Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7592)

Vierailija
5141/7592 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luokse muutoin kuin minun kauttani. "

Ei se tie ole teksti tai tekstikokoelma tai vajavainen ihminen vajavaisine selityksineen.   Eikä "minun kauttani" viittaa kehenkään muuhun. Saati vajavaiseen ihmiseen. 

Kelpaisiko tuo Raamatun kohta?

Vierailija
5142/7592 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luokse muutoin kuin minun kauttani. "

Ei se tie ole teksti tai tekstikokoelma tai vajavainen ihminen vajavaisine selityksineen.   Eikä "minun kauttani" viittaa kehenkään muuhun. Saati vajavaiseen ihmiseen. 

Tuo on hyvä <3

Se ei kuitenkaan minun tulkintani mukaan sulje pois sitä uskovaisen ihmisen tarvetta, joka sen Jumalan Pyhän Hengen toiselle välittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5143/7592 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä <3

Se ei kuitenkaan minun tulkintani mukaan sulje pois sitä uskovaisen ihmisen tarvetta, joka sen Jumalan Pyhän Hengen toiselle välittää. 

Minun tulkintani mukaan! Jeee, edistystä, kiitos tästä!

Vierailija
5144/7592 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älkää luulko, että voitte ajatella: Olemmehan me Abrahamin lapsia. Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä."

Tästä soveltaen, älkää luulko, että voitte ajatella "olemmehan tämän yhteisön x jäseniä". Jumala pystyy herättämään lapsia vaikka kivistä.

Vierailija
5145/7592 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä <3

En tiedä kuka edityi ja miten, mutta sinulla lienee oma tulkintasi, minulla omani :)

Juuri näin. Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta, minä poistun nyt:-)

Vierailija
5146/7592 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun mukaan parannuksen tekeminen ja uudestisyntyminen tapahtuvat lähes poikkeuksetta niin, että Jumala käyttää välikappaleenaan toista, elävässä uskossa olevaa ihmistä.

Vaikka Jumala on itse päätoimija ja Pyhä Henki tekee varsinaisen työn ihmisen sydämessä, evankeliumin viesti kulkee ihmiseltä toiselle.

Raamatussa näiden kahden rooli on selkeä: Jumala vaikuttaa, ja ihminen on väline.

1. Jumalan työ: Pyhä Henki ja Sana

Parannus eli uudestisyntyminen on yliluonnollinen tapahtuma, jota ihminen ei voi itse saada aikaan. Jeesuksen sanojen mukaan ihmisen täytyy "syntyä ylhäältä" tai "syntyä Hengestä" (Joh. 3:3-7). Pyhä Henki on se, joka herättää ihmisessä synnintunnon ja uskon Jeesukseen.

Tämä Hengen työ tapahtuu Jumalan sanan kautta. Roomalaiskirjeessä sanotaan selkeästi:

<

Kyllä, Jumala käyttää välikappaleenaan ihmistä. Mutta ihminen ei itse voi "ruveta Jumalaksi" ja pitää itseään toista ylempänä ja kuvitella voivansa päättää toisten puolesta asioita.

Vierailija
5147/7592 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä <3

Siis ei absoluuttisena totuutena. 

Ihminen ei voi lukea mitään tekstiä ilman tulkintaa, koska kaikki lukeminen on vuorovaikutusta tekstin ja lukijan välillä. Se, mikä voidaan tehdä, on pyrkiä mahdollisimman tarkkaan ja rehelliseen tulkintaan: ymmärtää tekstin alkuperäinen konteksti ja tiedostaa omat lähtökohtansa.

-ohis

Vierailija
5148/7592 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synninpäästö kirkon mukaan on juuri sitä, että synninpäästön antaa pappi, muu seurakunnan työntekijä tai toinen uskova. Eli siinä on tämä paheksuttu "välikäsi" mukana. Lisäksi synnintunnustus ja synninpäästö voidaan hoitaa yhteisesti Jumalanpalveluksen yhteydessä. Tässäkin yhteydessä uskovan ja Jumalan välillä on ihminen. 

Minulle ei ole ihan selvinnyt, mikä siinä on niin paheksuttavaa, että juuri vanhoillislestadiolaisissa se ärsyttää. Se, että se tehdään liian usein? Mitä pahaa siinä on?

Toinen asia on täällä esiintynyt väite siitä, että kun saa synninpäästön, on vapaa tekemään uudelleen syntiä. Noh, sekö ei sitten tee vapaaksi tekemään syntiä, jos hoitaa syntien anteeksipyynnön kätevästi ihan ikiomassa rukouksessaan? Eikö se ole vielä helpompi tapa jatkaa elämää kuten ennenkin?

Siksi kun nykyihmisen on vaikea tunnustaa olevansa syntinen eikä synnistä saa enää puhua. 

Vierailija
5149/7592 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikea usko, juuri vanhoillislestadiolaisia vainotaan, ja juuri vl:issä ärsyttää jokainen asia. Toistuvia teemoja tällä palstallakin vl:ien suusta, ja minusta samaa henkisen narsismin ilmentymistä - kuten jokaisessa vastaavassa ainoaa oikeaa uskontoa ilmentävässä liikkeessä. 

Vierailija
5150/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tulevat Olle ja Eeva takaisin Suomeen. Olipa lyhyt 4 vuorokauden reissu.

Vierailija
5151/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kertoo paljon se, että vanhoillislestadiolaisilla on ihan omat terminsä, joita ei ev.lut. kirkon parissa käytetä. Esimerkkeinä vain muutamia: Jumalan terve/Jumalan rauhaan, matkaystävä, kotisiion, evankeliumilla siunaaminen, elävä usko jne. Kielenkäyttö erottaa vanhoillislestadiolaiset toisista kristityistä. Nämä termit myös sulkevat eri tavoin ajattelevat kristityt pois: tervehdystä käytetään vain omille, matkaystäviä ovat vain toiset lestadiolaiset, kotisiion on muuta kuin ev. lut. seurakunta, evankeliumilla siunaaminen viittaa vanhoillislestadiolaisen julistamaan synninpäästöön, elävä usko vanhoillislestadiolaisella tavalla uskoon. Koen itse kurjaksi tällaisen erottelevan kielenkäytön, kun Jeesus itsekin toivoi, että hänen seuraajansa olisivat yhtä.

T. Ev. lut. kirkon työntekijä

Vierailija
5152/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, kävi kuten arvasinkin. Taas on minun viesteistäni moni poistunut. Jopa se, jossa kiittelin keskustelusta. Jokainen eilistä keskustelua seurannut tietää kyllä ettei niissä viesteissä ollut mitään epäasiallista. Mutta kun argumentit loppuvat, voi yön hiljaisina tunteina poistattaa viestit, joiden sisällöstä ei tykkää. Harmillista.

t. Kovakallo

Vierailija
5153/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hyvin on lapset pärjänneet hoidossa lyhyen ajan kun täällä sitä aiemmin kauhisteltiin että miten voi jättää lapset lomareissun ajaksi hoitoon. Ihana että pääsivät reissuun! 

Vierailija
5154/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kertoo paljon se, että vanhoillislestadiolaisilla on ihan omat terminsä, joita ei ev.lut. kirkon parissa käytetä. Esimerkkeinä vain muutamia: Jumalan terve/Jumalan rauhaan, matkaystävä, kotisiion, evankeliumilla siunaaminen, elävä usko jne. Kielenkäyttö erottaa vanhoillislestadiolaiset toisista kristityistä. Nämä termit myös sulkevat eri tavoin ajattelevat kristityt pois: tervehdystä käytetään vain omille, matkaystäviä ovat vain toiset lestadiolaiset, kotisiion on muuta kuin ev. lut. seurakunta, evankeliumilla siunaaminen viittaa vanhoillislestadiolaisen julistamaan synninpäästöön, elävä usko vanhoillislestadiolaisella tavalla uskoon. Koen itse kurjaksi tällaisen erottelevan kielenkäytön, kun Jeesus itsekin toivoi, että hänen seuraajansa olisivat yhtä.

T. Ev. lut. kirkon työntekijä

Oletko itse käynyt seuroissa? Sinne ovat kaikki tervetulleita. Jos vertaa sanankuulijoiden määrää sunnuntaina kirkossa vs. rauhanyhdistyksellä, ei jää epäselvyyttä siitä kumpi on paikkakunnalla suurempi kristillinen seurakuntayhteisö. Ehkä sinullekin löytyisi sieltä se kotisiioni <3

Vierailija
5155/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, kävi kuten arvasinkin. Taas on minun viesteistäni moni poistunut. Jopa se, jossa kiittelin keskustelusta. Jokainen eilistä keskustelua seurannut tietää kyllä ettei niissä viesteissä ollut mitään epäasiallista. Mutta kun argumentit loppuvat, voi yön hiljaisina tunteina poistattaa viestit, joiden sisällöstä ei tykkää. Harmillista.

t. Kovakallo

Sehän kertoo kaiken vastapuolen argumentointikyvystä. Kun siististi siivoaa tietyt kommentit pois, ei joudu niihin vastaamaan. Harmillista tosiaan.

En kuitenkaan haluaisi nimittää eri keskustelijoita vasta- enkä myötäpuoliksi. Luultavasti se on vain joku yksittäinen tyyppi, joka hätäännyksissään viestejä poistattaa. Toivotan kaikille rohkeutta asialliseen mielipiteen ilmaisuun ja rehellisyyttä välillä myöntää toisen argumentit hyviksi, jopa omiaan paremmiksi :)

t. Kovakallo

Vierailija
5156/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä täällä ei oo kukaan vaientamassa, on vaan pyydetty asiallista kohtelua ja kielenkäyttöö ja perusteluja mielipiteille

Vierailija
5157/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun mielestä täällä ei oo kukaan vaientamassa, on vaan pyydetty asiallista kohtelua ja kielenkäyttöö ja perusteluja mielipiteille

Niinkö? Ja sen vuoksi on poistatettu kaikki asialliset ja perustellut, mutta kriittiset kommentit? Viestisi ei vastaa siis sitä tosiasiaa, mitä viestejä on poistatettu.

Vierailija
5158/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli hyvin on lapset pärjänneet hoidossa lyhyen ajan kun täällä sitä aiemmin kauhisteltiin että miten voi jättää lapset lomareissun ajaksi hoitoon. Ihana että pääsivät reissuun! 

Suositukset on edelleen ikävuosia vastaava määrä öitä erossa vakihoitajasta. Nollavuotias nolla yötä, 1v yhden yön, 2v 2 yötä jne. Aikuisen näkökulmasta "hienosta pärjännyt" voi olla kokenut syvää ahdistusta kun ei ymmärrä mihin äiti/isä katosi. Ei olla kovasydämisiä lasten suhteen. Reissuun pääsee myös lasten kanssa, voi tosiaan ottaa ylimääräisen hoitajan mukaan.

Vierailija
5159/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän luulen, että kristinuskossa on jokin juttu mitä me ei tiedetä tai ole ymmärretty oikein. Ei ole mitään järkeä, että Jumala antaisi miljardien ihmisten syntyä ja sitten heittäisi ne ikuiseen kärsimykseen, ei siinä vaan ole mitään logiikkaa. Jumalahan voisi lähettää vaikka jokaiselle henk.koht. enkelin ilmoittamaan miten pitää elää ja mitkä on seuraukset. Näin ei tapahdu. Jostain muusta täytyy olla kyse. 

Vierailija
5160/7592 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän luulen, että kristinuskossa on jokin juttu mitä me ei tiedetä tai ole ymmärretty oikein. Ei ole mitään järkeä, että Jumala antaisi miljardien ihmisten syntyä ja sitten heittäisi ne ikuiseen kärsimykseen, ei siinä vaan ole mitään logiikkaa. Jumalahan voisi lähettää vaikka jokaiselle henk.koht. enkelin ilmoittamaan miten pitää elää ja mitkä on seuraukset. Näin ei tapahdu. Jostain muusta täytyy olla kyse. 

Puhumattakaan siitä, että niitä "taivaskelpoisia" olisi maailman ihmisistä (8 mrd) vain noin 100 000 ihmistä. 

Ketju on lukittu.