Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (5312)
"MinÀ olen tie, totuus ja elÀmÀ. Ei kukaan pÀÀse IsÀn luokse muutoin kuin minun kauttani. "
Ei se tie ole teksti tai tekstikokoelma tai vajavainen ihminen vajavaisine selityksineen. EikÀ "minun kauttani" viittaa kehenkÀÀn muuhun. Saati vajavaiseen ihmiseen.
Kelpaisiko tuo Raamatun kohta?
Vierailija kirjoitti:
"MinÀ olen tie, totuus ja elÀmÀ. Ei kukaan pÀÀse IsÀn luokse muutoin kuin minun kauttani. "
Ei se tie ole teksti tai tekstikokoelma tai vajavainen ihminen vajavaisine selityksineen. EikÀ "minun kauttani" viittaa kehenkÀÀn muuhun. Saati vajavaiseen ihmiseen.
Tuo on hyvÀ <3
Se ei kuitenkaan minun tulkintani mukaan sulje pois sitÀ uskovaisen ihmisen tarvetta, joka sen Jumalan PyhÀn Hengen toiselle vÀlittÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvÀ <3
Se ei kuitenkaan minun tulkintani mukaan sulje pois sitÀ uskovaisen ihmisen tarvetta, joka sen Jumalan PyhÀn Hengen toiselle vÀlittÀÀ.
Minun tulkintani mukaan! Jeee, edistystÀ, kiitos tÀstÀ!
"ĂlkÀÀ luulko, ettĂ€ voitte ajatella: Olemmehan me Abrahamin lapsia. MinĂ€ sanon teille: Jumala pystyy herĂ€ttĂ€mÀÀn Abrahamille lapsia vaikka nĂ€istĂ€ kivistĂ€."
TÀstÀ soveltaen, ÀlkÀÀ luulko, ettÀ voitte ajatella "olemmehan tÀmÀn yhteisön x jÀseniÀ". Jumala pystyy herÀttÀmÀÀn lapsia vaikka kivistÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvÀ <3
En tiedÀ kuka edityi ja miten, mutta sinulla lienee oma tulkintasi, minulla omani :)
Juuri nÀin. Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta, minÀ poistun nyt:-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun mukaan parannuksen tekeminen ja uudestisyntyminen tapahtuvat lÀhes poikkeuksetta niin, ettÀ Jumala kÀyttÀÀ vÀlikappaleenaan toista, elÀvÀssÀ uskossa olevaa ihmistÀ.
Vaikka Jumala on itse pÀÀtoimija ja PyhÀ Henki tekee varsinaisen työn ihmisen sydÀmessÀ, evankeliumin viesti kulkee ihmiseltÀ toiselle.
Raamatussa nÀiden kahden rooli on selkeÀ: Jumala vaikuttaa, ja ihminen on vÀline.
1. Jumalan työ: PyhÀ Henki ja Sana
Parannus eli uudestisyntyminen on yliluonnollinen tapahtuma, jota ihminen ei voi itse saada aikaan. Jeesuksen sanojen mukaan ihmisen tÀytyy "syntyÀ ylhÀÀltÀ" tai "syntyÀ HengestÀ" (Joh. 3:3-7). PyhÀ Henki on se, joka herÀttÀÀ ihmisessÀ synnintunnon ja uskon Jeesukseen.
TÀmÀ Hengen työ tapahtuu Jumalan sanan kautta. RoomalaiskirjeessÀ sanotaan selkeÀsti:
<
KyllÀ, Jumala kÀyttÀÀ vÀlikappaleenaan ihmistÀ. Mutta ihminen ei itse voi "ruveta Jumalaksi" ja pitÀÀ itseÀÀn toista ylempÀnÀ ja kuvitella voivansa pÀÀttÀÀ toisten puolesta asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvÀ <3
Siis ei absoluuttisena totuutena.
Ihminen ei voi lukea mitÀÀn tekstiÀ ilman tulkintaa, koska kaikki lukeminen on vuorovaikutusta tekstin ja lukijan vÀlillÀ. Se, mikÀ voidaan tehdÀ, on pyrkiÀ mahdollisimman tarkkaan ja rehelliseen tulkintaan: ymmÀrtÀÀ tekstin alkuperÀinen konteksti ja tiedostaa omat lÀhtökohtansa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SynninpÀÀstö kirkon mukaan on juuri sitÀ, ettÀ synninpÀÀstön antaa pappi, muu seurakunnan työntekijÀ tai toinen uskova. Eli siinÀ on tÀmÀ paheksuttu "vÀlikÀsi" mukana. LisÀksi synnintunnustus ja synninpÀÀstö voidaan hoitaa yhteisesti Jumalanpalveluksen yhteydessÀ. TÀssÀkin yhteydessÀ uskovan ja Jumalan vÀlillÀ on ihminen.
Minulle ei ole ihan selvinnyt, mikÀ siinÀ on niin paheksuttavaa, ettÀ juuri vanhoillislestadiolaisissa se ÀrsyttÀÀ. Se, ettÀ se tehdÀÀn liian usein? MitÀ pahaa siinÀ on?
Toinen asia on tÀÀllÀ esiintynyt vÀite siitÀ, ettÀ kun saa synninpÀÀstön, on vapaa tekemÀÀn uudelleen syntiÀ. Noh, sekö ei sitten tee vapaaksi tekemÀÀn syntiÀ, jos hoitaa syntien anteeksipyynnön kÀtevÀsti ihan ikiomassa rukouksessaan? Eikö se ole vielÀ helpompi tapa jatkaa elÀmÀÀ kuten ennenkin?
Siksi kun nykyihmisen on vaikea tunnustaa olevansa syntinen eikÀ synnistÀ saa enÀÀ puhua.
Ainoa oikea usko, juuri vanhoillislestadiolaisia vainotaan, ja juuri vl:issÀ ÀrsyttÀÀ jokainen asia. Toistuvia teemoja tÀllÀ palstallakin vl:ien suusta, ja minusta samaa henkisen narsismin ilmentymistÀ - kuten jokaisessa vastaavassa ainoaa oikeaa uskontoa ilmentÀvÀssÀ liikkeessÀ.
TÀnÀÀn tulevat Olle ja Eeva takaisin Suomeen. Olipa lyhyt 4 vuorokauden reissu.
Minusta kertoo paljon se, ettÀ vanhoillislestadiolaisilla on ihan omat terminsÀ, joita ei ev.lut. kirkon parissa kÀytetÀ. EsimerkkeinÀ vain muutamia: Jumalan terve/Jumalan rauhaan, matkaystÀvÀ, kotisiion, evankeliumilla siunaaminen, elÀvÀ usko jne. KielenkÀyttö erottaa vanhoillislestadiolaiset toisista kristityistÀ. NÀmÀ termit myös sulkevat eri tavoin ajattelevat kristityt pois: tervehdystÀ kÀytetÀÀn vain omille, matkaystÀviÀ ovat vain toiset lestadiolaiset, kotisiion on muuta kuin ev. lut. seurakunta, evankeliumilla siunaaminen viittaa vanhoillislestadiolaisen julistamaan synninpÀÀstöön, elÀvÀ usko vanhoillislestadiolaisella tavalla uskoon. Koen itse kurjaksi tÀllaisen erottelevan kielenkÀytön, kun Jeesus itsekin toivoi, ettÀ hÀnen seuraajansa olisivat yhtÀ.
T. Ev. lut. kirkon työntekijÀ
Jaahas, kÀvi kuten arvasinkin. Taas on minun viesteistÀni moni poistunut. Jopa se, jossa kiittelin keskustelusta. Jokainen eilistÀ keskustelua seurannut tietÀÀ kyllÀ ettei niissÀ viesteissÀ ollut mitÀÀn epÀasiallista. Mutta kun argumentit loppuvat, voi yön hiljaisina tunteina poistattaa viestit, joiden sisÀllöstÀ ei tykkÀÀ. Harmillista.
t. Kovakallo
Vierailija kirjoitti:
Eli hyvin on lapset pÀrjÀnneet hoidossa lyhyen ajan kun tÀÀllÀ sitÀ aiemmin kauhisteltiin ettÀ miten voi jÀttÀÀ lapset lomareissun ajaksi hoitoon. Ihana ettÀ pÀÀsivÀt reissuun!
Vierailija kirjoitti:
Minusta kertoo paljon se, ettÀ vanhoillislestadiolaisilla on ihan omat terminsÀ, joita ei ev.lut. kirkon parissa kÀytetÀ. EsimerkkeinÀ vain muutamia: Jumalan terve/Jumalan rauhaan, matkaystÀvÀ, kotisiion, evankeliumilla siunaaminen, elÀvÀ usko jne. KielenkÀyttö erottaa vanhoillislestadiolaiset toisista kristityistÀ. NÀmÀ termit myös sulkevat eri tavoin ajattelevat kristityt pois: tervehdystÀ kÀytetÀÀn vain omille, matkaystÀviÀ ovat vain toiset lestadiolaiset, kotisiion on muuta kuin ev. lut. seurakunta, evankeliumilla siunaaminen viittaa vanhoillislestadiolaisen julistamaan synninpÀÀstöön, elÀvÀ usko vanhoillislestadiolaisella tavalla uskoon. Koen itse kurjaksi tÀllaisen erottelevan kielenkÀytön, kun Jeesus itsekin toivoi, ettÀ hÀnen seuraajansa olisivat yhtÀ.
T. Ev. lut. kirkon työntekijÀ
Oletko itse kÀynyt seuroissa? Sinne ovat kaikki tervetulleita. Jos vertaa sanankuulijoiden mÀÀrÀÀ sunnuntaina kirkossa vs. rauhanyhdistyksellÀ, ei jÀÀ epÀselvyyttÀ siitÀ kumpi on paikkakunnalla suurempi kristillinen seurakuntayhteisö. EhkÀ sinullekin löytyisi sieltÀ se kotisiioni <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, kÀvi kuten arvasinkin. Taas on minun viesteistÀni moni poistunut. Jopa se, jossa kiittelin keskustelusta. Jokainen eilistÀ keskustelua seurannut tietÀÀ kyllÀ ettei niissÀ viesteissÀ ollut mitÀÀn epÀasiallista. Mutta kun argumentit loppuvat, voi yön hiljaisina tunteina poistattaa viestit, joiden sisÀllöstÀ ei tykkÀÀ. Harmillista.
t. Kovakallo
SehÀn kertoo kaiken vastapuolen argumentointikyvystÀ. Kun siististi siivoaa tietyt kommentit pois, ei joudu niihin vastaamaan. Harmillista tosiaan.
En kuitenkaan haluaisi nimittÀÀ eri keskustelijoita vasta- enkÀ myötÀpuoliksi. Luultavasti se on vain joku yksittÀinen tyyppi, joka hÀtÀÀnnyksissÀÀn viestejÀ poistattaa. Toivotan kaikille rohkeutta asialliseen mielipiteen ilmaisuun ja rehellisyyttÀ vÀlillÀ myöntÀÀ toisen argumentit hyviksi, jopa omiaan paremmiksi :)
t. Kovakallo
mun mielestÀ tÀÀllÀ ei oo kukaan vaientamassa, on vaan pyydetty asiallista kohtelua ja kielenkÀyttöö ja perusteluja mielipiteille
Vierailija kirjoitti:
mun mielestÀ tÀÀllÀ ei oo kukaan vaientamassa, on vaan pyydetty asiallista kohtelua ja kielenkÀyttöö ja perusteluja mielipiteille
Niinkö? Ja sen vuoksi on poistatettu kaikki asialliset ja perustellut, mutta kriittiset kommentit? Viestisi ei vastaa siis sitÀ tosiasiaa, mitÀ viestejÀ on poistatettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli hyvin on lapset pÀrjÀnneet hoidossa lyhyen ajan kun tÀÀllÀ sitÀ aiemmin kauhisteltiin ettÀ miten voi jÀttÀÀ lapset lomareissun ajaksi hoitoon. Ihana ettÀ pÀÀsivÀt reissuun!
Suositukset on edelleen ikÀvuosia vastaava mÀÀrÀ öitÀ erossa vakihoitajasta. Nollavuotias nolla yötÀ, 1v yhden yön, 2v 2 yötÀ jne. Aikuisen nÀkökulmasta "hienosta pÀrjÀnnyt" voi olla kokenut syvÀÀ ahdistusta kun ei ymmÀrrÀ mihin Àiti/isÀ katosi. Ei olla kovasydÀmisiÀ lasten suhteen. Reissuun pÀÀsee myös lasten kanssa, voi tosiaan ottaa ylimÀÀrÀisen hoitajan mukaan.
MÀ vÀhÀn luulen, ettÀ kristinuskossa on jokin juttu mitÀ me ei tiedetÀ tai ole ymmÀrretty oikein. Ei ole mitÀÀn jÀrkeÀ, ettÀ Jumala antaisi miljardien ihmisten syntyÀ ja sitten heittÀisi ne ikuiseen kÀrsimykseen, ei siinÀ vaan ole mitÀÀn logiikkaa. Jumalahan voisi lÀhettÀÀ vaikka jokaiselle henk.koht. enkelin ilmoittamaan miten pitÀÀ elÀÀ ja mitkÀ on seuraukset. NÀin ei tapahdu. Jostain muusta tÀytyy olla kyse.
Et ole rehellinen, olen lukuisia kertoja laittanut raamatunkohtia, jotka on jollain tavalla ristiriidassa vl-opin kanssa tai ei ainakaan suoraan sulje pois muita tulkintavaihtoehtoja. Mutta antaa olla, saat pitÀÀ nÀkemyksesi. EhkÀ pitÀÀ tehdÀ joskus vielÀ laajempi kooste aiheen tiimoilta.
SillÀ vÀlin voi pohtia sitÀ olennaisinta: 'Seuraavana pÀivÀnÀ Johannes nÀki, ettÀ Jeesus oli tulossa hÀnen luokseen. HÀn sanoi: Katsokaa, Jumalan Karitsa, joka ottaa kantaakseen maailman synnin!'