Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (5312)
Mielenkiintoista: vanhoillislestadiolaisia on moneen otteeseen syytetty siitÀ, etteivÀt tunne kunnolla Raamattua ja ettÀ opit ei perustu Raamattuun.
Heti kun he osoittavat jonkin tÀÀllÀ kritisoidun asian perustuvan Raamattuun, pitÀisikin arvostelijoiden mielestÀ ottaa huomioon, ettÀ Raamattu on kirjoitettu kauan sitten eri olosuhteissa. EttÀ ei sitÀ pidÀ tulkita pÀtevÀn tÀhÀn pÀivÀÀn.
YrittÀkÀÀ jo ihmiset sÀilyttÀÀ jokin johdonmukaisuus arvostelussa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tÀÀltÀ on poistettu asiallisia viestejÀ, joissa on kumottu virheellisiÀ vÀitteitÀ vanhoillislestadiolaisuudesta?
Siksi kun ihmiset haluavat pitÀÀ harhaluulonsa eivÀtkÀ halua kuulla totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista: vanhoillislestadiolaisia on moneen otteeseen syytetty siitÀ, etteivÀt tunne kunnolla Raamattua ja ettÀ opit ei perustu Raamattuun.
Heti kun he osoittavat jonkin tÀÀllÀ kritisoidun asian perustuvan Raamattuun, pitÀisikin arvostelijoiden mielestÀ ottaa huomioon, ettÀ Raamattu on kirjoitettu kauan sitten eri olosuhteissa. EttÀ ei sitÀ pidÀ tulkita pÀtevÀn tÀhÀn pÀivÀÀn.
YrittÀkÀÀ jo ihmiset sÀilyttÀÀ jokin johdonmukaisuus arvostelussa.
Seurapuheissa toistetaan aika paljon samoja raamatunkohtia. NÀmÀ kohdat tiedetÀÀn, hyödyllistÀ olisi tietÀÀ myös muut tekstien kohdat. Ja kyllÀ ehdottomasti pitÀÀ ottaa huomioon missÀ tilanteessa ja ympÀristössÀ raamattu on syntynyt, kenelle kirjoitettu jne.
Kirkkovuoden joka sunnuntaille on omat tekstit. NiistÀ saarnataan kirkossa 1 puhe per sunnuntai. Joka rauhanyhdistyksellÀ on noiden tekstien lisÀksi vÀhintÀÀn toinen puhe viikossa, monella paikkakunnalla kolmekin puhetta per viikko. Seuroissa siis kÀydÀÀn ainakin tuplasti tekstejÀ kirkkoon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Kirkkovuoden joka sunnuntaille on omat tekstit. NiistÀ saarnataan kirkossa 1 puhe per sunnuntai. Joka rauhanyhdistyksellÀ on noiden tekstien lisÀksi vÀhintÀÀn toinen puhe viikossa, monella paikkakunnalla kolmekin puhetta per viikko. Seuroissa siis kÀydÀÀn ainakin tuplasti tekstejÀ kirkkoon verrattuna.
Ei ole kyse siitÀ. Jokaisen olisi hyvÀ tietÀÀ itse mitÀ raamatussa sanotaan, kaikkinensa, muuten ei ole edes mielekÀstÀ kÀydÀ aiheesta keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse siitÀ. Jokaisen olisi hyvÀ tietÀÀ itse mitÀ raamatussa sanotaan, kaikkinensa, muuten ei ole edes mielekÀstÀ kÀydÀ aiheesta keskustelua.
Itse asiassa on paljonkin kyse siitÀ. Olen samaa mieltÀ kanssasi siitÀ, ettÀ kaikkien on hyvÀ tuntea Raamattua. TÀssÀkin keskustelussa olisin usein kaivannut (ja pyytÀnyt) toisten mielipiteille perusteita Raamatusta. Aika huonosti niitÀ on vastauksiin löytynyt.
Uskovaiset tuntevat Raamattua hyvin juuri sen vuoksi, ettÀ oman lukemisen (joka on liian laiskaa varmaan lÀhes kaikilla) lisÀksi kuulevat eri raamatunkohtia selityksineen seuroissa niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa on paljonkin kyse siitÀ. Olen samaa mieltÀ kanssasi siitÀ, ettÀ kaikkien on hyvÀ tuntea Raamattua. TÀssÀkin keskustelussa olisin usein kaivannut (ja pyytÀnyt) toisten mielipiteille perusteita Raamatusta. Aika huonosti niitÀ on vastauksiin löytynyt.
Uskovaiset tuntevat Raamattua hyvin juuri sen vuoksi, ettÀ oman lukemisen (joka on liian laiskaa varmaan lÀhes kaikilla) lisÀksi kuulevat eri raamatunkohtia selityksineen seuroissa niin usein.
EivÀt tunne. Varsinkin maallikkopuhujat toistelee samoja kohtia. Voi olla kyse hengellisestÀ laiskuudesta tai siitÀ, ettÀ ei uskalleta ottaa vieraanpia kohtia koska ei uskalleta lÀhteÀ tekemÀÀn tulkintaa. Tuntea jonkin verran ja tuntea hyvin on eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MÀ vÀhÀn luulen, ettÀ kristinuskossa on jokin juttu mitÀ me ei tiedetÀ tai ole ymmÀrretty oikein. Ei ole mitÀÀn jÀrkeÀ, ettÀ Jumala antaisi miljardien ihmisten syntyÀ ja sitten heittÀisi ne ikuiseen kÀrsimykseen, ei siinÀ vaan ole mitÀÀn logiikkaa. Jumalahan voisi lÀhettÀÀ vaikka jokaiselle henk.koht. enkelin ilmoittamaan miten pitÀÀ elÀÀ ja mitkÀ on seuraukset. NÀin ei tapahdu. Jostain muusta tÀytyy olla kyse.
Puhumattakaan siitÀ, ettÀ niitÀ "taivaskelpoisia" olisi maailman ihmisistÀ (8 mrd) vain noin 100 000 ihmistÀ.
TÀmÀhÀn. Oikeastaan vl-aikuisia on olla 50 000.
Luulen, ettÀ tÀmÀn ketjun keskustelijat ovat aika paljon pelkkien mielikuvien varassa kÀsityksissÀÀn vanhoillislestadiolaisuudesta. Toki on niitÀkin, jotka ovat joskus itse kuuluneet joukkoon.
Some ja media on vuosikymmenet antanut ymmÀrtÀÀ ettÀ vl Àidit ovat kouluttamattomia, kaikki kotona, eivÀt tunne raamattua, eivÀt ehdi huolehtia lapsistaan ja ovat jotenkin tÀysin alistettuja ja jopa aivopestyjÀ.
Nyt keskustelun kuluessa selviÀÀkin, ettÀ oikeastaan kaikki nuo mielikuvat ovat vÀÀriÀ. On vaikeaa muuttaa kÀsitystÀÀn nopeasti, niin tuntuu varmasti helpommalta poistaa viestejÀ. Se on ihan inhimillistÀ.
Olisi mukavaa, jos kestettÀisiin puolin ja toisin (poistamatta) toistemme viestejÀ, toki sillÀ oletuksella ettÀ ne ovat asiallisia, ja jos mahdollista, rakentavasti esitettyjÀ.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, ettÀ tÀmÀn ketjun keskustelijat ovat aika paljon pelkkien mielikuvien varassa kÀsityksissÀÀn vanhoillislestadiolaisuudesta. Toki on niitÀkin, jotka ovat joskus itse kuuluneet joukkoon.
Some ja media on vuosikymmenet antanut ymmÀrtÀÀ ettÀ vl Àidit ovat kouluttamattomia, kaikki kotona, eivÀt tunne raamattua, eivÀt ehdi huolehtia lapsistaan ja ovat jotenkin tÀysin alistettuja ja jopa aivopestyjÀ.
Nyt keskustelun kuluessa selviÀÀkin, ettÀ oikeastaan kaikki nuo mielikuvat ovat vÀÀriÀ. On vaikeaa muuttaa kÀsitystÀÀn nopeasti, niin tuntuu varmasti helpommalta poistaa viestejÀ. Se on ihan inhimillistÀ.
Olisi mukavaa, jos kestettÀisiin puolin ja toisin (poistamatta) toistemme viestejÀ, toki sillÀ oletuksella ettÀ ne ovat asiallisia, ja jos mahdollista, rakentavasti esitettyjÀ.
EnpÀ sanoisi kaikkien mielikuvien olevan vÀÀriÀ.
Vierailija kirjoitti:
MinÀ en ajattele, ettÀ vl-Àidit olisivat kouluttautumattomia, kaikki kotona, eivÀt tunne Raamattua, eivÀt huolehdi lapsista. Toisen sanominen alistetuksi ja aivopestyksi on minusta mautonta kielenkÀyttöÀ, puhuttiinpa kenestÀ tahansa. Osa ÀideistÀ on kouluttautunut paljon, osa ei. Osa on kotona, osa ei. En muutenkaan ymmÀrrÀ kotiÀitiyden vÀheksymistÀ, on mielestÀni usein paljon raskaampaa olla lasten kanssa 24/7 kuin kÀydÀ vÀlillÀ töissÀ. KÀsitykseni perusteella vl-vÀki on perhekeskeistÀ ja työntekoa arvostavaa. MielestÀni mielikuvani vl-liikkeestÀ ja ÀideistÀ ei ole vÀÀrÀ: ymmÀrrÀn, ettÀ joukkoon mahtuu monenlaisia tilanteita ja perheet ovat erilaisia. PÀÀsÀÀntöisesti ihmiset kuitenkin huolehtivat asioistaan ja haluavat toisille hyvÀÀ - ihan kuten ei-vl-ihmisetkin.
SiitÀ taas en pidÀ, ettÀ liikkeen virallinen opetus on eksklusiivista eli ulos sulkevaa. Pelastus rajataan vain omalle porukalle. Raamatussa on kuitenkin paljon jakeita sille, ettÀ pelastus kuuluu laajemmalle joukolle. Ihan vain muutamia esimerkkejÀ: Jeesus itse sanoo moneen kertaan, ettÀ hÀnen kauttaan jokainen, joka uskoo, saa iankaikkisen elÀmÀn. Viimeksi eilen luin Ilmestyskirjaa, jossa kuvataan, miten "TÀmÀn jÀlkeen nÀin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitÀ laskemaan. SiinÀ oli ihmisiÀ kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliÀ." EihÀn tÀmÀ nyt ollenkaan sovi siihen, ettÀ vain vl-vÀki olisi pelastuksen piirissÀ ja muut kristityt eivÀt. EnkÀ pidÀ siitÀkÀÀn, ettÀ tÀssÀ yhteydessÀ muiden pelastuksesta puhuttaessa moni vl vastaa "Jumala tÀmÀn asian pÀÀttÀÀ, en minÀ". KyllÀ minÀ itse kirkon työntekijÀnÀ julistan ihan jokaiselle kristitylle, ettÀ pelastus koskettaa myös sinua. En mene sanomaan, ettÀ Jumala sitten katsoo, mikÀ sinun tilanteesi on. Tuolla tavoin sanomalla vÀhÀttelisin toisen uskoa. Luotan siihen, ettÀ jokainen Jeesukseen uskova on osallinen iankaikkisesta elÀmÀstÀ.
Just tuo, vl-ihmiset on eri asia ja vl-oppi on eri asia. Voi pitÀÀ ja arvostaa vl-ihmisiÀ (niitÀ fiksuja) ja kritisoida tai tutkia samalla liikkeen oppia. Liikkeen opin kritisoiminen ei ole yhtÀ kuin ihmisten kritisoiminen.
- TÀmÀn jÀlkeen nÀin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitÀ laskemaan. SiinÀ oli ihmisiÀ kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliÀ. -
TÀmÀ raamatunkohtahan ei koske vain tÀtÀ pÀivÀÀ. Kukaan ei ole vielÀ kokenut Jeesuksen toista tulemista, joten ihan aikojen alussa elÀneet ihmiset ovat sitÀ odottamassa: siellÀ ovat Aabraham, Joosef, Nooa, ristinryövÀri, opetuslapset jne. jne., ihmisiÀ tuhansien vuosien ajalta, kyllÀ siitÀ melkoinen, monikielinen ihmispaljous kertyy.
Ihmisen jÀrjelle tÀmÀ on kÀsittÀmÀtöntÀ mutta uskon kautta sen pystyy vajavaisesti ymmÀrtÀmÀÀn. Ja sekin on Raamatussa ennustettu, ettÀ Jeesuksen toisen tulemisen aikaan on tuskin enÀÀ lainkaan uskovaisia maan pÀÀllÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EivÀt tunne. Varsinkin maallikkopuhujat toistelee samoja kohtia. Voi olla kyse hengellisestÀ laiskuudesta tai siitÀ, ettÀ ei uskalleta ottaa vieraanpia kohtia koska ei uskalleta lÀhteÀ tekemÀÀn tulkin
Sinulla on heti vasta-argumentti valmiina. Uskallan vĂ€ittÀÀ, ettĂ€ raamatuntuntemus on meidĂ€n keskuudessamme ihan hyvĂ€llĂ€ tasolla, vaikka sinĂ€ olet toista mieltĂ€. Ja kun sinĂ€ sanot, ettĂ€ puhujat toistelevat samoja kohtia, niin minĂ€ sanon, ettĂ€ eivĂ€tpĂ€s toistele. NĂ€in se keskustelu jouhevasti etenee. đ
Vierailija kirjoitti:
- TÀmÀn jÀlkeen nÀin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitÀ laskemaan. SiinÀ oli ihmisiÀ kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliÀ. -
TÀmÀ raamatunkohtahan ei koske vain tÀtÀ pÀivÀÀ. Kukaan ei ole vielÀ kokenut Jeesuksen toista tulemista, joten ihan aikojen alussa elÀneet ihmiset ovat sitÀ odottamassa: siellÀ ovat Aabraham, Joosef, Nooa, ristinryövÀri, opetuslapset jne. jne., ihmisiÀ tuhansien vuosien ajalta, kyllÀ siitÀ melkoinen, monikielinen ihmispaljous kertyy.
Ihmisen jÀrjelle tÀmÀ on kÀsittÀmÀtöntÀ mutta uskon kautta sen pystyy vajavaisesti ymmÀrtÀmÀÀn. Ja sekin on Raamatussa ennustettu, ettÀ Jeesuksen toisen tulemisen aikaan on tuskin enÀÀ lainkaan uskovaisia maan pÀÀllÀ.
Minusta on outoa, ettÀ haluat niin kiihkeÀsti puolustaa nÀkemystÀ, jonka mukaan vain prosentin murto-osa pelastuisi. Ihan kun suorastaan toivoisit muut ihmiset helvettiin. EtkÀ halua pohtia eri nÀkökulmia. Pelottaako jos oletkin tullut harhaanjohdetuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EivÀt tunne. Varsinkin maallikkopuhujat toistelee samoja kohtia. Voi olla kyse hengellisestÀ laiskuudesta tai siitÀ, ettÀ ei uskalleta ottaa vieraanpia
Sinulla on heti vasta-argumentti valmiina. Uskallan vĂ€ittÀÀ, ettĂ€ raamatuntuntemus on meidĂ€n keskuudessamme ihan hyvĂ€llĂ€ tasolla, vaikka sinĂ€ olet toista mieltĂ€. Ja kun sinĂ€ sanot, ettĂ€ puhujat toistelevat samoja kohtia, niin minĂ€ sanon, ettĂ€ eivĂ€tpĂ€s toistele. NĂ€in se keskustelu jouhevasti etenee. đ
Koska olen vl, niin tiedÀn itsekin jotain asioista. Haluat selvÀsti luoda kaikesta myönteisen kuvan, mutta se ei valitettavasti ole koko totuus. :) Niin ne pedofiilitapauksetkin pysyi hyvin piilossa kun ei katsottu totuutta silmiin. Suosittelen luopumaan siitÀ katsantotavasta, ei totuus ole vaarallinen vaan suorastaan vÀlttÀmÀtön.
Vastauksena kirkon työntekijÀlle:
Olipa ilo lukea asiallista, kiihkotonta ja perusteltua tekstiÀ, otetaan tÀstÀ oppia!
Varmasti jokainen kristitty ja etenkin vanhoillislestadiolaiset kipuilevat tuon pelastuksen kanssa. Kun ihminen ei voi sitÀ kÀsittÀÀ. Itse suorastaan toivon, ettÀ minun (vl) tulkintani tuossa asiassa olisi jokin vÀÀrinkÀsitys, ja Jumala pelastaisikin koko ihmiskunnan. Laitan tÀhÀn listausta niistÀ Raamatunkohdista, jotka mielestÀni rajaavat pelastuvaa joukkoa:
Matt. 7:14 Ahdas on se portti ja kapea se tie, joka vie elÀmÀÀn, ja harvat ovat ne, jotka sen löytÀvÀt.
Luuk. 13:2324 Herra, ovatko harvat ne, jotka pelastuvat? Monet yrittÀvÀt pÀÀstÀ sisÀlle, mutta eivÀt voi.
Matt. 22:14 Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.
Luuk. 12:32 ĂlĂ€ pelkÀÀ, sinĂ€ pieni lauma; sillĂ€ teidĂ€n IsĂ€nne on nĂ€hnyt hyvĂ€ksi antaa teille valtakunnan.
1. Piet. 3:20 Vain kahdeksan sielua pelastui vedenpaisumuksessa. (Nooan arkki kuvana pelastuksen pienuudesta)
Room. 9:2728 Vaikka Israelin lapset olisivat kuin meren hiekka, vain jÀÀnnös pelastuu.
Matt. 25:113 Vertauksessa kymmenestÀ neitsyestÀ vain viisi oli viisasta ja valmistautunutta, ja vain he pÀÀsivÀt sisÀlle hÀÀjuhlaan ennen kuin ovi suljettiin.
Matt. 25:3146 ViimeisellÀ tuomiolla Ihmisen Poika erottelee ihmiset lampaisiin ja vuohiin, joilla on kaksi tÀysin eri pÀÀmÀÀrÀÀ: iankaikkinen elÀmÀ ja iankaikkinen rangaistus.
1. Kor. 1:18 "SillÀ sana rististÀ on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima." (Jakaa ihmiset kahteen ryhmÀÀn heidÀn suhtautumisensa perusteella.)
Ilm. 20:15 "Ja jos jotakuta ei löydetty kirjoitettuna elÀmÀn kirjaan, hÀnet heitettiin tuliseen jÀrveen." (Viittaa siihen, ettÀ on olemassa rajattu joukko, jonka nimet ovat kirjassa.)
Raamatun opetus on johdonmukainen siinÀ, ettÀ vaikka Jumalan kutsu ja pelastuksen tarjous on laaja, sen vastaanottava ja siinÀ loppuun asti pysyvÀ joukko on pienempi. Jeesus kÀyttÀÀ toistuvasti vertauskuvia, kuten "kapea tie", "ahdas portti", "pieni lauma" ja "harvat valitut", korostaakseen tÀtÀ. Opetus ei ole, ettÀ Jumala haluaisi sulkea ihmisiÀ ulkopuolelle, vaan ettÀ aito, elÀvÀ usko vaatii sellaista sitoutumista ja mielenmuutosta, johon monet eivÀt ole valmiita. Raamatun mukaan lopullisena pÀivÀnÀ tapahtuu selkeÀ erottelu niiden vÀlillÀ, jotka ovat pysyneet elÀvÀssÀ uskossa, ja niiden, jotka ovat valinneet toisin.
PitÀisit vl-oppia jÀrjettömÀnÀ jos et olisi syntynyt vl. Suurin osa ei aktiivisesti ajattele tuota ahdasta pelastuskÀsitystÀ ja selviÀÀ sillÀ tavalla arjessaan. Opillisesti asia on kuitenkin erittÀin erittÀin jyrkkÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena kirkon työntekijÀlle:
Olipa ilo lukea asiallista, kiihkotonta ja perusteltua tekstiÀ, otetaan tÀstÀ oppia!
Varmasti jokainen kristitty ja etenkin vanhoillislestadiolaiset kipuilevat tuon pelastuksen kanssa. Kun ihminen ei voi sitÀ kÀsittÀÀ. Itse suorastaan toivon, ettÀ minun (vl) tulkintani tuossa asiassa olisi jokin vÀÀrinkÀsitys, ja Jumala pelastaisikin koko ihmiskunnan. Laitan tÀhÀn listausta niistÀ Raamatunkohdista, jotka mielestÀni rajaavat pelastuvaa joukkoa:
Matt. 7:14 Ahdas on se portti ja kapea se tie, joka vie elÀmÀÀn, ja harvat ovat ne, jotka sen löytÀvÀt.
Luuk. 13:2324 Herra, ovatko harvat ne, jotka pelastuvat? Monet yrittÀvÀt pÀÀstÀ sisÀlle, mutta eivÀt voi.
Matt. 22:14 Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.
Luuk. 12:32 ĂlĂ€ pelkÀÀ, sinĂ€ pieni lauma; sillĂ€ teidĂ€n IsĂ€nne on nĂ€hn
Lestadiolainenkin miettii, miten niille kÀy, jotka eivÀt ole koskaan kuulleetkaan oikeasta Jumalanvaltakunnasta?
Puhumattakaan siitÀ, ettÀ niitÀ "taivaskelpoisia" olisi maailman ihmisistÀ (8 mrd) vain noin 100 000 ihmistÀ.