Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7592)

Vierailija
3721/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, että oletko  tuon "perinteisen tulkinnan" kirjoittaja mies vai nainen?

Olen nainen.

Todella surullista, että olet noin sisäistänyt asemasi jollain lailla miestä vähemmän arvokkaana ihmisenä. 

Ja ei, älä puhu mitään "eri tehtävät, sama arvo" -jargonia. Se on  niin väsynyttä eikä vastaa todellisuutta siinä yhteiskunnassa,  jossa nyt satumme elämään. 

Vierailija
3722/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, periaatteessa kirjaimellisesti uutta testamenttia tulkiten kristittyjen ei pitäisi käyttää kultakoruja ollenkaan. 

Älkää kaunistautuko kampauksilla, kultakoruilla tai vaatteilla. Kaunista teissä on se, mikä ei katoa: lempeä ja sopuisa henki sydämessänne.

Luterilaisuudessa korujen käyttö kuuluu ehdonvallan asioihin (adiaphora). Ne ovat sallittuja, jos niitä käytetään kohtuudella ja ilman ylpeyttä tai toisten loukkaamista.

1. Piet. 3:34

Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista hiusten palmikoimista, kultien ympärille panemista tai hienojen vaatteiden pukemista vaan olkoon se salassa oleva sydämen ihminen

Tässä ei kielletä täysin korujen käyttöä, vaan varoitetaan ulkonäön ylikorostamisesta.

Painotus on sisäisessä kauneudessa ja nöyryydessä, ei ulkoisessa loistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3723/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, periaatteessa kirjaimellisesti uutta testamenttia tulkiten kristittyjen ei pitäisi käyttää kultakoruja ollenkaan. 

Älkää kaunistautuko kampauksilla, kultakoruilla tai vaatteilla. Kaunista teissä on se, mikä ei katoa: lempeä ja sopuisa henki sydämessänne.

Luterilaisuudessa korujen käyttö kuuluu ehdonvallan asioihin (adiaphora). Ne ovat sallittuja, jos niitä käytetään kohtuudella ja ilman ylpeyttä tai toisten loukkaamista.

1. Piet. 3:34

Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista hiusten palmikoimista, kultien ympärille panemista tai hienojen vaatteiden pukemista vaan olkoon se salassa oleva sydämen ihminen

Tässä ei kielletä täysin korujen käyttöä, vaan varoitetaan ulkonäön ylikorostamisesta.

Painotus on sisäisessä kauneudessa ja nöyryydessä, ei ulkoisessa loistossa.

Tulkintaa jälleen. Suoremmin kultakorujen käyttö kielletään (katso uusi käännös) kuin naispappeus, jota ei suoraan kielletä missään.

Vierailija
3724/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on luvallista tulkita yhtä ainutta Raamatun lausetta ja vetää siitä johtopäätöksiä, niin minä pidän johtotähtenäni tätä:

Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa. 

Vierailija
3725/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pröystäilevä elämäntyyli ei ole hyödyllistä. Hienolla mersulla ry:n pihaan ajaminen voi kiusata köyhempää veljeä ja rikkoa näin yhteistä rakkautta. Se voi myös ylpistää ihmistä ja viedä kauemmaksi Jumalasta. Ehdotan siis, ettei kukaan autolla, joka on valmistettu viimeisen 15 vuoden sisällä. Myös omakotitaloihin voisi asettaa rajoituksen, max 100 neliöö jokaisella. Merkkivaatteet pitäisi oikeastaan kieltää myös, niihinkään ei ole kaikilla varaa. Ja entä ulkomaan matkat, silkkaa itsekkyyttä kun voisi avustaa heikommassa asemassa olevia sisaria ja veljiä.

Oletko miettinyt miksi sinulla on noin paha olla? Olet ehkä se henkilö, joka kertoi aiemmin katkeroituneensa vl-ihmisille? Toivon, että pääsisit yli katkeruudestasi, eikä se myrkyttäisi koko loppuelämääsi.🙏

En ole katkeroitunut mistään, thank God. Teen vain havaintoja ihmisten tavasta tulkita Raamattua ja mihin se usein johtaa. Kristinuskon sanoma on aika radikaali sanoma materialismia ja itsekkyyttä vastaan. Jos materialismi ja itsekkyys ohjaa ihmistä tai yhteisöä, tai siihen ei kiinnitetä asiaan kuuluvaa huomiota, ehkä jotain jo mennyt pieleen.

Joh. ilmestys: Olen silti tyytymätön sinuun, koska olet antanut alkuaikojen rakkautesi kuolla. Palauta siis mieleesi se, mistä olet luopunut. Ala tehdä samaa kuin alkuaikoina, tai tulen ja siirrän lampunjalkasi paikaltaan.

Vierailija
3726/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pröystäilevä elämäntyyli ei ole hyödyllistä. Hienolla mersulla ry:n pihaan ajaminen voi kiusata köyhempää veljeä ja rikkoa näin yhteistä rakkautta. Se voi myös ylpistää ihmistä ja viedä kauemmaksi Jumalasta. Ehdotan siis, ettei kukaan autolla, joka on valmistettu viimeisen 15 vuoden sisällä. Myös omakotitaloihin voisi asettaa rajoituksen, max 100 neliöö jokaisella. Merkkivaatteet pitäisi oikeastaan kieltää myös, niihinkään ei ole kaikilla varaa. Ja entä ulkomaan matkat, silkkaa itsekkyyttä kun voisi avustaa heikommassa asemassa olevia sisaria ja veljiä.

Oletko miettinyt miksi sinulla on noin paha olla? Olet ehkä se henkilö, joka kertoi aiemmin katkeroituneensa vl-ihmisille? Toivon, että pääsisit yli katkeruudestasi, eikä se myrkyttäisi koko loppuelämääsi.🙏

Olen eri kuin tuon elämäntyylijutun kirjoittaja, mutta kysyn: oletko miettinyt, mistä johtuu, että sinusta on tullut noin ylimielinen? Toivon, että pääsisit siitä yli eikä se leimaisi koko loppuelämääsi. 

Ja perustelen. On aivan validi pointti miettiä, että mistä syytä pröystäilystä puhutaan vain silloin, kun puhutaan naisten, yleensä varsin vaatimattomasta, koristautumisesta. Tai miten sovelletaan sitä Jeesuksen ohjetta, että jos sinulla on kaksi ihokasta, anna toinen tarvitsevalle. Tuo on muuten kirjattu Jeesuksen sanomaksi, toisin kuin naisten puhumista tai  julistamista koskevat lauseet, joista yksikään ei ole Jeesuksen. 

Kannattaa joskus katsoa asiaa vähän laajemminkin. 

Vierailija
3727/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkeruutenne sokaisee teidät.

Ymmärrän, että tuntuu pahalta, kun omaa tulkintaa kyseenalaistetaan. Tehkää parannut ja uskokaa evankeliumi, saatte rauhan tunnolle.

Tiedän vl-yhteisössä olevan paljon ihmisiä, jotka miettii esim. tuon naispappeusasian oikeellisuutta, myös miehet. Tuntuuko sinusta ehkä pahalta, että sun maailmankuvaa kyseenalaistetaan? Ajattelu ei ole vaarallista, totuutta on aina hyvä etsiä, asiassa kuin asiassa. Jos haluat elää helppoa elämää niin suosittelen ettet ajattele näitä asioita ollenkaan.

Vierailija
3728/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun mukaan ihmisiä ei lopulta tuomita naispappeuskysymyksen, ehkäisyn tai ehkäisemättömyyden, ulkonaisten tapojen noudattamisen tai minkään ihmissäännön noudattamisen tai erityisen teologisen viisauden perusteella,  vaan sen perusteella miten on osoittanut rakkautta maailmassa. 

Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.

Silloin nämäkin kysyvät: Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua? Silloin hän vastaa heille: Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.

Vierailija
3729/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin täysin vilpittömästi sanoa, että en ole ylimielisyydellä yhtään viestiä kirjoittanut. Pahoittelen, jos niistä on sen käsityksen saanut. Olen surullinen siitä, että nykyihmiset ovat niin kovin itsekkäitä, että eivät edes halua yrittää noudattaa Raamatun ohjeita, ja pettävät itseään ajatellen, että kaiken voi tulkita väljemmin.

Pröystäilystä olen periaatteessa kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Sillä erotuksella, että hän liitti sen erityisesti vl-uskovaisiin. Kannattaa pyörähtää ryn parkkipaikalla ja todeta, että ei siellä sen kummoisempia autoja ole kuin muillakaan parkkipaikoilla. Tervetuloa myös sisälle asti!

Minusta ei tunnu pahalta, että minun uskoani kyseenalaistetaan. Sehän kuuluu uskovaisen kilvoitukseen. Luen ja kuuntelen sekä raamattua että muuta kirjallisuutta paljon, minulla on koulutukseni johdostakin halu tutkia asioita.

Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt <3

Kysykää vain, jos jäi vielä jotain mielen päälle!

Vierailija
3730/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen sama henkilö, joka kerran kerroin ketjussa vähäosaisten auttamisesta ja vinkkasin muillekin hyviä avustuskohteita. Sekin viesti jostain syystä poistatettiin.

Vierailija
3731/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskon sanoma on aika radikaali sanoma materialismia ja itsekkyyttä vastaan. Jos materialismi ja itsekkyys ohjaa ihmistä tai yhteisöä, tai siihen ei kiinnitetä asiaan kuuluvaa huomiota, ehkä jotain jo mennyt pieleen.

Tämä oli mielestäni hyvin kirjoitettu, olen samaa mieltä.

t. Edelleen se sama vl nainen

Vierailija
3732/7592 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelastusta voi kukaan omia. Se on niin yksinkertaista, että uskomalla synnit anteeksi saa Pyhän Hengen sydämeensä. Kun jaksaa kilvoitella ja laittaa syntiä pois, ei paaduta sydäntänsä ja usko pysyy elävänä. Silloin on nimi Elämän kirjassa Taivaassa.

Vierailija
3733/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ymmärtää se tosiasia, että Paavalikin katsoi maailmaa lopulta syntisten, erehtyväisten silmien läpi. Tämä seikka on mahdollisesti vaikuttanut hänen tapaansa katsoa maailmaa. 

Tottakai se on vaikuttanut. Kaiken lisäksi Paavali itse kirjoittaa, että "Minä en salli, että nainen opettaa". Ts. hän ei edes yritä väittää, että asia olisi  Jumalan tahto vaan ihan hänen oman (tunnetusti kiivaan) mielensä oikku. Paavali ei ollut Jumala, vaan erehtyväinen ihminen!

Vierailija
3734/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*laskee

Vierailija
3735/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kohdan kirjaimellinen tulkinta ei yksinkertaisesti toimi. 

Vierailija
3736/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun mukaan todellinen rakkaus Jeesukseen näkyy siinä, että ihminen tahtoo noudattaa hänen sanaansa.

Joka rakastaa minua, se noudattaa minun käskyjäni. (Joh. 14:21)

-Pelkkä ulkoinen uskontunnustus ei riitä, jos elämässä ei ole halua kuuliaisuuteen.

Miksi te huudatte minulle: Herra, Herra! mutta ette tee mitä minä sanon? (Luuk. 6:46)

-Ihminen ei voi valita uskostaan vain osia ja hylätä toisia. Jumalan sana on kokonaisuus, joka pysyy muuttumattomana yli aikakausien.

Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. (Hebr. 13:8)

-Raamattu varoittaa ajasta, jolloin ihmiset eivät enää siedä tervettä oppia, vaan valitsevat itselleen opettajia, jotka sanovat sen, mitä he haluavat kuulla.

Tulee aika, jolloin ihmiset eivät siedä tervettä oppia, vaan kääntävät korvansa pois totuudesta. (2. Tim. 4:34)

-Tämän maailman arvot ja Jumalan tahto ovat usein ristiriidassa keskenään. Kristityn ei tule mukautua ajan henkeen.

Älkää mukautuko tämän maailman menoon. (Room. 12:2)

-Jeesuksen sanat eivät ole mielipiteitä, vaan ne ovat sitovia ja lopulta tuomitsevia, jos niitä ei oteta vastaan.

Se sana, jonka minä olen puhunut, on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä. (Joh. 12:48)

-Raamattu ei kuitenkaan puhu tätä tuomiten, vaan kutsuen: Jumalan sana on annettu, jotta ihminen löytäisi totuuden ja pelastuisi.

Vierailija
3737/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun mukaan todellinen rakkaus Jeesukseen näkyy siinä, että ihminen tahtoo noudattaa hänen sanaansa.

Joka rakastaa minua, se noudattaa minun käskyjäni. (Joh. 14:21)

-Pelkkä ulkoinen uskontunnustus ei riitä, jos elämässä ei ole halua kuuliaisuuteen.

Miksi te huudatte minulle: Herra, Herra! mutta ette tee mitä minä sanon? (Luuk. 6:46)

-Ihminen ei voi valita uskostaan vain osia ja hylätä toisia. Jumalan sana on kokonaisuus, joka pysyy muuttumattomana yli aikakausien.

Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. (Hebr. 13:8)

-Raamattu varoittaa ajasta, jolloin ihmiset eivät enää siedä tervettä oppia, vaan valitsevat itselleen opettajia, jotka sanovat sen, mitä he haluavat kuulla.

Tulee aika, jolloin ihmiset eivä

Näiden raamatunkohtien perusteella ei minulle itselleni ole epäselvää, haluaako Jumala, että edes yrittäisin noudattaa hänen sanaansa. 

Yritykseksihän aina jää, ja jatkuvasti joutuu syntiin. Onneksi on evankeliumi.

Vierailija
3738/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sotke asioita. Se, ettei tulkitse kaikkea kirjaimellisesti ei tarkoita, etteikö noudattaisi Jumalan sanaa. Siihen on syynsä, miksi esim. katolinen ja ortodoksinen kirkko painottaa niin voimakkaasti traditiota, kristinuskossa ei ole ensisijaisesti kyse Raamatusta, vaan Raamatussa on ensisijaisesti kyse kristinuskosta. Kristinusko on paljon enemmän kuin Raamattu. Onko Raamattu nautittu ristille vai Jeesus? Onko Raamattu noussut kuolleista vai Jeesus? Kumpaa sinä rukoilet, Raamattua vai Jeesusta? Raamattu on Jumalan sanaa, mutta Jeesus on Jumalan Sana. On syytä ymmärtää asioiden keskinäinen suhde ja tärkeysjärjestys. 

Vierailija
3739/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*naulittu

Vierailija
3740/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sotke asioita. Se, ettei tulkitse kaikkea kirjaimellisesti ei tarkoita, etteikö noudattaisi Jumalan sanaa. Siihen on syynsä, miksi esim. katolinen ja ortodoksinen kirkko painottaa niin voimakkaasti traditiota, kristinuskossa ei ole ensisijaisesti kyse Raamatusta, vaan Raamatussa on ensisijaisesti kyse kristinuskosta. Kristinusko on paljon enemmän kuin Raamattu. Onko Raamattu nautittu ristille vai Jeesus? Onko Raamattu noussut kuolleista vai Jeesus? Kumpaa sinä rukoilet, Raamattua vai Jeesusta? Raamattu on Jumalan sanaa, mutta Jeesus on Jumalan Sana. On syytä ymmärtää asioiden keskinäinen suhde ja tärkeysjärjestys. 

Minä en uskaltaisi tulkita noin. Jumala ilmoitti tahtonsa Raamatussa ja sitä haluan noudattaa. En usko sotkeneeni asioita.

Minä rukoilen Taivaan Isää, en raamattua. 

Minusta edelleen kuulostaa nuo erityyliset tulkinnat (tän otan, tätä en) siltä, että ihminen ajattelee ymmärtävänsä paremmin kuin Luojansa. Varoisin kyllä noita.

Ketju on lukittu.