Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (5312)

Vierailija
5181/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"Matt. 25:3146 ViimeisellĂ€ tuomiolla Ihmisen Poika erottelee ihmiset lampaisiin ja vuohiin, joilla on kaksi tĂ€ysin eri pÀÀmÀÀrÀÀ: iankaikkinen elĂ€mĂ€ ja iankaikkinen rangaistus."

TÀssÀ kohdassa ihmiset jaotellaan oikeamielisiksi sen mukaan, miten ovat osoittaneet rakkautta maailmassa. Rakkaus on kristinuskon ydin, kaikessa.

Vierailija
5182/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"Matt. 25:113 Vertauksessa kymmenestĂ€ neitsyestĂ€ vain viisi oli viisasta ja valmistautunutta, ja vain he pÀÀsivĂ€t sisĂ€lle hÀÀjuhlaan ennen kuin ovi suljettiin."

Morsiusneidot. Outo tuo vanha kÀÀnnös. Puolet siis pelastui. Huomattavasti enemmÀn kuin vl-opin mukaan.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5183/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PitĂ€isit vl-oppia jĂ€rjettömĂ€nĂ€ jos et olisi syntynyt vl. Suurin osa ei aktiivisesti ajattele tuota ahdasta pelastuskĂ€sitystĂ€ ja selviÀÀ sillĂ€ tavalla arjessaan. Opillisesti asia on kuitenkin erittĂ€in erittĂ€in jyrkkĂ€. 

En tiedÀ tarkoititko kommenttisi minulle (joka laitoin nuo raamatunkohdat).

Minusta kyse on siitÀ, haluaako uskoa niin kuin Raamattu opettaa, vai eikö halua. Minusta tuntuu surulliselta ajatella, ettÀ jonkun pitÀÀ yrittÀÀ olla ajattelematta tuota Raamatun viestiÀ, ettÀ selviÀÀ arjessaan. Itse koen paljon yksinkertaisemmaksi yrittÀÀ kilvoitella Jumalan sanaan luottaen, siinÀ toivossa, ettÀ olisin itse joskus siellÀ pelastuvien joukossa.

Vierailija
5184/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista: vanhoillislestadiolaisia on moneen otteeseen syytetty siitÀ, etteivÀt tunne kunnolla Raamattua ja ettÀ opit ei perustu Raamattuun.

Heti kun he osoittavat jonkin tÀÀllĂ€ kritisoidun asian perustuvan Raamattuun, pitĂ€isikin arvostelijoiden mielestĂ€ ottaa huomioon, ettĂ€ Raamattu on kirjoitettu kauan sitten eri olosuhteissa. EttĂ€ ei sitĂ€ pidĂ€ tulkita pĂ€tevĂ€n tĂ€hĂ€n pĂ€ivÀÀn. 

YrittĂ€kÀÀ jo ihmiset sĂ€ilyttÀÀ jokin johdonmukaisuus arvostelussa. 

Voihan olla niinkin, ettÀ ihmisillÀ on johdonmukaisuutta. Mutta eri ihmiset arvostelee eri asioista - arvostelijoita riittÀÀ kyllÀ anonyymillÀ palstalla ja ihan jokaiselle ihmiselle ja teolle.

Vierailija
5185/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"TÀmÀn jÀlkeen nÀin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitÀ laskemaan. SiinÀ oli ihmisiÀ kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliÀ." EihÀn tÀmÀ nyt ollenkaan sovi siihen, ettÀ vain vl-vÀki olisi pelastuksen piirissÀ ja muut kristityt eivÀt."

No tuohan oikeastaan sopii kuin nakutettuna. VL-opissa nimittÀin (myös kastamattomat) lapset pÀÀsevÀt taivaaseen. KyllÀhÀn jo pelkÀstÀÀn kuolleista lapsista tulee iso joukko kaikista kansoista.

Vierailija
5186/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Matt. 25:113 Vertauksessa kymmenestĂ€ neitsyestĂ€ vain viisi oli viisasta ja valmistautunutta, ja vain he pÀÀsivĂ€t sisĂ€lle hÀÀjuhlaan ennen kuin ovi suljettiin."

Morsiusneidot. Outo tuo vanha kÀÀnnös. Puolet siis pelastui. Huomattavasti enemmÀn kuin vl-opin mukaan.

Minusta sillÀ ei ole oikeastaan merkitystÀ, millainen osuus tuo pieni joukko on. Esim. nykyÀÀn lapsikuolleisuus maailmanlaajuisesti on n. 5%. Ennen oli toki paljon enemmÀn. Kaikki lapset pÀÀsevÀt taivaaseen. Ei meidÀn kannata jÀÀdÀ miettimÀÀn sitÀ, millainen on kooltaan pelastuvien joukko. Mieluummin kannattaa jokaisen omalta osaltaan huolehtia, ettÀ itsellÀ on synnit anteeksi ja rauha tunnolla, elÀvÀ usko sydÀmellÀ.

Vierailija
5187/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"1. Piet. 3:20 Vain kahdeksan sielua pelastui vedenpaisumuksessa. (Nooan arkki kuvana pelastuksen pienuudesta)"

Jeesuksen sovitustyö ei ollut vielÀ tapahtunut. Laajaa pyhÀn hengen vuodatusta maailmassa ei ollut tapahtunut, valo (Jeesus) ei ollut tullut maailmaan. Maailma oli lÀpeensÀ pahuuden vallassa, tilanne oli eri.

Vierailija
5188/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PitĂ€isit vl-oppia jĂ€rjettömĂ€nĂ€ jos et olisi syntynyt vl. Suurin osa ei aktiivisesti ajattele tuota ahdasta pelastuskĂ€sitystĂ€ ja selviÀÀ sillĂ€ tavalla arjessaan. Opillisesti asia on kuitenkin erittĂ€in erittĂ€in jyrkkĂ€. 

Minusta kyse on siitÀ, haluaako uskoa niin kuin Raamattu opettaa, vai eikö halua. Minusta tuntuu surulliselta ajatella, ettÀ jonkun pitÀÀ yrittÀÀ olla ajattelematta tuota Raamatun viestiÀ, ettÀ selviÀÀ arjessaan. Itse koen paljon yksinkertaisemmaksi yrittÀÀ kilvoitella Jumalan sanaan luottaen, siinÀ toivossa, ettÀ olisin itse joskus siellÀ pelastuvien joukossa.

Tulkinta. Ei miten raamattu opettaa vaan miten tulkitset sitÀ.

Vierailija
5189/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"Luuk. 12:32 Ă„lĂ€ pelkÀÀ, sinĂ€ pieni lauma; sillĂ€ teidĂ€n IsĂ€nne on nĂ€hnyt hyvĂ€ksi antaa teille valtakunnan."

Pieni lauma. EnsimmĂ€iset kristityt olivat tosiaan pieni lauma. 

Vierailija
5190/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokkakai. MeillÀ jokaisella on oma tulkinta Raamatun opetuksista. MitÀÀn tekstiÀ ei ihminen voi lukea ilman tulkintaa. Kun omaa tulkintaansa perustelee, on hyvÀ osoittaa ne perusteet Raamatusta.

Vierailija
5191/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokkakai. MeillÀ jokaisella on oma tulkinta Raamatun opetuksista. MitÀÀn tekstiÀ ei ihminen voi lukea ilman tulkintaa. Kun omaa tulkintaansa perustelee, on hyvÀ osoittaa ne perusteet Raamatusta.

Puhut jatkuvasti niin kuin sun tulkinta olisi totuus. Luet raamattua kuin kauhukirjallisuutta. Siihenkin on tietty oikeus. Totuutta se ei siitÀ tee, paljon on kysymysmerkkejÀ.

Vierailija
5192/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luuk. 12:32 Ă„lĂ€ pelkÀÀ, sinĂ€ pieni lauma; sillĂ€ teidĂ€n IsĂ€nne on nĂ€hnyt hyvĂ€ksi antaa teille valtakunnan."

TÀmÀ on siis sinun tulkintasi, ettÀ koskee vain ensimmÀisiÀ kristittyjÀ. Moni muu tulkitsee laajemmin:

Yleisin tulkinta on, ettÀ jae pÀtee sekÀ Jeesuksen alkuperÀisille opetuslapsille ettÀ laajemmin kaikkiin uskoviin kautta aikojen. KyseessÀ ei siis ole joko/tai-tilanne.

Laajempi tulkinta

Vaikka sanat lausuttiin tietyssÀ tilanteessa, niiden sisÀltÀmÀ periaate on ajaton ja yleistettÀvissÀ koko pelastushistoriaan. TÀmÀ perustuu seuraaviin seikkoihin:

"Lauma" on jatkuva metafora: Vanhassa testamentissa Jumala puhuu Israelista usein laumanaan ja itsestÀÀn paimenena (esim. Ps. 23, Hes. 34). Jeesus jatkaa tÀtÀ kielikuvaa (Joh. 10). "Pieni lauma" ei siis ole vain kertaluonteinen kuvaus, vaan se sopii laajempaan kuvaan Jumalan omista.

Sopii yhteen muiden opetusten kanssa: TÀmÀ jae on tÀydellisessÀ sopusoinnussa kaikkien muiden Raamatun kohtien kanssa ("ahdas portti", "harvat valitut", "jÀÀnnös pelastuu"). Se vahvistaa johdonmukaista opetusta, jonka mukaan aitojen uskovien joukko on aina ollut pienempi suhteessa maailman koko vÀestöön.

Vierailija
5193/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÀmÀ on siis sinun tulkintasi, ettÀ koskee vain ensimmÀisiÀ kristittyjÀ. Moni muu tulkitsee laajemmin:

Yleisin tulkinta on, ettÀ jae pÀtee sekÀ Jeesuksen alkuperÀisille opetuslapsille ettÀ laajemmin kaikkiin uskoviin kautta aikojen. KyseessÀ ei siis ole joko/tai-tilanne.

Laajempi tulkinta

Vaikka sanat lausuttiin tietyssÀ tilanteessa, niiden sisÀltÀmÀ periaate on ajaton ja yleistettÀvissÀ koko pelastushistoriaan. TÀmÀ perustuu seuraaviin seikkoihin:

"Lauma" on jatkuva metafora: Vanhassa testamentissa Jumala puhuu Israelista usein laumanaan ja itsestÀÀn paimenena (esim. Ps. 23, Hes.

Tulkintoja on niin paljon kuin tulkitsijoita. Enemmistö ei ole aina oikeassa. Ei edes vl-enemmistö. ;)

Vierailija
5194/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kannattaa mennÀ lukemaan teologiaa ennen kuin alkaa pÀteÀ Raamatunkohdilla. SiinÀ vaiheessa kun on 5 vuotta opiskellut kaikkea Raamattuun liittyvÀÀ niin voikin miettiÀ asioita vÀhÀn uudelleen.

Vierailija
5195/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Puhut jatkuvasti niin kuin sun tulkinta olisi totuus. Luet raamattua kuin kauhukirjallisuutta. Siihenkin on tietty oikeus. Totuutta se ei siitÀ tee, paljon on kysymysmerkkejÀ.

Ajattelisin, ettÀ jokainen meistÀ pyrkii tulkitsemaan Raamattua mahdollisimman totuudenmukaisesti, kÀsittÀen Raamatun koko hengen ja ajatuksen, rivienvÀlejÀ myöten. SiinÀ mielessÀ minulle minun tulkintani on mahdollisimman lÀhellÀ totuutta. Jos nÀen perusteita sille, ettÀ olen tulkinnut vÀÀrin, niin korjaan tulkintaani. Mutta haluan perusteiden olevan Raamatusta, ei yksittÀisen ihmisen mielipiteitÀ.

Tuota kauhukirjallisuusjuttua en ymmÀrrÀ. Minusta Raamattu ei ole kauhua, se kertoo Jumalan rakkaudesta ja HÀnen tahdostaan.

Vierailija
5196/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennÀ lukemaan teologiaa ennen kuin alkaa pÀteÀ Raamatunkohdilla. SiinÀ vaiheessa kun on 5 vuotta opiskellut kaikkea Raamattuun liittyvÀÀ niin voikin miettiÀ asioita vÀhÀn uudelleen.

ErÀs vl-pappikin sanoi kerran kun piti erÀÀstÀ aiheesta esitelmÀÀ, ettÀ hÀntÀ harmittaa kun (seura)puheissa selitÀÀn yhtÀ kohtaa tietyllÀ tavalla vaikka se tÀsmÀllinen merkitys on toinen. :D

Vierailija
5197/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelisin, ettÀ jokainen meistÀ pyrkii tulkitsemaan Raamattua mahdollisimman totuudenmukaisesti, kÀsittÀen Raamatun koko hengen ja ajatuksen, rivienvÀlejÀ myöten. SiinÀ mielessÀ minulle minun tulkintani on mahdollisimman lÀhellÀ totuutta. Jos nÀen perusteita sille, ettÀ olen tulkinnut vÀÀrin, niin korjaan tulkintaani. Mutta haluan perusteiden olevan Raamatusta, ei yksittÀisen ihmisen mielipiteitÀ.

Tuota kauhukirjallisuusjuttua en ymmÀrrÀ. Minusta Raamattu ei ole kauhua, se kertoo Jumalan rakkaudesta ja HÀnen tahdostaan.

MitĂ€s rakkautta se on heittÀÀ helvettiin 99,99% ihmisistĂ€ kuten sinĂ€ tulkitset. Erikoinen kĂ€sitys rakkaudesta mutta miten vaan. 

Vierailija
5198/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta keskustelussa ei ole tarkoitus pÀteÀ. TÀmÀ keskustelu koskee kristinuskoa, jossa Raamattu on ylin ohje. Kun huomaamme olevamme asioista eri mieltÀ, on luontevaa perustella omaa kantaansa Raamatunkohdilla. Tekisit sinÀkin niin, niin keskustelu olisi vastavuoroisempaa. MielellÀÀn kuunnellaan kaikkien keskustelijoiden perusteita omalle uskolleen.

Vierailija
5199/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Loukkaavaa tÀmÀ, kun vl-kommentoijat puhuvat "oikeasta elÀvÀstÀ uskosta". KyllÀ se toisten usko on ihan yhtÀ lailla oikeaa ja elÀvÀÀ kuin teidÀnkin. Tuollainen kommentointi sen sijaan alleviivaa, ettÀ toisten usko ei olisi oikeaa.

Vierailija
5200/5311 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta keskustelussa ei ole tarkoitus pÀteÀ. TÀmÀ keskustelu koskee kristinuskoa, jossa Raamattu on ylin ohje. Kun huomaamme olevamme asioista eri mieltÀ, on luontevaa perustella omaa kantaansa Raamatunkohdilla. Tekisit sinÀkin niin, niin keskustelu olisi vastavuoroisempaa. MielellÀÀn kuunnellaan kaikkien keskustelijoiden perusteita omalle uskolleen.

Olen monesti tehnyt niin, nyt en enÀÀ jaksa. EhkÀ teen tutkimuksen joskus aiheesta. Mutta tosiaan, tiedosta ei ole ainakaan haittaa kenellekÀÀn. "Hankkikaa viisautta, hankkikaa ymmÀrrystÀ" sanoo Raamattu.