Eläkettä verotetaan ihan sikatörkeästi
Verokortit tulivat ja onpa huikea ero palkkatulojen ja eläketulojen verotuksessa. Minä olen eläkkeellä, vaimo vielä palkkatyössä. Kummallakaan ei ole verovähennyksiä, eli tuo on ihan puhdas verolaskelma ilman kirkollisveroa.
Eläkearvio vuonna 2025 yhteensä 44000e, veroprosentti 27,0.
Palkkatyö arvio vuonna 2025 53900e, veroprosentti 20,5.
Mitvit, paljon pienemmästä eläkkeestä menee yli neljännes enemmän veroa!
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatulosta saa tulonhankkimisvähennyksen ja esim. ammattiliiton jäsenmaksut ja matkakulut. Eläkeläinen ei näitä saa.
Miksi eläkeläisen pitäisi saada tulonhankkimisvähennys tai ammattiliiton jäsenmaksuvähennys?? Matkakulutkin pitäisi ilmeisesti korvata Aurinkorannikolle?
Tämä oli ilmeisesti perusteena siihen, että miksi eläkkeiden verotus on kovempaa kuin palkkatulon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa siihen laskelmaasi vaikka 60-vuotiaan työntekijän sivukulut, eläke- ja työttömyysvakuutusmaksujen kanssa. Siihen päälle tulee yli 10% siivu jonka valtio vie. Ynnää se siihen työntekijän verotukseen ja vertaa sen jälkeen nettoja niin huomaat että enemmän sulla jää käteen samoista tuloista.
Kaikki palkasta perittävät työntekijämaksut ovat mukana ennakkoveroprosentissa. Muutenhan jokainen maksaisi monta tonnia jälkiveroja.
No ei ole, palkasta peritään verojen lisäksi lähes 9% muita maksuja, joista leijonanosa tietysti työntekijän eläkevakuutusmaksua.
Ja 53-61-vuuotiailta peritään 1.5% korotettu eläkevakuutusmaksu mikä nostaa maksut 10.5%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat siis eläkettä n. 3.700 e/kk ja kehtaat vielä valittaa 'korkeaa' veroprosenttia. Nykypolvet voivat vain haaveilla tuollaisesta eläkkeestä mutta taidatkin edustaa niitä ahneita ikäpolvia.
Ei tuo eläke minulle taivaasta tupsahtanut, vaan olen tehnyt sen eteen kovasti töitä, myös 4 vuotta alimman eläkeiän jälkeen. Palkkani ei edes ollut järin hyvä, ei edes ylimmässä tulodesiilissä. Teillä nuorilla korkealle kouluttautuneilla uraohjuksilla niin palkka kuin eläkekin tulevat olemaan lähes tuplasti sen mitä minulla.
El kuulu suuriin ikäluokkiiin ja eläkkeeni määräytyi aivan samoin kuin nuoremmillakin.
Jos siis eläkkeesi määräytyi kuten nuoremmilla sukupolvilla niin eläkkeesi olisi noin 60% palkastasi. Näin ollen palkkasi (jolta eläke kertynyt) olisi kuulunut olla 1.6 X 3700€ = 5920€. Ja tuota palkkaa olisi pitänyt nauttia koko työuran ajan jotta menee samoilla säännöillä kuin tulevilla eläkeläisillä.
Kokoaikaisena palkansaajana ylimpään tulodesiiliin pääsi v. 2022 väh. 5752 €/kk tienaamalla, nettona 3570 €.
Joku ei nyt täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Yli puolet kaikista terveydenhuollon kustannuksista tulee yli 65-vuotiaiden saaamasta hoidosta. Eläkeläiset saavat rahansa muiden tekemästä työstä, aiheuttavat tolkuttomasti kusyannuksia, saavat vaikka mitä eläkeläisalennuksia ja KEHTAAVAT vielä ruikuttaa veroista?!
Nii-in ja vielä sairastelevat ja kuolevat ruuhkauttaen kaikki paikat, pahukset.
Sosialidemoakratiassa vanhustakin rangaistaan siitä, että on ollut joskus ahkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat siis eläkettä n. 3.700 e/kk ja kehtaat vielä valittaa 'korkeaa' veroprosenttia. Nykypolvet voivat vain haaveilla tuollaisesta eläkkeestä mutta taidatkin edustaa niitä ahneita ikäpolvia.
Ei tuo eläke minulle taivaasta tupsahtanut, vaan olen tehnyt sen eteen kovasti töitä, myös 4 vuotta alimman eläkeiän jälkeen. Palkkani ei edes ollut järin hyvä, ei edes ylimmässä tulodesiilissä. Teillä nuorilla korkealle kouluttautuneilla uraohjuksilla niin palkka kuin eläkekin tulevat olemaan lähes tuplasti sen mitä minulla.
El kuulu suuriin ikäluokkiiin ja eläkkeeni määräytyi aivan samoin kuin nuoremmillakin.
Jos siis eläkkeesi määräytyi kuten nuoremmilla sukupolvilla niin eläkkeesi olisi noin 60% palkastasi. Näin ollen palkkasi (jolta eläke kertynyt) olisi kuulunut olla 1.6 X 3700
Mutta kun osa työurastani oli 70-luvun kehitysmaa-Suomessa. Niillä ansioilla ei juuri eläkettä karttunut, eikä eläke meidän ikäluokilla ole 60% palkkatuloista, vaan alle 50%. Viimeisinä työvuosinani palkkani oli noin 5300 -5400e/kk. Ilman 4 vuoden ylimääräistä työskentelyä eläkkeeni olisi noin tonnin pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois, pois turhat eläkkeet ja sen sellaiset!
Menkää töihin! Menkää töihin!
Syökää kanaa! Syökää kanaa!
...sanoi sika mainoksessa.
Eiku ei sitäkään enää saa syödä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa siihen laskelmaasi vaikka 60-vuotiaan työntekijän sivukulut, eläke- ja työttömyysvakuutusmaksujen kanssa. Siihen päälle tulee yli 10% siivu jonka valtio vie. Ynnää se siihen työntekijän verotukseen ja vertaa sen jälkeen nettoja niin huomaat että enemmän sulla jää käteen samoista tuloista.
Kaikki palkasta perittävät työntekijämaksut ovat mukana ennakkoveroprosentissa. Muutenhan jokainen maksaisi monta tonnia jälkiveroja.
No ei ole, palkasta peritään verojen lisäksi lähes 9% muita maksuja, joista leijonanosa tietysti työntekijän eläkevakuutusmaksua.
Ja 53-61-vuuotiailta peritään 1.5% korotettu eläkevakuutusmaksu mikä nostaa maksut 10.5%.
Just itse laskin samaa - sain 10,15% mutta ei tällä loppusummaan paljoa eroa tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ja alin eläkeikä oli...59? 61? Ehkä jopa 63! Itselläni (syntynyt 60-luvun lopulla ja väliinputoaja kaikilla mittareilla) alin eläkeikä taitaa olla n. 67 vuotta ja tavoita (=täysi eläke) 7
Niin, tulet myös elämään todennäköisesti useita vuosia vanhemmaksi kuin omat vanhempasi. Pitää suhteuttaa siihen. Aloitatte työt myöhemmin ja jatkatte myöhempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että palkasta pidätetään eläketurvamaksu ja työttömyysvakuutusmaksu, mutta ne on laskettu tuohon ennakkoveroprosenttiin. Bruttopalkasta pidätetään en
Usko nyt jo: ei ole laskettu. Ne menevät verojen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siis eläkkeesi määräytyi kuten nuoremmilla sukupolvilla niin eläkkeesi olisi noin 60% palkastasi. Näin ollen palkkasi (j
Paljonko viiden tontun palkasta jäi takataskuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä varmaan yritetään tasata sitä, että eläkeläiset yleensä iän myötä alkavat tarvita enemmän yhteiskunnan palveluita mm. terveyskeskusta ja kotihoivaa. Toki se tuntuu aloittavalla eläkeläisellä kovalta.
Hyvä vaan, että monia palveluita ja etuuksia tarkistetaan. Liian moni asia tulee näennäisen ilmaisin. Ihmiset unohtavat, että maksaja on oltava kaikelle. Mieluummin niin, että se maksaa joka käyttää. Tosin osa porukasta ei ymmärrä varautua asioihin, joten johtaisiko se sitten kerjäläisiin tms. katulapsiongelmaan? Mene ja tiedä.Koeta nyt ymmärtää, että varsinkin ns. suuret ikäluokat nyt vain ovat oikeutettuja enempään! Mitä siitä jos jälkipolvet kaatuvat velkataakan alla kunhan HE saavat kovat eläkkeet ja parasta hoitoa. Ilmaiseksi!
Suuret ikäluokat on olleet jo kymmenen vuotta eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että palkasta pidätetään eläketurvamaksu ja työttömyysvakuutusmaksu, mutta ne on laskettu tuohon ennakkoveroprosenttiin. Bruttopalkasta pidätetään en
Rautalankaa tulossa:
Palkasta vähennetään henkilökohtaisen veroprosentin määräämät eurot. Veron lisäksi palkasta vähennetään iästä riippuen 7,15 tai 8,65 prosenttia eläkevakuutusmaksua sekä työttömyysvakuutusmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset tulevan eläkkeen varaan laskeko ja töitä tehkö,valtiovalta voi halutessaan verottaa sen aikanaan pois omiin taskuihinsa niikuin vuodenvaihteessa taas osalle eläkeläisistä käy.
Suomessa ei ole kuin demari- ja vasemmistopuolueita kädet toisten taskuissa.
Vierailija kirjoitti:
No koko eläkejärjestelmä on aikamoinen skämmi kyllä. Ja verotuskin jos syvemmin ajattelee. Kaikki vaan iloisesti antaa jonkun ryöstää omista rahoistaan osan, muka yhteiseen hyvään. No, jos on lapsia niin tuleehan siinä vastinetta ilmaisen koulutuksen muodossa mutta muuten en kyllä tiedä mitä sillä saa mitä muualla ei saisi, jossa alhaisemmat verot.
Koulutuksemme on maksuton, ei ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että palkasta pidätetään eläketurvamaksu ja työttömyysvakuutusmaksu, mutta ne on laskettu tuohon enn
Nuo on sentään verovähennyskelpoisia eli ei veroteta kahteen kertaan.
Mun eläkkeestä ei tule veroja kun on niin pieni. Odottelen myös laitoshoitoa ja ne ei sillä rikastu minun tuloista.
10.5% veroa, käteen jää 1166€/kk.
1.3% korotus ensivuonna, ja taas hyvillä eläkkeillä olevat saa euromääräisesti suuremmat korotukset kuin pientä eläkettä saavat, raha menee rahan luokse.
Sama kuviohan on palkoissakin prosenttikorotuksilla, tuloerot kasvaa rajusti joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siis eläkkeesi määräytyi kuten nuoremmilla sukupolvilla niin eläkkeesi olisi noin 60% palkastasi. Näin ollen palkkasi (jolta eläke kertynyt) olisi kuulunut olla 1.6 X 3700
Ei se noin mene! Ap kirjoitti, että teki töitä neljä vuotta alimman eläkeiän jälkeen. Sillä korottaa kummasti eläkettä! Saati sitten, jos on ollut vielä sitä pullamössösukupolvea, joka on saanut sen superkerttymän. Päälle sitten, joka vuosi kertynyttä eläkettä tarkastetaan sillä indeksillä. Sen takia ei todellakaan tarvitse olle koko työelämä kiva palkka, vaan siihen huomioituu inflaatio ja palkkatason nousu mukaan. Voit itse tsekata vaikka eläkeotteestasi paljon sinulle on kertynyt eläkettä 15 vuotta sitten ja millaiset oli siihe vuositulot ja paljon eläkettä on kertynyt viime vuoden vuosituloilla! Huomaat, että sitä 15 vuotta vanhaa kertymää on joka vuosi korotettu ylöspäin eläkeindeksin mukaan!
Paitsi että sinun eläkekertymääsi on vaikuttanut positiivisesti aiempi eläkelaki ennen vuoden 2005 uudistusta. Huomaan sen omalla eläkeotteella - vuoteen 2004 saakka eläkekertymä on ollut parempi, 2005 alkaen eläkekertymä puolittui edelliseen vuoteen verrattuna, kun verrokkina oli sama palkka.