Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (4290)

Vierailija
281/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmen sitten vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä paljastui järkyttäviä lasten hyväksikäyttötapauksia.

Tapauksia käsiteltiin julkisuudessa pitkään ja laajasti. Liikkeen vääristyneitä toimintamalleja ja opetusta ruodittiin, kuten oikein onkin. Karkeita väärinkäytöksiä ei saa peitellä anteeksiantoon tai painaa villaisella.

Kun maahanmuuttajaa epäillään väkivalta- tai seksuaalirikoksesta, etnisyys tai uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen ymmärretään rikoksen kannalta sivuseikaksi.

Sen sijaan lestadiolaisten rikosepäilyissä koko sadantuhannen ihmisen yhteisö päätyi otsikoihin nopeasti, nimettynä ja yleistettynä.

Kenen tahansa lestadiolaisen on kannettava mahdollisen lasten hyväksikäyttäjän leimaa.

Kaisalla on kokemusta tästäkin.

Kuuntelin vierestä, kun työkaverit googlettavat SRK:n (Suomen Rauhanyhdistysten keskusyhdistys) johto

Oli tuossa Seuran jutussakin eri tavalla reagoivia, osa kertoi olevansa hiljaa ja osa puuttuvansa asiaan. Osallistumme kahvipöytäkeskusteluihin "tavainomaisessa laajuudessa" ja kerromme kyllä ainakin jotain henkilökohtaisista asioistamme, mutta tuo jälkimmäinen vaihtelee paljon niin lestadiolaisilla kuin ei-lestadiolaisilla. Osa haluaa kertoa enemmän ja osa vähemmän. Jos ihmettelette, miksi piilottelemme uskoamme, niin useimpien mielestä siitä ei ole helppo puhua. Minä ainakin pelkään muiden tuomitsemista, vaikka osa tietysti tietää asiasta jo valmiiksi. Aika harvoin muutkaan ihmiset kertovat työpaikalla, mihin ja millä tavalla he uskovat, niin miksi lestadiolaisten pitäisi olla sen avoimempia, elleivät itse halua. 

Minullakin on tullut työpaikoilla tilanteita, joissa työkaverit puhuvat lestadiolaisista pilkkaavasti. Ei ole helppo puuttua, kun kurkkua kuristaa ja jo valmiiksi pidättelen itkua. Olen tottunut pilkkaan kouluaikoina, mutta työpaikoilla tapahtuva aikuisten suusta kuultu tuntuu pahemmalta. Olen pitänyt työkaveriani fiksuna ja suvaitsevaisena tyyppinä, mutta sitten kuulen jotain ihan muuta hänen suustaan. Jos kyseessä olisi sellainen työkaveri, jonka kanssa pitäisi tehdä enemmänkin yhteistyötä, sitten ottaisin asian puheeksi jonain sopivana hetkenä. Muuten annan asian olla.

Vierailija
282/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmen sitten vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä paljastui järkyttäviä lasten hyväksikäyttötapauksia.

Tapauksia käsiteltiin julkisuudessa pitkään ja laajasti. Liikkeen vääristyneitä toimintamalleja ja opetusta ruodittiin, kuten oikein onkin. Karkeita väärinkäytöksiä ei saa peitellä anteeksiantoon tai painaa villaisella.

Kun maahanmuuttajaa epäillään väkivalta- tai seksuaalirikoksesta, etnisyys tai uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen ymmärretään rikoksen kannalta sivuseikaksi.

Sen sijaan lestadiolaisten rikosepäilyissä koko sadantuhannen ihmisen yhteisö päätyi otsikoihin nopeasti, nimettynä ja yleistettynä.

Kenen tahansa lestadiolaisen on kannettava mahdollisen lasten hyväksikäyttäjän leimaa.

Kaisalla on kokemusta tästäkin.

Kuuntelin vierestä, kun työkaverit googlettavat S

Niin kauan, kun oikeasti tuomitset muut kuin uskonveljesi ja -sisaresi tulimereen, älä ikinä, koskaan ulisen muiden _suvaitsevaisuuden_ perään! Herrajumala tätä kaksinaismoralismin määrää! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, koska kaikki ei ole fiksuja, niin kannattaako antaa yhteisölle sellaista valtaa yksilön elämän suhteen kuin on annettu? Ei kannata. Valta-asemaan päätyy usein vallanhimoiset ihmiset, heille se valta itsessään on se juttu, ei oikein toimiminen. Vl-yhteisössäkin olisi erittäin tervettä itsenäistyä "seurakunta-äidistä", eli maallikkopuhujien vallasta ja muusta yhteisön vallankäyttömuodoista. Valta turmelee ja absoluuttinen valta turmelee absoluuttisesti.

Vierailija
284/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä Ollelle ja Eevalle kuuluu? Allanilla oli ristiäiset, mutta onko muuta materiaalia someen tullut?" 

Ihmeellisesti antoivat sitten m*stalaisnimen lapselleen. Olevinaan kai niin erikoista ja hienoa. Mitä järkeä tuossa. Vai tulla vielä harmia nimestä, kun poika on aikuinen. Tämä näin ikävästi todettuna. Täälläpäin jokainen Allan on m*nne. Sivusta. 

Onpa epäystävällisesti ja ikävästi kommentoitu.

Sivusta.

Mitä epäystävällistä siinä on jos kirjoitan vaan totuuden asiaan ja täälläpäin tuo nimi on m*nne nimi. Jos antaa lapselleen tuollaisen nimen niin pitää miettiä kaikkea. Vähän kuin joku antaisi m*mu nimen ja miettisi miksi joku ihmettelee sitä. Täällä sitten kaunistellaan totuutta, vaikka selvä m*nne nimi tuo ainakin nykypäivänä on. Sinänsä minulla ei ole mitään romaneita vastaankaan. Silti kuka nyt haluaisi lapsensa ehdontahdoin sekoittuvan heihin edes nimensä perusteella. 

Vierailija
285/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä Ollelle ja Eevalle kuuluu? Allanilla oli ristiäiset, mutta onko muuta materiaalia someen tullut?" 

Ihmeellisesti antoivat sitten m*stalaisnimen lapselleen. Olevinaan kai niin erikoista ja hienoa. Mitä järkeä tuossa. Vai tulla vielä harmia nimestä, kun poika on aikuinen. Tämä näin ikävästi todettuna. Täälläpäin jokainen Allan on m*nne. Sivusta. 

Sivusta.

Mitä epäystävällistä siinä on jos kirjoitan vaan totuuden asiaan ja täälläpäin tuo nimi on m*nne nimi. Jos antaa lapselleen tuollaisen nimen niin pitää miettiä kaikkea. Vähän kuin joku antaisi m*mu nimen ja miettisi miksi joku ihmettelee sitä. Täällä sitten kaunistellaan totuutta, vaikka selvä m*nne nimi tuo ainakin nykypäivänä on. Sinänsä minulla ei ole

Yo. viestissä kirjoittaa pesunkestävä rasisti!

Vierailija
286/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta.

Mitä epäystävällistä siinä on jos kirjoitan vaan totuuden asiaan ja täälläpäin tuo nimi on m*nne nimi. Jos antaa lapselleen tuollaisen nimen niin pitää miettiä kaikkea. Vähän kuin joku antaisi m*mu nimen ja miettisi miksi joku ihmettelee sitä. Täällä sitten kaunistellaan totuutta, vaikka selvä m*nne nimi tuo ainakin nykypäivänä on. Sinänsä minulla ei ole

Haluan selittää, miksi viestisi voi olla epäkohtelias ja loukkaava. Ensinnäkin, käyttämäsi termi m*stalaisnimi on vanhentunut ja halventava. Se voi loukata ihmisiä, jotka kuuluvat romaniyhteisöön. On tärkeää käyttää kunnioittavaa kieltä ja välttää stereotyyppisiä ilmaisuja.

Toiseksi, viestisi sisältää oletuksia ja arvostelua toisen ihmisen nimeämispäätöksestä. Jokaisella perheellä on oikeus valita lapselleen nimi ilman, että sitä arvostellaan tai kyseenalaistetaan. Nimen valinta on henkilökohtainen asia, ja se voi perustua moniin eri syihin, kuten perinteisiin, kulttuuriin tai henkilökohtaisiin mieltymyksiin.

Kolmanneksi, viestisi sävy on negatiivinen ja tuomitseva. On tärkeää muistaa, että jokainen meistä ansaitsee tulla kohdelluksi kunnioittavasti ja arvostavasti. Negatiivinen sävy voi aiheuttaa pahaa mieltä ja loukata toisia.

Ymmärrän, että tarkoituksesi ei ehkä ollut loukata ketään, mutta on hyvä olla tietoinen siitä, miten sanamme voivat vaikuttaa muihin. Toivon, että tämä selitys auttaa sinua ymmärtämään mitä epäystävällistä viestissäsi oli.

yt. tekoäly

Vierailija
287/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yo. viestissä kirjoittaa pesunkestävä rasisti!" 

Ja minäkö rasisti. Olen kuule kaukana siitä. Et vaan ymmärrä koko asiaa eli jos itse nimeäisin lapsena, vaikkapa Mirandaksi ja sitten joku hänen töitä hakiessa sanoisi, ettei tänne romaneita oteta niin voisin hieman katua tuota nimeä ja voisi lapsenikin katua. Tai antaisin nimen Aisha ja ihmettelisin miksi joku suhtautuisi siihen ikävästi. Tätä asiaa tarkoitan. Ei sillä ole tekemistä sen kanssa miten yleisesti esim ulkomaalaisiin tai vähemmistöihin suhtaudun. 

Vierailija
288/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei keskustelijat!

Voitteko sivistää minua? Onko jotain sääntöä vastaan linkittää tai kertoa tuosta Seuran artikkelista? Taas on poistettu sekä viestit että linkit siihen liittyen. Muissa viesteissä näköjään saa olla linkkejä eri medioihin, miksi tuota ei saa olla?

nimim. hämmentynyt

Vierailija
289/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä sivusta seurata tällaista keskustelua. Lakatkaa pilaamasta ketjua asiattomuuksilta. Menee muuten koko ketju poistoon.

Älä huoli, kyllä se nimilista vielä jostain julkisuuteen pulpahtaa. 

En ole vl, mutta suhtaudun aina tällaisiin nettiin pulpahtaviin nimilistoihin suurella epäilyksellä. Oli sitten kyse mistä tahansa epäilystä, jota viranomaiset eivät varmista. Esimerkiksi keväällä Vantaalla 2.4. tapahtuneen kouluhyök.käyksen jälkeen netissä nimettiin tekijäksi ihan vääriä ihmisiä. 

Pedofiilien taktiikka muuttui, etkö enää usko pelkän pelotteluun riittävän?

Pelko näkyy olevan kova,

Ei siinä ole mitään pelättävää, mutta uhrien takia niitä ei yleensä julkaista. Etsi sinä semmoinen lista ja julkaise!

Näyttää olevan! Jos ei olisi, peloteltaisiinko tuon Mikko Parantaisen tuomiolla?

Kyllä sinäkin pelkäisit, jos olisi VL-pedo. 

Vierailija
290/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiktio nähdään totena

Lestadiolaisuutta on käsitelty kulttuurin keinoin usein hyvin naturalistisesti.

Esimerkiksi kirjailija Pauliina Rauhala kirjoitti Taivaslaulu-romaanissaan (2013) lestadiolaisperheen äidin totaalisesta uupumisesta. Teosta ei mainostettu autofiktiona, mutta se otetaan silti faktana.

Mielikuvissa lestadiolaismies ylläpitää arkaaista uskonnollisuutta sovinistityrannina. Äidit ovat alistettuja ja nääntyvät synnytyksiin, ja lapset jäävät automaattisesti osattomiksi kaikesta.

Rauhalan kirjalla on paikkansa, jos se sai liikkeen jäsenet pohtimaan äitien ja koko perheen hyvinvointia.

Tämän syksyn televisiohitissä, Kaikki synnit -sarjassa pohjoispohjalaisessa lestadiolaiskylässä meno on vielä kovempaa: yhteisössä tehdään ja peitellään raakoja rikoksia.

Useimmat lestadiolaiset eivät tunnista lehtijutuista ja tv-ohjelmista itseään.

Ei löydy hyvinvoivia, yhteiskunnallisesti valveutuneita koulutettuja naisia ja miehiä, joita ympärilläni näen, Kaisa miettii.

Vierailija
291/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei haastatella ihmisiä, jotka ovat löytäneet lestadiolaisuuden ja iloitsevat löydöstään?

Armon vuonna 2020 uskonnollinen herääminen ei kuitenkaan ole asia, josta media ensimmäisenä raportoisi.

Silti ajat muuttuvat. Myös Kaisan työpaikalla nuorten työntekijöiden asenne on jo erilainen.

Heidän en ole kuullut kertaakaan puhuvan stereotyyppisesti tai vähättelevästi mistään vähemmistöstä.

Kaisa pohtii, miksi ennakkoluulot ja syrjintä tuntuvat erityisen pahalta.

En suuremmin hätkähdä, vaikka joku arvostelisi tai esittäisi oletuksia ammattikunnastani tai asuinpaikkakuntalaisistani, mutta lestadiolaisten arvosteleminen menee ihon alle. Vanhoillislestadiolaisuus on kuitenkin se määre, joka läpäisee kaikki muut määreet. Kun siihen iskee, iskun saa kaikki minussa.

Vierailija
292/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naapurin Jarkko-Kalevin asioista et ole vastuussa jos et niistä mitään tiedä. Keskity olennaiseen."

Juuri näin! Kiitos sinulle, joka tämän kirjoitit.<3 Tätä yritän muistella sitten, kun joku taas puhuu "mädästä yhteisöstä" tmv.

t. vl

Vierailija
293/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen aivopeseminen uskontoon on verrattavissa rääkkäykseen!

Vierailija
294/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen aivopeseminen uskontoon on verrattavissa rääkkäykseen!

Höpöhöpö! Aivopesu wokepridehössötykseen paljon pahempi! Lapsiraukat ihan sekaisin

Vierailija
295/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia ihmiset loukkaantuu niin herkästi ja ottaa itseensä huonot puheet? Sekö on suurin huolenaihe? Entä ne kaikki pahoinpidellyt lapset? Jos olet itse syytön, voit ohittaa pahat puheet. Keskity sen sijaan varmistamaan, että kaikki lapset omassa elinpiirissäsi on turvassa. Aivan turha keskittyä omaan mielensäpahoittamiseen, vaihda näkökulmaa. 

Se, millainen vaikutelma uskovaisista tulee, on todellakin yksi tärkeimmistä huolenaiheista. Sen varjolla myös hiljennetään keskustelua ja eriävät mielipiteet.

Vierailija
296/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jos yhteisö elää totuudessa, sen ei tarvitse huolehtia maineestaan. Todellinen huolenaihe pitäisi olla siis totuudessa pysyminen kaikissa asioissa, ei maine. 

Vierailija
297/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiktio nähdään totena

Lestadiolaisuutta on käsitelty kulttuurin keinoin usein hyvin naturalistisesti.

Esimerkiksi kirjailija Pauliina Rauhala kirjoitti Taivaslaulu-romaanissaan (2013) lestadiolaisperheen äidin totaalisesta uupumisesta. Teosta ei mainostettu autofiktiona, mutta se otetaan silti faktana.

Mielikuvissa lestadiolaismies ylläpitää arkaaista uskonnollisuutta sovinistityrannina. Äidit ovat alistettuja ja nääntyvät synnytyksiin, ja lapset jäävät automaattisesti osattomiksi kaikesta.

Rauhalan kirjalla on paikkansa, jos se sai liikkeen jäsenet pohtimaan äitien ja koko perheen hyvinvointia.

Tämän syksyn televisiohitissä, Kaikki synnit -sarjassa pohjoispohjalaisessa lestadiolaiskylässä meno on vielä kovempaa: yhteisössä tehdään ja peitellään raakoja rikoksia.

Useimmat lestadiolaiset eivät tunnista lehtijutuista ja

Onko tämä todella sinun oma tekstisi vai varastitko jonkun toisen tekstiä ilman lähdeviitteitä?

Vierailija
298/4290 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää se, että kun täällä on aina hehkutettu miten lestadiolaisilla on niin loistava turvaverkosto, kerrotaan montako sataa puhelinnumeroa on jokaisen teinin puhelimen muistissa, kaikilla on niin paljon tukea, apua, turvaa, kaikkea, paras paikka jo maan päällä. Ja silti tämän päivän aikana tähän ketjuun on kirjoitettu tai kirjoittanut varmaan kymmenestä vl-tyypistä, jotka hiljaa yksinään kenellekään puhumatta ovat vuodesta toiseen loukattuja, kärsineitä jne. Niin kuin siinä linkatussa lehtijutussakin nämä satojen läheisten ihmisten turvaverkossa elävät ihmiset käyvät yksin vessassa hengittelemässä ja kyyneleet tirauttamassa, ja sitten taas jatketaan yksin kärsimistä. Miksi näin?

Ei tuossa tietenkään ole mitään väärää tai pahaa, mutta jotenkin se ristiriita kerrotun ja todellisuudessa kuvatun todellisuuden välillä on todella iso. Siis minä olen itse ainoa lapsi, olen hyvin introvertti eikä minulla ole juuri lainkaan sukua ja vain vähän läheisiä ihmisiä. Mutta jos joku työkaveri on minulle joskus jotain tosi ikävää sanonut, niin kyllä minulla on ollut kolme ihmistä samana iltana lohduttamassa ja sen asian on saanut samoin tein käsiteltyä, mieli parantunut ja päässyt taas jatkamaan elämää kun on saanut ajatukset nollattua. Olen todella pahoillani jos täällä tosiaan on ollut vl-ihmisiä, jotka ovat vuosien ajan olleet yksin koulukiusattuna, ei kenenkään pitäisi joutua kokemaan sellaista. Mutta miksi siinä tiiviissä ihanassa ja maailman parhaassa yhteisössä on joutunut elämään yksin näiden kaikkien ikävien asioiden kanssa? 

Vähän sekavaa tekstiä väsyneenä mutta ehkäpä tästä pointin tavoittaa.

Vierailija
299/4290 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää se, että kun täällä on aina hehkutettu miten lestadiolaisilla on niin loistava turvaverkosto, kerrotaan montako sataa puhelinnumeroa on jokaisen teinin puhelimen muistissa, kaikilla on niin paljon tukea, apua, turvaa, kaikkea, paras paikka jo maan päällä. Ja silti tämän päivän aikana tähän ketjuun on kirjoitettu tai kirjoittanut varmaan kymmenestä vl-tyypistä, jotka hiljaa yksinään kenellekään puhumatta ovat vuodesta toiseen loukattuja, kärsineitä jne. Niin kuin siinä linkatussa lehtijutussakin nämä satojen läheisten ihmisten turvaverkossa elävät ihmiset käyvät yksin vessassa hengittelemässä ja kyyneleet tirauttamassa, ja sitten taas jatketaan yksin kärsimistä. Miksi näin?

Ei tuossa tietenkään ole mitään väärää tai pahaa, mutta jotenkin se ristiriita kerrotun ja todellisuudessa kuvatun todellisuuden välillä on todella iso. Siis minä olen itse ainoa lapsi, olen hyvin introvertti eikä minulla ole juuri lainkaan sukua

Jos koulukiusaamisesta kerrotaan kotona vanhemmille, eivät he juuri voi auttaa. Pallo on opettajilla, eikä heidänkään silmät joka kolkkaan näe. Voin vain kuvitella, millaista nykylapsilla on koulussa, siis lestadiolaisilla, kun nettisivutkin ovat kiusaamista täynnä aikuisten ihmisten taholta. Miten voidaan olettaa, ettei sitä samaa kiusaamiskulttuuria istuteta myös näiden kiusaajien lapsiin? 

Nykykouluissa kun ollaan täysin allergisia kaikelle perinteiselle kristillisyydelle, millaista siellä on olla uskovainen?

Vierailija
300/4290 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Ollelle ja Eevalle kuuluu? Allanilla oli ristiäiset, mutta onko muuta materiaalia someen tullut?

Tuli muuten mieleen yksi kysymys noista lestadiolaisten ristiäisistä kun panin merkille että Eeva piti Allania sylissä kasteessa, samoin Eldaa piti hänen ristiäisissään. Niin siitä tuli mieleet että eikö lestadiolaisilla ole sylikummeja vauvoilla ollenkaan? Ymmärsin että jotkut kummit siellä oli paikalla kuitenkin...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi