Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (4291)

Vierailija
321/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sekin olisi oikea syy ehkäistä jos ei riitä energiaa antaa lapsille huomiota, täyttää henkisiä tarpeita? Lapset tarvitsee muutakin kuin välttämättömän ylläpidon. 

Vierailija
322/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin uusimman vlogin.

Minua ihmetyttää Ollen ja Eevan (kuten myös monen muun lestadiolaisen) kohdalla se, että Raamattua ei juuri lueta. Miksi ei? Raamatun lukeminen on tärkeää hengellisen elämän hoitamiselle. Samoin ehtoollisella käyminen tekee hyvää, mutta käsittääkseni osa lestadiolaisista käy ehtoollisella todella harvoin.

Tämä asia ihmetyttää minua siksi, kun korostetaan uskon olevan tärkeä asia elämässä, mutta sitä uskoa ei hoideta ns. perinteisin ev.lut. keinoin eli käymällä jumalanpalveluksessa, ehtoollisella ja lukemalla Raamattua. Jotenkin itse ajattelisin, että uskoa tärkeänä pitävät ihmiset haluaisivat hoitaa uskoaan.

Höh. Sanoivatko he että eivät lue? (En ole seurannut heidän elämäänsä)

Minä kyllä luen. Ja mieheni kans. Samoin luen SRK:n kirjoja, joissa on hyvin paljon lainauksia raamatusta. Kyllä siihen seurapuheissa kehotetaan. 

Ehkä se sitten arjessa helposti jää. Harmi.

t.vl

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi raamattua ei lueta? Rehellisesti? Koska ihmiset on laiskoja ja sitä pidetään ehkä tylsänä. Lisäksi kun usko aiheuttaa jo muutenkin niin valtavasti arkea määrittäviä asioita, niin halutaan päästä yhdessä asiassa helpommalla. Minusta jokaisen vl-aikuisen kannattaisi lukea raamattu kannesta kanteen ja lisäksi vielä apogryfikirjat.

Rehellisesti? Siksi, ettei vl-oppi siihen kehota. Vl-oppi kehottaa menemään seuroihin, pyytämään syntejä anteeksi toiselta vl-ihmiseltä sekä noudattamaan vl-elämäntapoja, jotka eivät kuitenkaan ole "sääntöjä", vaan omatunnon asioita, joissa kuitenkin oletetaan vl-ihmisten ajattelevan tietyllä tavalla.

Vierailija
324/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet taitaa lukea enemmän srk:n julkaisuja kuin raamattua, se pitäisi olla toisin päin.

Vierailija
325/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä muuten tiedoksi lestadiolaisille, kun osalle taitaa olla yllätys:

Iso osa suomalaisista osaa käyttää alkoholia sivistyneesti. Jos sattuisi menemään joihin ylioppilasjuhliin/häihin tms, niin aika tavallista on, että juodaan alkumalja ja/tai lasi viiniä ruoan kanssa. Ei niissä ei-lestadiolaisten juhlissa yleensä ihmiset ole humalassa. Toki sitten on ne tietyt porukat/suvut, joissa ryypätään rankasti, mutta ne harvemmin ovat juhlia, joihin pyydetään valokuvaaja paikalle ja tehdään juhlajärjestelyt viimeisen päälle. Herkästi vain uutisoidaan niistä juhlista, joissa ihmisillä on mennyt överiksi. Todellisuudessa suurin osa juhlista sujuu oikein asiallisissa merkeissä. Ei siis kannata tuomita. Ja se, että joku juhlissa ottaisi vaikka alkumaljan tai lasin viiniä ei tarkoita, että kaikkien pitäisi tehdä niin. Juhlissa on aina useita holittomia vieraita. Nykyään on ihan tavallista, että alkumaljoista holittomia voi olla jopa puolet. 

Ei tule yllätyksenä :)

On varmasti paljon fiksusti alkoholia käyttäviä, mutta en koe tarvetta sen käytölle siltikään. Ei ole suorastaan terveystuote. 

t. Vl

Vierailija
326/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peukut pariskunnalle siitä, että suoraan myönsivät uusimmalla videolla katsoneensa joskus joitakin elokuvia.

Aika moni näin tekee, mutta ei ääneen sitä myönnä.

Aika monella on jatkuva netflix-tilaus, sitäkään ei myönnetä. 

Tuntemillani lestadiolaisille on useammin tilattuna jokin kanavapaketti, kuin muilla. Ilmeisesti se että ohjelmat katsotaan läppäriltä vaikuttaa tähän. Monella on mm. Ruutu+.

On itselläkin joskus kauan aikaa sitten ollut Canal+ kanavapaketti televisiossa, mutta ei enää. Eihän niitä yli 200 kanavaa juuri kerennyt katsoa, mutta tallensin paljon kovalevylle, ja niitä on katsottu tallenteilta myöhemmin.

Vierailija
327/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ensin sanotaan, että otetaan vastaan kaikki lapset ja sitten seuraksi kerrotaan, että nyt ehkäistään eikä otetakaan vastaan kaikkia lapsia,

Vastaan tähän:

Itse ajattelen, että vain lääkärin vahva ohjeistus ettei äidin fyysinen tai henkinen terveys nyt kestä raskautta, voisi olla minulle syy ehkäistä. Silloinkin mielellään ehkä haluaisin toisen lääkärin mielipiteen tueksi.

Eli ei niin, että yhtäkkiä vasn itse päätettäisiin että meille sopiva lapsimäärä on x kpl. 

Tämä on minun näkemykseni, ja luulen että suurin os vl-porukasta ajattelee samoin.

t.vl

Entäs tilanne, että lapsia on useampi, vanhemmat on jo valmiiksi uupuneita, riitelee jatkuvasti, lapsille raivotaan, perheessä olisi ehkä jopa väkivaltaa jne. Eikö tässä tilanteessa lastentulo pitäisi laittaa tauolle? Minusta pitäisi. 

Vierailija
328/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ensin sanotaan, että otetaan vastaan kaikki lapset ja sitten seuraksi kerrotaan, että nyt ehkäistään eikä otetakaan vastaan kaikkia lapsia,

Vastaan tähän:

Itse ajattelen, että vain lääkärin vahva ohjeistus ettei äidin fyysinen tai henkinen terveys nyt kestä raskautta, voisi olla minulle syy ehkäistä. Silloinkin mielellään ehkä haluaisin toisen lääkärin mielipiteen tueksi.

Eli ei niin, että yhtäkkiä vaan itse päätettäisiin että meille sopiva lapsimäärä on x kpl. 

Tämä on minun näkemykseni, ja luulen että suurin os vl-porukasta ajattelee samoin.

t.vl

Vaatii melkoista aivopesua, että ihminen saadaan näin täydellisesti unohtamaan oma tahto, ja elämään niin kuin uskonliike haluaa.

Vierailija
329/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan lasten määrä voi laukaista perheessä pahat ongelmat. Monille pikkulapsiarki on rankkaa, sitten kun uusi lapsi syntyy vuoden parin välein siinä voi pahasti uupua sekä isä että äiti. Tähän yhtälöön jos lisätään muita ongelmia, katastrofin ainekset on kasassa. Ja silti ei välttämättä ehkäistä, vaikka se olisi perheen hyvinvoinnin turvaamiseksi välttämätöntä. 

Vierailija
330/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin niin, kaikkeen muuhun on aina aikaa paitsi raamatun lukemiseen. Monia ei taida edes kiinnostaa, riittää kun ramppaa seuroissa. 

Tuo on kyllä valitettavaa. Aika moni ei edes tiedä, että mitä siellä Raamatussa oikeasti sanotaan eikä osaa siksi suhtautua kriittisesti myöskään kuulemaansa.

Virheitä voi kuitenkin tulla kun ihmiset ovat asialla, mutta siksikin olisi tärkeä tuntea kirjoituksia vaikka ei varmaankaan täysin voi kaikkea tietää ja ymmärtääkään. 

Vierailija
331/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En kuitenkaan usko että ehkäisy lopettaisi yhtäkkiä perheen ongelmat. Mutta mun on helppo sanoa, kun ei ole itsellä ollut tuollaista (on 8 lasta)."

Kyllä se lopettaa jos se uupumus johtuu lastenhoidosta. Lapset kasvaa ja kun ei synny enää uusia niin vanhemmilla alkaa voimat palata. Lisäksi ei ole moraalisesti oikein tuoda aina vaan lisää lapsia perheeseen, jossa on henkistä/fyysistä väkivaltaa. Huom. jo jatkuva lapsille raivoaminen on henkistä väkivaltaa.

Vierailija
332/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä lestadiolaisäidit kauhistuta, jos teillä on tyttöjä, että he joutuvat tulevaisuudessa synnyttämään kenties jopa 16-20 lasta?

Ei kauhistuta. Tunnen varmaan yli 100 vl-äitiä ja vain 2, joilla on yli 16 lasta. Itselläni siis 8 enkä ole koskaan käyttänyt ehkäisyä.

On harhaluulo että lapsia syntyy 9kk:n välein jos ei ehkäise.

Taasko tämä sama väite, ettei lapsia syntyisi joka vuosi nousee pintaan. Kyllä niitä alkuun ainakin näytti syntyvän naapurin VL perheessä, kun kaikilla vuosiluokilla peruskoulussa oli heillä yksi lapsi.

Ehkä sittenkin salaa ehkäistään, jos nykyään ei ole näin kuin vuosikymmeniä aiemmin. Niin ja silloin kyllä lapsia oli monilla se 15-16, ja jopa enemmän. Tuntui että kaikilla olisi ollut, mutta perustuu vain noin 10 vl perheeseen.

Vierailija
333/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten aiot kiistää sen tosiasian, että näillä perheillä oli joka vuosiluokalla lapsi? Väitätkö, että osa on ottolapsia?

En toki aio kiistää sun kokemusta. Voihan olla että just sulle on sattunut naapureiksi 10 perhettä, joissa on kaikissa yli 16 lasta. 

Halusin vain sanoa, että se on kuitenkin isommassa otoksessa aika harvinaista :) Varmaan tilastoista voisi kaivella kuinka paljon Suomessa on yli 16-lapsisia perheitä. En vaan osaa hyvin käyttää tilastokeskuksen sivuja.

Vierailija
334/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istahdin täsdä hetkeksi jouluvalmistelujen lomassa ja ihmettelen, millainen joulu valmistuu näille keskustelijoille. Vai eikö joulun eteen tarvitse tehdä mitään?

Hyvää ja rauhallista, myös muita ihmisiä huomiovaa joulua kaikille!

P.S. Ei ole tarkoitus tyrehdyttää keskustelua, antakaa mennä vaan, jos se omaa oloa helpottaa. 

Kiitos vain huolenpidosta, olen keskustellut täällä ihan asiallisesti. Meillä joulu ei ole stressin aihe, vaan Vapahtajan syntymäjuhla. Nyt viikonloppuna on vielä töitä. Koti on siisti, lahjat on kaapissa paketoituna. Kaupassa käydään lähempänä joulua. Huomenna tehdään riisipuuroa ja pipareita. Jouluaatoksi mennään anoppilaan. Toiveissa on aattona joulukirkko, haudoilla käynti ja sauna. Ei kaikkialla ole joulustressiä ja vähempikin hössötys riittää. :)

Vierailija
335/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuralaulu on aina todella kauniin kuulosta, suosittelen. Oikeastaan kirkon kannattaisi tilata vl-ihmisiä laulamaan tilaisuuksiin ihan vaan vaikka penkissä istuen, ei kuulkaa laulamista ujostella. 😃

Vierailija
336/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuroissa tänään puhuja luki mm. tämän raamatun kohdan: Joka tunnustaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi, hänessä Jumala pysyy, ja hän pysyy Jumalassa.

Sitä vaan, että kyllähän kaikki muutkin kristityt pitää Jeesusta Jumalan poikana. Tämä havainnollistaa hyvin vl-oppia, vl-liikkeessä ajatellaan, että silti tuo koskee oikeastaan vain meitä

Minä ajattelen että usko pitää sisällään muutakin kuin sen että uskoo Jeesuksen Jumalan pojaksi.

https://www.paivamies.fi/matkaevaaksi/usko-on-seka-omakohtainen-etta-yh…

Vierailija
337/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt kerää yhdet jos toiset alapeukut, mutta sitä odotellessa.

Usein kuulee lestadiolaisten sanovan, miten muilla on heitä kohtaan ennakkoluuloja. Monissa tilanteissa lestadiolaiset kuitenkin käpertyvät tiiviisti sen oman rauhanyhdistyksen ympärille, eivätkä ota osaa esimerkiksi laajemmin kotipaikkakunnan ev.lut. seurakunnan toimintaan. Poikkeuksena seurakunnat, joissa on lestadiolainen pappi, hänen toimittamiin jumalanpalveluksiin tullaan.

Itse uskon, että näitä ennakkoluuloja olisi vähemmän, jos lestadiolaiset eivät olisi vain omassa porukassaan, vaan tulisivat esimerkiksi seurakunnassa osaksi laajempaa yhteisöä. On vaikea tutustua toisiin, jos ei koskaan osallistu mihinkään yleiseen tilaisuuteen. Eikä se vastaus voi olla se, että "tervetuloa rauhanyhdistykselle seuroihin katsomaan ja keskustelemaan, että olemme ihan tavallisia ihmisiä". Kyllä sen pitäisi lähteä siitä, että lestadiolaiset kykenisivät osallistumaan myös sen kirkon toimintaan, jonka jäseniä ovat virallisestikin. Eihän sitä kukaan yksinäinen sillä saa ystäviä, että linnoittautuu omaan kotiinsa ja odottaa vieraiden tulevan kotoa hakemaan. Sama pätee tässäkin asiassa: itse on oltava aktiivinen ja avoin, jos toivoo toisilta ymmärrystä.

Lestadiolaiset: antakaa ihmisille mahdollisuus tutustua teihin sillä, että tulette muiden luo. Eikä tämä nyt tarkoita mitään kapakoissa tai tanssilavoilla pyörimistä (en näitä itsekään tee), vaan ihan arkisia asioita. Tulkaa sinne sunnuntaijumalanpalvelukseen, jossa on ei-lestadiolaiset työntekijät. Tulkaa kirkkokahveille. Tulkaa seurakunnan kuoroon, jossa on ei-lestadiolainen kanttori. Tulkaa niihin kansalaisopistojen käsityökerhoihin/marttakerhoihin ja muihin ja seurustelkaa muidenkin kuin lestadiolaisten kanssa. Siinä sitä toisiin tutustuu ja muut näkevät, että teissä ei ole mitään pelättävää. Ja sanokaa ihan reippaasti, että olette lestadiolaisia, ei sitä tarvitse peitellä. Jos joku siitä pahastuu, se kertoo hänen epäluuloisuudestaan eikä teistä. :)

Vierailija
338/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuroissa tänään puhuja luki mm. tämän raamatun kohdan: Joka tunnustaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi, hänessä Jumala pysyy, ja hän pysyy Jumalassa.

Sitä vaan, että kyllähän kaikki muutkin kristityt pitää Jeesusta Jumalan poikana. Tämä havainnollistaa hyvin vl-oppia, vl-liikkeessä ajatellaan, että silti tuo koskee oikeastaan vain meitä

Minä ajattelen että usko pitää sisällään muutakin kuin sen että uskoo Jeesuksen Jumalan pojaksi.

https://www.paivamies.fi/matkaevaaksi/usko-on-seka-omakohtainen-etta-yh…

Totta kai on. Siksi puhuinkin krisityistä, en vaikka Sisilian mafiasta. Ymmärrät varmasti pointin. Se mikä riittää vl-ihmisten kohdalla uskossa, ei riitäkään muiden kristittyjen kohdalla. 

Vierailija
339/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kristityistä 

Vierailija
340/4291 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt kerää yhdet jos toiset alapeukut, mutta sitä odotellessa.

Usein kuulee lestadiolaisten sanovan, miten muilla on heitä kohtaan ennakkoluuloja. Monissa tilanteissa lestadiolaiset kuitenkin käpertyvät tiiviisti sen oman rauhanyhdistyksen ympärille, eivätkä ota osaa esimerkiksi laajemmin kotipaikkakunnan ev.lut. seurakunnan toimintaan. Poikkeuksena seurakunnat, joissa on lestadiolainen pappi, hänen toimittamiin jumalanpalveluksiin tullaan.

Itse uskon, että näitä ennakkoluuloja olisi vähemmän, jos lestadiolaiset eivät olisi vain omassa porukassaan, vaan tulisivat esimerkiksi seurakunnassa osaksi laajempaa yhteisöä. On vaikea tutustua toisiin, jos ei koskaan osallistu mihinkään yleiseen tilaisuuteen. Eikä se vastaus voi olla se, että "tervetuloa rauhanyhdistykselle seuroihin katsomaan ja keskustelemaan, että olemme ihan tavallisia ihmisiä". Kyllä sen pitäisi lähteä siitä, että lestadiolaiset kykenisivät osallistumaan myös sen

Ja tähän piti vielä jatkaa, että kaikki ihmiset eivät ole epäluuloisia tai ajattele lestadiolaisista mitenkään ikävästi. Minä ainakin pidän lestadiolaisia lähtökohtaisesti perhekeskeisenä ja isänmaallisena väkenä, joka arvostaa työntekoa. Ei tämä mielestäni ole mikään ikävä ennakko-oletus.

Sekin on hyvä muistaa, että nykyisin monet ovat hyvin sensitiivistä väkeä ja kunnioittavat erilaisia vakaumuksia. Jos minä tiedän tuttavapiirissäni olevan jonkun uskonnollisen ihmisen, niin huomioin hänen vakaumuksensa. En minä tarjoaisi Ramadania viettävälle syötävää valoisaan aikaan, en kuuntele musiikkia lestadiolaisen kuullen enkä veisi kinkkua lahjaksi juutalaiselle. Aika moni huomioi vakaumukseenne kuuluvat asiat, jos vain kerrotte niistä avoimesti. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä