Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7592)

Vierailija
5161/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista: vanhoillislestadiolaisia on moneen otteeseen syytetty siitä, etteivät tunne kunnolla Raamattua ja että opit ei perustu Raamattuun.

Heti kun he osoittavat jonkin täällä kritisoidun asian perustuvan Raamattuun, pitäisikin arvostelijoiden mielestä ottaa huomioon, että Raamattu on kirjoitettu kauan sitten eri olosuhteissa. Että ei sitä pidä tulkita pätevän tähän päivään. 

Yrittäkää jo ihmiset säilyttää jokin johdonmukaisuus arvostelussa. 

Vierailija
5162/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täältä on poistettu asiallisia viestejä, joissa on kumottu virheellisiä väitteitä vanhoillislestadiolaisuudesta? 

Siksi kun ihmiset haluavat pitää harhaluulonsa eivätkä halua kuulla totuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5163/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista: vanhoillislestadiolaisia on moneen otteeseen syytetty siitä, etteivät tunne kunnolla Raamattua ja että opit ei perustu Raamattuun.

Heti kun he osoittavat jonkin täällä kritisoidun asian perustuvan Raamattuun, pitäisikin arvostelijoiden mielestä ottaa huomioon, että Raamattu on kirjoitettu kauan sitten eri olosuhteissa. Että ei sitä pidä tulkita pätevän tähän päivään. 

Yrittäkää jo ihmiset säilyttää jokin johdonmukaisuus arvostelussa. 

Seurapuheissa toistetaan aika paljon samoja raamatunkohtia. Nämä kohdat tiedetään, hyödyllistä olisi tietää myös muut tekstien kohdat. Ja kyllä ehdottomasti pitää ottaa huomioon missä tilanteessa ja ympäristössä raamattu on syntynyt, kenelle kirjoitettu jne.

Vierailija
5164/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkovuoden joka sunnuntaille on omat tekstit. Niistä saarnataan kirkossa 1 puhe per sunnuntai. Joka rauhanyhdistyksellä on noiden tekstien lisäksi vähintään toinen puhe viikossa, monella paikkakunnalla kolmekin puhetta per viikko. Seuroissa siis käydään ainakin tuplasti tekstejä kirkkoon verrattuna.

Vierailija
5165/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkovuoden joka sunnuntaille on omat tekstit. Niistä saarnataan kirkossa 1 puhe per sunnuntai. Joka rauhanyhdistyksellä on noiden tekstien lisäksi vähintään toinen puhe viikossa, monella paikkakunnalla kolmekin puhetta per viikko. Seuroissa siis käydään ainakin tuplasti tekstejä kirkkoon verrattuna.

Ei ole kyse siitä. Jokaisen olisi hyvä tietää itse mitä raamatussa sanotaan, kaikkinensa, muuten ei ole edes mielekästä käydä aiheesta keskustelua.

Vierailija
5166/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä. Jokaisen olisi hyvä tietää itse mitä raamatussa sanotaan, kaikkinensa, muuten ei ole edes mielekästä käydä aiheesta keskustelua.

Itse asiassa on paljonkin kyse siitä. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kaikkien on hyvä tuntea Raamattua. Tässäkin keskustelussa olisin usein kaivannut (ja pyytänyt) toisten mielipiteille perusteita Raamatusta. Aika huonosti niitä on vastauksiin löytynyt.

Uskovaiset tuntevat Raamattua hyvin juuri sen vuoksi, että oman lukemisen (joka on liian laiskaa varmaan lähes kaikilla) lisäksi kuulevat eri raamatunkohtia selityksineen seuroissa niin usein.

Vierailija
5167/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on paljonkin kyse siitä. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kaikkien on hyvä tuntea Raamattua. Tässäkin keskustelussa olisin usein kaivannut (ja pyytänyt) toisten mielipiteille perusteita Raamatusta. Aika huonosti niitä on vastauksiin löytynyt.

Uskovaiset tuntevat Raamattua hyvin juuri sen vuoksi, että oman lukemisen (joka on liian laiskaa varmaan lähes kaikilla) lisäksi kuulevat eri raamatunkohtia selityksineen seuroissa niin usein.

Eivät tunne. Varsinkin maallikkopuhujat toistelee samoja kohtia. Voi olla kyse hengellisestä laiskuudesta tai siitä, että ei uskalleta ottaa vieraanpia kohtia koska ei uskalleta lähteä tekemään tulkintaa. Tuntea jonkin verran ja tuntea hyvin on eri asioita. 

Vierailija
5168/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän luulen, että kristinuskossa on jokin juttu mitä me ei tiedetä tai ole ymmärretty oikein. Ei ole mitään järkeä, että Jumala antaisi miljardien ihmisten syntyä ja sitten heittäisi ne ikuiseen kärsimykseen, ei siinä vaan ole mitään logiikkaa. Jumalahan voisi lähettää vaikka jokaiselle henk.koht. enkelin ilmoittamaan miten pitää elää ja mitkä on seuraukset. Näin ei tapahdu. Jostain muusta täytyy olla kyse. 

Puhumattakaan siitä, että niitä "taivaskelpoisia" olisi maailman ihmisistä (8 mrd) vain noin 100 000 ihmistä. 

Tämähän. Oikeastaan vl-aikuisia on olla 50 000. 

Vierailija
5169/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tämän ketjun keskustelijat ovat aika paljon pelkkien mielikuvien varassa käsityksissään vanhoillislestadiolaisuudesta. Toki on niitäkin, jotka ovat joskus itse kuuluneet joukkoon.

Some ja media on vuosikymmenet antanut ymmärtää että vl äidit ovat kouluttamattomia, kaikki kotona, eivät tunne raamattua, eivät ehdi huolehtia lapsistaan ja ovat jotenkin täysin alistettuja ja jopa aivopestyjä.

Nyt keskustelun kuluessa selviääkin, että oikeastaan kaikki nuo mielikuvat ovat vääriä. On vaikeaa muuttaa käsitystään nopeasti, niin tuntuu varmasti helpommalta poistaa viestejä. Se on ihan inhimillistä. 

Olisi mukavaa, jos kestettäisiin puolin ja toisin (poistamatta) toistemme viestejä, toki sillä oletuksella että ne ovat asiallisia, ja jos mahdollista, rakentavasti esitettyjä.

Vierailija
5170/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että tämän ketjun keskustelijat ovat aika paljon pelkkien mielikuvien varassa käsityksissään vanhoillislestadiolaisuudesta. Toki on niitäkin, jotka ovat joskus itse kuuluneet joukkoon.

Some ja media on vuosikymmenet antanut ymmärtää että vl äidit ovat kouluttamattomia, kaikki kotona, eivät tunne raamattua, eivät ehdi huolehtia lapsistaan ja ovat jotenkin täysin alistettuja ja jopa aivopestyjä.

Nyt keskustelun kuluessa selviääkin, että oikeastaan kaikki nuo mielikuvat ovat vääriä. On vaikeaa muuttaa käsitystään nopeasti, niin tuntuu varmasti helpommalta poistaa viestejä. Se on ihan inhimillistä. 

Olisi mukavaa, jos kestettäisiin puolin ja toisin (poistamatta) toistemme viestejä, toki sillä oletuksella että ne ovat asiallisia, ja jos mahdollista, rakentavasti esitettyjä.

Enpä sanoisi kaikkien mielikuvien olevan vääriä.

Vierailija
5171/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ajattele, että vl-äidit olisivat kouluttautumattomia, kaikki kotona, eivät tunne Raamattua, eivät huolehdi lapsista. Toisen sanominen alistetuksi ja aivopestyksi on minusta mautonta kielenkäyttöä, puhuttiinpa kenestä tahansa. Osa äideistä on kouluttautunut paljon, osa ei. Osa on kotona, osa ei. En muutenkaan ymmärrä kotiäitiyden väheksymistä, on mielestäni usein paljon raskaampaa olla lasten kanssa 24/7 kuin käydä välillä töissä. Käsitykseni perusteella vl-väki on perhekeskeistä ja työntekoa arvostavaa. Mielestäni mielikuvani vl-liikkeestä ja äideistä ei ole väärä: ymmärrän, että joukkoon mahtuu monenlaisia tilanteita ja perheet ovat erilaisia. Pääsääntöisesti ihmiset kuitenkin huolehtivat asioistaan ja haluavat toisille hyvää - ihan kuten ei-vl-ihmisetkin.

Siitä taas en pidä, että liikkeen virallinen opetus on eksklusiivista eli ulos sulkevaa. Pelastus rajataan vain omalle porukalle. Raamatussa on kuitenkin paljon jakeita sille, että pelastus kuuluu laajemmalle joukolle. Ihan vain muutamia esimerkkejä: Jeesus itse sanoo moneen kertaan, että hänen kauttaan jokainen, joka uskoo, saa iankaikkisen elämän. Viimeksi eilen luin Ilmestyskirjaa, jossa kuvataan, miten "Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä." Eihän tämä nyt ollenkaan sovi siihen, että vain vl-väki olisi pelastuksen piirissä ja muut kristityt eivät. Enkä pidä siitäkään, että tässä yhteydessä muiden pelastuksesta puhuttaessa moni vl vastaa "Jumala tämän asian päättää, en minä". Kyllä minä itse kirkon työntekijänä julistan ihan jokaiselle kristitylle, että pelastus koskettaa myös sinua. En mene sanomaan, että Jumala sitten katsoo, mikä sinun tilanteesi on. Tuolla tavoin sanomalla vähättelisin toisen uskoa. Luotan siihen, että jokainen Jeesukseen uskova on osallinen iankaikkisesta elämästä. 

Vierailija
5172/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuo, vl-ihmiset on eri asia ja vl-oppi on eri asia. Voi pitää ja arvostaa vl-ihmisiä (niitä fiksuja) ja kritisoida tai tutkia samalla liikkeen oppia. Liikkeen opin kritisoiminen ei ole yhtä kuin ihmisten kritisoiminen.

Vierailija
5173/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. -

Tämä raamatunkohtahan ei koske vain tätä päivää. Kukaan ei ole vielä kokenut Jeesuksen toista tulemista, joten ihan aikojen alussa eläneet ihmiset ovat sitä odottamassa: siellä ovat Aabraham, Joosef, Nooa, ristinryöväri, opetuslapset jne. jne., ihmisiä tuhansien vuosien ajalta, kyllä siitä melkoinen, monikielinen ihmispaljous kertyy. 

Ihmisen järjelle tämä on käsittämätöntä mutta uskon kautta sen pystyy vajavaisesti ymmärtämään. Ja sekin on Raamatussa ennustettu, että Jeesuksen toisen tulemisen aikaan on tuskin enää lainkaan uskovaisia maan päällä. 

Vierailija
5174/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tunne. Varsinkin maallikkopuhujat toistelee samoja kohtia. Voi olla kyse hengellisestä laiskuudesta tai siitä, että ei uskalleta ottaa vieraanpia kohtia koska ei uskalleta lähteä tekemään tulkin

Sinulla on heti vasta-argumentti valmiina. Uskallan väittää, että raamatuntuntemus on meidän keskuudessamme ihan hyvällä tasolla, vaikka sinä olet toista mieltä. Ja kun sinä sanot, että puhujat toistelevat samoja kohtia, niin minä sanon, että eivätpäs toistele. Näin se keskustelu jouhevasti etenee. 😅

Vierailija
5175/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. -

Tämä raamatunkohtahan ei koske vain tätä päivää. Kukaan ei ole vielä kokenut Jeesuksen toista tulemista, joten ihan aikojen alussa eläneet ihmiset ovat sitä odottamassa: siellä ovat Aabraham, Joosef, Nooa, ristinryöväri, opetuslapset jne. jne., ihmisiä tuhansien vuosien ajalta, kyllä siitä melkoinen, monikielinen ihmispaljous kertyy. 

Ihmisen järjelle tämä on käsittämätöntä mutta uskon kautta sen pystyy vajavaisesti ymmärtämään. Ja sekin on Raamatussa ennustettu, että Jeesuksen toisen tulemisen aikaan on tuskin enää lainkaan uskovaisia maan päällä. 

Minusta on outoa, että haluat niin kiihkeästi puolustaa näkemystä, jonka mukaan vain prosentin murto-osa pelastuisi. Ihan kun suorastaan toivoisit muut ihmiset helvettiin. Etkä halua pohtia eri näkökulmia. Pelottaako jos oletkin tullut harhaanjohdetuksi?

Vierailija
5176/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tunne. Varsinkin maallikkopuhujat toistelee samoja kohtia. Voi olla kyse hengellisestä laiskuudesta tai siitä, että ei uskalleta ottaa vieraanpia

Sinulla on heti vasta-argumentti valmiina. Uskallan väittää, että raamatuntuntemus on meidän keskuudessamme ihan hyvällä tasolla, vaikka sinä olet toista mieltä. Ja kun sinä sanot, että puhujat toistelevat samoja kohtia, niin minä sanon, että eivätpäs toistele. Näin se keskustelu jouhevasti etenee. 😅

Koska olen vl, niin tiedän itsekin jotain asioista. Haluat selvästi luoda kaikesta myönteisen kuvan, mutta se ei valitettavasti ole koko totuus. :) Niin ne pedofiilitapauksetkin pysyi hyvin piilossa kun ei katsottu totuutta silmiin. Suosittelen luopumaan siitä katsantotavasta, ei totuus ole vaarallinen vaan suorastaan välttämätön.

Vierailija
5177/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena kirkon työntekijälle:

Olipa ilo lukea asiallista, kiihkotonta ja perusteltua tekstiä, otetaan tästä oppia!

Varmasti jokainen kristitty ja etenkin vanhoillislestadiolaiset kipuilevat tuon pelastuksen kanssa. Kun ihminen ei voi sitä käsittää. Itse suorastaan toivon, että minun (vl) tulkintani tuossa asiassa olisi jokin väärinkäsitys, ja Jumala pelastaisikin koko ihmiskunnan. Laitan tähän listausta niistä Raamatunkohdista, jotka mielestäni rajaavat pelastuvaa joukkoa:

Matt. 7:14 Ahdas on se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

Luuk. 13:2324 Herra, ovatko harvat ne, jotka pelastuvat? Monet yrittävät päästä sisälle, mutta eivät voi.

Matt. 22:14 Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.

Luuk. 12:32 Älä pelkää, sinä pieni lauma; sillä teidän Isänne on nähnyt hyväksi antaa teille valtakunnan.

1. Piet. 3:20 Vain kahdeksan sielua pelastui vedenpaisumuksessa. (Nooan arkki kuvana pelastuksen pienuudesta)

Room. 9:2728 Vaikka Israelin lapset olisivat kuin meren hiekka, vain jäännös pelastuu.

Matt. 25:113 Vertauksessa kymmenestä neitsyestä vain viisi oli viisasta ja valmistautunutta, ja vain he pääsivät sisälle hääjuhlaan ennen kuin ovi suljettiin.

Matt. 25:3146 Viimeisellä tuomiolla Ihmisen Poika erottelee ihmiset lampaisiin ja vuohiin, joilla on kaksi täysin eri päämäärää: iankaikkinen elämä ja iankaikkinen rangaistus.

1. Kor. 1:18 "Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima." (Jakaa ihmiset kahteen ryhmään heidän suhtautumisensa perusteella.)

Ilm. 20:15 "Ja jos jotakuta ei löydetty kirjoitettuna elämän kirjaan, hänet heitettiin tuliseen järveen." (Viittaa siihen, että on olemassa rajattu joukko, jonka nimet ovat kirjassa.)

Raamatun opetus on johdonmukainen siinä, että vaikka Jumalan kutsu ja pelastuksen tarjous on laaja, sen vastaanottava ja siinä loppuun asti pysyvä joukko on pienempi. Jeesus käyttää toistuvasti vertauskuvia, kuten "kapea tie", "ahdas portti", "pieni lauma" ja "harvat valitut", korostaakseen tätä. Opetus ei ole, että Jumala haluaisi sulkea ihmisiä ulkopuolelle, vaan että aito, elävä usko vaatii sellaista sitoutumista ja mielenmuutosta, johon monet eivät ole valmiita. Raamatun mukaan lopullisena päivänä tapahtuu selkeä erottelu niiden välillä, jotka ovat pysyneet elävässä uskossa, ja niiden, jotka ovat valinneet toisin.

Vierailija
5178/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisit vl-oppia järjettömänä jos et olisi syntynyt vl. Suurin osa ei aktiivisesti ajattele tuota ahdasta pelastuskäsitystä ja selviää sillä tavalla arjessaan. Opillisesti asia on kuitenkin erittäin erittäin jyrkkä. 

Vierailija
5179/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksena kirkon työntekijälle:

Olipa ilo lukea asiallista, kiihkotonta ja perusteltua tekstiä, otetaan tästä oppia!

Varmasti jokainen kristitty ja etenkin vanhoillislestadiolaiset kipuilevat tuon pelastuksen kanssa. Kun ihminen ei voi sitä käsittää. Itse suorastaan toivon, että minun (vl) tulkintani tuossa asiassa olisi jokin väärinkäsitys, ja Jumala pelastaisikin koko ihmiskunnan. Laitan tähän listausta niistä Raamatunkohdista, jotka mielestäni rajaavat pelastuvaa joukkoa:

Matt. 7:14 Ahdas on se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

Luuk. 13:2324 Herra, ovatko harvat ne, jotka pelastuvat? Monet yrittävät päästä sisälle, mutta eivät voi.

Matt. 22:14 Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.

Luuk. 12:32 Älä pelkää, sinä pieni lauma; sillä teidän Isänne on nähn

Lestadiolainenkin miettii, miten niille käy, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan oikeasta Jumalanvaltakunnasta?

Vierailija
5180/7592 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Matt. 25:3146 Viimeisellä tuomiolla Ihmisen Poika erottelee ihmiset lampaisiin ja vuohiin, joilla on kaksi täysin eri päämäärää: iankaikkinen elämä ja iankaikkinen rangaistus."

Tässä kohdassa ihmiset jaotellaan oikeamielisiksi sen mukaan, miten ovat osoittaneet rakkautta maailmassa. Rakkaus on kristinuskon ydin, kaikessa.

Ketju on lukittu.