Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (5312)

Vierailija
5141/5312 |
24.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vl-liike on luonut oman uskonnon. Niin se vaan on. 

TÀmÀ kommetti kaiken keskustelun jÀlkeen kruunaa tÀmÀn ketjun. Ainut keskustelija joka perustaa mielipiteensÀ Raamattuun esittÀen useita kohtia on vl. Jos siis olemme luoneet oman uskonnon, niin ainakin se perustuu Raamattuun.

Kuulutteko kirkkoon?

Luterilainen kirkko virallisesti tunnustaa:

Raamattu on Jumalan sana ja lopullinen auktoriteetti uskonasioissa.

Tunnustuskirjat (kuten Augsburgin tunnustus, Lutherin VÀhÀ- ja Iso katekismus sekÀ Schmalkaldenin opinkohdat) ovat sitovia, koska ne ilmaisevat oikein Raamatun opetuksen

Et ole rehellinen, olen lukuisia kertoja laittanut raamatunkohtia, jotka on jollain tavalla ristiriidassa vl-opin kanssa tai ei ainakaan suoraan sulje pois muita tulkintavaihtoehtoja. Mutta antaa olla, saat pitÀÀ nĂ€kemyksesi. EhkĂ€ pitÀÀ tehdĂ€ joskus vielĂ€ laajempi kooste aiheen tiimoilta. 

SillÀ vÀlin voi pohtia sitÀ olennaisinta: 'Seuraavana pÀivÀnÀ Johannes nÀki, ettÀ Jeesus oli tulossa hÀnen luokseen. HÀn sanoi: Katsokaa, Jumalan Karitsa, joka ottaa kantaakseen maailman synnin!'

Vierailija
5142/5312 |
24.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"MinÀ olen tie, totuus ja elÀmÀ. Ei kukaan pÀÀse IsÀn luokse muutoin kuin minun kauttani. "

Ei se tie ole teksti tai tekstikokoelma tai vajavainen ihminen vajavaisine selityksineen.   EikĂ€ "minun kauttani" viittaa kehenkÀÀn muuhun. Saati vajavaiseen ihmiseen. 

Kelpaisiko tuo Raamatun kohta?

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5143/5312 |
24.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"MinÀ olen tie, totuus ja elÀmÀ. Ei kukaan pÀÀse IsÀn luokse muutoin kuin minun kauttani. "

Ei se tie ole teksti tai tekstikokoelma tai vajavainen ihminen vajavaisine selityksineen.   EikĂ€ "minun kauttani" viittaa kehenkÀÀn muuhun. Saati vajavaiseen ihmiseen. 

Tuo on hyvÀ <3

Se ei kuitenkaan minun tulkintani mukaan sulje pois sitĂ€ uskovaisen ihmisen tarvetta, joka sen Jumalan PyhĂ€n Hengen toiselle vĂ€littÀÀ. 

Vierailija
5144/5312 |
24.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvÀ <3

Se ei kuitenkaan minun tulkintani mukaan sulje pois sitĂ€ uskovaisen ihmisen tarvetta, joka sen Jumalan PyhĂ€n Hengen toiselle vĂ€littÀÀ. 

Minun tulkintani mukaan! Jeee, edistystÀ, kiitos tÀstÀ!

Vierailija
5145/5312 |
24.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"ÄlkÀÀ luulko, ettĂ€ voitte ajatella: Olemmehan me Abrahamin lapsia. MinĂ€ sanon teille: Jumala pystyy herĂ€ttĂ€mÀÀn Abrahamille lapsia vaikka nĂ€istĂ€ kivistĂ€."

TÀstÀ soveltaen, ÀlkÀÀ luulko, ettÀ voitte ajatella "olemmehan tÀmÀn yhteisön x jÀseniÀ". Jumala pystyy herÀttÀmÀÀn lapsia vaikka kivistÀ.

Vierailija
5146/5312 |
24.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvÀ <3

En tiedÀ kuka edityi ja miten, mutta sinulla lienee oma tulkintasi, minulla omani :)

Juuri nÀin. Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta, minÀ poistun nyt:-)

Vierailija
5147/5312 |
24.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun mukaan parannuksen tekeminen ja uudestisyntyminen tapahtuvat lÀhes poikkeuksetta niin, ettÀ Jumala kÀyttÀÀ vÀlikappaleenaan toista, elÀvÀssÀ uskossa olevaa ihmistÀ.

Vaikka Jumala on itse pÀÀtoimija ja PyhÀ Henki tekee varsinaisen työn ihmisen sydÀmessÀ, evankeliumin viesti kulkee ihmiseltÀ toiselle.

Raamatussa nÀiden kahden rooli on selkeÀ: Jumala vaikuttaa, ja ihminen on vÀline.

1. Jumalan työ: PyhÀ Henki ja Sana

Parannus eli uudestisyntyminen on yliluonnollinen tapahtuma, jota ihminen ei voi itse saada aikaan. Jeesuksen sanojen mukaan ihmisen tÀytyy "syntyÀ ylhÀÀltÀ" tai "syntyÀ HengestÀ" (Joh. 3:3-7). PyhÀ Henki on se, joka herÀttÀÀ ihmisessÀ synnintunnon ja uskon Jeesukseen.

TÀmÀ Hengen työ tapahtuu Jumalan sanan kautta. RoomalaiskirjeessÀ sanotaan selkeÀsti:

<

KyllÀ, Jumala kÀyttÀÀ vÀlikappaleenaan ihmistÀ. Mutta ihminen ei itse voi "ruveta Jumalaksi" ja pitÀÀ itseÀÀn toista ylempÀnÀ ja kuvitella voivansa pÀÀttÀÀ toisten puolesta asioita.

Vierailija
5148/5312 |
24.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvÀ <3

Siis ei absoluuttisena totuutena. 

Ihminen ei voi lukea mitÀÀn tekstiÀ ilman tulkintaa, koska kaikki lukeminen on vuorovaikutusta tekstin ja lukijan vÀlillÀ. Se, mikÀ voidaan tehdÀ, on pyrkiÀ mahdollisimman tarkkaan ja rehelliseen tulkintaan: ymmÀrtÀÀ tekstin alkuperÀinen konteksti ja tiedostaa omat lÀhtökohtansa.

-ohis

Vierailija
5149/5312 |
24.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SynninpÀÀstö kirkon mukaan on juuri sitĂ€, ettĂ€ synninpÀÀstön antaa pappi, muu seurakunnan työntekijĂ€ tai toinen uskova. Eli siinĂ€ on tĂ€mĂ€ paheksuttu "vĂ€likĂ€si" mukana. LisĂ€ksi synnintunnustus ja synninpÀÀstö voidaan hoitaa yhteisesti Jumalanpalveluksen yhteydessĂ€. TĂ€ssĂ€kin yhteydessĂ€ uskovan ja Jumalan vĂ€lillĂ€ on ihminen. 

Minulle ei ole ihan selvinnyt, mikÀ siinÀ on niin paheksuttavaa, ettÀ juuri vanhoillislestadiolaisissa se ÀrsyttÀÀ. Se, ettÀ se tehdÀÀn liian usein? MitÀ pahaa siinÀ on?

Toinen asia on tÀÀllÀ esiintynyt vÀite siitÀ, ettÀ kun saa synninpÀÀstön, on vapaa tekemÀÀn uudelleen syntiÀ. Noh, sekö ei sitten tee vapaaksi tekemÀÀn syntiÀ, jos hoitaa syntien anteeksipyynnön kÀtevÀsti ihan ikiomassa rukouksessaan? Eikö se ole vielÀ helpompi tapa jatkaa elÀmÀÀ kuten ennenkin?

Siksi kun nykyihmisen on vaikea tunnustaa olevansa syntinen eikĂ€ synnistĂ€ saa enÀÀ puhua. 

Vierailija
5150/5312 |
24.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ainoa oikea usko, juuri vanhoillislestadiolaisia vainotaan, ja juuri vl:issĂ€ Ă€rsyttÀÀ jokainen asia. Toistuvia teemoja tĂ€llĂ€ palstallakin vl:ien suusta, ja minusta samaa henkisen narsismin ilmentymistĂ€ - kuten jokaisessa vastaavassa ainoaa oikeaa uskontoa ilmentĂ€vĂ€ssĂ€ liikkeessĂ€. 

Vierailija
5151/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀnÀÀn tulevat Olle ja Eeva takaisin Suomeen. Olipa lyhyt 4 vuorokauden reissu.

Vierailija
5152/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Minusta kertoo paljon se, ettĂ€ vanhoillislestadiolaisilla on ihan omat terminsĂ€, joita ei ev.lut. kirkon parissa kĂ€ytetĂ€. EsimerkkeinĂ€ vain muutamia: Jumalan terve/Jumalan rauhaan, matkaystĂ€vĂ€, kotisiion, evankeliumilla siunaaminen, elĂ€vĂ€ usko jne. KielenkĂ€yttö erottaa vanhoillislestadiolaiset toisista kristityistĂ€. NĂ€mĂ€ termit myös sulkevat eri tavoin ajattelevat kristityt pois: tervehdystĂ€ kĂ€ytetÀÀn vain omille, matkaystĂ€viĂ€ ovat vain toiset lestadiolaiset, kotisiion on muuta kuin ev. lut. seurakunta, evankeliumilla siunaaminen viittaa vanhoillislestadiolaisen julistamaan synninpÀÀstöön, elĂ€vĂ€ usko vanhoillislestadiolaisella tavalla uskoon. Koen itse kurjaksi tĂ€llaisen erottelevan kielenkĂ€ytön, kun Jeesus itsekin toivoi, ettĂ€ hĂ€nen seuraajansa olisivat yhtĂ€.

T. Ev. lut. kirkon työntekijÀ

Vierailija
5153/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jaahas, kÀvi kuten arvasinkin. Taas on minun viesteistÀni moni poistunut. Jopa se, jossa kiittelin keskustelusta. Jokainen eilistÀ keskustelua seurannut tietÀÀ kyllÀ ettei niissÀ viesteissÀ ollut mitÀÀn epÀasiallista. Mutta kun argumentit loppuvat, voi yön hiljaisina tunteina poistattaa viestit, joiden sisÀllöstÀ ei tykkÀÀ. Harmillista.

t. Kovakallo

Vierailija
5154/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hyvin on lapset pĂ€rjĂ€nneet hoidossa lyhyen ajan kun tÀÀllĂ€ sitĂ€ aiemmin kauhisteltiin ettĂ€ miten voi jĂ€ttÀÀ lapset lomareissun ajaksi hoitoon. Ihana ettĂ€ pÀÀsivĂ€t reissuun! 

Vierailija
5155/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kertoo paljon se, ettĂ€ vanhoillislestadiolaisilla on ihan omat terminsĂ€, joita ei ev.lut. kirkon parissa kĂ€ytetĂ€. EsimerkkeinĂ€ vain muutamia: Jumalan terve/Jumalan rauhaan, matkaystĂ€vĂ€, kotisiion, evankeliumilla siunaaminen, elĂ€vĂ€ usko jne. KielenkĂ€yttö erottaa vanhoillislestadiolaiset toisista kristityistĂ€. NĂ€mĂ€ termit myös sulkevat eri tavoin ajattelevat kristityt pois: tervehdystĂ€ kĂ€ytetÀÀn vain omille, matkaystĂ€viĂ€ ovat vain toiset lestadiolaiset, kotisiion on muuta kuin ev. lut. seurakunta, evankeliumilla siunaaminen viittaa vanhoillislestadiolaisen julistamaan synninpÀÀstöön, elĂ€vĂ€ usko vanhoillislestadiolaisella tavalla uskoon. Koen itse kurjaksi tĂ€llaisen erottelevan kielenkĂ€ytön, kun Jeesus itsekin toivoi, ettĂ€ hĂ€nen seuraajansa olisivat yhtĂ€.

T. Ev. lut. kirkon työntekijÀ

Oletko itse kÀynyt seuroissa? Sinne ovat kaikki tervetulleita. Jos vertaa sanankuulijoiden mÀÀrÀÀ sunnuntaina kirkossa vs. rauhanyhdistyksellÀ, ei jÀÀ epÀselvyyttÀ siitÀ kumpi on paikkakunnalla suurempi kristillinen seurakuntayhteisö. EhkÀ sinullekin löytyisi sieltÀ se kotisiioni <3

Vierailija
5156/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, kÀvi kuten arvasinkin. Taas on minun viesteistÀni moni poistunut. Jopa se, jossa kiittelin keskustelusta. Jokainen eilistÀ keskustelua seurannut tietÀÀ kyllÀ ettei niissÀ viesteissÀ ollut mitÀÀn epÀasiallista. Mutta kun argumentit loppuvat, voi yön hiljaisina tunteina poistattaa viestit, joiden sisÀllöstÀ ei tykkÀÀ. Harmillista.

t. Kovakallo

SehÀn kertoo kaiken vastapuolen argumentointikyvystÀ. Kun siististi siivoaa tietyt kommentit pois, ei joudu niihin vastaamaan. Harmillista tosiaan.

En kuitenkaan haluaisi nimittÀÀ eri keskustelijoita vasta- enkÀ myötÀpuoliksi. Luultavasti se on vain joku yksittÀinen tyyppi, joka hÀtÀÀnnyksissÀÀn viestejÀ poistattaa. Toivotan kaikille rohkeutta asialliseen mielipiteen ilmaisuun ja rehellisyyttÀ vÀlillÀ myöntÀÀ toisen argumentit hyviksi, jopa omiaan paremmiksi :)

t. Kovakallo

Vierailija
5157/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

mun mielestÀ tÀÀllÀ ei oo kukaan vaientamassa, on vaan pyydetty asiallista kohtelua ja kielenkÀyttöö ja perusteluja mielipiteille

Vierailija
5158/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun mielestÀ tÀÀllÀ ei oo kukaan vaientamassa, on vaan pyydetty asiallista kohtelua ja kielenkÀyttöö ja perusteluja mielipiteille

Niinkö? Ja sen vuoksi on poistatettu kaikki asialliset ja perustellut, mutta kriittiset kommentit? Viestisi ei vastaa siis sitÀ tosiasiaa, mitÀ viestejÀ on poistatettu.

Vierailija
5159/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli hyvin on lapset pĂ€rjĂ€nneet hoidossa lyhyen ajan kun tÀÀllĂ€ sitĂ€ aiemmin kauhisteltiin ettĂ€ miten voi jĂ€ttÀÀ lapset lomareissun ajaksi hoitoon. Ihana ettĂ€ pÀÀsivĂ€t reissuun! 

Suositukset on edelleen ikÀvuosia vastaava mÀÀrÀ öitÀ erossa vakihoitajasta. Nollavuotias nolla yötÀ, 1v yhden yön, 2v 2 yötÀ jne. Aikuisen nÀkökulmasta "hienosta pÀrjÀnnyt" voi olla kokenut syvÀÀ ahdistusta kun ei ymmÀrrÀ mihin Àiti/isÀ katosi. Ei olla kovasydÀmisiÀ lasten suhteen. Reissuun pÀÀsee myös lasten kanssa, voi tosiaan ottaa ylimÀÀrÀisen hoitajan mukaan.

Vierailija
5160/5312 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MÀ vÀhÀn luulen, ettÀ kristinuskossa on jokin juttu mitÀ me ei tiedetÀ tai ole ymmÀrretty oikein. Ei ole mitÀÀn jÀrkeÀ, ettÀ Jumala antaisi miljardien ihmisten syntyÀ ja sitten heittÀisi ne ikuiseen kÀrsimykseen, ei siinÀ vaan ole mitÀÀn logiikkaa. Jumalahan voisi lÀhettÀÀ vaikka jokaiselle henk.koht. enkelin ilmoittamaan miten pitÀÀ elÀÀ ja mitkÀ on seuraukset. NÀin ei tapahdu. Jostain muusta tÀytyy olla kyse.