Köyhät lapset toivoo ruokaa joululahjaksi Hopen joulukeräyksessä!
Mihin tää maa on oikein mennyt? Aiempina vuosina on toivottu shampoota ja alusvaatteita, dödöjä.
Mutta tänä jouluna lapset toivoo kengät ja ruokaa.
Kommentit (672)
Vierailija kirjoitti:
Koska tuolla tavalla saa kasan leluja - ja ruokaa, kengät, shampoota jne. Koska onhan se kamalaa, että joku lapsi toivoo ruokaa tilanteessa, jossa sitä on kahmalokaupalla saatavilla, jos vain vaivautuu leipäjonoon.
Köyhien lasten pitäisi mennä leipäjonoon tuntikausiksi jonottamaan niin saavat rouskutella näkkileipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prkl! Jos mulla olisi rahaa, niin ostaisin sille köyhälle lapselle sen ruoan lisäksi kalliin pelikoneen tai minkä lie härpäkkeen haluaisikin. On tää nyt ihan hanurista, kun lapsi ei saisi edes unelmoida, vain siksi, kun se on sattunut syntymään köyhään perheeseen! Köyhän lapselle pitää riittää se ruoka. Ootte kyllä sairaita!
Entä jos lapsi haluaa hevosen? Ostatko sen ja maksat ylläpidon? Onhan se ihan hanurista, kun lapsi ei saa mitä unelmoi!
Miksen minä saanut hevosta, matkaa Disneylandiin tai omaa autoa??? Missä olit silloin???
Suhteellisuudentaju sinulta ainakin puuttuu sen lisäksi, että olet kylmäsydäminen kuspiä. Puhe oli haaveista ja toiveista. Köyhän lapsi ei saisi mielestäsi toivoa kuin ruokaa lahjaksi. Oikein ikävää joulua just sulle!
Se, ettei halua omilla rahoillaan ostaa jollekin tuntemattomalle aivan poskettoman hintaisia "lahjoja" ei tee kenestäkään kylmäsydämistä kuspäätä. Pitäisikö oikeasti sellaisen lapsen, jolla ei ole ruokaa eikä talvikenkiä toivoa jotain typerää pelikonetta, vaikka siitä ei ole kuin hetken hupi ja pahimmillaan vastuuton vanhempi myy sen ja juo rahat, ja taas ollaan ilman ruokaa. Mitä oppia tästä saa lapsi? Että vastuuttomat lahjoittajat toitottaa, että on oikeus toivoa vaikka mitä ja aikuisena siihen voi sitten vaikka ottaa pikavippiä.
Ja jos oikeasti olet noin hyväuskoinen, niin voisit ostaa minulle lahjaksi Presidentinlinnan, kun olen köyhä orporaukka.
Vierailija kirjoitti:
Prkl! Jos mulla olisi rahaa, niin ostaisin sille köyhälle lapselle sen ruoan lisäksi kalliin pelikoneen tai minkä lie härpäkkeen haluaisikin. On tää nyt ihan hanurista, kun lapsi ei saisi edes unelmoida, vain siksi, kun se on sattunut syntymään köyhään perheeseen! Köyhän lapselle pitää riittää se ruoka. Ootte kyllä sairaita!
Jos sulla olisi rahaa? Eikö talous ole tasapainossa itselläsikään?
Aiemmin ihmiset hoitivat raha-asiansa paremmin juuri sen vuoksi, että ymmärsivät ettei kaikkea voi saada. Jos oli joku kalliimpi ostos, niin siihen piti ensin säästää rahat, ei ostaa velaksi. Jos ei ollut varaa, ei ostettu. Nyt tällaiset hyväuskoiset tolkuttavat lapsille, että pitää unelmoida, eli että sulla on oikeus, oli varaa tai ei. Sitten ollaan pikavippikierteessä kun ei yhtään ymmärretä miten velassa korko käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse sosiaalityötä lapsiperheiden parissa ja kyllä, olen nähnyt jääkaappeja joissa ei ole ruokaa, lapsia joilla on talvikengät joissa ei ole pohjia, kaksi numeroa liian pienissä takeissa koulutietään kulkevia, pieniä jotka pyytävät aamulla koulussa leipää, koska kotona ei ollut aamupalaa eikä iltapalaa ja teinejä, jotka eivät rahan puutteen vuoksi koskaan pysty lähtemään kavereiden mukaan. Tänä vuonna olen nähnyt enemmän kuin koskaan ennen lapsiperheiden köyhyyttä ja perheitä joilta sanan mukaisesti menee koti alta.
Vanhempina näillä lapsilla on monenlaisia ihmisiä, joillakin on mielenterveysongelmia, joillakin fyysinen sairaus, joku opiskelee ja joku tekee työtä palkalla jolla ei elä. On yksinhuoltajia, ydinperheitä, omaishoitajia ja ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista verkostoa.
Todellakin myös näillä lapsilla saa olla joululahja toiveita. Joulupuu lahjat voivat ihan oikeasti olla jollekin ainoat joululahjat. Köyhyys ei ole koskaan lapsen syy.
No jos oikeasti olet sosiaalityöntekijä, niin eikö olisi terveellisempää opettaa lapsille, että kaikkea ei voi saada ja perusasiat pitää ensin olla kunnossa ennen mitään ylellisyyksiä. Suu säkkiä myöten. Ei se joulupukki kaikkea voi vanhempien puolesta hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten tämä liittyy niihin viattomiin lapsiin, jotka toiveita esittävät? Ihan sama sille, vaikka oletkin kylmäsydäminen aikuisia kohtaan, mutta että lapsiakin.
Siksihän noihin keräyksiin osallistutaan kun säälitään niitä lapsia joilla on vanhemmat joista ei ole huolehtimaan edes heidän perustarpeistaan.
Ja nämä ketkut vanhemmat hyödyntävät hyväuskoisten säälipisteitä laittamalla lasten lahjat myyntiin ja rahat kaatavat kurkustaan alas. Jos vanhemmat olisivat niin vastuuntuntoisia, että lahjoitukset oikeasti päätyisivät lapsille, eivätköhän jättäisi viinat ja tupakat ostamatta ja hankkisi lahjat itse.
Vierailija kirjoitti:
Surullinen suomi.
Älä muuta sano. Pahoinvointivaltio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin lapsi, niin oli meilläkin vuosi tai kaksi vanhempien sairastettua, että toivoin jouluksi ruokaa ja kengät!
Silloin taisi auttaa ruuan osalta kirkko ja kenkien suhteen sossu. Kengät olivat monta vuotta käytössä.
Ei silloin olla oikeasti köyhiä jos halutaan lahjaksi kalliita pelejä. Olen lähes joka vuosi osallistunut erilaisiin joulukeräyksiin ja myös lahjakeräyksiin, mutta en ikinä tällaisiin pelikone tms. keräyksiin, koska silloin näen, että joku muu perhe ja lapset tarvitsevat ne rahat ja lahjat oikeasti eikä ne, jotka toivovat uutta pelikonetta. Kaikilla ei vain voi olla sama elintaso, mutta usein ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa omaan elintasoon eli sieltä pohjastakin voi ponnistella ylöspäin (tosin ei päde kaikissa tapauksissa).
Kyllä lapset saavat toivoa mitä vaan, se ei ole väärin. Joku rikas voi vaikka ostaakin sen kalliin pelin, minkä joku lapsi on lapussa toivonut.
Ei ehkä väärin, mutta typerää jos oikeasti on pulaa ruuasta ja vaatteista. Ei sitä pelikonetta voi syödä. Eikä rikas ostele ventovieraille pelejä, siksihän se on rikas kun ei laita rahojaan kaikenmaailman huijauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan toivo ruokaa. Se että joku teinipoika toivoo lahjakorttia ruokakauppaan ei tarkoita että hän ostaisi sieltä ruokaa. Hän voi haluta kerrankin ostaa sitä samaa energiajuomaa kuin kaveritkin ostaa.
Tosi järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin näiden lasten äidit ovat käyttäneet lastensa lapsilisät,toimeentulotukiosuuden,mahdolliset elatusmaksut ynnä muut rahat?
Jo pelkkä lapsilisä on 124€ ja lapsen toimeentulotuen tuokarahan osuus on 480€ per lapsi. Mihin tuo reilu 600 euroa on käytetty? Äidin puhelimeen? Kaljaan?? Miten te äidit kehtaatte?! Hävetkää mitä teette lapsillenne ja miten huonosti heitä kohtelette! Häpäisette sekä lapsenne, että itsenne!
Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea esim. jos puoliso tienaa 2200 brutto -verot niin saa pelkän 595 työmarkkinatuen ja 200 lapsilisää kahdesta lapsesta ja kun toinen käy töissä tarvitaan auto. Ei kaikissa kaupungeissa kulje vuorotöihin linja-autoa.
Ja tuolla reilu
Millä 3000? Palkasta menee verot ja eläkemaksut.
Lisäksi maksetaan vuokra, vesi, sähkö, 4 puhelinlaskua, kotivakuutus, auton vakuutukset ja muut maksut, välillä remontteja.
Neljä puhelinlaskua? NELJÄ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin näiden lasten äidit ovat käyttäneet lastensa lapsilisät,toimeentulotukiosuuden,mahdolliset elatusmaksut ynnä muut rahat?
Jo pelkkä lapsilisä on 124€ ja lapsen toimeentulotuen tuokarahan osuus on 480€ per lapsi. Mihin tuo reilu 600 euroa on käytetty? Äidin puhelimeen? Kaljaan?? Miten te äidit kehtaatte?! Hävetkää mitä teette lapsillenne ja miten huonosti heitä kohtelette! Häpäisette sekä lapsenne, että itsenne!
Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea esim. jos puoliso tienaa 2200 brutto -verot niin saa pelkän 595 työmarkkinatuen ja 200 lapsilisää kahdesta lapsesta ja kun toinen käy töissä tarvitaan auto. Ei kaikissa kaupungeissa kulje vuorotöihin linja-autoa.
Ja tuolla reil
4 puhelinlaskua.
Kyllä.
Kaikilla lapsilla on älypuhelin jo ala-asteen ekalla luokalla.
Olet varmaan lapseton, jos et tiennyt.
Meidän lapsen luokalla oli oma WhatsApp ryhmä jo ala-asteen 4.luokalla ja siihen kuului myös opettaja.
Jos Suomessa on varaa maksaa eläkkeitä 37,8 miljardia niin miksi 1,9 miljardin ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset.
Oli täysin arvovalinta.
Eli arvotaan köyhän lapsen eriarvoiseksi, kuin varakkaamman lapsen? Köyhän lasta tulee opettaa tavoille antamalla lahjaksi ruokaa ja tekemällä selväksi, ettei hän ole muun arvoinen? Lapsi on typerä toivoessaan muuta? Mitenkään muuten et tuota aivopieruasi pysty selittämään eli olet myös kylmäsydäminen kuspiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin ihmiset hoitivat raha-asiansa paremmin juuri sen vuoksi, että ymmärsivät ettei kaikkea voi saada. Jos oli joku kalliimpi ostos, niin siihen piti ensin säästää rahat, ei ostaa velaksi. Jos ei ollut varaa, ei ostettu. Nyt tällaiset hyväuskoiset tolkuttavat lapsille, että pitää unelmoida, eli että sulla on oikeus, oli varaa tai ei. Sitten ollaan pikavippikierteessä kun ei yhtään ymmärretä miten velassa korko käyttäytyy.
Ei ole. Olen parantumattomasti sairas. Silti lahjoitan tarvitseville rahaa joulun alla ja muutenkin, koska toistaiseksi pystyn siihen. En kyllä keksi mitään muuta syytä elämälleni kuin olla muita varten täällä ja auttaa. Jos pystyisin, niin tekisin mieluummin vapaaehtoistyötä, mutta valitettavasti olen niin huonossa kunnossa, että en pysty siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin ihmiset hoitivat raha-asiansa paremmin juuri sen vuoksi, että ymmärsivät ettei kaikkea voi saada. Jos oli joku kalliimpi ostos, niin siihen piti ensin säästää rahat, ei ostaa velaksi. Jos ei ollut varaa, ei ostettu. Nyt tällaiset hyväuskoiset tolkuttavat lapsille, että pitää unelmoida, eli että sulla on oikeus, oli varaa tai ei. Sitten ollaan pikavippikierteessä kun ei yhtään ymmärretä miten velassa korko käyt
Kuten myös, 60 e Hopeen. Jumala olkoon sinulle armollinen.
Lapsiparat. Monissa tapauksissa tarpeellinen lahja olisi elämänhallintakurssi vanhemmille. Rahankäytön suunnittelu pienituloisilla tai tukien varassa elävillä on entistä tärkeämpää näinä vaikeina aikoina.
Nimerkillä: omakohtaista kokemusta lapsuuden ruuanpuutteesta löytyy.
Ei senttiäkään kokoomukselaiselle hopelle, joka kuorii oman osuutensa päältä
Todella noloja ovat aikuiset miehet jotka ovat samassa työpaikassa kuin isi.
Eivät olisi muualle päässeetkään töihin.
Oikein nössö rääpäleet. Noille nauraa baareissa kaikki.
Vähän hassua syytellä nykyistä hallitusta nykyisistä köyhistä lapsista, kun heitä on, ikävä kyllä, ollut jo vuosia, jotkut jo tietenkin kasvaneet aikuisiksi.
Ihan hyvin on ollut SDPn ja Keskustan johtamilla hallituksilla aikaa kitkeä (lapsi)köyhyyttä poliittisilla päätöksillä mutta eipä tule mitään suuria päätöksiä heiltä mieleen, sanotaan viimeisen 15v ajalta. Joku voi valistaa minua jos osaa.