Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajojen vetämisestä

Vierailija
02.12.2024 |

Hei,

Miten olette oppineet vetämään rajoja? Olen huomannut näin aikuisena, että olen ollut liian toisia miellyttävä oman ajan ja jaksamisen kustannuksella. Varo, pitkä vuodatus.

Ongelma mihin kaipaan mielipiteitä ja ajatuksia: rajojen vetäminen erityisesti parisuhteessa. 

Olemme olleet yhdessä 15 vuotta. Perhe ja vastuu on kasvanut. Olen aina ollut enemmän kotitöitä tekevä ja monissa päätösasioissa helpommin periksi antava. Uuvuin n. 8v sitten ja sen jälkeen meillä on kiistelty kotitöistä. Olen nalkuttanut, pyytänyt nätisti, tehnyt välillä kaiken ja välillä jonkinlainen osa kotitöistä on ollut puolisolla.  Kävimme 3v sitten pariterapiassa ja vasta niiden keskustelujen jälkeen puoliso ymmärsi, että myös hänen tulee osallistua arkisiin kotitöihin enemmän kuin 1 krt viikossa tiskikoneen tyhjennys ja ruuan laitto kerta viikkoon. Mikä sitten on ongelma? Niin, kertokaa vaadinko liikaa vai onko teidän mielestä missä vikaa. Disclaimer: ennen lapsia myös hän osallistui (ei yhtä paljon kuin minä, mutta kuitenkin). 

Olemme jakaneet kotitöistä pyykit ja tiskit niin, että toinen on vastuussa toisesta ja toinen toisesta. Lapset osallistuvat molempiin kotitöihin. Pyykkivastuussa kuuluu lakanan vaihto+ pesu, vaatteiden peseminen ja paikoilleen vienti. Tiskissä kaikki tiskit ja pöydän raivaamiset. Kauppavastuu on joka toinen viikko.

Puoliso ei pese pyykkiä niin usein kuin olisi tarve, ja esim 11v on joutunut käyttämään 7v alushousuja kun ei ole ollut puhtaita. Omia vaatteita Olen joutunut pesemään, sillä muuten ei ole töihin puhdasta päälle...Lakanoissa on aiemmin sovittu 2vko vaihtoväli, eikä puoliso vaihda niitä kolmenkaan viikon jälkeen. Aiemmin vastuut oli toisin päin ja silloin meillä kaikki keittiön tasot lainehti tiskejä joka päivä. Kauppavastuun unohtaa, ja kaapit huutaa tyhjyyttä kunnes huomautan, että on sun vuorosi. 

Kaiken minkä voi jättää tekemättä tai lykätä, niin se lykätään. Meillä hänen tiskivastuullaan saattoi joku likainen käsin tiskattava asia olla tuossa esimerkiksi viisi viikkoa tiskipöydällä. Autoa en saa viedä korjaamoon, muttei hänkään jaksa korjata. Olen ajanut moottorin vikavalo palaen 9kk...

hänen mielestään mitään perusteellisempia siivouksia (kph, saunan pesu, kaappien putsaus esim. Keittiössä, uunin pesu, tiskikoneen tiivisteiden pyyhintä likamoskasta ..) ei tarvitse tehdä, ei koskaan oma-aloitteisesti niitä tee tai niistä puhu. Joskus päätän omavaltaisesti, että päivänä x siivoamme esim. Keittiön ja silloin saattaa osallistua, mutta marmattaa kuinka on typerää, ei huvita jne. 

Ja MÄ EN JAKSAIS TÄTÄ ENÄÄ! Hän sellaista pientä raivauspuuhaa tekee nykyään osana illoista, eli se edistystä. Jos olen pidempään töissä, niin nykyään tekee ruokaa, eli ei odota enää kotona että minä tulen ja teen kaikille ruuan. Hoitaa tuon kauppavastuun kun vaan häntä joku patistaa kauppaan. Yrittää siinä vierittää vastuuta minulle soittamalla kaupasta "mitä piti tuoda" mutta mielestäni on epäreilua, että mun pitäisi joka viikko jaksaa miettiä kauppaostoksia. Ilmoitan kyllä erikoistarpeiden puutteet. 

1. Onko ok vastata toiselle, että "sun vastuuvuoro kauppaostoissa, mieti itse mitä syödään" ? 

2. Miten toimisitte näissä pienissä "sopimusrikkeissä" eli esim jos lakanat vaihdetaan 2vko sijaan 4-6vko välein. Vaihtaisitteko itse 2vko jälkeen, patistelisitteko toista tekemään asiaa vai tyytyisittekö siihen mitä saa? 

3. Onko mun ok vaatia, että myös toinen aikuinen osallistuu ns. Huoltosiivouksiin eli keittiön uunin pesua, kaappien pyyhintää, kylpyhuoneen pesua jne. (näitä on tehty 1 tai 2 krt vuodessa) ? 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle itselle olisi paras, että meillä olisi omat asunnot tai siivet, ja silloin sais sitä omaa huushollia pitää just sellaisessa kunnossa kuin haluaa. Nyt asutaan omassa yhteisessä asunnossa, ja en halua päästää pintoja pilaantumaan sen vuoksi, ettei niitä siivota (+ onhan lika ällöttävää pidemmän päälle). 

Puoliso sanoo, että hänestä tuntuu, etten arvosta häntä jos hän ei tee näitä kotitöitä. Hänen mielestään hyväksyntä ja rakastaminen eivät liity siihen miten usein tekee pyykkejä/kuinka usein siivoaa tms. 

Ei omasta mielestänikään rakkautta ansaita vain teoilla kotitöiden suhteen. Samaan hengen vetoon kuitenkin joudun sanomaan, että erittäin epäreilulta tuntuu jos toinen ei hoida osuuttaan, kun asutaan yhdessä ja yhteisiä lapsia. Eli olenko minä kuitenkin väärässä, minun tulisi hyväksyä hyvin erilainen tapa hoitaa asiaa (käytännössä varmaan pitäisi hakea kaupasta lisää vaatteita vai?) Vai miten tässä tulisi asiaa ajatella? -ap

Vierailija
2/11 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Onko ok vastata toiselle, että "sun vastuuvuoro kauppaostoissa, mieti itse mitä syödään" ? 

On ok. Voit tämän myös muotoilla nätimmin. Ylipäätään on ok edellyttää toiselta pysymistä sopimuksissa. Voit vaikka vedota siihen, että sinulla on tarpeeksi jo tekemistä muissa vastuissa, niin haluat miehen hoitavan itsenäisesti omat vastuunsa.

2. Miten toimisitte näissä pienissä "sopimusrikkeissä" eli esim jos lakanat vaihdetaan 2vko sijaan 4-6vko välein. Vaihtaisitteko itse 2vko jälkeen, patistelisitteko toista tekemään asiaa vai tyytyisittekö siihen mitä saa?

Mies nukkuisi omassa sängyssä hoitaen sen, ja minä hoitaisin lasten ja omat lakanat. Hyi helevetti 4-6 viikkoa?

3. Onko mun ok vaatia, että myös toinen aikuinen osallistuu ns. Huoltosiivouksiin eli keittiön uunin pesua, kaappien pyyhintää, kylpyhuoneen pesua jne. (näitä on tehty 1 tai 2 krt vuodessa) ?

On ok.

Itse en jaksaisi pitää majataloa kenellekään ja mies olisi ulkoruokinnassa, jos hänestä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
4/11 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä toimii niin, että minä suunnittelen aina seuraavan viikon ruokalistan ja sen, kumpi tekee (on vain kaks aikuista, niin pitää suunnitella niin, että kaikki tulee käytettyä) ja mulle tämä sopii hyvin, koska tykkään suunnitella näitä. Mies saa omalla vuorollaan kokata mitä haluaa. Keittiössä on kauppalappu, johon kumpikin kirjoittaa mitä tarvitaan, sekä "yleiset" kuten vessapaperit ja sitten omalle kokkausvuorolle kumpikin tarkistaa ajoissa, että kaikki tarvittava on. Minä käyn yleensä kaupassa, koska osuu mun työmatkan varrelle, myös tämä on mulle ok, koska tykkään käydä ruokakaupassa. Jos on jotain painavaa/hankalaa/pitääollajustoikeeta, niin sitten käydään yhdessä.

Tämän tietenkin mahdollistaa se, että ollaan molemmat hyviä kokkeja ja tykätään kokata, mutta ei kokata "yhdessä". Misata voi toiselle, mutta keittiö on vain yhden hallinnassa kerrallaan. 

Vierailija
5/11 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän puolisosi arvosta sua yhtään.

Meillä oli aivan samanlainen tilanne. Uuvuin todella pahasti, en jaksanut käydä töissä enää, en opiskella, olin niin väsynyt. Muutin lasten kanssa pois ja helpotti. Toki itse teen edelleen samanverran, mutta kyllä se vain helpottaa kun ei tarvitse henkisiä voimavaroja tuhlata koko ajan toiseen ja sanomiseen toiselle.

Vierailija
6/11 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei ole tapana piirrellä turhia rajoja, pikemminkin siirtelemme niitä. t: Vladimir

Vierailija
7/11 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoija 5, pelkään, että itsellä menee myös tuohon. Olen jo nyt huomannut, että jos puoliso on viikon reissussa, niin mun on henkisesti paljon selvempi olla - tiedän, että mun tulee itse hoitaa kaikki. Toki ei ole sitä toisen apua, vaan hoidat kaiken itse, mutta se patistelu, tai se, että odotat toisen tekevän jotain.. se on todella ärsyttävää ja lannistavaa. Tämä on myös vaikuttanut omaan kiinnostukseen fyysisyydestä. -ap

Vierailija
8/11 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon rahaa tuot perheen käyttöön?

Vierailija
9/11 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
10/11 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoija 5, pelkään, että itsellä menee myös tuohon. Olen jo nyt huomannut, että jos puoliso on viikon reissussa, niin mun on henkisesti paljon selvempi olla - tiedän, että mun tulee itse hoitaa kaikki. Toki ei ole sitä toisen apua, vaan hoidat kaiken itse, mutta se patistelu, tai se, että odotat toisen tekevän jotain.. se on todella ärsyttävää ja lannistavaa. Tämä on myös vaikuttanut omaan kiinnostukseen fyysisyydestä. -ap

Tottakai siinä lopahtaa motivaatio fyysisyyteen kun pitää olla äitinä aikuiselle miehelle. Erohan tuossa tulee jos mies ei muutu.

Vierailija
11/11 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon rahaa tuot perheen käyttöön?

Tienaan toistaiseksi enemmän kuin puolisoni. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän