Vegaanit, autetaan makkaraihmisiä!
Olen hämmästyneenä lukenut makkaraihmisten purkauksia, kun ravintosuosituksissa on sanottu, ettei lihaa ja maitotuotteita kannattaisi syödä niin paljon. Tuli mieleen, että me vegaanit voisimme yrittää auttaa heitä. Selvästi joillain lihansyöjillä on nyt tosi paha olo ja suorastaan pelko. Antakaa teidän vinkkejä vegaanielämään! Ehkä myös me vegaanit voidaan oppia jotain.
Itse voin kertoa, että aloin noin 40-vuotiaana vegaaniksi lapseni ehdotuksesta. Tällä hetkellä suosikkituotteeni on ihan tofu, esim Asia-merkkinen on tosi maukasta. Airfryerissa tai pannulla siitä tulee rapeaa. Tofu on kevyttä, täynnä proteiineja ja vatsallekin tosi hyvä, ei tule mitään vatsanväänteitä ja sitä on helppo käsitellä ja sopii kaikkeen. Tottakai siihenkin makuun pitää totutella, mutta nykyisin syön sitä ennemmin kuin lihaa tai juustoa, jotka haisevat ja maistuvat minusta jotenkin likaiselle ja navettamaiselle. Sienet, paahdetut munakoisot, paahdetut tomaatit, siemenet ovat täyteläisiä makuja, ja kun laittaa hyvää öljyä, niin ei makuelämyksestä puutu mitään ja ympäristö ja oma keho kiittää. Meillä on koira ja kissa ja olen myös huomannut että on kivampi olla kun ei tarvitse miettiä mitään eläinoikeuskysymyksiä omalla kannalla niin paljon vaan voin hyvällä omallatunnolla rakastaa lemmikkejäni ilman että joku nokkava nuori tulisi kyselemään että miten sitten possut ja lehmät.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus: Kasvispainotteisesti syövät nauttivat enemmän ultraprosessoituja ruokia kuin säännölliset lihansyöjät
Eniten lääkärissä käyvät ovat kasvisten suurkuluttajia yllättävä yhteys paljastuu tuoreesta tutkimuksesta
5 Ways a Vegan Diet Can Mask Eating Disorder Symptoms: https://renfrewcenter.com/5-ways-a-vegan-diet-can-mask-eating-disorder-…
Kasvispainotteisesti syövät ovat luultavasti terveystietoisempia ja käyvät herkemmin lääkärissä pienistä vaivoista tai vain tarkastuksissa. Jotkut menevät vasta pää kainalossa lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset jeesustelijat kuin sinä joutavat leirille.
Tätä en voi ymmärtää. Mahtaa tuntua kauhealle, että ei pysty muuttamaan omaa elämäntapaansa ja pitää jeesusteluna sitä että joku tekee omaa elämää koskevia päätöksiä. Etkö sinä päätä itse mitä teet elämässäsi, vaan joku leikkeleen himo tekee puolestasi päätöksiä? Vegaaniksi ryhtymisessä ei ole mitään sen kummempaa, se on jokaiselle aivan mahdollinen elämäntapamuutos.
Etkö sinä päätä itse mitä teet elämässäsi, vaan joku leikkeleen himo tekee puolestasi päätöksiä?
Onpa tyhmää osoittaa vain jonkun ruokavalion syöjiä sormella. Sinullako ei sitten se vegaanihimo tee lainkaan päätöksiä, vain lihansyöjillä on jotain erityistä leikkeleitten himoja? 😂
Muistutan, ettet sinäkään kyllä porkkana suussa tänne syntynyt ja alussa kasvanut, vaan maitoa sinäkin lutkutit - ja jopa tarvitsit sitä - koska se on meidän lihallisten ihmisten tuottamaa ensiravintoa. Kuten niin monella muullakin nisäkkäällä.
Vegaanit yms saa vetää ihan niin paljon kuin sielu sietää, kasviksia ja vihanneksia yms, mutta ne, jotka haluaa syödä monipuolisesti kaikkea, myös lihaa, grillata makkaraa silloin tällöin, niin antaa mennä vaan.
Alkanut tosiaan tämä ihmisten kouhkaaminen ruuasta ottamaan päähän tosissaan enkä tunne ketään kiihkoilijaa onneksi, ei paljon tarvitsisi olla tekemisissä.
Kunnon naudanpihvi kasvisten kera on mun mieliruokaa....
Perjantaina uunissa tehty possun ulkofileetä, valkosipulikermaperunoita ja uunikasviksia. Nam! Kaikkea kohtuudella, myös maitoa eikä kaurakuraa!
Hyvä ap. Minä syön laadukasta lihaa, en mitään kuvottavaa makkaraa. Ja mainitsemasi tofu on sieltä huonoimmasta päästä.
Jos et osaa itse tehdä tofua, joka on erittäin helppoa, niin suosittelisin marssimaan lähimpään Aasia-kauppaan ja jättämään sen markettikuran rauhaan. Saatat yllättyä...
Vierailija kirjoitti:
Tofulla on isompi hiilijalanjälki kuin broilerilla. Lisäksi broilerissa on enemmän proteiinia ja vähemmän rasvaa.
Ainoastaan, jos tofu ois tehty sademetsäalueella viljellystä soijasta, ja broilerin rehussa ei olisi sellaista soijaa. Tosiasiassahan se ei mene noin. Suomessa myytävän tofun soija ei taida koskaan olla noilta sademetsäalueilta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus ap:ltä.
Tämä on juuri ydinongelma siirtymisessä pois lihapohjaisesta ravinnosta. Tietoa vaihtoehdoista on liian vähän, eikä sitä ehdi tai viitsi tai osaa etsiä ominpäin.
Kun vuosikymmenet on nämä K- ja S- mafiat spämmänneet näitä jauhelihakastike- ja makaronilaatikkoreseptejään, niin nyt olisi iso tilaus luoda niiden tilalle uudet perusarkiruokavaihtoehdot. Muuten uusiin raaka-aineisiin ei osata tarttua, mikään ei tule muuttumaan, eikä uudet tuotteet yleisty.
Niin minäkin klikkasin otsikkoa, koska luulin, että olisi oikeasti jotain hyvää asiaa kasviksista yms. Mutta typerää nenänvartta pitkin katsomista tämä aloitus oli, eikä mikään hyvä aloitus. Entinen sekasyöjä on saanut vegaaniherätyksen ja moittii nyt niitä, jotka ovat sellaisia kuin hänkin oli ennen. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofulla on isompi hiilijalanjälki kuin broilerilla. Lisäksi broilerissa on enemmän proteiinia ja vähemmän rasvaa.
Soijapavut*, vesi, gluteeniton soijakastike* (soijapavut*, vehnä* ja suola), luonnollinen aromiuutesekoitus, riisimirin* [riisi*, shochu* (vesi, fermentoitu riisi*), fermentoitu riisi*]. *Luomu
Tofun soijapapujen alkuperä on EU.
Eli tätä paljon parjattua ultraprosessoitua?
Ei, tofu ei todellakaan ole ultraprosessoitua 😃.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en voi ymmärtää. Mahtaa tuntua kauhealle, että ei pysty muuttamaan omaa elämäntapaansa ja pitää jeesusteluna sitä että joku tekee omaa elämää koskevia päätöksiä. Etkö sinä päätä itse mitä teet elämässäsi, vaan joku leikkeleen himo tekee puolestasi päätöksiä? Vegaaniksi ryhtymisessä ei ole mitään sen kummempaa, se on jokaiselle aivan mahdollinen elämäntapamuutos.
Etkö sinä päätä itse mitä teet elämässäsi, vaan joku leikkeleen himo tekee puolestasi päätöksiä?
Onpa tyhmää osoittaa vain jonkun ruokavalion syöjiä sormella. Sinullako ei sitten se vegaanihimo tee lainkaan päätöksiä, vain lihansyöjillä on jotain erityistä leikkeleitten himoja?
Vauvana ei ole vaihtoehtoja, aikuisena on. Aikusena meidän ei ole pakko syödä sellaista joka on kärsinyt vuoksemme, koska sekasyöjinä pärjäämme pelkällä kasvisruoallakin. Lisäravinteet avuksi tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijapavut*, vesi, gluteeniton soijakastike* (soijapavut*, vehnä* ja suola), luonnollinen aromiuutesekoitus, riisimirin* [riisi*, shochu* (vesi, fermentoitu riisi*), fermentoitu riisi*]. *Luomu
Tofun soijapapujen alkuperä on EU.
Eli tätä paljon parjattua ultraprosessoitua?
Tofu valmistetaan kuten juustokin juoksuttamalla. Maustamattomassa tofussa ei ole kuin muutama valmistusaine ja sellaista voi tehdä itsekin kotona. Maustetussa tofussa on mausteita mutta ei sekään tee siitä prosessoitua.
Kyllä se prosessoitua on (kaikki pilkkominen, kypsentäminen jne. on prosessointia), mutta ei ultraprosessoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tyhmää osoittaa vain jonkun ruokavalion syöjiä sormella. Sinullako ei sitten se vegaanihimo tee lainkaan päätöksiä, vain lihansy
>> sekasyöjinä pärjäämme pelkällä kasvisruoallakin. Lisäravinteet avuksi tarvittaessa. <<
Kun olen vegaanien vastauksia lueskellut, olen tullut siihen johtopäätökseen, että vegaanit ei ihan aina natsaa näitä ravitsemusasioita ja tässä se nyt näkyy, että näin on asian laita.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit yms saa vetää ihan niin paljon kuin sielu sietää, kasviksia ja vihanneksia yms, mutta ne, jotka haluaa syödä monipuolisesti kaikkea, myös lihaa, grillata makkaraa silloin tällöin, niin antaa mennä vaan.
Alkanut tosiaan tämä ihmisten kouhkaaminen ruuasta ottamaan päähän tosissaan enkä tunne ketään kiihkoilijaa onneksi, ei paljon tarvitsisi olla tekemisissä.
Kunnon naudanpihvi kasvisten kera on mun mieliruokaa....
Perjantaina uunissa tehty possun ulkofileetä, valkosipulikermaperunoita ja uunikasviksia. Nam! Kaikkea kohtuudella, myös maitoa eikä kaurakuraa!
Jos se ottaa päähän, miksi ihmeessä tulit tähän ketjuun? Näit jo otsikosta mistä on kyse.
No jos kerran ap haluat auttaa niin kerropa mikä vegetuote maistuu, tuoksuu ja tuntuu suussa vaikkapa sisäfilepihville? Tai lämminsavulohelle? Tai vaikka lihapullalle?
"Kun olen vegaanien vastauksia lueskellut, olen tullut siihen johtopäätökseen, että vegaanit ei ihan aina natsaa näitä ravitsemusasioita ja tässä se nyt näkyy, että näin on asian laita."
No mistä jäät paitsi jos syöt kasviperäistä ruokaa ja otat b12-vitamiinin purkista, kuten luultavasti otat d-vitamiininkin?
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran ap haluat auttaa niin kerropa mikä vegetuote maistuu, tuoksuu ja tuntuu suussa vaikkapa sisäfilepihville? Tai lämminsavulohelle? Tai vaikka lihapullalle?
Aikuinenkin voi tottua ja lakata kaipaamasta tiettyjä makuja. En ole vegaani, mutta monet vegetuotteet maistuvat oikeasti hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan, jos tofu ois tehty sademetsäalueella viljellystä soijasta, ja broilerin rehussa ei olisi sellaista soijaa. Tosiasiassahan se ei mene noin. Suomessa myytävän tofun soija ei taida koskaan olla noilta sademetsäalueilta.
Olen ymmärtänyt, että broilerille ei Suomessa juurikaan soijaa syötetä, vaan kauraa.
Miksi pitäisi syödä outoja tofuja ja Mifuja, miksei hernesoppa, maksa- tai kaalilaatikko kelpaa?
Tofu on ihan yhtä prosessoitua kuin vaikka normi juusto. Hui kauhee. On muuten myös todella vanha keksintö eikä mitään uuden ajan juttuja.
Vierailija kirjoitti:
"Kun olen vegaanien vastauksia lueskellut, olen tullut siihen johtopäätökseen, että vegaanit ei ihan aina natsaa näitä ravitsemusasioita ja tässä se nyt näkyy, että näin on asian laita."
No mistä jäät paitsi jos syöt kasviperäistä ruokaa ja otat b12-vitamiinin purkista, kuten luultavasti otat d-vitamiininkin?
Siitä, että haluan vitamiinini ruuassa, enkä pillerinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinenkin voi tottua ja lakata kaipaamasta tiettyjä makuja. En ole vegaani, mutta monet vegetuotteet maistuvat oikeasti hyvältä.
Mainitse nyt vaikka viisi hyvää vegetuotetta? Minä en ole maistanut vielä yhtään semmoista.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vegaani kertoa mille tuntuu kun sinut pakotetaan syömään ruokaa jota et halua? Ihan vain vanhusten puolesta kyselen.
Mille tuntuisi jos ohjeistukset muutetaan kun itse olet vanhus ja uusien ohjeistuksien mukaan vanhusten pitää vetää lauantaimakkaraa tanko viikossa. Siinä makaat sängyssä ja syöt tai itket ja syöt.
No silleenhän ne on joutunut nytkin niitä lihamössöjä vetämään jotka ei halua. Meinaat että jokin halvimmista ruhonosista tehdystä teollisuusjauhelihasta muovattu einesmömmö on vanhuksen avain onneen? Sen sijaan että söisi vaikka kunnolla tehtyä uunipuuroa?
Et ole varmaan katsellut reseptejä, niistä kun ei oikein enää tahdo löytyä muuta kuin kaavis- ja vegaanireseptejä. Jo monta vuotta sitten olen tehnyt tuon havainnon lukiessani lehtien ruokasivuja . Eli kyllä tietynlainen "painostus" kasvispainotteisempaan ruokaan on ollut jo pitemmän aikaa. Olenkin kaivanut vanhat keittokirjat esille löytääkseni monipuolisia reseptejä kaikkea syöville. Paitsi niitä vegaanien prosessoituja lihan ym korvikelihoja en nauti . Kasvisruokaa syön mielelläni.