikä nyt just silloin sattuukin olemaan "oikea usko" sillä hetkellä. ;) Onhan tää maanpäällinen elämä ajoittain aikamoinen hvetti. 

Vierailija
5222/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ihmiset inkarnoituu aina uudelleen maan päälle kunnes älyävät kääntyä vl:ksi. Tai mikä nyt just silloin sattuukin olemaan "oikea usko" sillä hetkellä. ;) Onhan tää maanpäällinen elämä ajoittain aikamoinen hvetti. 

Ihan sama inkarnoitulinen voisi päteä kaikkiin monoteistisiin uskontoihin, joihin kristinusko kuuluu. Niissä taidetaan kaikissa uskoa, että vain se oma uskonto pelastaa, muut menevät helvettiin tai muuhun ikävään paikkaan. Tämä ei koskaan tunni olevan ongelma.

Mutta asiaa pehmennetään sillä, että Jumala tietää mitä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5223/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En säihkähtänyt, toisin kuin sinä, minä pystyn uskomaan rakastavaan Jumalaan. 

Sanot ihan turhaan rumasti minulle. Olen kyllä tottunut siihen, että kaikilla ei ole taitoa rakentavaan tai edes neutraaliin keskusteluun.

Juuri minä kirjoitin aiemmin, että minulle Raamatusta puhuu rakastava Jumala. Tosin siinä olet oikeassa, että usein säikähdän. Säikähdän sitä, että olenko oikealla tavalla uskomassa? Kuitenkin luotan, että se on merkki herkästä omastatunnosta ja halusta pitää sitä öljyä koko ajan lampussa, ettei tuli pääse sammumaan.

No sori. Osa jutuista täällä taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitä kun voi tehdä niin monesta kulmasta. Mutta vakavasti ottaen, eläisin kamalan ahdistuksen vallassa jos oikeasti pakottaisin itseni uskomaan, että 99,99% ihmisistä on menossa johonkin "uuniin" ikuisiksi ajoiksi. Niin vahvaa uskoa en itsestäni löydä. 

Vierailija
5224/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historiasta tiedetään esim. että israelilaisiin selvästi yhteydessä olevalla yhteisöllä palvottiin Jahven (El) lisäksi Jahven vaimoa Aseraa. Lähteenä esim. saviruukkuja, joissa piirroksia ja kuvia. Jahve ja hänen Aseransa, Kuntillet ajredin ruukku. Myös Ugarit nimisessä kaupungissa palvottiin Eliä ja Aseraa. Äitiyteen ja hedelmällisyyteen, elämän jatkumiseen liitetty jumaluus oli yleinen palvonnan kohde Lähi-idässä, eri nimiä ja ilmenemismuotoja. 

Kunnes 1. temppelin tuhon jälkeen asaraan viittaavat jutut katoaa, tuhotaan, naispuolisen jumaluuden palvominen kielletään, Jumalan feminiiniseen puoleen/jumalattariin liittyvä uskonnollisuus sensuroidaan ja katoaa.

Tästä seuraa VT:n miespuolinen jumalakuva, varhaisjuutalaisuuden rakentuminen maskuliinisen jumalakuvan varaan, myöhemmin kristinuskossa ja islamissa sama tämän pohjalta.

Kuten huomaa, asiat ei ole ollenkaan niin yksinkertaisia. Tässäkin vain suppea kertomus asian

Mielenkiintoista! Haluaisin kysyä sinulta pari kysymystä, jos ehdit vastata.

Oletko kristitty?

Kuulutko luterilaiseen kirkkoon?

Ajatteletko, että ollakseen elävässä uskossa ihmisen tulisi vertailla kertomasi kaltaisia kertomuksia Raamatun teksteihin ja toisinaan hylätä Raamatun opetus historiallisten kertomusten vuoksi?

Kiitos, jos vastaat.

P.S.

Kirkkolain 1. luvun 1 :ssä:

"Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin [eli Raamattuun] ja joka on ilmaistu vanhan kirkon kolmessa uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa."

Vierailija
5225/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historiasta tiedetään esim. että israelilaisiin selvästi yhteydessä olevalla yhteisöllä palvottiin Jahven (El) lisäksi Jahven vaimoa Aseraa. Lähteenä esim. saviruukkuja, joissa piirroksia ja kuvia. Jahve ja hänen Aseransa, Kuntillet ajredin ruukku. Myös Ugarit nimisessä kaupungissa palvottiin Eliä ja Aseraa. Äitiyteen ja hedelmällisyyteen, elämän jatkumiseen liitetty jumaluus oli yleinen palvonnan kohde Lähi-idässä, eri nimiä ja ilmenemismuotoja. 

Kunnes 1. temppelin tuhon jälkeen asaraan viittaavat jutut katoaa, tuhotaan, naispuolisen jumaluuden palvominen kielletään, Jumalan feminiiniseen puoleen/jumalattariin liittyvä uskonnollisuus sensuroidaan ja katoaa.

Tästä seuraa VT:n miespuolinen jumalakuva, varhaisjuutalaisuuden rakentuminen maskuliinisen jumalakuvan varaan, myöhemmin kristinuskossa ja islamissa sama tämän pohjalta.

Kuten huomaa, asiat ei ole ollenkaan niin y

Mielenkiintoista! Haluaisin kysyä sinulta pari kysymystä, jos ehdit vastata.

Oletko kristitty?

Kuulutko luterilaiseen kirkkoon?

Ajatteletko, että ollakseen elävässä uskossa ihmisen tulisi vertailla kertomasi kaltaisia kertomuksia Raamatun teksteihin ja toisinaan hylätä Raamatun opetus historiallisten kertomusten vuoksi?

Kiitos, jos vastaat.

Olen kristitty ja ajattelen ettei usko ja tiede ole ristiriidassa, välillä ne puhuu samoista asioista, välillä niiden kautta tutkitaan eri asioita. Tiede voi tuoda paljon lisää ymmärrykseen. Raamattu ei ole syntynyt tyhjiössä, se pitäisi aina muistaa. Tieteellinen tutkimus ei vaaranna millään tavalla Raamatun ilmoitusta Jeesuksesta. 

Vierailija
5226/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Raamattu puhuukin kaidasta tiestä, se korostaa vielä voimakkaammin Jumalan tahtoa pelastaa kaikki ihmiset, sillä ei Jumala halua kenenkään tuhoutuvan. Itse asiassa ahdistuksen aihe ei olekaan Jumalan kova tuomio uskottomille vaan ihmisten haluttomuus ottaa vastaan rakastava evankeliumin kutsu. Ei haluta nöyrtyä parannukseen.

Tämän vuoksi ahdistus pitäisi kanavoida voimaksi: rukoukseksi ja evankeliumin julistukseksi niiden puolesta/niille joista välitämme.

Loppujen lopuksi voimme vain luottaa siihen, että Taivaallinen Tuomari tekee oikein, ja muistaa, että meidän tehtävämme ei ole tuomita.

-vl

Vierailija
5227/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kristitty ja ajattelen ettei usko ja tiede ole ristiriidassa, välillä ne puhuu samoista asioista, välillä niiden kautta tutkitaan eri asioita. Tiede voi tuoda paljon lisää ymmärrykseen. Raamattu ei ole syntynyt tyhjiössä, se pitäisi aina muistaa. Tieteellinen tutkimus ei vaaranna millään tavalla Raamatun ilmoitusta Jeesuksesta. 

Kiitos vastauksesta (vaikka tämä ei ihan kaikkeen vastannutkaan mitä kuvittelin kysyneeni. Sellaista tämä viestintä on, aina osaa sanoittaa tarpeeksi selvästi :) )

Vierailija
5228/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot ihan turhaan rumasti minulle. Olen kyllä tottunut siihen, että kaikilla ei ole taitoa rakentavaan tai edes neutraaliin keskusteluun.

Juuri minä kirjoitin aiemmin, että minulle Raamatusta puhuu rakastava Jumala. Tosin siinä olet oikeassa, että usein säikähdän. Säikähdän sitä, että olenko oikealla tavalla uskomassa? Kuitenkin luotan, että se on merkki herkästä omastatunnosta ja halusta pitää sitä öljyä koko ajan lampussa, ettei tuli pääse sammumaan.

No sori. Osa jutuista täällä taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitä kun voi tehdä niin monesta kulmasta. Mutta vakavasti ottaen, eläisin kamalan ahdistuksen vallassa jos oikeasti pakottaisin itseni uskomaan, että 99,99% ihmisistä on menossa johonkin "uuniin" ikuisiksi ajoiksi. Niin vahvaa

Mutta et koe ahdistusta siitä ajatuksesta, että enemmistö ihmisistä on menossa kadotukseen?

Vierailija
5229/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sori. Osa jutuista täällä taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitä kun voi tehdä niin monesta kulmasta. Mutta vakavasti ottaen, eläisin kamalan ahdistuksen vallassa jos oikeasti pakottaisin itseni uskomaan, että 99,99% ihmisistä on meno

Mutta et koe ahdistusta siitä ajatuksesta, että enemmistö ihmisistä on menossa kadotukseen?

Mulla on vähän vaiheessa vielä mitä ajattelen ja uskon. Näissä jutuissa on sellasia ristiriitaisuuksia, etten tiedä mitä niistä pitäisi ajatella. Moni juttu vaikuttaa vaan huonolta väärinkäsitykseltä tai ihmisten keksimältä vallankäytönmuodolta. Koen ettei mun tarvitse tällä hetkellä ajatella oikeastaan yhtään mitään muiden ihmisten asemasta, kerron mielellään kristinuskosta jos joku kysyy tai muutenkin. Jeesus on kuitenkin se totuus, johon kristinuskossa uskotaan, se ei ole vaikea käsittää eikä siinä ole ristiriitoja.

Vierailija
5230/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sori. Osa jutuista täällä taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitä kun voi tehdä niin monesta kulmasta. Mutta vakavasti ottaen, eläisin kamalan ahdistuksen vallassa jos oikeasti pakottai

Kristinuskossa uskotaan, että ihmisen pitää uskoa Jeeskukseen päästäkseen taivaaseen. Saattaa olla ristiriitaista uskoa tähän, mutta kuitenkin torjua se, mitä tämä tarkoittaa niille muille.

Vierailija
5231/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorisaarnasta

33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

34 Älkää siis murehtiko huomispäivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa.

<3

Vierailija
5232/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihmisiä häiritsee muiden usko silloin, kun siihen muiden taivasuskoon liittyy käsitys, että itse ei pääsisi sinne. Silloin aletaan kysellä, miksi pitää rajata niin suuri määrä ihmisiä pelastuksen ulkopuolelle. Sitä pidetään jopa loukkaavana.

Kun oma usko rajaa suuren määrän muita ihmisiä sieltä taivaasta pois, ei se häiritse yhtään. Silloin kelpaa hyvin vedota siihen, että Jumalaan voi luottaa. Näin se ihmismieli toimii. 

Vierailija
5233/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sori. Osa jutuista täällä taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitä kun voi tehdä niin monesta kulmasta. Mutta vakavasti ottaen, eläisi

Kristinuskossa uskotaan, että ihmisen pitää uskoa Jeeskukseen päästäkseen taivaaseen. Saattaa olla ristiriitaista uskoa tähän, mutta kuitenkin torjua se, mitä tämä tarkoittaa niille muille.

Nää on just niitä asioita, joista en jaksaisi kerta toisensa jälkeen jankata. Raamatussa ei missään sanota, että jos ei ole kuullut Jeesuksesta niin on matkalla helvettiin. Asiat ei ole noin yksioikoisia. Oikeastaan edes Jeesus-usko ei riitä, vaan pitää elää Jumalan tahdon mukaan. Siispä, ateisti, joka toimii kaikessa Jeesuksen opettamin tavoin saattaa olla paremmassa asemassa kuin joku vl, joka istuu joka viikko seuroissa mutta ei elä niin kuin Jeesus käski elää (rakastaen/totuudessa pysyen). Siis ihan vaan jos nyt lähdetään Raamatun mukaan tulkitsemaan. En joka tapauksessa usko, että asia on niin mustavalkoinen kuin ihmiset haluaa ajatella. Se inhimillistä haluta varmuutta, siksi halutaan luoda oppeja, jotka kertoo tyhjentävästi varmoja näkemyksiä. Totuus on näiden tuolla puolen.

Vierailija
5234/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sori. Osa jutuista täällä taitaa olla tarkoituksella provosoivia, sitä kun voi tehdä ni

Kirkko opettaa, että ihminen ei pelastu omilla teoilla tai ansioilla vaan kääntymällä Jeesuksen puoleen.

Siksi vaikuttaa yllättäviltä nämä kommentit, että uskovaiset eivät pääsisi taivaaseen, jos eivät tee sitä tai tätä tai ei-uskova voisi päästä, koska nimenomaan se usko on tuossa ratkaiseva, ei tekemiset.

Ei kuulosta ainakaan minkään tietämäni kirkkokunnan opilta se, että uskovalle ei riitä usko taivaaseen pääsyyn, kun se on uskon merkitys on koko uskonnon pelastusopin ydintä.

Vierailija
5235/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, teot eivät ole mittarina, vaan elävä usko. 

Mutta:

elävä usko näkyy hengen hedelminä, hedelmistään puu tunnetaan. Oikea uskovainen haluaa ( ainakin yrittää) noudattaa Jumalan tahtoa.

Vierailija
5236/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. 20Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön? 21Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? 22Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi."

"Jos pidätte kiinni minun sanoistani, olette todella minun oppilaitani. 32Silloin opitte tuntemaan totuuden ja totuus vapauttaa teidät."

"Isä rakastaa Poikaansa ja on antanut kaiken hänen käteensä. 36Se, joka uskoo Poikaan, saa elää ikuisesti. Se, joka ei tottele Poikaa, ei saa nähdä elämää, vaan häntä odottaa Jumalan viha."

"9Minä rakastan teitä niin kuin Isäni on rakastanut minua. Ottakaa rakkauteni vastaan älkääkä luopuko siitä. 10Onnistutte tässä, jos noudatatte käskyjäni. Niin minäkin olen noudattanut Isäni käskyjä ja pitänyt kiinni hänen rakkaudestaan.  - -12Minun käskyni on: rakastakaa toisianne niin kuin minä olen rakastanut teitä."

Vierailija
5237/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän taidetaan olla aika samanmielisiä siitä, että elävä usko näyttäytyy Jumalan tahtoa noudattavina tekoina. Tai ihmisen säälittävinä yrityksinä lähinnä.

Enää pitäisi löytää se elävä usko, mistä sen tunnistaa?

Vierailija
5238/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko opettaa, että ihminen ei pelastu omilla teoilla tai ansioilla vaan kääntymällä Jeesuksen puoleen.

Siksi vaikuttaa yllättäviltä nämä kommentit, että uskovaiset eivät pääsisi taivaaseen, jos eivät tee sitä tai tätä tai ei-uskova voisi päästä, koska nimenomaan se usko on tuossa ratkaiseva, ei tekemiset.

Ei kuulosta ainakaan minkään tietämäni kirkkokunnan opilta se, että uskovalle ei riitä usko taivaaseen pääsyyn, kun se on uskon merkitys on koko uskonnon pelastusopin ydintä.

Ajatusleikkinä. Kumpi sun mielestä elää enemmän Jumalan tahdon ja Jeesusten opetusten mukaan Raamatussa kuvatulla tavalla.

A. Agnostikko, joka kohtelee perhettään rakkaudella, auttaa lähimmäisiä, pyrkii rehellisyyteen, elää vaistonvaraisesti 10 käskyä noudattaen, pyrkii kaikessa moraalisesti oikeaan. 

B. Jumalaan uskova, joka ko

En ole se jolta kysyt, mutta sekä A että B tuntuvat olevan menossa kadotukseen jos eivät tee parannusta.

Vierailija
5239/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset on ollut juuri ennen sotaa kiroamassa ihmisiä Viipurissa 1922 ja 1930.   Syyttäneet taas syyttömiä. 

Vierailija
5240/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin REIKIHOITAJA noidat Egyptistä . Engergiahoitoja. 

Ketju on lukittu.