Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7588)

Vierailija
2161/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tulisi liimailemaan suviseuroihin oulun kärppien tarroja, tämä olisi jokaisen miitin hyväntuulinen puheenaihe että voi niitä poikia ja millainen oli kiekkokausi. Sitten muistetaan, että eihän weljet tietenkään ole antaneet lätkän uskonelämän edelle mennä eikä varsinkaan otteluita katsoneet tai jos on hallilla otteluiden aikana olleet niin ihan vaan sivutyönä järjestyksenvalvojana hankkimassa leipää pöytään lapsikatraalle, koska näin ne voimat aina kaikkeen annetaan.on saatettu myös pikkuisen sporttikanavaa tilata vaan anteeksipyytämisen jälkeen minkä sille tekee, kun tuli tilattua kolmen kuukauden jakso ja naapurikin katsoo niin miksen minäkin ja rokkimusiikin ajalle voi laittaa volan kiinni paitsi jos on käsi paketissa. Go kärpät! Aiheuttaisi kyllä samanlaisen älämölön oulun kärppien tarrojen liimailu -juu niimpä varmaan- ja uhkailtaisiin poliisillakin kärppä-kätyreitä. 

Miten voi joku - ilmeisesti itseään kristittynä pitävä - olla noin ivallinen? Kyllä ihminen on ihmiselle susi. Olen yrittänyt asiallisesti keskustella, selittää ja jopa puolustautua mutta nyt minulle riitti. 

Vierailija
2162/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tulisi liimailemaan suviseuroihin oulun kärppien tarroja, tämä olisi jokaisen miitin hyväntuulinen puheenaihe että voi niitä poikia ja millainen oli kiekkokausi. Sitten muistetaan, että eihän weljet tietenkään ole antaneet lätkän uskonelämän edelle mennä eikä varsinkaan otteluita katsoneet tai jos on hallilla otteluiden aikana olleet niin ihan vaan sivutyönä järjestyksenvalvojana hankkimassa leipää pöytään lapsikatraalle, koska näin ne voimat aina kaikkeen annetaan.on saatettu myös pikkuisen sporttikanavaa tilata vaan anteeksipyytämisen jälkeen minkä sille tekee, kun tuli tilattua kolmen kuukauden jakso ja naapurikin katsoo niin miksen minäkin ja rokkimusiikin ajalle voi laittaa volan kiinni paitsi jos on käsi paketissa. Go kärpät! Aiheuttaisi kyllä samanlaisen älämölön oulun kärppien tarrojen liimailu -juu niimpä varmaan- ja uhkailtaisiin poliisillakin kärppä-kätyreitä. 

Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Kertoo aika paljon sinusta tämä vuodatus, ikävä kyllä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2163/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tosiaan näe näiden asioiden välillä mitään eroa, vai teeskenteletkö vain? Pakko olla näin, eihän tämä ole mahdollista.

Vierailija
2164/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä, ei ole sama juttu liimata Oulun kärppien tarroja, kuin tarratoimikunnan tarroja, kuten joku tuola aiemmassa viestissä väitti, että kaikkiin alueelle tunkeutuviin tahoihin suhtauduttaisiin samalla tavoin. Esimerkistä kaikki muu on tapahtunut ja tapahtuu in real life paitsi tarrojen liimailu ja murtunut käsi. Tekee varmasti kipeää tajuta miten kaksinaismoralistisista säännöistä tuossakin on kyse.

Ja kyllä, yli puolet elämästä toisten määrättävänä sydän on täynnä katkeruutta. Mikä piti lestadiolaisuudessa siinä niin kauan? Helvetillä pelottelu ja yksinäisyydellä pelottelu, joista jälkimmäinen toteutui. Lahko hylkää täysin uskonnon uhrit ja saman tekee kirkko, terapia ei menetettyä elämää takaisin tuo. Siksi täysi tuki tarratoimikunnalle, jos yksikin tämän kohtalon välttää.

Vierailija
2165/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää pohdintaa sateenkaarijutuista ja tuosta tarrojen liimaamisesta!

Vierailija
2166/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niimpä, ei ole sama juttu liimata Oulun kärppien tarroja, kuin tarratoimikunnan tarroja, kuten joku tuola aiemmassa viestissä väitti, että kaikkiin alueelle tunkeutuviin tahoihin suhtauduttaisiin samalla tavoin. Esimerkistä kaikki muu on tapahtunut ja tapahtuu in real life paitsi tarrojen liimailu ja murtunut käsi. Tekee varmasti kipeää tajuta miten kaksinaismoralistisista säännöistä tuossakin on kyse.

Ja kyllä, yli puolet elämästä toisten määrättävänä sydän on täynnä katkeruutta. Mikä piti lestadiolaisuudessa siinä niin kauan? Helvetillä pelottelu ja yksinäisyydellä pelottelu, joista jälkimmäinen toteutui. Lahko hylkää täysin uskonnon uhrit ja saman tekee kirkko, terapia ei menetettyä elämää takaisin tuo. Siksi täysi tuki tarratoimikunnalle, jos yksikin tämän kohtalon välttää.

Niin, Kärpät ei varsinaisesti oo millään tavalla osa meikäläisten uskonoppia, kun taas nämä ttoimikunnan aiheet on.

Vierailija
2167/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun kärpät-vertaus on vastaus tähän HOX

"Minäkin laitan lusikkani tähän tarratoimikuntasoppaan.

En pidä ollenkaan hyvänä sitä, että mikään taho menee tärvelemään toisten omaisuutta. En välitä elokapinoista ja muista. Mielestäni on aina vastuutonta sotkea toisten omaisuutta ja tuhlata toisten aikaa/luonnonvaroja/rahaa siivouskuluihin. Minulle on sinällään sama, mikä taho tällaista tekee - se on aina väärin. Vaikka joku tulisi liimailemaan Suviseuroille tarroja, joissa kannustetaan käyttämään vain kotimaisia tuotteita, mainostettaisiin Oulun kaupunkia tai kannatettaisiin Kärppiä, niin en siitäkään tykkäisi. Samoin en tykkäisi, jos esimerkiksi joku uskonnollinen ryhmittymä menisi liimailemaan tarroja Priden kulkuerekkoihin.--"

Vierailija
2168/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olemme täysin samaa mieltä:

Jumalan valtakunta ei ole juna (vl-yhteisö), jonka kyytiin voi hypätä ja sitten siellä junassa voi tehdä mitä vaan koska on sisällä "Jumalan valtakunnassa". Ei se niin toimi. 

Minkään yhteisön jäsenyys ei auta, jos ei ole elävää uskoa omalla sydämellä.

On myös oikein sanoa, että ei saa tuomita. Me emme tuomitse ketään, vain Jumala näkee ihmisen sydämeen.

Se ei ole muiden tuomitsemista helvettiin, että ajattelee (toivoo!) itse olevansa oikealla tavalla uskomassa. Me toivomme, että kaikki ihmiset löytävät elävän uskon.

Itse en ole koskaan nähnyt kirjoitusta, jossa joku vl tuomitsee toiset helvettiin. Jos näin olisi, se olisi väärin.

Ongelma on siinä, että vl-oppi ajattelee sen "elävän uskon" löytyvän ainoastaan liikkeestä - ei muualta.

Vierailija
2169/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun kärpät-vertaus on vastaus tähän HOX

"Minäkin laitan lusikkani tähän tarratoimikuntasoppaan.

En pidä ollenkaan hyvänä sitä, että mikään taho menee tärvelemään toisten omaisuutta. En välitä elokapinoista ja muista. Mielestäni on aina vastuutonta sotkea toisten omaisuutta ja tuhlata toisten aikaa/luonnonvaroja/rahaa siivouskuluihin. Minulle on sinällään sama, mikä taho tällaista tekee - se on aina väärin. Vaikka joku tulisi liimailemaan Suviseuroille tarroja, joissa kannustetaan käyttämään vain kotimaisia tuotteita, mainostettaisiin Oulun kaupunkia tai kannatettaisiin Kärppiä, niin en siitäkään tykkäisi. Samoin en tykkäisi, jos esimerkiksi joku uskonnollinen ryhmittymä menisi liimailemaan tarroja Priden kulkuerekkoihin.--"

Minä olin tämä tarroista kommentoinut! Tosiaan viittaan tarrojen liimaamisella tekona toisten omaisuuden turmelemiseen. Sinällään on se ja sama, mitä noissa tarroissa mainostetaan - kyse on siitä, että siinä sotketaan toisten omaisuutta. Sitä siivottavaa sotkua olisi ne Kärppienkin tarrat, ei niitä saisi vuokrattujen bajamajojen ja muiden rakenteiden seiniin jättää. Ei ole missään tilanteessa ok turmella toisten omaisuutta ja kustannukset siitä kaatuvat muiden niskaan. Toinen asia on se, että onko mitään järkeä lähteä mainostamaan omaa ajatusmaailmaa tilaisuudessa, jossa on selvästi erilainen ajatusmaailma taustalla. 

Eli kahdesta asiasta tässä on ainakin minun mielestäni kyse.

Vierailija
2170/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs lestadiolaistaustainen transhenkilö kertoi, että hänen sukupuolenmuutoksensa oli vanhemmille vaikea asia, jonka he ovat ajan kuluessa sitten kuitenkin hyväksyneet. Hän syytti suhtautumisesta lestadiolaisuutta.

Kun luin tuon haastattelun, jäin miettimään, miten tuommoinen asia voisi olla kenellekään helppo, taustasta riippumatta. Vanhemmat ovat saaneet tytön ja oppineet rakastamaan häntä tyttönä. Sitten hän päättää vaihtaa sukupuolta eli se rakastettu tyttö lakkaa olemasta, hän ikään kuin kuolee vanhemmiltaan. Tilalle tulee aikuinen poika/mies, jota et ole koskaan tuntenut. Se oma tyttö on muuttunut ventovieraaksi.

Joskus joissakin haastatteluissa transihmiset sanovat, että muutos oli helppo ja helppo kaikkien hyväksyä. Siihen en usko. Prosessiin sisältyy pakostakin paljon kipuilua ja paljon kysymyksiä.

Viime aikoina

Tällä palstallahan on yleinen tapa ottaa ääriesimerkit esille ja niiden perusteella yleistää. En kylläkään ymmärrä, miten minun kommenttini oli jokin ääriesimerkki.

Sillä tavalla ääriesimerkki, että otit esille juuri sen harvinaisimman tapauksen.

"Sukupuolenkorjausleikkausten katumisen määrästä ei ole tarkkoja tilastotietoja, mutta sen on arvioitu olevan harvinaista. Tutkimusten mukaan katumisen määrä vaihtelee eri lähteiden ja tutkimusasetelmien mukaan, mutta yleisesti se on vähäistä."

Vierailija
2171/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalan valtakunta ei ole juna (vl-yhteisö), jonka kyytiin voi hypätä ja sitten siellä junassa voi tehdä mitä vaan koska on sisällä "Jumalan valtakunnassa". Ei se niin toimi. 

On myös oikein sanoa, että ei saa tuomita. Me emme tuomitse ketään, vain Jumala näkee ihmisen sydämeen.

Se ei ole muiden tuomitsemista helvettiin, että ajattelee (toivoo!) itse olevansa oikealla tavalla uskomassa. Me toivomme, että kaikki ihmiset löytävät elävän uskon.

Itse en ole koskaan nähnyt kirjoitusta, jossa joku vl tuomitsee toiset helvettiin. Jos näin olisi, se olisi väärin.

Ongelma on siinä, että vl-oppi ajattelee sen "elävän uskon" löytyvän ainoastaan liikkeestä - ei muualta.

Raamattu osoittaa, että oikea usko synnyttää halun olla yhteydessä toisiin uskovaisiin (seurakuntayhteys) ja elää Kristuksen ruumiin jäsenenä (Apt. 2:4142; 1. Kor. 12:27). 

Tämän perusteella voi ajatella, että kun joku tekee parannuksen ja löytää oikean uskon, hän haluaa etsiä sen oikean seurakunnan. Sen, jossa uskotaan samalla tavalla. 

Jos siis vl uskoo ja toivoo olevansa oikeassa uskossa, hän automaattisesti ajattelee, että vl-joukko on se Kristuksen seurakunta.

Raamatun pohjalta kyllä säikähtäisin, jos kokisin ettei minulla ole samalla tavalla uskovia matkaystäviä kotisiionissa.

Vierailija
2172/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että vl-oppi ajattelee sen "elävän uskon" löytyvän ainoastaan li

Mutta kun niitä "samalla tavalla uskovia" on muuallakin kuin yhdessä porukassa. Minulle ainakin ev. lut. uskoisena riittää, että toiset ovat kristittyjä. Koen meidän silloin uskovan samaan kolmiyhteiseen Jumalaan ja Jeesukseen Vapahtajana, vaikka painotukset olisivat erilaiset. Ja se seurakuntayhteys ei ole mitenkään poissulkeva eli ei tarkoita, että vain samaan porukkaan kuuluva kelpaisi. Ei minulle ole olennaista, että ajatteleeko se vierustoveri opillisista asioista tismalleen samalla tavalla kuin minä. Opilliset asiat ovat toissijaisia, usko kolmiyhteiseen Jumalaan ja Jeesukseen Vapahtajana on se ensisijainen.

Toisekseen: Usko on minulle ennen kaikkea henkilökohtainen asia. Se seurakuntayhteys toteutuu sitten muiden kristittyjen kanssa eri tilanteissa. En minä tarvitse toisia vahvistamaan uskoani, vaan jakamaan uskon kokemusta yhdessä. Toki on mukava laulaa yhdessä virsiä, lukea Raamattua ja rukoilla yhdessä, mutta kyllä se merkityksellisin puoli uskossa on se, mitä tapahtuu omassa sisimmässäni - minun ja Jumalan välillä.

Vierailija
2173/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs lestadiolaistaustainen transhenkilö kertoi, että hänen sukupuolenmuutoksensa oli vanhemmille vaikea asia, jonka he ovat ajan kuluessa sitten kuitenkin hyväksyneet. Hän syytti suhtautumisesta lestadiolaisuutta.

Kun luin tuon haastattelun, jäin miettimään, miten tuommoinen asia voisi olla kenellekään helppo, taustasta riippumatta. Vanhemmat ovat saaneet tytön ja oppineet rakastamaan häntä tyttönä. Sitten hän päättää vaihtaa sukupuolta eli se rakastettu tyttö lakkaa olemasta, hän ikään kuin kuolee vanhemmiltaan. Tilalle tulee aikuinen poika/mies, jota et ole koskaan tuntenut. Se oma tyttö on muuttunut ventovieraaksi.

Joskus joissakin haastatteluissa transihmiset sanovat, että muutos oli helppo ja helppo kaikkien hyväksyä. Siihen en usko. Prosessiin sisältyy pakostakin paljon kip

Sehän, mitä kommentissani viimeksi kerroin, ei ollut se pointti vaan se mitä ensin kerroin. Se loppuosa oli vain toteamus.

Vierailija
2174/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transhoitoja kadutaan prosentuaalisesti vähemmän kuin lasten hankkimista. Toki tilastoa vääristää se, että lapsia hankitaan suhteessa paljon enemmän kuin mitä transhoitoja tehdään, mutta kuitenkn. Kovin nuorille en kuitenkaan suosittelisi näitä hoitoja, minuuden kehitys ja aivojen kehitys jatkuu vielä lähemmäs 30v. Hoidoilla tehtyjä fyysisiä muutoksia on mahdotonta peruuttaa, joten se on sitten tragedia niiden kohdalla, jotka tulevat katumapäälle.

Vierailija
2175/7588 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kveekareilla on ihan hyviä ajatuksia kristinuskon suhteen, vaikkakin heiltä puuttuu sakramentit, mutta noin yleisesti.

Vierailija
2176/7588 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Transhoitoja kadutaan prosentuaalisesti vähemmän kuin lasten hankkimista. Toki tilastoa vääristää se, että lapsia hankitaan suhteessa paljon enemmän kuin mitä transhoitoja tehdään, mutta kuitenkn. Kovin nuorille en kuitenkaan suosittelisi näitä hoitoja, minuuden kehitys ja aivojen kehitys jatkuu vielä lähemmäs 30v. Hoidoilla tehtyjä fyysisiä muutoksia on mahdotonta peruuttaa, joten se on sitten tragedia niiden kohdalla, jotka tulevat katumapäälle.

Se määrä sinänsä ei vääristä sitä, vaan se että toiseen näistä on tarkka seula, eli ei hyväksytä kaikille. Silti joku katuu, ja se nostetaan tikun nokkaan.

Se on tarkoituksellista propagandaa transhoitoja vastaan. 

Itse en tuollaista vääristelyä hyväksy, vaikken ole mikään kyseisten transhoitojen puolustelija ainakaan, ennemminkin päinvastoin. Mutta asia ei minulle kuulu, ei kosketa itseä.

Vierailija
2177/7588 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että vl-oppi aja

Tämä. Toki se kristittyjen yhteys on tärkeä, mutta tietyissä uskonnollisissa liikkeissä kaivataan sitä tiivistä yhteisöä ympärille pitämään huolta siitä, että kaikki noudattavat samoja sääntöjä. Yhteisön tuoma paine on suuri ja väärin toimivia puhutellaan.

Vierailija
2178/7588 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän vastata, mutta vajavaista on. Osaan olen etsinyt Raamatunkohdat ketjua varten aiemmin, monesta puuttuu.

itsetyydytys:

-Raamatun mukaan seksi kuuluu yksinomaan avioliittoon miehen ja naisen välillä. Jumala loi seksuaalisen yhteyden avioliittoa varten (1. Moos. 2:24; Ef. 5:31). Seksin harjoittaminen avioliiton ulkopuolella määritellään haureudeksi, jota kristityn tulee karttaa (1. Kor. 6:18; 1. Tess. 4:35). Aviovuode on pidettävä puhtaana, ja haureus sekä avionrikkomus tuomitaan (Hepr. 13:4). Uskovan elämään ei kuulu haureus eikä himon vallassa eläminen (Ef. 5:3,5). Seksuaalinen ilo on Jumalan hyvä lahja, mutta se liittyy vain omaan puolisoon (Sananl. 5:1519).

korvikset,

-Ei missään, tapakulttuuria vl:ssa

rytminen maallinen musiikki,

-tämäkin osittain tapakulttuuria, osin liittyy siihen että sanat kertovat usein syntielämästä

esiaviollinen seksi

-ks. itsetyydytyskohta

Raamatussa sanotaan, että lisääntykää ja täyttäkää maa. Mutta Raamatun aikaan ihmisten hedelmällisyys oli erilaista kuin nykyään: sukukypsiksi tultiin myöhemmin, kun kuukautiset eivät alkaneet 11-12 v iässä kuten monilla tytöillä nykyään. Se naimisiin Raamatun aikana mennyt 17-18 v ei välttämättä heti saanut lapsia, nykyään taas moni tulisi tuossa iässä raskaaksi ilman ehkäisyä. Elinikä oli tuolloin myös matalampi, joten harvemmin oli niitä 40-50 v synnyttäjiä. Sekin on hyvä muistaa, että entisaikaan monilla imetys toimi ehkäisynä ja kuukautisia oli harvoin niukan ruokavalion vuoksi. Tuo kuukautisten puuttuminen oli se suurin syy, kun ei siis ollut mahdollistakaan tulla usein raskaaksi. Toki lapsia oli perheissä yleensä useita, mutta todella suuret perheet olivat harvinaisia. Tällä tarkoitan sanoa sitä, että se Raamatun kehotus lisääntymiseen on ollut ihan toisenlaisessa ympäristössä. Eikä tuolloin ollut hormonaalista ehkäisyä keksittykään. Toki Raamatun valossa ihmisen olisi hyvä perustaa perhe ja saada lapsia (eikä sitä tehtävää kaikille suoda), mutta eihän tuossa ehkäisyä kielletä. Raamatussa ei puhuta monistakaan asioista, joista nykyihmiset kiistelevät ja sanovat Raamatusta löytyvän suoran kommentin tähän asiaan.

T. Teologi

Vierailija
2179/7588 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiskansoilla, jotka elää askeettisesti luonnon keskellä, lasten luonnollinen syntymäväli on helposti 3-4 vuotta. Tuossa yllämainittujenkin syiden vuoksi. Ei suinkaan joka vuosi tai edes joka toinen vuosi. 

Vierailija
2180/7588 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se määrä sinänsä ei vääristä sitä, vaan se että toiseen näistä on tarkka seula, eli ei hyväksytä kaikille. Silti joku katuu, ja se nostetaan tikun nokkaan.

Se on tarkoituksellista propagandaa transhoitoja vastaan. 

Itse en tuollaista vääristelyä hyväksy, vaikken ole mikään kyseisten transhoitojen puolustelija ainakaan, ennemminkin päinvastoin. Mutta asia ei minulle kuulu, ei kosketa itseä.

Totta, joskin epäilen, ettei esim. jenkkilässä ole kovin vaikea päästä hoitoihin. Lähinnä tarkotin sitä, että jos jotain asiaa tehdään vaikka tuhatkertaisesti enemmän kuin toista, niin tietysti siinä tulee eri katumisprosentit.