Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (5311)

Vierailija
4961/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pidetÀÀn kristinuskoa totuutena, niin ei pelastukseen tarvita todellisuudessa mitÀÀn ajallista instituutiota tai organisaatiota. Ei kirkkoa (instituutio) eikÀ edes Suomen rauhanyhditysten keskusyhdistystÀ. NÀmÀ on vain ajallisia tarpeita varten ja uskoa tukemaan tarkoitettu.

"Jumalan valtakunta on sisÀllisesti teissÀ."

"MehÀn olemme elÀvÀn Jumalan temppeli."

Kyse on tĂ€ysin sisĂ€isestĂ€ sielullisesta asiasta. 

Juuri nÀin ne uskomme:

KRISTUKSEN SEURAKUNTA on PyhÀn Hengen kokoama uskovien yhteisö maan pÀÀllÀ. SiinÀ uskovat ovat elÀvÀssÀ yhteydessÀ Kristukseen ja toinen toisiinsa. Seurakunta ei ole ensisijaisesti ulkonainen yhteisö, vaan sen jÀseniÀ yhdistÀÀ toisiinsa henkilökohtainen sydÀmen usko. Ulkonainen yhteys syntyy siitÀ, ettÀ seurakunnan jÀsenet kilvoitte

En tiedÀ kuka vl vÀittÀÀ nÀkevÀnsÀ sydÀmestÀ sydÀmeen kulkevat rajat. MinÀ en ainakaan, minusta se olisi jopa vÀÀrin vÀittÀÀ.

-vl

Vierailija
4962/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Pieni huomio keskustelun kulusta: Voin keskustella mielellÀni siitÀ, mitÀ mieltÀ minÀ olen, mutta en voi keskustella siitÀ, mitÀ mieltÀ sinÀ oletat/vÀitÀt minun olevan.

TÀÀllÀ on jouduttu moneen kertaan korjaamaan virheellisiÀ tulkintoja. Jotta keskustelu toimisi, keskitytÀÀn kommentoimaan sitÀ, mitÀ henkilöt ovat todellisuudessa kirjoittaneet, ei tehdÀ omia oletuksiasi toisten ajatuksista. Muuten tÀmÀ keskustelu on valitettavasti tÀysin hedelmÀtön.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4963/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pidetÀÀn kristinuskoa totuutena, niin ei pelastukseen tarvita todellisuudessa mitÀÀn ajallista instituutiota tai organisaatiota. Ei kirkkoa (instituutio) eikÀ edes Suomen rauhanyhditysten keskusyhdistystÀ. NÀmÀ on vain ajallisia tarpeita varten ja uskoa tukemaan tarkoitettu.

Juuri nÀin ne uskomme:

KRISTUKSEN SEURAKUNTA on PyhÀn Hengen kokoama uskovien yhteisö maan pÀÀllÀ. SiinÀ uskovat ovat elÀvÀssÀ yhteydessÀ Kristukseen ja toinen toisiinsa. Seurakunta ei ole ensisijaisesti ulkonainen yhteisö, vaan sen jÀseniÀ yhdistÀÀ toisiinsa henkilökohtainen sydÀmen usko. Ulkonainen yhteys

En tiedÀ kuka vl vÀittÀÀ nÀkevÀnsÀ sydÀmestÀ sydÀmeen kulkevat rajat. MinÀ en ainakaan, minusta se olisi jopa vÀÀrin vÀittÀÀ.

-vl

Juu, osa ei sitoudu niin tiukasti eksklusiiviseen oppiin, mutta kyllÀ se raja uskovaisten ja epÀuskoisten vÀlissÀ nÀytetÀÀn "tietÀvÀn" aika hyvin. Osalla se valitettavasti vielÀ hÀmÀrtyy niin pahasti, ettÀ ajattelee voivansa elÀÀ ihan miten haluaa, ettÀ kunhan kuuluu vl-liikkeeseen niin taivaspaikka on varmistettu. TÀssÀ on vaan pieni ongelma, kristinuskon mukaan Jumala katsoo ihmisen sydÀmeen. Ei mihin yhteisöön kuuluu.

Vierailija
4964/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri nÀin ne uskomme:

KRISTUKSEN SEURAKUNTA on PyhÀn Hengen kokoama uskovien yhteisö maan pÀÀllÀ. SiinÀ uskovat ovat elÀvÀssÀ yhteydessÀ Kristukseen ja toinen toisiinsa. Seurakunta ei ole ensisijaisesti ulkonainen yhteisö, vaan sen jÀseniÀ yhdistÀÀ toisiinsa henkilökohtainen sydÀmen usko. Ulkonainen yhteys

-vl

Ajatteletko kuitenkin, ettÀ se oikeaan pyrkivÀ perusluterilainen naapurisi ei ole uskovainen? Vai jÀtÀtkö arvion Jumalalle?

Vierailija
4965/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

JÀtÀn Jumalalle.

Vierailija
4966/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

- mutta kyllĂ€ se raja uskovaisten ja epĂ€uskoisten vĂ€lissĂ€ nĂ€ytetÀÀn "tietĂ€vĂ€n" aika hyvin -

KyllÀ meillÀ naapurit itse tekevÀt selvÀn rajan siihen, ettÀ tuohon porukkaan he eivÀt ainakaan kuulu. Ei meidÀn tarvitse sitÀ rajaa vetÀÀ.

Vierailija
4967/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- mutta kyllĂ€ se raja uskovaisten ja epĂ€uskoisten vĂ€lissĂ€ nĂ€ytetÀÀn "tietĂ€vĂ€n" aika hyvin -

KyllÀ meillÀ naapurit itse tekevÀt selvÀn rajan siihen, ettÀ tuohon porukkaan he eivÀt ainakaan kuulu. Ei meidÀn tarvitse sitÀ rajaa vetÀÀ.

En ymmĂ€rrĂ€? Naapurit tekevĂ€t selvĂ€ksi etteivĂ€t ole lestadiolaisia? Kaikenlaisia naapureita on tietysti ihmisillĂ€. Joskus voi olla niinkin, ettĂ€ vl-perheen lapset kĂ€yttĂ€ytyvĂ€t niin huonosti, ettĂ€ menee vĂ€lit naapureihinkin. Ja toisin pĂ€in. 

Vierailija
4968/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmĂ€rrĂ€? Naapurit tekevĂ€t selvĂ€ksi etteivĂ€t ole lestadiolaisia? Kaikenlaisia naapureita on tietysti ihmisillĂ€. Joskus voi olla niinkin, ettĂ€ vl-perheen lapset kĂ€yttĂ€ytyvĂ€t niin huonosti, ettĂ€ menee vĂ€lit naapureihinkin. Ja toisin pĂ€in. 

MeillÀ se on ollut aina toisinpÀin. Olen jonkun tarinan tÀÀllÀ kertonutkin. EikÀ koske ainoastaan lapsia, sillÀ lapset toistavat mitÀ aikuiset puhuvat.

Vierailija
4969/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MeillÀ se on ollut aina toisinpÀin. Olen jonkun tarinan tÀÀllÀ kertonutkin. EikÀ koske ainoastaan lapsia, sillÀ lapset toistavat mitÀ aikuiset puhuvat.

Juu, jospa ei tuomita kaikkia ei-vl ihmisiĂ€ sen perusteella. Samoin kun ei tuomita vl-ihmisiĂ€ törttöilijöiden perusteella. 

Vierailija
4970/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, jospa ei tuomita kaikkia ei-vl ihmisiÀ sen perusteella. Samoin kun ei tuomit

Kun lukaiset viestin uudestaan, varmaan huomaat, ettei siinÀ tuomita ketÀÀn. PelkÀstÀÀn todetaan tilanne oman naapurin kohdalta, yleistÀmÀttÀ :)

Vierailija
4971/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoksaathan, ettÀ et saa työssÀ kuulemiasi asioita kertoa yleisellÀ keskustelupalstalla? Aika rohkea veto sinulta.

Hoksaathan, ettÀ työssÀ kuulemiaan asioita ei saa kertoa niin, ettÀ kyseiset henkilöt ovat tunnistettavissa. Aika tyhmÀ veto sinulta.

Vaikka tyhmÀksi minut leimasitkin, niin viranhaltijana tiedÀn, ettÀ esim. terveydenalalla työskentelevÀt eivÀt saa kertoa julkisesti työssÀ kuulemiaan asioita, jos ne koskevat/leimaavat jotakin ihmisryhmÀÀ. Vaitiolovelvollisuus on vakavasti otettava asia.

Sinun mukaasi esimerkiksi tyttöjen ympĂ€rileikkauksista ei terveydenalalla työskentelevĂ€t saa sanoa mitÀÀn nĂ€kemĂ€stÀÀn, koska se leimaa tiettyĂ€ uskontoa ja kansallisuuksia? Nyt vĂ€hĂ€n valoja pÀÀlle. 

Vierailija
4972/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, jospa ei tuomita kaikkia

Kun lukaiset viestin uudestaan, varmaan huomaat, ettei siinÀ tuomita ketÀÀn. PelkÀstÀÀn todetaan tilanne oman naapurin kohdalta, yleistÀmÀttÀ :)

SiinÀ oli tuo "aina toisin pÀin", niin luin vaan nopeasti tulkiten, ettÀ aina sattunut huonoja naapureita, mikÀ olisi jo yleistÀmisen paikka.

Vierailija
4973/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoksaathan, ettÀ et saa työssÀ kuulemiasi asioita kertoa yleisellÀ keskustelupalstalla? Aika rohkea veto sinulta.

Hoksaathan, ettÀ työssÀ kuulemiaan asioita ei saa kertoa niin, ettÀ kyseiset henkilöt ovat tunnistettavissa. Aika tyhmÀ veto sinulta.

Milloin kerominen on oikein ja ammatillisesti perusteltua? 

Jos tarkoituksena on edistÀÀ kansanterveyttÀ, tiedon jakaminen on usein vÀlttÀmÀtöntÀ.

Esimerkiksi:

Terveydenhuollon sisÀisessÀ viestinnÀssÀ: Hoitaja voi raportoida havainnostaan eteenpÀin (esim. tartuntatautilÀÀkÀrille tai THL:lle), jotta terveysviranomaiset voivat suunnitella kohdennettua terveysneuvontaa tai rokotuskampanjoita juuri kyseiselle ryhmÀlle. TÀllöin tavoitteena on parantaa rokotekattavuutta ja suojella yhteisöÀ.

Tutkimuksessa: VÀestöryhmien terveystottumusten tutkiminen on tÀrkeÀÀ, jotta voidaan ymmÀrtÀÀ terveyseroja ja puuttua niihin.

Milloin se on vÀÀrin ja epĂ€eettistĂ€? 

Jos tarkoituksena on leimata, syrjiÀ tai arvostella tiettyÀ ihmisryhmÀÀ, on toiminta tÀysin epÀammattimaista ja eettisesti vÀÀrin.

Esimerkiksi:

YleistÀvÀ arvostelu: Hoitaja kertoo kahvipöydÀssÀ tai julkisessa keskustelussa halventavaan sÀvyyn, ettÀ "nuo X-uskonnon edustajat eivÀt koskaan ota rokotteita".

Stigmatisoiva puhe: TÀllainen puhe voi lisÀtÀ ryhmÀÀn kohdistuvia ennakkoluuloja ja heikentÀÀ heidÀn luottamustaan terveydenhuoltoon, mikÀ vain pahentaa ongelmaa.

NÀhdÀkseni kyse oli tÀssÀ tuosta jÀlkimmÀisestÀ, epÀeettisestÀ tavasta.

Vierailija
4974/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"En ihan hahmota kysymystÀ, mutta jos (ja kun) sisarukseni on kieltÀnyt uskonsa, niin tasan yhtÀ pahalle se tuntuu valitseepa hÀn minkÀ tahansa muun suunnan elÀmÀlleen. Ei vÀliÀ onko ateisti, helluntalainen tai buddhalainen. Luulen ettÀ tÀmÀ on tunne muillakin meikÀlÀisillÀ."

MitĂ€ mĂ€ just luin? EttĂ€ uskoon tullut ja uskon Jumalaan elĂ€mÀÀnsĂ€ löytĂ€nyt  ihminen on sun mielestĂ€ samanlainen asia kuin  kokonaan uskonsa kieltĂ€nyt ateisti?  "Ei vĂ€liĂ€ onko ateisti tai helluntalainen", kirjoitit. 

Jos siis hĂ€nen  (helluntalaisen) uskonsa  Jumalaan ei satu olemaan ihan justiinsa samanlaista kuin sun usko? Oletko ihan tosissasi? Jos olet, niin mihin tĂ€llainen ajattelusi perustuu?

Vierailija
4975/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ihan hahmota kysymystÀ, mutta jos (ja kun) sisarukseni on kieltÀnyt uskonsa, niin tasan yhtÀ pahalle se tuntuu valitseepa hÀn minkÀ tahansa muun suunnan elÀmÀlleen. Ei vÀliÀ onko ateisti, helluntalainen tai buddhalainen. Luulen ettÀ tÀmÀ on tunne muillakin meikÀlÀisillÀ."

MitĂ€ mĂ€ just luin? EttĂ€ uskoon tullut ja uskon Jumalaan elĂ€mÀÀnsĂ€ löytĂ€nyt  ihminen on sun mielestĂ€ samanlainen asia kuin  kokonaan uskonsa kieltĂ€nyt ateisti?  "Ei vĂ€liĂ€ onko ateisti tai helluntalainen", kirjoitit. 

Jos siis hĂ€nen  (helluntalaisen) uskonsa  Jumalaan ei satu olemaan ihan justiinsa samanlaista kuin sun usko? Oletko ihan tosissasi? Jos olet, niin mihin tĂ€llainen ajattelusi perustuu?

Kysymys, johon tuossa vastasin, oli tÀllainen:

Miten voi olla, ettĂ€ esimerkiksi ei ole niin paha asia, jos  liikkeen jĂ€ttÀÀ ns muuten vain kuin jos jĂ€ttÀÀ sen liittyĂ€kseen vaikka helluntalaisiin? 

Vai onko niin? Olisiko sinun vl tunne sama, jos siskosi/ veljesi/ ystÀvÀsi sanoisi jÀttÀvÀnsÀ liikkeen

KÀsitin, ettÀ kysyjÀ oletti minusta tuntuvan pahemmalta, jos uskonsa kieltÀnyt liittyy helluntalaisiin kuin se, ettÀ ei liity mihinkÀÀn uskontoryhmÀÀn. Koska kysymys oli minusta aika epÀselvÀ, voi olla ettÀ kÀsitin myös vÀÀrin. Vastasin, ettÀ olen yhtÀ surullinen uskon kieltÀmisestÀ riippumatta liittyykö lÀheinen johonkin muuhun liikkeeseen vai ei. Minulle pointti on se, ettÀ emme ole enÀÀ samalla tavalla uskomassa. Se surettaa minua.

Vierailija
4976/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"Minulle pointti on se, ettÀ emme ole enÀÀ samalla tavalla uskomassa. Se surettaa minua."

Miten et ole samalla tavalla uskomassa? Uskot korvakorusyntiin ehkÀ? Et usko Jeesuksen messiaanisuuteen? Vai mikÀ?

Vl-piireissĂ€ ei tajuta, ettĂ€ vaikka muut ihmiset nĂ€yttÀÀ ulkonaisesti elĂ€vĂ€n hieman eri tavalla kuin vl-ihmiset, kristinuskon perusta on silti sama: usko Jeesukseen. Mutta se on tietysti hyvin inhimillistĂ€, ettĂ€ haluaa tehdĂ€ jakoja meihin ja heihin. EnkĂ€ nyt tarkoita edes jotain selkeĂ€sti eri tavalla elĂ€viĂ€, vaan vl-liike tuomitsee myös kaikki vakaumukselliset kristityt, jos ne ei ole vl. MitĂ€ oon seurannut ex-vl-ihmisten elĂ€mÀÀ, eipĂ€ ne kovin synnillistĂ€ elĂ€mÀÀ vietĂ€ vaan aika tavallista elĂ€mÀÀ. 

Vierailija
4977/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miksi surettaa  ja mitĂ€ asiaa suret,  jos sinulle lĂ€heinen henkilö uskoo kuitenkin  samaan Jumalaan ja samaan Jeesukseen kuin sinĂ€? En ymmĂ€rrĂ€. 

Vierailija
4978/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miksi kutsut uskoon tullutta ihmistĂ€ " uskon kieltĂ€jĂ€ksi"? 

Vierailija
4979/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi surettaa  ja mitĂ€ asiaa suret,  jos sinulle lĂ€heinen henkilö uskoo kuitenkin  samaan Jumalaan ja samaan Jeesukseen kuin sinĂ€? En ymmĂ€rrĂ€. 

En minĂ€kÀÀn ymmĂ€rrĂ€. Tai siis, ymmĂ€rrĂ€n kyllĂ€. Taitaa olla pelkkÀÀ sanahelinÀÀ nĂ€mĂ€ " vain Jumala nĂ€kee sydĂ€meen" ja " jĂ€tĂ€n Jumalalle". 

Vierailija
4980/5311 |
23.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JÀtÀn Jumalalle.

Taitaa olla kuitenkin tuo yllĂ€ oleva  pelkkÀÀ sanahelinÀÀ edellisten viestien valossa: uskoon tullut helluntalainen= "uskon kieltĂ€jĂ€", vlnĂ€kökulmasta. 

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kolme kaksi seitsemÀn