Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vietkö vesirokkoisen

Vierailija
23.02.2007 |

lapsen kauppaan, jos ei muusta kuin muutamasta näpystä (yht. ehkä 5-10) tiedä, että rokkoa edes on? Ei kuumetta, leikkii ihan normaalisti eikä ole väsynyt. Onhan tuo jo meidän tietämättä tartuttanut kaupassa 2-3 vkoa!

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kerrottu jo liuta hyviä neuvoja, joiden avulla vesirokkoinen voi pysyä poissa kaupasta myös pienellä paikkakunnalla.

Vierailija
42/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olisin myös rokottanut itseni/lapseni, jos olisin noin helkutin hysteerinen.

t. 40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tämän vuoksi pitäisi tartuttaa vielä lisää ihmisiä sitten, kun rakkulat ovat jo tulleet ja on tietoinen taudista.

Pelkkää itsekkyyttä.

Sama kuin jos Hiv-potilas sanoisi, ettei enää kannata välittää taudista, kun tuli tartuttaneeksi jo liudan naisia ennen kuin tiesi tartunnasta. Toki hiv on vielä vaarallisempi yleensä.

Vierailija
44/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin hänet kärryissä, tumput kädessä. Ja suoriutuisin ulos kaupasta mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
45/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen niistä on tosiaan _vähän_ vaarallisempi kuin toinen.

En minä vienyt vesirokkoisia lapsiani kauppaan, kun ei ollut tarve. Muttaa en todellakaan olisi nähnyt sitä vaivaa mitä te jotkut vaaditte tältä yh:lta, joka oli sairaat lapset kauppaan ottanut.

t. kusipää 40

Vierailija
46/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sama kuin jos Hiv-potilas sanoisi, ettei enää kannata välittää taudista, kun tuli tartuttaneeksi jo liudan naisia ennen kuin tiesi tartunnasta. Toki hiv on vielä vaarallisempi yleensä.

Vierailija
47/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedätkö että se vesirokko on oikeasti vaarallinen joillekuille? Minä esim. sairastan MS-tautia, enkä voi ottaa sen takia rokotuksia, mutten myöskään saisi kauheasti sairastella, koska jokainen virus yms. voi laukaista ns. pahenemisvaiheen, jolloin minulta sumenee näkö. Ja toipuminen kestää aina monta kuukautta ja useimmiten näköhermoihin jää pysyviä arpia.

Vierailija
48/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöpöjä kun on kaikkialla, missä on ihmisiäkin: ostoskeskuksissa, työpaikoilla, kaupassa, bussissa... On vesirokkoa, influenssaa ja tavallista flunssaa, norovirusta, rotavirusta ja vaikka mitä oksutautia.

Olen pahoillani siitä, että sinulla on MS-tauti.

Vierailija:

tiedätkö että se vesirokko on oikeasti vaarallinen joillekuille? Minä esim. sairastan MS-tautia, enkä voi ottaa sen takia rokotuksia, mutten myöskään saisi kauheasti sairastella, koska jokainen virus yms. voi laukaista ns. pahenemisvaiheen, jolloin minulta sumenee näkö. Ja toipuminen kestää aina monta kuukautta ja useimmiten näköhermoihin jää pysyviä arpia.

Vierailija
49/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu vieraalla paikkakunnalla, on yh, suku ja vanhat ystävät ovat satojen kilometrien päässä, niin miten rakennat tukiverkon? Tutustut ihmisiin, ja pyydät heitä ensitapaamisella lapsenvahdiksi? Soitat ovikelloa, ja työnnät lapsesi kynnyksen yli?

Vierailija:

Minä luon meille sen tukiverkon juuri sitä varten, ettei tuollaisia tilanteita tule! Ollaan muutettu monta kerta, maastakin toiseen, ja aina ensimmäiseksi katson, että perushuolto ja tukiverkko pelaa, vaikka tulisi mitä.

Vierailija
50/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottaa huomaavaisuutta ja jonkinnäköisiä käytöstapoja. Yleinen ohje on, että vesirokkoa ei lähdetä ehdoin tahdoin levittämään. Riskiryhmien takia.

Ja minä kyllä pysyttelenkin flunssakausina yms. poissa kaupoista jne.

48

Vierailija
51/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisit kauppaan, jossa vastaan kävelisi äiti vesirokkoisen lapsen kanssa!! Mieti mikä vaaratekijä tuo olisi, oma lapsesi voisi menehtyä jos kyseiseen rokkoon sairastuisi (oma syöpäsairas lapsesi ei olisi siis vielä sitä sairastanut). Tuntuisiko kivalle kun tuo toinen äiti sanoisi vain, ettei voisi vähemmän kiinnostaa (voisi vielä kehottaa pitämään syöpäsairaan lapsesi kotona..). Huom: syöpä on aina pitkäaikainen sairaus, vesirokko ei syöpäsairaan lapsen sairaudelle kuukausia/vuosia neljän seinän sisällä oleminen ei ole mitenkään eduksi psyyken kannalta. Hyi olkoon kuinka jotkut voivatkin olla itsekkäitä kuten nro 40 :-(( On eri asia jos joku ei vielä tiedä vesirokostansa kuin että ehdoin tahdoin sitä levittää :-(

Vierailija
52/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se sairas lapsi otettava kauppaan mukaan.

Itse olen kahden lapsen opiskeleva yh, ja lapsenvahdin saaminen on kiven takana vaikka alkaisin etsimään viikkojakin etukäteen. Jos tarvitsen lapsenvahdin lyhyellä varoitusajalla, se ei onnistu. Lapseni ovat liian pieniä olemaan yksin kotona (3½ v ja 1 v), eikä minun tuloillani palkata lapsenvahtia kauppakäynnin ajaksi, tai tilata ruokaa kotiin (jos lasten isä tai sossu maksaisivat elatusmaksut, tilanne olisi toinen, mutta kumpikaan ei maksa!). Asumme pk-seudulla jonne muutimme tammikuun alussa, enkä tunne täältä ketään niin hyvin että voisin pyytää lapsenvahdiksi. Ei kai ihmisille, jotka on juuri tavannut, voi alkaa ehdottelemaan että tuletko vahtimaan lapsiani ilmaiseksi? Ainoa mahdollisuus siis on joko viedä lapset kipeänä päiväkotiin, tai ottaa heidät mukaan kauppaan, ja kumpikin vaihtoehto on aivan yhtä huono. Onneksi lapseni ovat olleet melko terveinä, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut eteen.

-49-

Vierailija:

odottaa huomaavaisuutta ja jonkinnäköisiä käytöstapoja. Yleinen ohje on, että vesirokkoa ei lähdetä ehdoin tahdoin levittämään. Riskiryhmien takia.

Ja minä kyllä pysyttelenkin flunssakausina yms. poissa kaupoista jne.

48

Vierailija
53/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hänellä oli hengityssuojain ja hanskat.

Vierailija:

menisit kauppaan, jossa vastaan kävelisi äiti vesirokkoisen lapsen kanssa!! Mieti mikä vaaratekijä tuo olisi, oma lapsesi voisi menehtyä jos kyseiseen rokkoon sairastuisi (oma syöpäsairas lapsesi ei olisi siis vielä sitä sairastanut). Tuntuisiko kivalle kun tuo toinen äiti sanoisi vain, ettei voisi vähemmän kiinnostaa (voisi vielä kehottaa pitämään syöpäsairaan lapsesi kotona..). Huom: syöpä on aina pitkäaikainen sairaus, vesirokko ei syöpäsairaan lapsen sairaudelle kuukausia/vuosia neljän seinän sisällä oleminen ei ole mitenkään eduksi psyyken kannalta. Hyi olkoon kuinka jotkut voivatkin olla itsekkäitä kuten nro 40 :-(( On eri asia jos joku ei vielä tiedä vesirokostansa kuin että ehdoin tahdoin sitä levittää :-(

Vierailija
54/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy naapureissa, tarjoutuu itse auttamaan jne. Aina olen löytänyt vastaavassa tilanteessa olevan äidin, pirteän eläkeläisen tai taskurahoja tarvitsevan teinitytön. Koiranulkoilutukseen ja lastenhoitoon on yleensä löytynyt viikon sisällä tukiringin tynkää.

Vierailija
55/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ihmiset todellakin noin itsekkäitä. Itse olen asunut ulkomailla ja nyt uudella paikkakunnalla. Minulla on " hyvänpäiväntuttuja" , joita voin pyytää katsomaan lapsiani hätätapauksessa. Ulkomailla ollessani annoin joskus myös ostoslapun naapurilleni joka samalla kun haki omansa toi meille tärkeimmät.

Vierailija
56/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

onko ihmiset todellakin noin itsekkäitä. Itse olen asunut ulkomailla ja nyt uudella paikkakunnalla. Minulla on " hyvänpäiväntuttuja" , joita voin pyytää katsomaan lapsiani hätätapauksessa. Ulkomailla ollessani annoin joskus myös ostoslapun naapurilleni joka samalla kun haki omansa toi meille tärkeimmät.

Juuri näin. Eihän ketään tarvitse lapsenvahdiksi pyytää vaan voi pyytää jotakuta käymään kaupassa samalla, kun hakee ruokaa itselleenkin.

Ja kyllä, olen joka ikiselle talon vanhukselle esitellyt itseni, kertonut missä asun ja maininnut olevani hoitovapaalla. Ovikelloa voi aina soittaa, jos tarvitsee kauppa-apua tai on muuta avun tarvetta. Onhan se nyt heidänkin mukava tietää, että apua on hätätilanteessa saatavilla myös päivällä, kun muut naapurit ehkä ovat töissä.

Vierailija
57/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen muuttanut tänne Espooseen vuosi sitten, enkä tuntenut ketään täältä, suku jne asuvat hyvin kaukana. Mutta olen tutustunut leikkipuistossa ihmisiin, ja saanut muutaman ihmisen (äidin) numeron hätätapausten varalta. Jos tarvitsisimme kaupasta ruokaa, ja emme pääsisi jostain syystä, he aivan varmasti voisivat piipahtaa kaupassa ja viskata ruoat meille. Samoin tekisin heidän puolestaan.

Emmekä me muuten edes ole yhteyksissä, mutta on se hyvä tuntea joitain ihmisiä, jotta hätätapauksissa on apu lähellä-puolin ja toisin.

Vierailija
58/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös muiden infektiotauteja sairastavan pitäisi kyllä yrittää pysyä kotonaan sen ajan kuin tartuttaa. Monella tässäkin ketjussa oli esimerkkejä vaarasta, jotka syntyvät tartunnan saatua.

Miten joku uskaltaa olla yh ilman minkäänlaista tukiverkkoa. Lapset ovat pieniä ja silti menetetty kontakti lasten isään. Miten joku on voinut ajautua yh:ksi noin huonoin eväin. Eikö kannattaisi vaikka muuttaa lähelle vanhempiaan. Olen huolissani teistä ja lapsistanne. Tutustukaa toisiin lähiseudun äiteihin.

Vierailija
59/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se nyt on, että tauteja liikkuu. Jos pelkää tartuntoja, niin ei lähde sitten kotoaan minnekkään vaan luo niitä tukiverkkoja, jotka hoitaa kaupassakäynnit... Vai miten se meni?

Jos mulla olisi syöpäsairas lapsi, niin aika hiljaista olis että ottaisin sitä marketteihin pöpöjä metsästämään!!! Omia aivojaan saa käyttää. Kyllä siellä muitakin tartunnan lähteitä on kuin se vesirokko. Flunssaa, mahatauteja jne. on koko ajan liikkeellä. Ei kai nekään sille syöpäsairaalle lapselle ole hyväksi?

Ja edelleen, minä EN OLE VIENYT ROKKOISTA LASTA KAUPPAAN. Mutta en hyväksy näitä älyttömiä perusteluja sille, että jos jonkun on pakko ottaa pikaiselle lähikauppareissulle sairas lapsi mukaan, niin siellä sitten olisi syöpäsairas lapsi ja ms-tautinen nainen ja 10 muuta heikkoa ja herkkää ottamassa tartuntaa vastaan... Jep, tosi isolla todennäköisyydellä. Ei se vesirokko jää sinne kauppaan asumaan ja vaanimaan kaikkia tulevia asiakkaita!

t. kusipää 40

Vierailija
60/85 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaista sairaan elämä tai elämä sairaan lapsen kanssa on? Että kehtaatkin vielä pilkata.

Mulla on sisko sairastanut syöpää viimeiset viisi vuotta ja välillä on hänellä kuule ollut se elämänhalu niin vähissä, että reissu lähimarketiin - piipahdus normaaliarkeen - on ollut hälle kuukauden kohokohta!

Ja juu, kauaa ei tupeksi siellä sinun tielläsi, älä huoli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan