Vegaanit, autetaan makkaraihmisiä!
Olen hämmästyneenä lukenut makkaraihmisten purkauksia, kun ravintosuosituksissa on sanottu, ettei lihaa ja maitotuotteita kannattaisi syödä niin paljon. Tuli mieleen, että me vegaanit voisimme yrittää auttaa heitä. Selvästi joillain lihansyöjillä on nyt tosi paha olo ja suorastaan pelko. Antakaa teidän vinkkejä vegaanielämään! Ehkä myös me vegaanit voidaan oppia jotain.
Itse voin kertoa, että aloin noin 40-vuotiaana vegaaniksi lapseni ehdotuksesta. Tällä hetkellä suosikkituotteeni on ihan tofu, esim Asia-merkkinen on tosi maukasta. Airfryerissa tai pannulla siitä tulee rapeaa. Tofu on kevyttä, täynnä proteiineja ja vatsallekin tosi hyvä, ei tule mitään vatsanväänteitä ja sitä on helppo käsitellä ja sopii kaikkeen. Tottakai siihenkin makuun pitää totutella, mutta nykyisin syön sitä ennemmin kuin lihaa tai juustoa, jotka haisevat ja maistuvat minusta jotenkin likaiselle ja navettamaiselle. Sienet, paahdetut munakoisot, paahdetut tomaatit, siemenet ovat täyteläisiä makuja, ja kun laittaa hyvää öljyä, niin ei makuelämyksestä puutu mitään ja ympäristö ja oma keho kiittää. Meillä on koira ja kissa ja olen myös huomannut että on kivampi olla kun ei tarvitse miettiä mitään eläinoikeuskysymyksiä omalla kannalla niin paljon vaan voin hyvällä omallatunnolla rakastaa lemmikkejäni ilman että joku nokkava nuori tulisi kyselemään että miten sitten possut ja lehmät.
Kommentit (239)
Vegaanista moskaa itseensä työntävät aivopestyt tollot pitää sulkea laitoksiin!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran ap haluat auttaa niin kerropa mikä vegetuote maistuu, tuoksuu ja tuntuu suussa vaikkapa sisäfilepihville? Tai lämminsavulohelle? Tai vaikka lihapullalle?
Aikuinenkin voi tottua ja lakata kaipaamasta tiettyjä makuja. En ole vegaani, mutta monet vegetuotteet maistuvat oikeasti hyvältä.
Mainitse nyt vaikka viisi hyvää vegetuotetta? Minä en ole maistanut vielä yhtään semmoista.
Falafelit, linssikeitto, papuburritot, sipulipiiras, kantarellirisotto näin vaikka alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanista moskaa itseensä työntävät aivopestyt tollot pitää sulkea laitoksiin!!
Sinä sen sijaan kuulostat aivan yhteiskuntakelpoiselta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran ap haluat auttaa niin kerropa mikä vegetuote maistuu, tuoksuu ja tuntuu suussa vaikkapa sisäfilepihville? Tai lämminsavulohelle? Tai vaikka lihapullalle?
Aikuinenkin voi tottua ja lakata kaipaamasta tiettyjä makuja. En ole vegaani, mutta monet vegetuotteet maistuvat oikeasti hyvältä.
Mainitse nyt vaikka viisi hyvää vegetuotetta? Minä en ole maistanut vielä yhtään semmoista.
No mitä olet jo maistanut?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ehdottaa kasvisruokavalion ruoiksi kuin jotain paputahnaa, kuivattuja soijakokkareita ym. snäckruoalta kuulostavaa, tai jotain ravintohiivatuotteita ym. etovaa, niin ei tarvi ihmetellä, jos ei lihansyönti vähene.
Veri on etovaa. Ja nakki on snäckki. En ole edes vegaani, mutta rajoittuneisuutesi on huvittavaa. Keittokirjoista oletko kuullut koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vegaani kertoa mille tuntuu kun sinut pakotetaan syömään ruokaa jota et halua? Ihan vain vanhusten puolesta kyselen.
Mille tuntuisi jos ohjeistukset muutetaan kun itse olet vanhus ja uusien ohjeistuksien mukaan vanhusten pitää vetää lauantaimakkaraa tanko viikossa. Siinä makaat sängyssä ja syöt tai itket ja syöt.
No silleenhän ne on joutunut nytkin niitä lihamössöjä vetämään jotka ei halua. Meinaat että jokin halvimmista ruhonosista tehdystä teollisuusjauhelihasta muovattu einesmömmö on vanhuksen avain onneen? Sen sijaan että söisi vaikka kunnolla tehtyä uunipuuroa?
Vertaat siis huonosti tehtyä hyvin tehtyyn? Ei jauhelihaan saa laittaa muuta kuin lihaa, pitäisikö eläimestä syödä vain sisäfileet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus ap:ltä.
Tämä on juuri ydinongelma siirtymisessä pois lihapohjaisesta ravinnosta. Tietoa vaihtoehdoista on liian vähän, eikä sitä ehdi tai viitsi tai osaa etsiä ominpäin.
Kun vuosikymmenet on nämä K- ja S- mafiat spämmänneet näitä jauhelihakastike- ja makaronilaatikkoreseptejään, niin nyt olisi iso tilaus luoda niiden tilalle uudet perusarkiruokavaihtoehdot. Muuten uusiin raaka-aineisiin ei osata tarttua, mikään ei tule muuttumaan, eikä uudet tuotteet yleisty.
Niin minäkin klikkasin otsikkoa, koska luulin, että olisi oikeasti jotain hyvää asiaa kasviksista yms. Mutta typerää nenänvartta pitkin katsomista tämä aloitus oli, eikä mikään hyvä aloitus. Entinen sekasyöjä on saanut vegaaniherätyksen ja moittii nyt niitä, jotka ovat sellaisia kuin hänkin oli ennen. 😂
Tuollaisia ne kaikki herännäiset ovat, vastenmielisiä kiilusilmäsaarnaajia.
Oli kyse sitten ruokavaliosta, harrastuksesta, uskonnosta, pyramidihuijauksista, niin näiltä tulikivenkatkukiihkoilijoilta saa suut ja silmät täyteen, ihan pyytämättä.
Vierailija kirjoitti:
Syö paskaa kusinen ituhippi, minä syön lihaa etkä sille mitään voi!
Kylläpä on törkeää kielenkäyttöä. Sietäisit hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofulla on isompi hiilijalanjälki kuin broilerilla. Lisäksi broilerissa on enemmän proteiinia ja vähemmän rasvaa.
Soijapavut*, vesi, gluteeniton soijakastike* (soijapavut*, vehnä* ja suola), luonnollinen aromiuutesekoitus, riisimirin* [riisi*, shochu* (vesi, fermentoitu riisi*), fermentoitu riisi*]. *Luomu
Tofun soijapapujen alkuperä on EU.
Eli tätä paljon parjattua ultraprosessoitua?
Tofu valmistetaan kuten juustokin juoksuttamalla. Maustamattomassa tofussa ei ole kuin muutama valmistusaine ja sellaista voi tehdä itsekin kotona. Maustetussa tofussa on mausteita mutta ei sekään tee siitä prosessoitua.
Kyllä se prosessoitua on (kaikki pilkkominen, kypsentäminen jne. on prosessointia), mutta ei ultraprosessoitua.
Näinpä. ``Ruoan prosessointi tarkoittaa kaikkea raaka-aineiden käsittelyä: pesemistä, kuorimista, pilkkomista, liottamista, kuumentamista, pakastamista, fermentointia, pikkelöintiä, suolaamista, paahtamista, pastörointia, sekoittamista, hiivalla kohottamista ja niin edelleen (ETL 2019).``
Ei se pihvikään ole prosessoimaton, ellei sitä haukkaa raakana suoraan naudan ahterista. Monelta unohtuu, mikä on prosessoidun ja ultraprosessoidun ero.
No mistä jäät paitsi jos syöt kasviperäistä ruokaa ja otat b12-vitamiinin purkista, kuten luultavasti otat d-vitamiininkin?
En todellakaan ota. 😏 Miksi sekasyöjä tarttisi jonkun D-vitamiinipillerin?! D-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista, maitotuotteista, munista, kalasta ja kesällä auringostakin.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus: Kasvispainotteisesti syövät nauttivat enemmän ultraprosessoituja ruokia kuin säännölliset lihansyöjät
Eniten lääkärissä käyvät ovat kasvisten suurkuluttajia yllättävä yhteys paljastuu tuoreesta tutkimuksesta
5 Ways a Vegan Diet Can Mask Eating Disorder Symptoms: https://renfrewcenter.com/5-ways-a-vegan-diet-can-mask-eating-disorder-…
Linkkaatko sitten vielä sen mainitsemasi tutkimuksenkin? Kun tuo linkki on aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Syön edelleenkin makkaraa jos haluan. Suosituksista veisaan virttä viis. Just tein ihan itse omin pikku kätösin lihapullia sika-naudasta ja meinaan ne hyvällä ruokahalulla syödä.
Niin. Ne ovat nimensä mukaisesti suosituksia. Saat edelleen syödä mitä haluat. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vegaani kertoa mille tuntuu kun sinut pakotetaan syömään ruokaa jota et halua? Ihan vain vanhusten puolesta kyselen.
Mille tuntuisi jos ohjeistukset muutetaan kun itse olet vanhus ja uusien ohjeistuksien mukaan vanhusten pitää vetää lauantaimakkaraa tanko viikossa. Siinä makaat sängyssä ja syöt tai itket ja syöt.
No silleenhän ne on joutunut nytkin niitä lihamössöjä vetämään jotka ei halua. Meinaat että jokin halvimmista ruhonosista tehdystä teollisuusjauhelihasta muovattu einesmömmö on vanhuksen avain onneen? Sen sijaan että söisi vaikka kunnolla tehtyä uunipuuroa?
Vertaat siis huonosti tehtyä hyvin tehtyyn? Ei jauhelihaan saa laittaa muuta kuin lihaa, pitäisikö eläimestä syödä vain sisäfileet?
Vertaan. Koska todellisuus on se, että laitosruoka tehdään halvalla, ihan sama mitä me haluttaisiin, rahaa siihen ei käytetä. Jolloin lähtökohtaisesti kallis raaka-aine, kuten liha, halpuutetaan myös niin pitkälle kuin saadaan, ja lopputulema on juuri tuo mainitsemani. Puuro on lähtökohtaisesti halpaa, jolloin sen laatuero ei ole yhtä merkittävä.
Ihan omista laitosruokakokemuksistani tämän olen oppinut. En ole millään tapaa vegaani, mutta jos joskus jälleen joutuisin omien kokkailujen sijaan laitoseväille, ottaisin mieluummin vegeä.
Vierailija kirjoitti:
No mistä jäät paitsi jos syöt kasviperäistä ruokaa ja otat b12-vitamiinin purkista, kuten luultavasti otat d-vitamiininkin?
En todellakaan ota. 😏 Miksi sekasyöjä tarttisi jonkun D-vitamiinipillerin?! D-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista, maitotuotteista, munista, kalasta ja kesällä auringostakin.
No periaatteessa kaiken tarvittavan voi saada ruoasta, mutta käytännössä näin ei tapahdu kuin ehkä harvoilla. Esim. suomalaisilla on folaatin puute ihan yleinen, ja harva saa D-vitamiiniakaan riittävästi ilman pilleriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ehdottaa kasvisruokavalion ruoiksi kuin jotain paputahnaa, kuivattuja soijakokkareita ym. snäckruoalta kuulostavaa, tai jotain ravintohiivatuotteita ym. etovaa, niin ei tarvi ihmetellä, jos ei lihansyönti vähene.
Veri on etovaa. Ja nakki on snäckki. En ole edes vegaani, mutta rajoittuneisuutesi on huvittavaa. Keittokirjoista oletko kuullut koskaan?
"Jos ei ole ehdottaa muuta" -kohta kommentissani viittasi tämän palstan vegaaneihin, jotka tänne tuovat näitä "erinomaisia ruokiaan" ehdotukseksi sekasyöjille.
Ravitsemusopin sain itse hoitoalalta, ja olen jopa itse entinen kasvissyöjä, joten se siitä väittämästäsi rajoittuneisuudesta. Huonoa saa kritisoida ja sen teinkin.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeimmät lähteet ovat kala kuten lohi, kuha, silakka ja siika, sekä D-vitamiinilla täydennetyt maitovalmisteet, margariinit ja kevytlevitteet. Lähes kaikki maidot ja piimät sekä useat jogurtit sisältävät D-vitamiinitäydennyksen osaa luomutuotteita lukuunottamatta. Myös osaan soija- ja viljapohjaisia juomia ja jogurtteja on lisätty D-vitamiinia.
Ellei syö paljon kalaa, ei suomalainen saa riittävästi D-vitamiinia ilman että sitä elintarvikkeeseen lisätään. Kannattaako tuo lisä sitten ottaa tablettina purkista vai syödä/juoda maitotuotteissa, lienee makuasia. Itse maitoproteiiniallergikkona otan suosiolla purkista, vaikka sekasyöjä olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tofu on tehty soijasta ja soija hidastaa aineenvaihduntaa, joten ei kiitos minulle. Soijaa syötetään jenkeissä lihakarjalle, että se paisuu nopeammin teurastuspainoon. Soija sotkee oman hormonitoiminnan ja voi aiheuttaa hormonipräisiä syöpiä.
Nuoret naiset sairastuvat sekä hormoniperäisiin syöpiin että vatsan alueen syöpiin nyt kuulemma paljon. Mitään selvää syytä ei ole löydetty. Tutkimuksissa on todettu, että nämä naiset elävät hyvin terveellisesti ja ovat kasvissyöjiä. Osa tosin ylipainoisia. Kasvissyöntiin ei ole todettu olevan mitään yhteyttä. Kummallinen yhteensattuma mielestäni.
Ainakin suomalaisissa sienissä on paljon radioaktiivisia aineita 80-luvun Tsernobyl-onnettomuuden jäljiltä. Kiinalaisista en tiedä.