Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7592)

Vierailija
3321/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllähän itsekin jo tuossa syyllistyit muiden ihmisten vakaumuksen halveksumiseen käyttämällä sanaa "uskovainen" 

Kirjoitin pitkän vastauksen, mutta siinä oli joku kielletty sana ilmeisesti. Yritän uudestaan.

Olet väärässä. Sana uskovainen on yksi niistä nimityksistä, joilla itse itseämme kutsumme. Se ei sisällä arvolatausta muita ihmisiä kohtaan. Te muut kutsutte meitä eri nimellä kuin me itse.

Vertaisin tätä romanien (meidän käyttämä) nimityksiin. He kutsuvat itse itseään kaal*iksi ja meitä muita kaaje*ksi. (En tiedä oliko nuo niitä kiellettyjä sanoja)

Kai tiedät, että uskovainen on yleiskielen sana? Tarkoittaa ihmistä, jolla on uskonnollinen vakaumus. Kuka on antanut teille luvan omia se tarkoittamaan vain teitä?

Vierailija
3322/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011352198.html

Terve yhteisö kestää kritiikin eikä turvaudu häirintään

Pidetäänkö kuitenkin mielessä se, että yhteisö ei ole häiriköinyt ketään, jos jotkut keskenkasvuiset pojankoltiaiset ovat? Ja edelleenkään en tekoa hyväksy.

Jospa lukisit sen jutun. Niillä "pojankoltiaisilla" on myös vanhemmat, usein olleet ihan lähistöllä. Ja kyse ei ole vain heistä, vaan myös nuorista ja aikuisista. 

Aika pysäyttävä oli tämä: 40 % näistä nuorista oli joutunut Suviseurojen jälkeen turvautumaan ammattiapuun. Hyvin te vedätte...

Uskon sitten kun puolueeton (poliisi)tutkinta vahvistaa väitetyn häirinnän. Nykyään jokaisella on kännykkä ja heillä on varmasti videotallenne tapahtuneesta, joten asia selvinnee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3323/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidetäänkö kuitenkin mielessä se, että yhteisö ei ole häiriköinyt ketään, jos jotkut keskenkasvuiset pojankoltiaiset ovat? Ja edelleenkään en tekoa hyväksy.

Näinkö te lapsianne kasvatatte? Lapsi pilkkaa avoimesti ihmisiä ja te taputatte päähän, että noh noh? 

Vierailija
3324/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa lukisit sen jutun. Niillä "pojankoltiaisilla" on myös vanhemmat, usein olleet ihan lähistöllä. Ja kyse ei ole vain heistä, vaan myös nuorista ja aikuisista. 

Aika pysäyttävä oli tämä: 40 % näistä nuorista oli joutunut Suviseurojen jälkeen turvautumaan ammattiapuun. Hyvin te vedätte...

Uskon sitten kun puolueeton (poliisi)tutkinta vahvistaa väitetyn häirinnän. Nykyään jokaisella on kännykkä ja heillä on varm

Oikeasti epäilet, että he kaikki valehtelevat? Hänkin, joka ihan omalla nimellään kirjoittaa valtakunnan isoimmassa lehdessä? 

Vierailija
3325/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ilmenee se, että joku vl avoimesti paheksuu tai demonisoi sinua? Tuleeko joku kaupassa kommentoimaan alkoholiostoksia vai miten? En oikeasti osaa kuvitella miten.

En jaksa avata asiaa. Jokainen liikkeessä kasvanut tunnistanee jotain ilmiöstä.

Näin vähän arvelinkin. Ihminen helposti luulee näkevänsä omaa mielikuvaa vahvistavaa käytöstä, vaikka sellaista ei olisikaan (vahvistusharha). Jos jotain olisi tapahtunut, sitä tuskin olisi kovin työlästä avata.

Se on tietenkin mahdollista, että on huonokäytöksisiä yksilöitä. Mutta niitä on kaikissa ihmisryhmissä vakaumuksesta riippumatta. Ei siis leimata turhaan  mitään ihmisryhmää, ei vl eikä vl:n ulkopuolisiakaan. <3

Älä viitsi. Tosiasioita. Minusta on huolestuttavaa jos et tunnista mitään epäkohtia uskonnollisessa yhteisössä. 

No tämä!!!

Vierailija
3326/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllähän itsekin jo tuossa syyllistyit muiden ihmisten vakaumuksen halveksumiseen käyttämällä sanaa "uskovainen" 

Kirjoitin pitkän vastauksen, mutta siinä oli joku kielletty sana ilmeisesti. Yritän uudestaan.

Olet väärässä. Sana uskovainen on yksi niistä nimityksistä, joilla itse itseämme kutsumme. Se ei sisällä arvolatausta muita ihmisiä kohtaan. Te muut kutsutte meitä eri nimellä kuin me itse.

Vertaisin tätä romanien (meidän käyttämä) nimityksiin. He kutsuvat itse itseään kaal*iksi ja meitä muita kaaje*ksi. (En tiedä oliko nuo niitä kiellettyjä sanoja)

Kai tiedät, että uskovainen on yleiskielen sana? Tarkoittaa ihmistä, jolla on uskonnollinen vakaumus. Kuka on antanut teille luvan omia se tarkoittamaan vain teitä?

Vaikka kysymyksesi sävy on vihamielinen, yritän vielä:

Olen käsittänyt että yleensä ihminen sanoo olevansa uskossa tai uskova. Tästä eroaa meikäläisten sanat: olla uskomassa ja uskovainen. 

En todellakaan tarkoita loukata muita sillä kielenkäytöllä jota itse itsestäni käytän.

Vierailija
3327/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kysymyksesi sävy on vihamiel

Olet käsittänyt väärin. Kyllä nuo kaikki sanat ovat ihan arkikäytössä. 

Vierailija
3328/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan edellistä. " Uskomassa" ei ole yleisesti käytössä vlpiirien ulkopuolella. 

Vierailija
3329/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän peräänkuuluttaisin suvaitsevaisuutta. Aika kapea on kaista, jos jopa itsestä käytetty nimitys koetaan muita loukkaavaksi. 

Tarkoitatko sinä sitten loukata muita, jos sanot olevasi uskovainen?

Niinpä, et tietenkään. En minäkään :)

Vierailija
3330/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vähän peräänkuuluttaisin suvaitsevaisuutta. Aika kapea on kaista, jos jopa itsestä käytetty nimitys koetaan muita loukkaavaksi. 

Tarkoitatko sinä sitten loukata muita, jos sanot olevasi uskovainen?

Niinpä, et tietenkään. En minäkään :)

Niin mutta minäpä en kuulukaan yhteisöön, joka väittää omaavansa sen ainoan totuuden ja ainoan oikean tavan olla " uskovainen". Siinä se ero on. 

Vierailija
3331/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2:30 alkaen.

Vierailija
3332/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä termiä olen uskovainen käyttää muutkin kuin vl itsestään ja on aina käyttänyt. Minua loukkaa se, että osa vl ihmisistä katsoo oikeudekseen mitätöidä toisen uskoa vain siksi ettei tämä ole vl. 

Itse koen, että usko on yksityinen asia ja kunnioitan muiden uskoa vaikka se poikkeaisi omastani. Uskon vain Jumalan pystyvän päättämään kuka uskoo sydämestään. Tuomitseminen on taivaanisän tehtävä.

Vierailija
3333/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kysymyksesi sävy on vihamiel

Turha yrittää. Tuo tyyppi on tyytyväinen vasta sitten kun kutsutaan itteemme jollain haukkumanimillä. Varmaan lesta kävis hälle ja joku pohjasakka ehkä

Vierailija
3334/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa jos vl-oppi on väärässä ja kuitenkin Jeesus todellinen. Mitäs luulette Jeesuksen ajattelevan tälläisestä jaottelusta, mitä vl-liike tekee. 

Vierailija
3335/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä termiä olen uskovainen käyttää muutkin kuin vl itsestään ja on aina käyttänyt. Minua loukkaa se, että osa vl ihmisistä katsoo oikeudekseen mitätöidä toisen uskoa vain siksi ettei tämä ole vl. 

Itse koen, että usko on yksityinen asia ja kunnioitan muiden uskoa vaikka se poikkeaisi omastani. Uskon vain Jumalan pystyvän päättämään kuka uskoo sydämestään. Tuomitseminen on taivaanisän tehtävä.

Minä ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. En tiedä, eivätkö sitten jotkut tosiaan ole törmänneet siihen, että sana "uskovainen" on ihan yleinen sana.

-(vl-)uskovainen

Vierailija
3336/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. En tiedä, eivätkö sitten jotkut tosiaan ole törmänneet siihen, että sana "uskovainen" on ihan yleinen sana.

-(vl-)uskovainen

Ilmeisesti tuo on ihan mahdollista. Mutta suorastaan pelottavaa, millaisessa vl- kuplassa jotkut elävät. 

Vierailija
3337/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-(vl-)uskovainen

Kiva, että ainakin edes joku ymmärtää:-) 

Vierailija
3338/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä tarve teillä on kiistää, että mitään häirintää ei ole tapahtunut. Että jokainen siitä kertonut valehtelee. (Miksi valehtelisi?) Että vain kiistaton videonäyttö riittää (!). Että poliisi tutkii ja jos poliisi ei mitään löydä, mitään ei ole tapahtunut.

Suhtaudutaan kuten ammoisina aikoina koulukiusaamiseen. Näkikö joku jotain? Ei? Taitaa olla kiusattu käsittänyt ihan väärin.

Koska eihän meidän lapset ja eihän meidän nuoret. Eikä meidän aikuiset. 

Ensimmäistäkään pahoittelua tai vastuun kantamista en ole nähnyt. Mitä se kertoo teistä meille muille? 

Vierailija
3339/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta häirintäasiasta vielä. Siitä on tehty rikosilmoituksia ja sehän tarkoittaa poliisitutkintaa, jos poliisi katsoo, että rikoksen tunnusmerkit täyttyvät. Annetaan työrauha ja tuomitaan vasta sitten koko yhteisö, jos todetaan, että koko yhteisö on siihen osallistunut.

Nyt medialla on käytössään vain toisen osapuolen antamat lausunnot ja tuomiot on jo muutamien piispojenkin ja muiden julkkisten puolelta jaettu. Puhumattakaan ns. tavallisesta kansasta. Jotkut ovat älynneet toppuutella, että tutkinta on vielä kesken. Videomateriaalia varmasti löytyy ja kun ne saadaan julki, todistusaineisto on kiistaton.

Täällä peräänkuulutetaan kasvatusvastuuta. Se on aivan aiheellista. Voisin esittää vastakysymyksen, käyttäytyvätkö teidän teininne aina toivomallanne tavalla, kun vanhempien silmä välttää. Jos voitte vastata myöntävästi, onnittelen teitä.

Meillähän on jo kokemusta aikaisemmista Lopen Suviseuroista siitä, että

Jos joku mun lapsista käyttäytyisi sillä tavalla, miten noi ihmiset on tarratoimikuntalaisten mukaan käyttäytyneet, niin kokisin epäonnistuneeni aika pahasti vanhempana. En myöskään käsitä, miten vl-kasvatus voi johtaa tuollaiseen käytökseen, mun mielestä ei voi. Onko vl-usko sitten nykyään joillekin perheillä vain kiva yhteisöllisyyden muoto, usko ei olekaan se tärkein asia? En keksi muuta selitystä miten vl-perheessä voisi kasvaa tuolla tavoin käyttäytyviä lapsia. En osaa kuvitella, että omien vl-sukulaisten lapset tekisi tollasia juttuja. 

Vierailija
3340/7592 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS tänään ja ihan omalla nimellä. Kertomusta Suviseuroista:

"Asiatonta käytöstä sai osakseen myös ilman tarrojen liimaamista. Mitä provosoitte? oli perustelu häirinnälle. Eräs mies löi nyrkin pöytään ja poistui seurueineen vain siksi, että istuin hänen viereensä. Leirialueella yksityisyytemme rikottiin, järjestyksenvalvojat olivat välinpitämättömiä ja vihaiset katseet olivat tavallinen näky. Kävelin alueen poikki turtana vihaan, kuullen kymmeniä homotteluja."

"Tein omalle Instagram-tililleni epävirallisen kyselyn väkivallan ja häirinnän kokemisesta Suviseuroissa. Vastaajia oli kysymystä kohden 4996. Kyselyni osoitti tilanteen laajuuden: 92 prosenttia vastaajista koki väkivallan koskettaneen henkilökohtaisesti. 56 prosenttia koki henkistä tai fyysistä väkivaltaa Suviseuroissa tai sen jälkeen. 65 prosenttia piti väkivaltaa kohtalaisena tai vakavana. 45 prosenttia sai traumaattisen kriisireaktion. 67 prosenttia osallistui tai halusi osallistua purkukeskusteluun. 65 prosenttia koki henkisen hyvinvointinsa heikentyneen. 44 prosenttia hakeutui ammattiavun piiriin."

Ketju on lukittu.