Kertokaa sinkulle, että miten talousasia tulee järjestää parisuhteessa?
Olen aina asunut ja elänyt yksin toistaiseksi, mutta miten yhteistalous käytännössä hoidetaan?
Molemmilla omat tulonsa ja tilinsä kuten ennenkin ja kaikki ostetaan vuorotellen? Kaupassakäynti?
Lainanmaksu/vuokra puoliksi? Jos toisella on auto, niin omistajahan lopulta maksaa kulut, mutta mitä jos toinenkin käyttää sitä kuin omaansa?
Mitä jos toinen on huomattavasti parempituloinen, niin miten maksuosuuksia on jaettava? Tässähän on jo riitelyn siemen lähtökohtaisesti
Pitäisikö olla joku yhteistili, vai miten pariskunnat järjestävät taloutensa pyörittämisen siten, että se on reilua eikä riitoja synny?
Kommentit (132)
Meillä oli vähän epävarmuuksia, joten tehtiin avioehto. Rouva teki yhteiskäyttötilin, jonne kun siirrän sopivissa määrin rahaa, niin hän ei ala sitä kinuta. Nyt kun vanhempainvapaat on käytetty ja rouva on hoitovapaalla, kustannan kaikki isommat ostokset muutenkin. Samoin kauppaostokset. Rouva makselee asuntokuluja.
Meillä on yhteistili, johon minä huonompi tuloisena laitan bruttotuloistani 25% ja mies 21%. Hän siis maksaa 150€/kk enemmän. Haluaisin itse maksaa 50/50, mutta minä ostan kuitenkin pääosin lapsen tavarat. Ruokakaupassa maksetaan suunnilleen joka toinen kerta. Loput rahat ovat omiamme.
Kerran vain riideltiin rahasta, kun mies oli maksanut olemattomista tavaroista ilmiselville nettihuijareille satoja euroja ja minä olin juuri vielä huonommilla tuloilla ostanut vauvalle 500 eurolla tavaraa.
Kyllä ennen oli helppoa kun mentiin yhteen niin oli yhteiset rahat ja perhe. Ei mitään sun ja mun ja meidän. No nykyään on lapsetkin noin. Hankalaa. Ja moni nainen maksaa ne lasten kulut täysin ja ukko käyttää rahat itseensä.. omat reissut ja harrastukset. Ja nainen tekee vielä ne kotihommatkin. Ei ole reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen taloustili omien tilien lisäksi.
Muistan kerran miten eräs kamu oli lähtemässä maksullisiin ja kauhistui, kun oli nostamassa satasia käteisellä "taloustililtä" klo 01 yöllä. Tajusi kuitenkin virheensä ennen vahinkoa ja nosti rahulit omalta tililtään.
Vastaavia kuvotuksia ajoi historian hämärissä Aleksis Kiven kadulla Helsingissä etsimässä huo---ria. Oli ikävää odottaa bussia työpäivän jälkeen pankin pääkonttorissa, kun vastenmieliset perheenisät pysähtyivät kohdalle - turvaistuimet autojensa takapenkillä.
Pikku kikkeli ohjaa monia miehiä, jotka viis veisaavat vaimostaan tai lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies syö enemmän kuin nainen, miksi naisen tulisi maksaa puolet ruokakuluista?
No en minä jaksa miettiä jokaista perunaa tai nakkia erikseen. Minä sen ruuan teen useinmiten ja siitä tulee x annosta. Oli ditten vähän idompi tai pienempi.
Mies myös juo aamiaisella tuoremehua ja syö jugurttia mutta minä juustoleivän - pitäisikö nämäkin täsmäyttää??
Sulaa hulluutta!
Ei varmaan jokaista nakkia tarvitse erikseen miettiä, mutta meillä esimerkiksi mies nuorena söi usein päivässä kolme suurta lämmintä ateriaa ja muutaman välipalan päälle, kun urheili paljon. Itse saatoin syödä opiskelijaravintolassa ja sen lisäksi kotona aamupalan ja pienen iltapalan. Kyllä mies silloin maksoi vähän enemmän kaupassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järjestää tyylillään.
Omassa suhteessani kaikki maksetaan puoliksi. Mies maksaa vuokran vuokrafirmalle ja minä siirrän hänen tililleen oman osuuteni. Kaupassa käydään kuka milloinkin tai yhdessä, ja kulut jaetaan myöhemmin tasan kuitin perusteella.
Laskut maksaa se joka maksaa ja toinen taas siirtää toiselle rahaa mobile paylla.
Mies tienaa tuplasti sen mitä minä, mutta ei meillä siitä ole koskaan tarvinnut riidellä.
Eli maksat suhteellisesti todellakin enemmän kuin miehesi? Miksi?
Millä tavalla suhteellisesti enemmän? Maksamme puoliksi, eli en maksa enempää.
Tienaat 2000 euroa ja miehesi 4000 euroa. Kumpikin maksaa 1000 euro
Parisuhde rakkaan elämänkumppanin kanssa ei tunne sanaa lokkeilu, vaan rahat ovat yhteisiä.
Meillä on yhteinen asuntolaina, jota maksamme asunnon omistussuhteen mukaisesti. Maksu menee lainanhoitotililtä, jolle siirrämme rahaa. Samalta tililtä menee vastike puoliksi, minä lisäksi maksan oman ja tyttäreni vesimaksun. Miehellä on ihan oma ruokavalionsa ja ostaa pääsääntöisesti oman ruokansa, minä ostan omani ja lapseni ruuan. Kauppa on vieressä ja käymme siellä useimmiten erikseen omilla asioillamme. Minä maksan sähkölaskun ja pyydän puolet mobilepaylla mieheltä. Jos tulee satunnaisesti muita yhteisiä laskuja, toimin samalla periaatteella. Mies maksaa Netflixin koko perheelle, minä Spotifyn. Remonteista minä maksan enemmän kun tienaankin enemmän, minulle myös ne ovat tärkeämpiä materiaalivalintojen ym osalta. Autoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteistili, johon minä huonompi tuloisena laitan bruttotuloistani 25% ja mies 21%. Hän siis maksaa 150€/kk enemmän. Haluaisin itse maksaa 50/50, mutta minä ostan kuitenkin pääosin lapsen tavarat. Ruokakaupassa maksetaan suunnilleen joka toinen kerta. Loput rahat ovat omiamme.
Kerran vain riideltiin rahasta, kun mies oli maksanut olemattomista tavaroista ilmiselville nettihuijareille satoja euroja ja minä olin juuri vielä huonommilla tuloilla ostanut vauvalle 500 eurolla tavaraa.
Älä jaa täällä meidän henkilökohtaisia juttuja!!
Jaa. Yh-äitinä, teinitytär, niin maksan hänen menonsa ja ruokansa.
Uusi avokki-miesystävä maksaa oman poikansa jutut ja ruoat. Sähkölasku ja vesilasku laitetaan puoliksi.
Netin ja suoratoistopalvelut maksaa mies, koska hän niitä käyttääkin. Minä naisena tienaan kyllä paremmin, mutta jaetaan kulut käytön mukaan. Ja joo, jos tehdään yhteinen lapsi niin silti sama käytäntö.
Jokainen pariskunta sopii itse, että miten raha-asiat hoidetaan. Tärkeintä on, että molemmat kokevat systeemin oikeudenmukaiseksi.
Meillä on yhteinen tili ja yhteiset rahat. Kaikki tulee ja menee samalta tililtä. Näin on toimittu jo 30 vuotta ja tämä tapa sopii meille.
Kuka mitenkin. Meillä on alusta asti ollut kaikki rahat yhteisiä eikä mitään ongelmaa sen asian kanssa.
Meillä yhdessä käytettävät maksulliset maksetaan yhteiseltä tililtä, mutta erillään käytettävät maksetaan omalta tililtä. Erikseen käytettäville on kuitenkin kuukausibudjetti, jota kumpikaan ei saa ylittää.
Yhteistä taloudenpitoa tietysti helpottaa, että mihelläni on yhtä hyvät tulot kuin minulla.