Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7592)
Etkö siis rukoile Jeesusta? Kyllä kristityt rukoilee myös Jeesusta, myös vl-ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Toki tärkeintä kaikista on se, että on elävä usko sydämellä, synnit anteeksi ja rauha sielussa. Tulkinnat ovat toissijaisia tärkeimmän rinnalla.
No niin. Päästiin sittenkin olennaisen äärelle.
Vierailija kirjoitti:
Etkö siis rukoile Jeesusta? Kyllä kristityt rukoilee myös Jeesusta, myös vl-ihmiset.
Totta kai voit rukoilla Jeesusta. Kyllä Jumala sen kuulee.
Eiköhän se ole tottumiskysymys. Minä aloitan aina: Rakas Taivaan Isä. . . Ja loppuun Jeesuksen nimeen, Aamen.
Joh. 16:2324 (Jeesus sanoo):
Totisesti, totisesti minä sanon teille: mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän antaa sen teille.
No minä en kyllä tosissaan ymmärrä puoliakaan kristinuskon jutuista, jos lähtee ajattelemaan vähän tarkemmin. Tietyt jutut ei käy ollenkaan järkeen, enkä ole ollenkaan varma onko ne totta vai onko ihmiskunta ryssinyt tämänkin asian omilla jutuillaan. Mutta eipä niitä tarvitse sen tarkemmin ajatellakaan, riittää että uskoo Jeesukseen.
Vierailija kirjoitti:
No minä en kyllä tosissaan ymmärrä puoliakaan kristinuskon jutuista, jos lähtee ajattelemaan vähän tarkemmin. Tietyt jutut ei käy ollenkaan järkeen, enkä ole ollenkaan varma onko ne totta vai onko ihmiskunta ryssinyt tämänkin asian omilla jutuillaan. Mutta eipä niitä tarvitse sen tarkemmin ajatellakaan, riittää että uskoo Jeesukseen.
<3
Tämä sopii tähänkin:
Tärkeintä kaikista on se, että on elävä usko sydämellä, synnit anteeksi ja rauha sielussa. Tulkinnat ovat toissijaisia tärkeimmän rinnalla.
"Minä en uskalla tulkita noin." Sekin on ihan ok. Mutta kuten aiemmin sanoinkin, fundamentalismi perustuu yleensä juuri pelkoon. Jokaisella on tietysti oikeus tulkita niin kuin haluaa. Ja jokaisella on myös erehtymisen mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
"Minä en uskalla tulkita noin." Sekin on ihan ok. Mutta kuten aiemmin sanoinkin, fundamentalismi perustuu yleensä juuri pelkoon. Jokaisella on tietysti oikeus tulkita niin kuin haluaa. Ja jokaisella on myös erehtymisen mahdollisuus.
Ei minua haittaa, jos haluat tulkita peloksi. Itse ajattelen sitä kuuliaisuutena. Nuo irtiotot Raamatun ohjeista ovat minusta sama, kuin testailisi kuinka lähellä kuilun reunaa voi kävellä ennen kuin tipahtaa. Siinä voi käydä huonosti.
Kunhan ei omassa "kuuliaisuudessaan" päädy fariseukseksi. Näen näitä merkkejä -60-luvulta alkaen vl-liikkeessä.
He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa.
Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden.
Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te puhdistatte maljanne ja vatinne ulkopuolelta, mutta mitä niissä on sisällä: riistoa ja hillittömyyttä! Sinä sokea fariseus, puhdista malja ensin sisältä, muuten sitä ei saada ulkopuoleltakaan puhtaaksi!
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei omassa "kuuliaisuudessaan" päädy fariseukseksi.
Varmasti tässäkin on valvomisen paikka!
Näen näitä merkkejä -60-luvulta alkaen vl-liikkeessä.
He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa.
Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden.Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te puhdistatte maljanne ja vatinne ulkopuolelta, mutta mitä niissä on sisällä: riistoa ja hillittömyyttä! Sinä sokea fariseus, puhdista malja ensin sisältä, muuten sitä ei saada ulkopuoleltakaan puhtaaksi!
Näistä olen kyllä kovasti eri mieltä. Fariseuksethan olivat näkyviä henkilöitä, jotka kerskailivat uskollaan. Minun käsitykseni on se, ettei vl uskalla oikein edes kysyttäessä uskoaan tuoda ilmi, ettei tule syytösryöppyä.
En tunnista ollenkaan tällaista kuvaamaasi käytöstä yleisesti uskovaisten joukossa (vaatii toisilta, mutta ei itseltä, riistoa ja hillittömyyttä, epäoikeudenmukaisuutta jne.)
Jos haluat keskustella noista, niin anna jokin konkreettinen esimerkki, joka sinun mielestäsi pätee koko vl-joukkoon/opetukseen. Silloin voisi saada kiinni sinun ajatuksesta.
Ihan vaikka miten naisia on kohdeltu kovuudella ehkäisyopin tiimoilta. Ei merkkiäkään laupeudesta (myötätunto) ja oikeudenmukaisuudesta. Ihan selkeästi osuu noihin kuvauksiin. Ei myöskään tarvitse kerskata uskollaan muille, sillä voi kerskata liikkeen sisällä. Eksklusiivisen opin muodostuminen on voinut johtaa monien kohdallla hengelliseen ylimielisyyteen, itsensä ja yhteisön korottamiseen muiden yläpuolelle. Pitää itseään vähän muita parempana. Kyllähän tästäkin seuraa helposti hillittömyyttä ja riistoa, epäoikeudenmukaisuutta jne. Avioerosta tehtiin niin vaikeaa, että moni on jäänyt silloin kuin olisi pitänyt lähteä. Jne.
Hoitokokoukset täyttää aika tehokkaasti myös nuo raamatun sanat fariseuksista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka miten naisia on kohdeltu kovuudella ehkäisyopin tiimoilta.
Ei merkkiäkään laupeudesta (myötätunto) ja oikeudenmukaisuudesta. Ihan selkeästi osuu noihin kuvauksiin.
Olen itse nainen (äiti) ja tunnen hyvin kymmeniä vl-äitejä. Meillä ei ole kokemusta kovuuudesta. Siionissa ajatellaan äitejä suurella rakkaudella ja monella ry:llä järjestetään apua lapsiperheille resurssipankin kautta. Edelleen kuulostaa vieraalta tuo syytös kovuudesta ja epäoikeudenmukaisuudesta. Voisiko olla että sinun läheisesi huono kokemus (onko sellainen?), johtuu yksilöiden ominaisuuksista, esim. itsekäs/julma aviomies tmv?
Ei myöskään tarvitse kerskata uskollaan muille, sillä voi kerskata liikkeen sisällä. Eksklusiivisen opin muodostuminen on voinut johtaa monien kohdallla hengelliseen ylimielisyyteen, itsensä ja yhteisön korottamiseen muiden yläpuolelle. Pitää itseään vähän muita parempana. Kyllähän tästäkin seuraa helposti hillittömyyttä ja riistoa, epäoikeudenmukaisuutta jne.
Tämäkin tuntuu hullulta. Kyllähän me ollaan se yhteiskunnan pohjasakka monen mielestä. Eikä uskovaisten keskusteluissa verrata toisiin, ei toisten uskolla pääse taivaaseen, vain omalla. Yleensä sitä kokee vaan itsensä huonoksi ja synteihin joutuvaksi.
Avioerosta tehtiin niin vaikeaa, että moni on jäänyt silloin kuin olisi pitänyt lähteä. Jne.
Avioeron suhteen on noudatettu Raamatun ohjetta. Asumusero on varmasti yleisin muoto, jos ero tulee.
Minun kokemusteni perusteella nuo sinun pelkosi eivät ole onneksi realisoituneet.
Niinpä niin, taas systemaattisesti kielletään tai väitetään että kyseessä on yksittäistapaukset. Ei ole. Puhun nyt ihan liikkeen aiemmista opeista ja käytännöistä, niillä on ollut monien henkilökohtaisen elämän kohdalla katastrofaaliset seuraukset. Mutta en jaksa keskustella enempää kun et ole valmis näkemään totuudesta myös sitä vaikeaa puolta. Tunnistan kyllä julmuuden, kovuuden ja pahuuden kun sellaista kohtaan, niin yhteisöissä kuin yksilöissä.
Fariseuksilla oli ulkonäkösääntöjä eli he halusivat ulkonäöllään todistaa oikeaa uskoa.
Näetkö tässä yhtäläisyyttä vl:n ulkonäkösääntöjen kanssa?
Jeesuksen mukaan usko on sisäistä eikä Jumala katso kenenkään ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitokokoukset täyttää aika tehokkaasti myös nuo raamatun sanat fariseuksista.
Kyllä! Se tapa, jolla niissä osa meni aikanaan harhaan, kuulostaa juuri fariseusten touhulta. En ollut itse syntynyt vielä 60-luvulla, johon nuo pääosin sijoittuvat, niin ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka miten naisia on kohdeltu kovuudella ehkäisyopin tiimoilta.
Ei merkkiäkään laupeudesta (myötätunto) ja oikeudenmukaisuudesta. Ihan selkeästi osuu noihin kuvauksiin.Olen itse nainen (äiti) ja tunnen hyvin kymmeniä vl-äitejä. Meillä ei ole kokemusta kovuuudesta. Siionissa ajatellaan äitejä suurella rakkaudella ja monella ry:llä järjestetään apua lapsiperheille resurssipankin kautta. Edelleen kuulostaa vieraalta tuo syytös kovuudesta ja epäoikeudenmukaisuudesta. Voisiko olla että sinun läheisesi huono kokemus (onko sellainen?), johtuu yksilöiden ominaisuuksista, esim. itsekäs/julma aviomies tmv?
Ei myöskään tarvitse kerskata uskollaan muille, sillä voi kerskata liikkeen sisällä. Eksklusiivisen opin muodostuminen on voinut johtaa monien kohdallla hengelliseen ylimielisyyteen, itsensä ja yhteisön korottamiseen muiden yläpuolelle. Pitää
Yhden ihmisen kokemus = vain yhden ihmisen kokemus.
Ja ei, en voi lähteä kertomaan niitä kymmeniä tapauksia, joista tiedän henk koht, eri asioihin liittyen, koska niistä voisi jo tunnistaa ihmisiä, enkä muutenkaan kannata yksityiselämään liittyvien asioiden ruotimista julkisesti ellei ihminen itse niin halua tehdä. Mutta tiedän mitä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin, taas systemaattisesti kielletään tai väitetään että kyseessä on yksittäistapaukset. Ei ole. Puhun nyt ihan liikkeen aiemmista opeista ja käytännöistä,
Hankala on sellaista myöntää, mitä ei ole omassa eikä tuntemieni uskovaisten elämässä tapahtunut.
Jos puhut jostain opillisesta asiasta, niin varmaan helposti osaat sen kuvailla? Onko kyse sellaisesta, jonka kannattajat menivät eriseuraan, vai nykyisessä opetuksessa olevasta? Täällä usein syytetään väärästä opetuksesta, mutta ei osata yksilöidä mikä se on. Osaisitko sinä?
Olisi kiva, jos keskustelu ei tyssäisi taas tuohon: En nyt jaksa tätä tarkemmin avata.
Aina tuota kiertelyä ja kaartelua. Kuin vastaaja poliisikuulustelussa: en muista, en ole nähnyt, en ole kuullut.
Eiköhän tässä keskustelussa ole aika selväksi tullut, että vlopetuksen eksklusiivinen seurakuntaoppi on se ongelmallisin osa vlopetusta.
Vierailija kirjoitti:
Mukavasti ja sopuisasti alkanut keskustelu tuntuu kääntyneen alapeukutteluksi ja epäselväksi syyttelyksi, harmin paikka.
Luulen, että tällainen ikänsä seuroissa kulkenut mummo tuntee ainakin yhtä paljon uskovaisia kuin te liikkeen ulkopuoliset. Siksi en voi ihan varauksetta uskoa, että joku tuntisi niin monia julmia ja kovia uskovaisia, että voisi sen yleistää koko yhteisöä koskevaksi. Se ei vaan kuulosta uskottavalta.
Täällä keskustelee aika moni entinen lestadiolainen.
Toki tärkeintä kaikista on se, että on elävä usko sydämellä, synnit anteeksi ja rauha sielussa. Tulkinnat ovat toissijaisia tärkeimmän rinnalla.