Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (5312)

Vierailija
5161/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MĂ€ vĂ€hĂ€n luulen, ettĂ€ kristinuskossa on jokin juttu mitĂ€ me ei tiedetĂ€ tai ole ymmĂ€rretty oikein. Ei ole mitÀÀn jĂ€rkeĂ€, ettĂ€ Jumala antaisi miljardien ihmisten syntyĂ€ ja sitten heittĂ€isi ne ikuiseen kĂ€rsimykseen, ei siinĂ€ vaan ole mitÀÀn logiikkaa. Jumalahan voisi lĂ€hettÀÀ vaikka jokaiselle henk.koht. enkelin ilmoittamaan miten pitÀÀ elÀÀ ja mitkĂ€ on seuraukset. NĂ€in ei tapahdu. Jostain muusta tĂ€ytyy olla kyse. 

Puhumattakaan siitĂ€, ettĂ€ niitĂ€ "taivaskelpoisia" olisi maailman ihmisistĂ€ (8 mrd) vain noin 100 000 ihmistĂ€. 

Vierailija
5162/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista: vanhoillislestadiolaisia on moneen otteeseen syytetty siitÀ, etteivÀt tunne kunnolla Raamattua ja ettÀ opit ei perustu Raamattuun.

Heti kun he osoittavat jonkin tÀÀllĂ€ kritisoidun asian perustuvan Raamattuun, pitĂ€isikin arvostelijoiden mielestĂ€ ottaa huomioon, ettĂ€ Raamattu on kirjoitettu kauan sitten eri olosuhteissa. EttĂ€ ei sitĂ€ pidĂ€ tulkita pĂ€tevĂ€n tĂ€hĂ€n pĂ€ivÀÀn. 

YrittĂ€kÀÀ jo ihmiset sĂ€ilyttÀÀ jokin johdonmukaisuus arvostelussa. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5163/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tÀÀltĂ€ on poistettu asiallisia viestejĂ€, joissa on kumottu virheellisiĂ€ vĂ€itteitĂ€ vanhoillislestadiolaisuudesta? 

Siksi kun ihmiset haluavat pitÀÀ harhaluulonsa eivÀtkÀ halua kuulla totuutta.

Vierailija
5164/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista: vanhoillislestadiolaisia on moneen otteeseen syytetty siitÀ, etteivÀt tunne kunnolla Raamattua ja ettÀ opit ei perustu Raamattuun.

Heti kun he osoittavat jonkin tÀÀllĂ€ kritisoidun asian perustuvan Raamattuun, pitĂ€isikin arvostelijoiden mielestĂ€ ottaa huomioon, ettĂ€ Raamattu on kirjoitettu kauan sitten eri olosuhteissa. EttĂ€ ei sitĂ€ pidĂ€ tulkita pĂ€tevĂ€n tĂ€hĂ€n pĂ€ivÀÀn. 

YrittĂ€kÀÀ jo ihmiset sĂ€ilyttÀÀ jokin johdonmukaisuus arvostelussa. 

Seurapuheissa toistetaan aika paljon samoja raamatunkohtia. NÀmÀ kohdat tiedetÀÀn, hyödyllistÀ olisi tietÀÀ myös muut tekstien kohdat. Ja kyllÀ ehdottomasti pitÀÀ ottaa huomioon missÀ tilanteessa ja ympÀristössÀ raamattu on syntynyt, kenelle kirjoitettu jne.

Vierailija
5165/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kirkkovuoden joka sunnuntaille on omat tekstit. NiistÀ saarnataan kirkossa 1 puhe per sunnuntai. Joka rauhanyhdistyksellÀ on noiden tekstien lisÀksi vÀhintÀÀn toinen puhe viikossa, monella paikkakunnalla kolmekin puhetta per viikko. Seuroissa siis kÀydÀÀn ainakin tuplasti tekstejÀ kirkkoon verrattuna.

Vierailija
5166/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkovuoden joka sunnuntaille on omat tekstit. NiistÀ saarnataan kirkossa 1 puhe per sunnuntai. Joka rauhanyhdistyksellÀ on noiden tekstien lisÀksi vÀhintÀÀn toinen puhe viikossa, monella paikkakunnalla kolmekin puhetta per viikko. Seuroissa siis kÀydÀÀn ainakin tuplasti tekstejÀ kirkkoon verrattuna.

Ei ole kyse siitÀ. Jokaisen olisi hyvÀ tietÀÀ itse mitÀ raamatussa sanotaan, kaikkinensa, muuten ei ole edes mielekÀstÀ kÀydÀ aiheesta keskustelua.

Vierailija
5167/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitÀ. Jokaisen olisi hyvÀ tietÀÀ itse mitÀ raamatussa sanotaan, kaikkinensa, muuten ei ole edes mielekÀstÀ kÀydÀ aiheesta keskustelua.

Itse asiassa on paljonkin kyse siitÀ. Olen samaa mieltÀ kanssasi siitÀ, ettÀ kaikkien on hyvÀ tuntea Raamattua. TÀssÀkin keskustelussa olisin usein kaivannut (ja pyytÀnyt) toisten mielipiteille perusteita Raamatusta. Aika huonosti niitÀ on vastauksiin löytynyt.

Uskovaiset tuntevat Raamattua hyvin juuri sen vuoksi, ettÀ oman lukemisen (joka on liian laiskaa varmaan lÀhes kaikilla) lisÀksi kuulevat eri raamatunkohtia selityksineen seuroissa niin usein.

Vierailija
5168/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on paljonkin kyse siitÀ. Olen samaa mieltÀ kanssasi siitÀ, ettÀ kaikkien on hyvÀ tuntea Raamattua. TÀssÀkin keskustelussa olisin usein kaivannut (ja pyytÀnyt) toisten mielipiteille perusteita Raamatusta. Aika huonosti niitÀ on vastauksiin löytynyt.

Uskovaiset tuntevat Raamattua hyvin juuri sen vuoksi, ettÀ oman lukemisen (joka on liian laiskaa varmaan lÀhes kaikilla) lisÀksi kuulevat eri raamatunkohtia selityksineen seuroissa niin usein.

EivĂ€t tunne. Varsinkin maallikkopuhujat toistelee samoja kohtia. Voi olla kyse hengellisestĂ€ laiskuudesta tai siitĂ€, ettĂ€ ei uskalleta ottaa vieraanpia kohtia koska ei uskalleta lĂ€hteĂ€ tekemÀÀn tulkintaa. Tuntea jonkin verran ja tuntea hyvin on eri asioita. 

Vierailija
5169/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MĂ€ vĂ€hĂ€n luulen, ettĂ€ kristinuskossa on jokin juttu mitĂ€ me ei tiedetĂ€ tai ole ymmĂ€rretty oikein. Ei ole mitÀÀn jĂ€rkeĂ€, ettĂ€ Jumala antaisi miljardien ihmisten syntyĂ€ ja sitten heittĂ€isi ne ikuiseen kĂ€rsimykseen, ei siinĂ€ vaan ole mitÀÀn logiikkaa. Jumalahan voisi lĂ€hettÀÀ vaikka jokaiselle henk.koht. enkelin ilmoittamaan miten pitÀÀ elÀÀ ja mitkĂ€ on seuraukset. NĂ€in ei tapahdu. Jostain muusta tĂ€ytyy olla kyse. 

Puhumattakaan siitĂ€, ettĂ€ niitĂ€ "taivaskelpoisia" olisi maailman ihmisistĂ€ (8 mrd) vain noin 100 000 ihmistĂ€. 

TĂ€mĂ€hĂ€n. Oikeastaan vl-aikuisia on olla 50 000. 

Vierailija
5170/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Luulen, ettÀ tÀmÀn ketjun keskustelijat ovat aika paljon pelkkien mielikuvien varassa kÀsityksissÀÀn vanhoillislestadiolaisuudesta. Toki on niitÀkin, jotka ovat joskus itse kuuluneet joukkoon.

Some ja media on vuosikymmenet antanut ymmÀrtÀÀ ettÀ vl Àidit ovat kouluttamattomia, kaikki kotona, eivÀt tunne raamattua, eivÀt ehdi huolehtia lapsistaan ja ovat jotenkin tÀysin alistettuja ja jopa aivopestyjÀ.

Nyt keskustelun kuluessa selviÀÀkin, ettĂ€ oikeastaan kaikki nuo mielikuvat ovat vÀÀriĂ€. On vaikeaa muuttaa kĂ€sitystÀÀn nopeasti, niin tuntuu varmasti helpommalta poistaa viestejĂ€. Se on ihan inhimillistĂ€. 

Olisi mukavaa, jos kestettÀisiin puolin ja toisin (poistamatta) toistemme viestejÀ, toki sillÀ oletuksella ettÀ ne ovat asiallisia, ja jos mahdollista, rakentavasti esitettyjÀ.

Vierailija
5171/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, ettÀ tÀmÀn ketjun keskustelijat ovat aika paljon pelkkien mielikuvien varassa kÀsityksissÀÀn vanhoillislestadiolaisuudesta. Toki on niitÀkin, jotka ovat joskus itse kuuluneet joukkoon.

Some ja media on vuosikymmenet antanut ymmÀrtÀÀ ettÀ vl Àidit ovat kouluttamattomia, kaikki kotona, eivÀt tunne raamattua, eivÀt ehdi huolehtia lapsistaan ja ovat jotenkin tÀysin alistettuja ja jopa aivopestyjÀ.

Nyt keskustelun kuluessa selviÀÀkin, ettĂ€ oikeastaan kaikki nuo mielikuvat ovat vÀÀriĂ€. On vaikeaa muuttaa kĂ€sitystÀÀn nopeasti, niin tuntuu varmasti helpommalta poistaa viestejĂ€. Se on ihan inhimillistĂ€. 

Olisi mukavaa, jos kestettÀisiin puolin ja toisin (poistamatta) toistemme viestejÀ, toki sillÀ oletuksella ettÀ ne ovat asiallisia, ja jos mahdollista, rakentavasti esitettyjÀ.

EnpÀ sanoisi kaikkien mielikuvien olevan vÀÀriÀ.

Vierailija
5172/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MinÀ en ajattele, ettÀ vl-Àidit olisivat kouluttautumattomia, kaikki kotona, eivÀt tunne Raamattua, eivÀt huolehdi lapsista. Toisen sanominen alistetuksi ja aivopestyksi on minusta mautonta kielenkÀyttöÀ, puhuttiinpa kenestÀ tahansa. Osa ÀideistÀ on kouluttautunut paljon, osa ei. Osa on kotona, osa ei. En muutenkaan ymmÀrrÀ kotiÀitiyden vÀheksymistÀ, on mielestÀni usein paljon raskaampaa olla lasten kanssa 24/7 kuin kÀydÀ vÀlillÀ töissÀ. KÀsitykseni perusteella vl-vÀki on perhekeskeistÀ ja työntekoa arvostavaa. MielestÀni mielikuvani vl-liikkeestÀ ja ÀideistÀ ei ole vÀÀrÀ: ymmÀrrÀn, ettÀ joukkoon mahtuu monenlaisia tilanteita ja perheet ovat erilaisia. PÀÀsÀÀntöisesti ihmiset kuitenkin huolehtivat asioistaan ja haluavat toisille hyvÀÀ - ihan kuten ei-vl-ihmisetkin.

SiitĂ€ taas en pidĂ€, ettĂ€ liikkeen virallinen opetus on eksklusiivista eli ulos sulkevaa. Pelastus rajataan vain omalle porukalle. Raamatussa on kuitenkin paljon jakeita sille, ettĂ€ pelastus kuuluu laajemmalle joukolle. Ihan vain muutamia esimerkkejĂ€: Jeesus itse sanoo moneen kertaan, ettĂ€ hĂ€nen kauttaan jokainen, joka uskoo, saa iankaikkisen elĂ€mĂ€n. Viimeksi eilen luin Ilmestyskirjaa, jossa kuvataan, miten "TĂ€mĂ€n jĂ€lkeen nĂ€in suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitĂ€ laskemaan. SiinĂ€ oli ihmisiĂ€ kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliĂ€." EihĂ€n tĂ€mĂ€ nyt ollenkaan sovi siihen, ettĂ€ vain vl-vĂ€ki olisi pelastuksen piirissĂ€ ja muut kristityt eivĂ€t. EnkĂ€ pidĂ€ siitĂ€kÀÀn, ettĂ€ tĂ€ssĂ€ yhteydessĂ€ muiden pelastuksesta puhuttaessa moni vl vastaa "Jumala tĂ€mĂ€n asian pÀÀttÀÀ, en minĂ€". KyllĂ€ minĂ€ itse kirkon työntekijĂ€nĂ€ julistan ihan jokaiselle kristitylle, ettĂ€ pelastus koskettaa myös sinua. En mene sanomaan, ettĂ€ Jumala sitten katsoo, mikĂ€ sinun tilanteesi on. Tuolla tavoin sanomalla vĂ€hĂ€ttelisin toisen uskoa. Luotan siihen, ettĂ€ jokainen Jeesukseen uskova on osallinen iankaikkisesta elĂ€mĂ€stĂ€. 

Vierailija
5173/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Just tuo, vl-ihmiset on eri asia ja vl-oppi on eri asia. Voi pitÀÀ ja arvostaa vl-ihmisiÀ (niitÀ fiksuja) ja kritisoida tai tutkia samalla liikkeen oppia. Liikkeen opin kritisoiminen ei ole yhtÀ kuin ihmisten kritisoiminen.

Vierailija
5174/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

- TĂ€mĂ€n jĂ€lkeen nĂ€in suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitĂ€ laskemaan. SiinĂ€ oli ihmisiĂ€ kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliĂ€. -

TĂ€mĂ€ raamatunkohtahan ei koske vain tĂ€tĂ€ pĂ€ivÀÀ. Kukaan ei ole vielĂ€ kokenut Jeesuksen toista tulemista, joten ihan aikojen alussa elĂ€neet ihmiset ovat sitĂ€ odottamassa: siellĂ€ ovat Aabraham, Joosef, Nooa, ristinryövĂ€ri, opetuslapset jne. jne., ihmisiĂ€ tuhansien vuosien ajalta, kyllĂ€ siitĂ€ melkoinen, monikielinen ihmispaljous kertyy. 

Ihmisen jĂ€rjelle tĂ€mĂ€ on kĂ€sittĂ€mĂ€töntĂ€ mutta uskon kautta sen pystyy vajavaisesti ymmĂ€rtĂ€mÀÀn. Ja sekin on Raamatussa ennustettu, ettĂ€ Jeesuksen toisen tulemisen aikaan on tuskin enÀÀ lainkaan uskovaisia maan pÀÀllĂ€. 

Vierailija
5175/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EivÀt tunne. Varsinkin maallikkopuhujat toistelee samoja kohtia. Voi olla kyse hengellisestÀ laiskuudesta tai siitÀ, ettÀ ei uskalleta ottaa vieraanpia kohtia koska ei uskalleta lÀhteÀ tekemÀÀn tulkin

Sinulla on heti vasta-argumentti valmiina. Uskallan vĂ€ittÀÀ, ettĂ€ raamatuntuntemus on meidĂ€n keskuudessamme ihan hyvĂ€llĂ€ tasolla, vaikka sinĂ€ olet toista mieltĂ€. Ja kun sinĂ€ sanot, ettĂ€ puhujat toistelevat samoja kohtia, niin minĂ€ sanon, ettĂ€ eivĂ€tpĂ€s toistele. NĂ€in se keskustelu jouhevasti etenee. 😅

Vierailija
5176/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- TĂ€mĂ€n jĂ€lkeen nĂ€in suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitĂ€ laskemaan. SiinĂ€ oli ihmisiĂ€ kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliĂ€. -

TĂ€mĂ€ raamatunkohtahan ei koske vain tĂ€tĂ€ pĂ€ivÀÀ. Kukaan ei ole vielĂ€ kokenut Jeesuksen toista tulemista, joten ihan aikojen alussa elĂ€neet ihmiset ovat sitĂ€ odottamassa: siellĂ€ ovat Aabraham, Joosef, Nooa, ristinryövĂ€ri, opetuslapset jne. jne., ihmisiĂ€ tuhansien vuosien ajalta, kyllĂ€ siitĂ€ melkoinen, monikielinen ihmispaljous kertyy. 

Ihmisen jĂ€rjelle tĂ€mĂ€ on kĂ€sittĂ€mĂ€töntĂ€ mutta uskon kautta sen pystyy vajavaisesti ymmĂ€rtĂ€mÀÀn. Ja sekin on Raamatussa ennustettu, ettĂ€ Jeesuksen toisen tulemisen aikaan on tuskin enÀÀ lainkaan uskovaisia maan pÀÀllĂ€. 

Minusta on outoa, ettÀ haluat niin kiihkeÀsti puolustaa nÀkemystÀ, jonka mukaan vain prosentin murto-osa pelastuisi. Ihan kun suorastaan toivoisit muut ihmiset helvettiin. EtkÀ halua pohtia eri nÀkökulmia. Pelottaako jos oletkin tullut harhaanjohdetuksi?

Vierailija
5177/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EivÀt tunne. Varsinkin maallikkopuhujat toistelee samoja kohtia. Voi olla kyse hengellisestÀ laiskuudesta tai siitÀ, ettÀ ei uskalleta ottaa vieraanpia

Sinulla on heti vasta-argumentti valmiina. Uskallan vĂ€ittÀÀ, ettĂ€ raamatuntuntemus on meidĂ€n keskuudessamme ihan hyvĂ€llĂ€ tasolla, vaikka sinĂ€ olet toista mieltĂ€. Ja kun sinĂ€ sanot, ettĂ€ puhujat toistelevat samoja kohtia, niin minĂ€ sanon, ettĂ€ eivĂ€tpĂ€s toistele. NĂ€in se keskustelu jouhevasti etenee. 😅

Koska olen vl, niin tiedÀn itsekin jotain asioista. Haluat selvÀsti luoda kaikesta myönteisen kuvan, mutta se ei valitettavasti ole koko totuus. :) Niin ne pedofiilitapauksetkin pysyi hyvin piilossa kun ei katsottu totuutta silmiin. Suosittelen luopumaan siitÀ katsantotavasta, ei totuus ole vaarallinen vaan suorastaan vÀlttÀmÀtön.

Vierailija
5178/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vastauksena kirkon työntekijÀlle:

Olipa ilo lukea asiallista, kiihkotonta ja perusteltua tekstiÀ, otetaan tÀstÀ oppia!

Varmasti jokainen kristitty ja etenkin vanhoillislestadiolaiset kipuilevat tuon pelastuksen kanssa. Kun ihminen ei voi sitÀ kÀsittÀÀ. Itse suorastaan toivon, ettÀ minun (vl) tulkintani tuossa asiassa olisi jokin vÀÀrinkÀsitys, ja Jumala pelastaisikin koko ihmiskunnan. Laitan tÀhÀn listausta niistÀ Raamatunkohdista, jotka mielestÀni rajaavat pelastuvaa joukkoa:

Matt. 7:14 Ahdas on se portti ja kapea se tie, joka vie elÀmÀÀn, ja harvat ovat ne, jotka sen löytÀvÀt.

Luuk. 13:2324 Herra, ovatko harvat ne, jotka pelastuvat? Monet yrittÀvÀt pÀÀstÀ sisÀlle, mutta eivÀt voi.

Matt. 22:14 Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.

Luuk. 12:32 ÄlĂ€ pelkÀÀ, sinĂ€ pieni lauma; sillĂ€ teidĂ€n IsĂ€nne on nĂ€hnyt hyvĂ€ksi antaa teille valtakunnan.

1. Piet. 3:20 Vain kahdeksan sielua pelastui vedenpaisumuksessa. (Nooan arkki kuvana pelastuksen pienuudesta)

Room. 9:2728 Vaikka Israelin lapset olisivat kuin meren hiekka, vain jÀÀnnös pelastuu.

Matt. 25:113 Vertauksessa kymmenestÀ neitsyestÀ vain viisi oli viisasta ja valmistautunutta, ja vain he pÀÀsivÀt sisÀlle hÀÀjuhlaan ennen kuin ovi suljettiin.

Matt. 25:3146 ViimeisellÀ tuomiolla Ihmisen Poika erottelee ihmiset lampaisiin ja vuohiin, joilla on kaksi tÀysin eri pÀÀmÀÀrÀÀ: iankaikkinen elÀmÀ ja iankaikkinen rangaistus.

1. Kor. 1:18 "SillÀ sana rististÀ on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima." (Jakaa ihmiset kahteen ryhmÀÀn heidÀn suhtautumisensa perusteella.)

Ilm. 20:15 "Ja jos jotakuta ei löydetty kirjoitettuna elÀmÀn kirjaan, hÀnet heitettiin tuliseen jÀrveen." (Viittaa siihen, ettÀ on olemassa rajattu joukko, jonka nimet ovat kirjassa.)

Raamatun opetus on johdonmukainen siinÀ, ettÀ vaikka Jumalan kutsu ja pelastuksen tarjous on laaja, sen vastaanottava ja siinÀ loppuun asti pysyvÀ joukko on pienempi. Jeesus kÀyttÀÀ toistuvasti vertauskuvia, kuten "kapea tie", "ahdas portti", "pieni lauma" ja "harvat valitut", korostaakseen tÀtÀ. Opetus ei ole, ettÀ Jumala haluaisi sulkea ihmisiÀ ulkopuolelle, vaan ettÀ aito, elÀvÀ usko vaatii sellaista sitoutumista ja mielenmuutosta, johon monet eivÀt ole valmiita. Raamatun mukaan lopullisena pÀivÀnÀ tapahtuu selkeÀ erottelu niiden vÀlillÀ, jotka ovat pysyneet elÀvÀssÀ uskossa, ja niiden, jotka ovat valinneet toisin.

Vierailija
5179/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

PitĂ€isit vl-oppia jĂ€rjettömĂ€nĂ€ jos et olisi syntynyt vl. Suurin osa ei aktiivisesti ajattele tuota ahdasta pelastuskĂ€sitystĂ€ ja selviÀÀ sillĂ€ tavalla arjessaan. Opillisesti asia on kuitenkin erittĂ€in erittĂ€in jyrkkĂ€. 

Vierailija
5180/5312 |
26.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksena kirkon työntekijÀlle:

Olipa ilo lukea asiallista, kiihkotonta ja perusteltua tekstiÀ, otetaan tÀstÀ oppia!

Varmasti jokainen kristitty ja etenkin vanhoillislestadiolaiset kipuilevat tuon pelastuksen kanssa. Kun ihminen ei voi sitÀ kÀsittÀÀ. Itse suorastaan toivon, ettÀ minun (vl) tulkintani tuossa asiassa olisi jokin vÀÀrinkÀsitys, ja Jumala pelastaisikin koko ihmiskunnan. Laitan tÀhÀn listausta niistÀ Raamatunkohdista, jotka mielestÀni rajaavat pelastuvaa joukkoa:

Matt. 7:14 Ahdas on se portti ja kapea se tie, joka vie elÀmÀÀn, ja harvat ovat ne, jotka sen löytÀvÀt.

Luuk. 13:2324 Herra, ovatko harvat ne, jotka pelastuvat? Monet yrittÀvÀt pÀÀstÀ sisÀlle, mutta eivÀt voi.

Matt. 22:14 Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.

Luuk. 12:32 ÄlĂ€ pelkÀÀ, sinĂ€ pieni lauma; sillĂ€ teidĂ€n IsĂ€nne on nĂ€hn

Lestadiolainenkin miettii, miten niille kÀy, jotka eivÀt ole koskaan kuulleetkaan oikeasta Jumalanvaltakunnasta?