Eläkettä verotetaan ihan sikatörkeästi
Verokortit tulivat ja onpa huikea ero palkkatulojen ja eläketulojen verotuksessa. Minä olen eläkkeellä, vaimo vielä palkkatyössä. Kummallakaan ei ole verovähennyksiä, eli tuo on ihan puhdas verolaskelma ilman kirkollisveroa.
Eläkearvio vuonna 2025 yhteensä 44000e, veroprosentti 27,0.
Palkkatyö arvio vuonna 2025 53900e, veroprosentti 20,5.
Mitvit, paljon pienemmästä eläkkeestä menee yli neljännes enemmän veroa!
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa siihen laskelmaasi vaikka 60-vuotiaan työntekijän sivukulut, eläke- ja työttömyysvakuutusmaksujen kanssa. Siihen päälle tulee yli 10% siivu jonka valtio vie. Ynnää se siihen työntekijän verotukseen ja vertaa sen jälkeen nettoja niin huomaat että enemmän sulla jää käteen samoista tuloista.
Kaikki palkasta perittävät työntekijämaksut ovat mukana ennakkoveroprosentissa. Muutenhan jokainen maksaisi monta tonnia jälkiveroja.
Ei ole. Veroprosentin päälle tulee veroluotoiset maksut jotka vähennetään vielä (vajaa 10%) erikseen ja ne EIVÄT näy verokortissa.
Ja ne otetaan palkasta jo sitä msksettaessa, ei vasta jälkiverona. Siksi palkansaajan ja eläkeläisen ennakonpidätykset ovat täysin vertailukelvottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Siis saat sen sitten käteen. Toisin kuin palkasta menee noin 8% sitten vielä eläkemaksuja yms. Kyllä, sama eläke ja sama palkka on suunnilleen sama käteen. Eläkkeiden verotuksessa ei ole mitään epäoikeudenmukaisuutta suhteessa palkkaan. Sen sijaan on epäoikeudenmukaista, että esimerkiksi sairaspäivärahasta menee enemmän kuin vaikka eläkkeestä.
Ymmärrätkö, että se noin 8% palautetaan sinulle, kun olet eläkkeellä?
Tuo on aika yksioikoinen tapa nähdä asia, mutta eikö ole ihan loogista, että tulo verotetaan vasta sitten kun sen saa?
6 miljardia lissee rahhoo eläkekassoihin nyt potti on 267 miljardia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Siis saat sen sitten käteen. Toisin kuin palkasta menee noin 8% sitten vielä eläkemaksuja yms. Kyllä, sama eläke ja sama palkka on suunnilleen sama käteen. Eläkkeiden verotuksessa ei ole mitään epäoikeudenmukaisuutta suhteessa palkkaan. Sen sijaan on epäoikeudenmukaista, että esimerkiksi sairaspäivärahasta menee enemmän kuin vaikka eläkkeestä.
Tuo on aika yksioikoinen tapa nähdä asia, mutta eikö ole ihan loogista, että tulo verotetaan vasta sitten kun sen saa?
Työeläke on jatkettua palkkaa mikä ulosmitataan bruttopalkastasi töissäollessasi ja mikä maksetaan myöhemmin eläkkeelle jäätyäsi ja verotetaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat siis eläkettä n. 3.700 e/kk ja kehtaat vielä valittaa 'korkeaa' veroprosenttia. Nykypolvet voivat vain haaveilla tuollaisesta eläkkeestä mutta taidatkin edustaa niitä ahneita ikäpolvia.
Ei tuo eläke minulle taivaasta tupsahtanut, vaan olen tehnyt sen eteen kovasti töitä, myös 4 vuotta alimman eläkeiän jälkeen. Palkkani ei edes ollut järin hyvä, ei edes ylimmässä tulodesiilissä. Teillä nuorilla korkealle kouluttautuneilla uraohjuksilla niin palkka kuin eläkekin tulevat olemaan lähes tuplasti sen mitä minulla.
El kuulu suuriin ikäluokkiiin ja eläkkeeni määräytyi aivan samoin kuin nuoremmillakin.
Olet maksanut murto-osam eläkemaksuja siihen nähden mitä nuoremmat ikäluokat maksavat. Perehdy.
Siellähän saat vapaasti vemputtaa vehkettäsi 4000€ eläkkeellä. Voi kyynel riippuperseestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeeni 35v hoitotyöstä tulee olemaan 1640e. Tammikuussa- 25 jään "nauttimaan" eläkevuosistani
Tästä vielä veroja menee m 17%. Käteen jää vähän yli tonni.
Miten kehtaatte haukkua ikänsä töitä tehneitä eläkeläisiä, ja vielä leikata ennestäänkin pienistä eläkkeistä !!
No ei todellakaan mene esim. Helsingissä eläkeläisellä noilla tuloilla ja ev.lut kirkon jäsenyydellä veroprosentti on 12,5%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei palauteta 😂😂 Nimim. maksan työeläkemaksuja joka kuukausi noin 450 euroa ja eläkettä kertyy siitä noin 100.
Ja sekin kertymä häviää kuin tuhka tuuleen jos kupsahdan ennen eläkeikääni, joka on alimmillaan mulle 66v 8 kk (olen 47).
Ja miten tuo poikkeaa nyt eläkkeellä olevien tilanteesta? Hekin ovat aikanaan maksaneet palkastaan eläkevakuutusmaksua ja heilläkin raha katoaa muiden kukkaroihin, kun kuolo korjaa. Jotenkin hassua, että nykyeläkeläisten oletetaan saaneen eläkkeensä (on muuten suurilla ikäluokilla keskimäärin noin 1600 e/kk brutto) oudolla tavalla muiden maksamana, vaikka heidänkin palkastaan on rahaa vuosikymmeniä maksettu.
Sinulla on hyvä eläke. Voit ostaa palveluja mitä tarvitset. Lopeta valitus.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on hyvä eläke. Voit ostaa palveluja mitä tarvitset. Lopeta valitus.
Niin on sinullakin, jos vaivaudut töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat siis eläkettä n. 3.700 e/kk ja kehtaat vielä valittaa 'korkeaa' veroprosenttia. Nykypolvet voivat vain haaveilla tuollaisesta eläkkeestä mutta taidatkin edustaa niitä ahneita ikäpolvia.
Ei tuo eläke minulle taivaasta tupsahtanut, vaan olen tehnyt sen eteen kovasti töitä, myös 4 vuotta alimman eläkeiän jälkeen. Palkkani ei edes ollut järin hyvä, ei edes ylimmässä tulodesiilissä. Teillä nuorilla korkealle kouluttautuneilla uraohjuksilla niin palkka kuin eläkekin tulevat olemaan lähes tuplasti sen mitä minulla.
El kuulu suuriin ikäluokkiiin ja eläkkeeni määräytyi aivan samoin kuin nuoremmillakin.
Todistit juuri itse sen mitä yrität kumota: palkkasi ei ollut edes järin hyvä ja silti saat huimaa eläkettä. Nykyisin eläkemaksut ovat aivan eri planeetalta kuin sinulla on koskaan ollut ja si
Sinun kannattaisi mennä politiikkaan, kun ilmeisesti osaat ennustaaq tulevaisuutta, osaat siis tehdä viisaita ratkaisuja, että kaikilla on kaikki hyvin vaikkapa vuonna 2100. Tiedät mihin valtiolla tulee silloin olemaan varaa, ja osaat jo etukäteen tehdä ratkaisuja, jotka takaavat tulevaisuudessakin täydellisen elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistit juuri itse sen mitä yrität kumota: palkkasi ei ollut edes järin hyvä ja silti saat huimaa eläkettä. Nykyisin eläkemaksut ovat aivan
Kyllä,kokoaikaisena myyjän eläke on suunnilleen tuo,bruttona. Reilut 40v töissä. Verot reilu 10%.
Olet vain tyhmä lammas. Palkasta menee eläkemaksuja 25%, muita sivukuluja 8-9% + veroprosentti esim. tuo 20%. Laskeos ne yhteen ja vertaa eläkeverotukseen.
Palkasta menee verojen lisäksi eläkemaksu 7,15 % ja 8,65 % jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
"Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta." https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
"1000 euron eläkkeestä ei mene veroa."
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
"Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa."
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Vierailija kirjoitti:
"Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa."
Ja ansiosidonnaisesta 25 %!!!!!
Eläkettä maksetaan sikatörkeän paljon nykyiselle eläkeläissukupolvelle verrattuna siihen, kuinka vähän ovat itse niiden kustannuksiin osallistuneet.
Nykyeläkeläiset saavat valtiolta kolme euroa jokaista maksamaansa euroa kohti.
Tulevat sukupolvet saavat esimerkiksi vain yhden euron takaisin maksamaansa euroa kohti.
Eläkkeisiin pitäisi kiireesti saada katto ja niitä pitäisi keskimäärin leikata. Eläke on sosiaaliturvaa. Lisäksi eläkkeet olisi pitänyt ja pitäisi sijoittaa indeksin mukaisesti, eikä valtion omistajaohjauksen mukaisesti. Ei ole oikein, että valtio käyttää eläkevaroja poliittisten tarkoitusperiensa ajamiseen, vaan eläkevarannot pitäisi sijoittaa niin, että ne tuottavat mahdollisimman paljon mahdollisimman vakaasti.