Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pidetään kristinuskoa totuutena, niin ei pelastukseen tarvita todellisuudessa mitään ajallista instituutiota tai organisaatiota. Ei kirkkoa (instituutio) eikä edes Suomen rauhanyhditysten keskusyhdistystä. Nämä on vain ajallisia tarpeita varten ja uskoa tukemaan tarkoitettu.
"Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."
"Mehän olemme elävän Jumalan temppeli."
Kyse on täysin sisäisestä sielullisesta asiasta.
Juuri näin ne uskomme:
KRISTUKSEN SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö maan päällä. Siinä uskovat ovat elävässä yhteydessä Kristukseen ja toinen toisiinsa. Seurakunta ei ole ensisijaisesti ulkonainen yhteisö, vaan sen jäseniä yhdistää toisiinsa henkilökohtainen sydämen usko. Ulkonainen yhteys
En tiedä kuka vl väittää näkevänsä sydämestä sydämeen kulkevat rajat. Minä en ainakaan, minusta se olisi jopa väärin väittää.
-vl
Juu, osa ei sitoudu niin tiukasti eksklusiiviseen oppiin, mutta kyllä se raja uskovaisten ja epäuskoisten välissä näytetään "tietävän" aika hyvin. Osalla se valitettavasti vielä hämärtyy niin pahasti, että ajattelee voivansa elää ihan miten haluaa, että kunhan kuuluu vl-liikkeeseen niin taivaspaikka on varmistettu. Tässä on vaan pieni ongelma, kristinuskon mukaan Jumala katsoo ihmisen sydämeen. Ei mihin yhteisöön kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pidetään kristinuskoa totuutena, niin ei pelastukseen tarvita todellisuudessa mitään ajallista instituutiota tai organisaatiota. Ei kirkkoa (instituutio) eikä edes Suomen rauhanyhditysten keskusyhdistystä. Nämä on vain ajallisia tarpeita varten ja uskoa tukemaan tarkoitettu.
"Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."
"Mehän olemme elävän Jumalan temppeli."
Kyse on täysin sisäisestä sielullisesta asiasta.
Juuri näin ne uskomme:
KRISTUKSEN SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö maan päällä. Siinä uskovat ovat elävässä yhteydessä Kristukseen ja toinen toisiinsa. Seurakunta ei ole ensisijaisesti ulkonainen yhteisö, vaan sen jäseniä yhdistää toisiinsa henkilökohtainen sydämen usko. Ulkonainen yhteys
En tiedä kuka vl väittää näkevänsä sydämestä sydämeen kulkevat rajat. Minä en ainakaan, minusta se olisi jopa väärin väittää.
-vl
Ajatteletko kuitenkin, että se oikeaan pyrkivä perusluterilainen naapurisi ei ole uskovainen? Vai jätätkö arvion Jumalalle?
- mutta kyllä se raja uskovaisten ja epäuskoisten välissä näytetään "tietävän" aika hyvin -
Kyllä meillä naapurit itse tekevät selvän rajan siihen, että tuohon porukkaan he eivät ainakaan kuulu. Ei meidän tarvitse sitä rajaa vetää.
Vierailija kirjoitti:
- mutta kyllä se raja uskovaisten ja epäuskoisten välissä näytetään "tietävän" aika hyvin -
Kyllä meillä naapurit itse tekevät selvän rajan siihen, että tuohon porukkaan he eivät ainakaan kuulu. Ei meidän tarvitse sitä rajaa vetää.
En ymmärrä? Naapurit tekevät selväksi etteivät ole lestadiolaisia? Kaikenlaisia naapureita on tietysti ihmisillä. Joskus voi olla niinkin, että vl-perheen lapset käyttäytyvät niin huonosti, että menee välit naapureihinkin. Ja toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä? Naapurit tekevät selväksi etteivät ole lestadiolaisia? Kaikenlaisia naapureita on tietysti ihmisillä. Joskus voi olla niinkin, että vl-perheen lapset käyttäytyvät niin huonosti, että menee välit naapureihinkin. Ja toisin päin.
Meillä se on ollut aina toisinpäin. Olen jonkun tarinan täällä kertonutkin. Eikä koske ainoastaan lapsia, sillä lapset toistavat mitä aikuiset puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se on ollut aina toisinpäin. Olen jonkun tarinan täällä kertonutkin. Eikä koske ainoastaan lapsia, sillä lapset toistavat mitä aikuiset puhuvat.
Juu, jospa ei tuomita kaikkia ei-vl ihmisiä sen perusteella. Samoin kun ei tuomita vl-ihmisiä törttöilijöiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, jospa ei tuomita kaikkia ei-vl ihmisiä sen perusteella. Samoin kun ei tuomit
Kun lukaiset viestin uudestaan, varmaan huomaat, ettei siinä tuomita ketään. Pelkästään todetaan tilanne oman naapurin kohdalta, yleistämättä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoksaathan, että et saa työssä kuulemiasi asioita kertoa yleisellä keskustelupalstalla? Aika rohkea veto sinulta.
Hoksaathan, että työssä kuulemiaan asioita ei saa kertoa niin, että kyseiset henkilöt ovat tunnistettavissa. Aika tyhmä veto sinulta.
Vaikka tyhmäksi minut leimasitkin, niin viranhaltijana tiedän, että esim. terveydenalalla työskentelevät eivät saa kertoa julkisesti työssä kuulemiaan asioita, jos ne koskevat/leimaavat jotakin ihmisryhmää. Vaitiolovelvollisuus on vakavasti otettava asia.
Sinun mukaasi esimerkiksi tyttöjen ympärileikkauksista ei terveydenalalla työskentelevät saa sanoa mitään näkemästään, koska se leimaa tiettyä uskontoa ja kansallisuuksia? Nyt vähän valoja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, jospa ei tuomita kaikkia
Kun lukaiset viestin uudestaan, varmaan huomaat, ettei siinä tuomita ketään. Pelkästään todetaan tilanne oman naapurin kohdalta, yleistämättä :)
Siinä oli tuo "aina toisin päin", niin luin vaan nopeasti tulkiten, että aina sattunut huonoja naapureita, mikä olisi jo yleistämisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Hoksaathan, että et saa työssä kuulemiasi asioita kertoa yleisellä keskustelupalstalla? Aika rohkea veto sinulta.
Hoksaathan, että työssä kuulemiaan asioita ei saa kertoa niin, että kyseiset henkilöt ovat tunnistettavissa. Aika tyhmä veto sinulta.
Milloin kerominen on oikein ja ammatillisesti perusteltua?
Jos tarkoituksena on edistää kansanterveyttä, tiedon jakaminen on usein välttämätöntä.
Esimerkiksi:
Terveydenhuollon sisäisessä viestinnässä: Hoitaja voi raportoida havainnostaan eteenpäin (esim. tartuntatautilääkärille tai THL:lle), jotta terveysviranomaiset voivat suunnitella kohdennettua terveysneuvontaa tai rokotuskampanjoita juuri kyseiselle ryhmälle. Tällöin tavoitteena on parantaa rokotekattavuutta ja suojella yhteisöä.
Tutkimuksessa: Väestöryhmien terveystottumusten tutkiminen on tärkeää, jotta voidaan ymmärtää terveyseroja ja puuttua niihin.
Milloin se on väärin ja epäeettistä?
Jos tarkoituksena on leimata, syrjiä tai arvostella tiettyä ihmisryhmää, on toiminta täysin epäammattimaista ja eettisesti väärin.
Esimerkiksi:
Yleistävä arvostelu: Hoitaja kertoo kahvipöydässä tai julkisessa keskustelussa halventavaan sävyyn, että "nuo X-uskonnon edustajat eivät koskaan ota rokotteita".
Stigmatisoiva puhe: Tällainen puhe voi lisätä ryhmään kohdistuvia ennakkoluuloja ja heikentää heidän luottamustaan terveydenhuoltoon, mikä vain pahentaa ongelmaa.
Nähdäkseni kyse oli tässä tuosta jälkimmäisestä, epäeettisestä tavasta.
"En ihan hahmota kysymystä, mutta jos (ja kun) sisarukseni on kieltänyt uskonsa, niin tasan yhtä pahalle se tuntuu valitseepa hän minkä tahansa muun suunnan elämälleen. Ei väliä onko ateisti, helluntalainen tai buddhalainen. Luulen että tämä on tunne muillakin meikäläisillä."
Mitä mä just luin? Että uskoon tullut ja uskon Jumalaan elämäänsä löytänyt ihminen on sun mielestä samanlainen asia kuin kokonaan uskonsa kieltänyt ateisti? "Ei väliä onko ateisti tai helluntalainen", kirjoitit.
Jos siis hänen (helluntalaisen) uskonsa Jumalaan ei satu olemaan ihan justiinsa samanlaista kuin sun usko? Oletko ihan tosissasi? Jos olet, niin mihin tällainen ajattelusi perustuu?
Vierailija kirjoitti:
"En ihan hahmota kysymystä, mutta jos (ja kun) sisarukseni on kieltänyt uskonsa, niin tasan yhtä pahalle se tuntuu valitseepa hän minkä tahansa muun suunnan elämälleen. Ei väliä onko ateisti, helluntalainen tai buddhalainen. Luulen että tämä on tunne muillakin meikäläisillä."
Mitä mä just luin? Että uskoon tullut ja uskon Jumalaan elämäänsä löytänyt ihminen on sun mielestä samanlainen asia kuin kokonaan uskonsa kieltänyt ateisti? "Ei väliä onko ateisti tai helluntalainen", kirjoitit.
Jos siis hänen (helluntalaisen) uskonsa Jumalaan ei satu olemaan ihan justiinsa samanlaista kuin sun usko? Oletko ihan tosissasi? Jos olet, niin mihin tällainen ajattelusi perustuu?
Kysymys, johon tuossa vastasin, oli tällainen:
Miten voi olla, että esimerkiksi ei ole niin paha asia, jos liikkeen jättää ns muuten vain kuin jos jättää sen liittyäkseen vaikka helluntalaisiin?
Vai onko niin? Olisiko sinun vl tunne sama, jos siskosi/ veljesi/ ystäväsi sanoisi jättävänsä liikkeen
Käsitin, että kysyjä oletti minusta tuntuvan pahemmalta, jos uskonsa kieltänyt liittyy helluntalaisiin kuin se, että ei liity mihinkään uskontoryhmään. Koska kysymys oli minusta aika epäselvä, voi olla että käsitin myös väärin. Vastasin, että olen yhtä surullinen uskon kieltämisestä riippumatta liittyykö läheinen johonkin muuhun liikkeeseen vai ei. Minulle pointti on se, että emme ole enää samalla tavalla uskomassa. Se surettaa minua.
"Minulle pointti on se, että emme ole enää samalla tavalla uskomassa. Se surettaa minua."
Miten et ole samalla tavalla uskomassa? Uskot korvakorusyntiin ehkä? Et usko Jeesuksen messiaanisuuteen? Vai mikä?
Vl-piireissä ei tajuta, että vaikka muut ihmiset näyttää ulkonaisesti elävän hieman eri tavalla kuin vl-ihmiset, kristinuskon perusta on silti sama: usko Jeesukseen. Mutta se on tietysti hyvin inhimillistä, että haluaa tehdä jakoja meihin ja heihin. Enkä nyt tarkoita edes jotain selkeästi eri tavalla eläviä, vaan vl-liike tuomitsee myös kaikki vakaumukselliset kristityt, jos ne ei ole vl. Mitä oon seurannut ex-vl-ihmisten elämää, eipä ne kovin synnillistä elämää vietä vaan aika tavallista elämää.
Miksi surettaa ja mitä asiaa suret, jos sinulle läheinen henkilö uskoo kuitenkin samaan Jumalaan ja samaan Jeesukseen kuin sinä? En ymmärrä.
Miksi kutsut uskoon tullutta ihmistä " uskon kieltäjäksi"?
Vierailija kirjoitti:
Miksi surettaa ja mitä asiaa suret, jos sinulle läheinen henkilö uskoo kuitenkin samaan Jumalaan ja samaan Jeesukseen kuin sinä? En ymmärrä.
En minäkään ymmärrä. Tai siis, ymmärrän kyllä. Taitaa olla pelkkää sanahelinää nämä " vain Jumala näkee sydämeen" ja " jätän Jumalalle".
Vierailija kirjoitti:
Jätän Jumalalle.
Taitaa olla kuitenkin tuo yllä oleva pelkkää sanahelinää edellisten viestien valossa: uskoon tullut helluntalainen= "uskon kieltäjä", vlnäkökulmasta.
Surettaa koska ei usko vl-liikkeen omaan julistukseen omasta erityisyydestä. Tästähän siinä on todellisuudessa kyse. Eikä tarkoitus ole loukata, mutta tuo nyt vaan on tosiasia. Jos yhdelle ryhmälle rajattu legitimiteetti olisi tullut samalla tavalla kuin opetuslapsille suoraan Jeesukselta , silloin olisi eri asia.
Pieni huomio keskustelun kulusta: Voin keskustella mielelläni siitä, mitä mieltä minä olen, mutta en voi keskustella siitä, mitä mieltä sinä oletat/väität minun olevan.
Täällä on jouduttu moneen kertaan korjaamaan virheellisiä tulkintoja. Jotta keskustelu toimisi, keskitytään kommentoimaan sitä, mitä henkilöt ovat todellisuudessa kirjoittaneet, ei tehdä omia oletuksiasi toisten ajatuksista. Muuten tämä keskustelu on valitettavasti täysin hedelmätön.