Eläkettä verotetaan ihan sikatörkeästi
Verokortit tulivat ja onpa huikea ero palkkatulojen ja eläketulojen verotuksessa. Minä olen eläkkeellä, vaimo vielä palkkatyössä. Kummallakaan ei ole verovähennyksiä, eli tuo on ihan puhdas verolaskelma ilman kirkollisveroa.
Eläkearvio vuonna 2025 yhteensä 44000e, veroprosentti 27,0.
Palkkatyö arvio vuonna 2025 53900e, veroprosentti 20,5.
Mitvit, paljon pienemmästä eläkkeestä menee yli neljännes enemmän veroa!
Kommentit (101)
Se mitä ei sanota ääneen on se, että eläkkeiden verotukseen sisältyy eläkemaksut, eli palkkatyön veroprosentti +työttömyysvakuutusmaksut ja eläkemaksut on tuloveroprosentti eläkkeellä samasta määrästä tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois, pois turhat eläkkeet ja sen sellaiset!
Menkää töihin! Menkää töihin!
Jos eläkkeen rinnalla saa myös palkkatuloa, laskee se veroprosenttia. Siksi eläkeläisen kannattaa tehdä töitä.
Ne verotetaan ihan erikseen. Palkkatuloni ei vaikuta eläkkeeni verotukseen. Toisinpäin kylläkin. Mulla on 10000e kortin verotus 14%+ eläkemaksut ja työttömyysmaksut vaikka en voi olla edes työtön.
Eläkkeeni 35v hoitotyöstä tulee olemaan 1640e. Tammikuussa- 25 jään "nauttimaan" eläkevuosistani
Tästä vielä veroja menee m 17%. Käteen jää vähän yli tonni.
Miten kehtaatte haukkua ikänsä töitä tehneitä eläkeläisiä, ja vielä leikata ennestäänkin pienistä eläkkeistä !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat siis eläkettä n. 3.700 e/kk ja kehtaat vielä valittaa 'korkeaa' veroprosenttia. Nykypolvet voivat vain haaveilla tuollaisesta eläkkeestä mutta taidatkin edustaa niitä ahneita ikäpolvia.
Ei tuo eläke minulle taivaasta tupsahtanut, vaan olen tehnyt sen eteen kovasti töitä, myös 4 vuotta alimman eläkeiän jälkeen. Palkkani ei edes ollut järin hyvä, ei edes ylimmässä tulodesiilissä. Teillä nuorilla korkealle kouluttautuneilla uraohjuksilla niin palkka kuin eläkekin tulevat olemaan lähes tuplasti sen mitä minulla.
El kuulu suuriin ikäluokkiiin ja eläkkeeni määräytyi aivan samoin kuin nuoremmillakin.
...ja alin eläkeikä oli...59? 61? Ehkä jopa 63! Itselläni (syntynyt 60-luvun lopulla ja väliinputoaja kaikilla mittareilla) alin eläkeikä taitaa olla n. 67 vuotta ja tavoita (=täysi eläke) 70. Revi siitä kultapossu.
Jos olet syntynyt tammikuussa vuonna 1981, on alin eläkeikäsi tuo väittämäsi 67 vuotta. Ole hyvä ja tutustu työeläke.fi-sivun laskuriin. Kirjoittamalla sinne oman syntymävuotesi, myös sinulle selviää tosiasiallinen eläkeikäsi.
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/elakeika-syntyma…
Jk. on mukava osata käyttää googlea. Revi siitä possu.
Vierailija kirjoitti:
Kävin äsken tarkastamassa oman verokorttini tulevalle vuodelle. Tuloraja 47500€ ja veroprosentti 33. Kyllä eläkkeiden verotus on aika kovaa.. Tämän vuoden kk eläke ollut 3690€/kk ja prosentti 32.
M40
Aika fakiiri olet, kun veroprosenttilaskuri vuodelle 2025 julkaistaan verohallinnon sivulle 3.12.2024.
Niin, kerros nyt missä tuon kävit tarkistamassa? Taitaa olla silkkaa paskapuhetta koko kommenttisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin äsken tarkastamassa oman verokorttini tulevalle vuodelle. Tuloraja 47500€ ja veroprosentti 33. Kyllä eläkkeiden verotus on aika kovaa.. Tämän vuoden kk eläke ollut 3690€/kk ja prosentti 32.
M40
Aika fakiiri olet, kun veroprosenttilaskuri vuodelle 2025 julkaistaan verohallinnon sivulle 3.12.2024.
Niin, kerros nyt missä tuon kävit tarkistamassa? Taitaa olla silkkaa paskapuhetta koko kommenttisi.
Olen eri kommentoija, mutta itse sain viime viikolla verokortin kotiini. Omaverossa varmasti kaikilla se jo löytyy.
Omaverosta löytyi tuommoinen tieto.
M40
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeeni 35v hoitotyöstä tulee olemaan 1640e. Tammikuussa- 25 jään "nauttimaan" eläkevuosistani
Miten kehtaatte haukkua ikänsä töitä tehneitä eläkeläisiä, ja vielä leikata ennestäänkin pienistä eläkkeistä !!
Huom, myös elinaikakerroin, joka pienentää eläkettä muutaman prosentin. Riippuu syntymävuodesta. Olen miettinyt ,mihin se raha menee vai onko veronluonteinen maksu.
Minä kyllästyin pieneen eläkkeeseen ja aloitin jälleen työt. En silti tee töitä kokopäiväisesti
Nyt saan nettona eläkettä 2400 ja palkka-ansioita 1600 , yht 4000 .
Harva duunari saa tällaisia summia
Vierailija kirjoitti:
Sinulle jää käteen noin 1360 Euroa. Ei "vähän yli tonni". Jos siis veroprosenttisi on tuo 17. Ei se ole kohtuuton prosentti. Yhtä vähän saisi vastaavasta palkasta käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa siihen laskelmaasi vaikka 60-vuotiaan työntekijän sivukulut, eläke- ja työttömyysvakuutusmaksujen kanssa. Siihen päälle tulee yli 10% siivu jonka valtio vie. Ynnää se siihen työntekijän verotukseen ja vertaa sen jälkeen nettoja niin huomaat että enemmän sulla jää käteen samoista tuloista.
Kaikki palkasta perittävät työntekijämaksut ovat mukana ennakkoveroprosentissa. Muutenhan jokainen maksaisi monta tonnia jälkiveroja.
Ei ole. Veroprosentin päälle tulee veroluotoiset maksut jotka vähennetään vielä (vajaa 10%) erikseen ja ne EIVÄT näy verokortissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Siis saat sen sitten käteen. Toisin kuin palkasta menee noin 8% sitten vielä eläkemaksuja yms. Kyllä, sama eläke ja sama palkka on suunnilleen sama käteen. Eläkkeiden verotuksessa ei ole mitään epäoikeudenmukaisuutta suhteessa palkkaan. Sen sijaan on epäoikeudenmukaista, että esimerkiksi sairaspäivärahasta menee enemmän kuin vaikka eläkkeestä.
Ymmärrätkö, että se noin 8% palautetaan sinulle, kun olet eläkkeellä?
Voi luoja. Oletko oikeasti sitä mieltä, että palkasta pitäisi saada tuo 8% vähemmän käteen? Tämä nyt tästä vielä puuttuisi, että ensin pitää maksaa näiden eläkeläisten eläkkeet ja päälle ovat vielä sitä mieltä, että vastaavasta palkasta pitäisi saada vähemmän käteen kuin vastaavasta eläkkeestä? Ja minä en saa maksamiani koskaan takaisin toisin kuin nyt eläkkeellä olevat. Olisin mieluusti itse ottanut itselleni sekä omani että työnantajan maksamat maksut. Saisin paremman eläkkeen ja kaupan päälle voisin jättää eläkekassani perinnöksi...
Kertaukseksi: Maksuja menee, jotta saadaan teidän eläkkeet maksettua ja sitten vielä olette sitä mieltä, ettei näitä maksuja saisi huomioida....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat siis eläkettä n. 3.700 e/kk ja kehtaat vielä valittaa 'korkeaa' veroprosenttia. Nykypolvet voivat vain haaveilla tuollaisesta eläkkeestä mutta taidatkin edustaa niitä ahneita ikäpolvia.
Ei tuo eläke minulle taivaasta tupsahtanut, vaan olen tehnyt sen eteen kovasti töitä, myös 4 vuotta alimman eläkeiän jälkeen. Palkkani ei edes ollut järin hyvä, ei edes ylimmässä tulodesiilissä. Teillä nuorilla korkealle kouluttautuneilla uraohjuksilla niin palkka kuin eläkekin tulevat olemaan lähes tuplasti sen mitä minulla.
El kuulu suuriin ikäluokkiiin ja eläkkeeni määräytyi aivan samoin kuin nuoremmillakin.
Jos siis eläkkeesi määräytyi kuten nuoremmilla sukupolvilla niin eläkkeesi olisi noin 60% palkastasi. Näin ollen palkkasi (j
Lainaus: * todellakaan tarvitse olle koko työelämä kiva palkka, vaan siihen huomioituu inflaatio ja palkkatason nousu mukaan. Voit itse tsekata vaikka eläkeotteestasi paljon sinulle on kertynyt eläkettä 15 vuotta sitten ja millaiset oli siihe vuositulot ja paljon eläkettä on kertynyt viime vuoden vuosituloilla! Huomaat, että sitä 15 vuotta vanhaa kertymää on joka vuosi korotettu ylöspäin eläkeindeksin mukaan!*
Muuten näin, mutta mielestäni tuo korotus kertymään tulee palkkaindeksin mukaan. Vasta maksussa olevia eläkkeitä korotetaan eläkeindeksillä (joka on paria viime vuotta lukuunottamatta ollut pienempi kuin palkkaindeksi)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketä tarkoitat nykypolvilla. Itse jäin juuri eläkkeelle ja eläkkeeni on n. 4000 e/kk. Takana tosin 45 v töitä.
Eläketurvakeskuksen mukaan: alkavat työeläkkeet ovat keskimäärin korkeampia kuin jo maksussa olevat. Joten täysin mahdollista myös nykyään päästä noihin summiin. Edellyttää toki, että työuran pituus on vähintään se 40 v eikä 20v.
Vierailija kirjoitti:
Pois, pois turhat eläkkeet ja sen sellaiset!
Tarkoitatko kansaneläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa takuueläke, siitä ei makseta veroa ja indeksikorotukset on varmoja sekä alennetut terveyspalvelu asiakasmaksut ja mikä parasta töitä ei tarvii elämänsä aikana tehdä päivääkään 😊
Joo, takuueläke on liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketä tarkoitat nykypolvilla. Itse jäin juuri eläkkeelle ja eläkkeeni on n. 4000 e/kk. Takana tosin 45 v töitä.
Eläketurvakeskuksen mukaan: alkavat työeläkkeet ovat keskimäärin korkeampia kuin jo maksussa olevat. Joten täysin mahdollista myös nykyään päästä noihin summiin. Edellyttää toki, että työuran pituus on vähintään se 40 v eikä 20v.
Itse olen nyt 47 ja palkkani tätä nykyä 6400. Olen ollut päätoimisesti työelämässä 22 vuotta. Pääsen neljän tonnin eläkkeeseen jos olen työelämässä 70-vuotiaaksi ja saan nykyistä palkkaa siihen asti. Eli työuraa pitää tulla 45 vuotta ja aika hyvällä palkalla.
Alin eläkeikäni on 66 v 8 kk ja silloin eläkkeeni 3500. Samalla edellytyksellä eli vähintään nykyistä palkkaa pitää saada loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistit juuri itse sen mitä yrität kumota: palkkasi ei ollut edes järin hyvä ja silti saat huimaa eläkettä. Nykyisin eläkemaksut ovat aivan eri planeetalta kuin sinulla on koskaan ollut ja si
Tuo nyt on täyttä tuubaa. Naapurini jäi muutama vuosi sitten eläkkelle myyjän työstä, jota oli tehnyt yli 40 vuotta. Eläke oli jotakin tyyliin 1500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nyt 47 ja palkkani tätä nykyä 6400. Olen ollut päätoimisesti työelämässä 22 vuotta. Pääsen neljän tonnin eläkkeeseen jos olen työelämässä 70-vuotiaaksi ja saan nykyistä palkkaa siihen
Tuossa vaiheessa mun kertymäni oli 1700. Ennustetta en muista, mutta muutama vuosi ennen eläkkeelle jäämistä ennuste näytti 3700. Kun sitten jäin eläkkeelle oli summa kasvanut 4000:een, vaikka otin myös oven pariksi vuodeksi. Eli noilla spekseillä sun eläkkeesi tulee olemaan reilusti yli 4000.
Haista vttu.
Yli 65-vuotiaat eivät saa mitään eläkeläisalennuksia terveydenhuollostakaan. Päinvastoin esim. HUS korottaa poliklinikkamaksuja 46 eurosta 66 euroon. Ei siinä mitään eläkeläisalennusta myönnetä. VR:n eläkeläisalennus on pari euroa, ja yhteen Helsingin keskustan lounasravintolaista voivat eläkeläiset mennä syömään 2 euron alennuksella klo 13 jälkeen. Myös teatteriin ja oopperaan eläkeläisalennus on muutaman euron.
Minä teen eläkkeellä ollessanikin töitä, ja ansiotuloistani pidätetään veroja 38 %. Etkä silti halua olla minun housuissani. Toivon hartaasti että SINÄ kuolet alle 65-vuotiaana.