Köyhät lapset toivoo ruokaa joululahjaksi Hopen joulukeräyksessä!
Mihin tää maa on oikein mennyt? Aiempina vuosina on toivottu shampoota ja alusvaatteita, dödöjä.
Mutta tänä jouluna lapset toivoo kengät ja ruokaa.
Kommentit (672)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tuolla tavalla saa kasan leluja - ja ruokaa, kengät, shampoota jne. Koska onhan se kamalaa, että joku lapsi toivoo ruokaa tilanteessa, jossa sitä on kahmalokaupalla saatavilla, jos vain vaivautuu leipäjonoon.
Ei lapsen paikka ole leipäjonossa. Aikuinen pysyy niillä hengissä, mutta kasvava lapsi tarvitsisi monipuolista ravintoa. Kouluissakin maanantaisin menee enemmän ruokaa. Helppo uskoa ettei kaikille ole sitä kotona tarjolla.
Vaikea uskoa ettei kotona olisi ruokaa! Tässä maassa on lapsilisät ja toimeentulot turvattu aivan varmasti lapsiperheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tuolla tavalla saa kasan leluja - ja ruokaa, kengät, shampoota jne. Koska onhan se kamalaa, että joku lapsi toivoo ruokaa tilanteessa, jossa sitä on kahmalokaupalla saatavilla, jos vain vaivautuu leipäjonoon.
Ei lapsen paikka ole leipäjonossa. Aikuinen pysyy niillä hengissä, mutta kasvava lapsi tarvitsisi monipuolista ravintoa. Kouluissakin maanantaisin menee enemmän ruokaa. Helppo uskoa ettei kaikille ole sitä kotona tarjolla.
Vaikea uskoa ettei kotona olisi ruokaa! Tässä maassa on lapsilisät ja toimeentulot turvattu aivan varmasti lapsiperheissä.
Minusta ei ole ollenkaan vaikea uskoa. Ajatellaan vaikka yksinhuoltajaa, joka tekee osa-aikaisesti töitä. Asumistuesta leikattiin, lapsikorotus poistettiin ja suojaosa työmarkkinatuesta. Nämä leikkaukset ovat merkittäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu ja diakonia auttaa lapsiperheitä jouluna ja muulloinkin. Jos lapsi ei saa silti ruokaa kotona, on se huostaanoton paikka.
Hyvinvointialueilta on leikattu niin paljon, että sossu ei myönnä harkinnanvaraista toimeentulotukea enää juuri kenellekään. Itse en saanut enää sitä 100 e vuodessa uimalippuihin, minkä olen aiemmin saanut, vaikka tuki- ja liikuntaelinsairauksien vuoksi vesiliikunta on minulle ainut soveltuva liikuntamuoto ja on fyssarin lausunto, että se edistäisi terveydentilaani. Ja olen tosiaan työkyvyttömyyseläkkeellä. Onneksi ei ole lapsia.
Säästä muista menoista, n. 30 centtiä/ päivä. Älä marise turhasta, olet jo nyt muitten elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ottavat 200 000 asuntovelkaa ja kehtaavat arvostella, kun lapsi haluaa jonkun kalliimman pelin.
Ei silloin 1990 -luvulla olisi kellekkään tullut mieleen ottaa noin isoa lainaa.
Miten niin?Moni otti,meilläkin oli nykyrahassaa 200 tuhatta.
No, ei kyllä ottanut.
Ja sinä tiedät tietysti paremmin.Olitko aikuinen 90-luvun alussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vieraantunut olet todellisuudesta? Yksinhuoltajan työttömyysturva+lapsilisä, tiedätkö paljonko se on? Ensivuonna monelta lopuu asumistuki. Paljonko on keskimääräinen vuokra suom
Ei asumistuki lopu, vaan se pienenee, kun asuu tuloihinsa nähden liian kalliissa asunnossa. Yhteiskunnan ei kuulu elättää ihmisiä yli heidän tulotasonsa. Ihmisen oma velvollisuus on kouluttautua niin pitkälle kuin mahdollista. Näin ybteiskunta saa verotuloja, joilla näitä tukia maksellaan.
Ja miten tämä liittyy niihin viattomiin lapsiin, jotka toiveita esittävät? Ihan sama sille, vaikka oletkin kylmäsydäminen aikuisia kohtaan, mutta että lapsiakin.
Teen itse sosiaalityötä lapsiperheiden parissa ja kyllä, olen nähnyt jääkaappeja joissa ei ole ruokaa, lapsia joilla on talvikengät joissa ei ole pohjia, kaksi numeroa liian pienissä takeissa koulutietään kulkevia, pieniä jotka pyytävät aamulla koulussa leipää, koska kotona ei ollut aamupalaa eikä iltapalaa ja teinejä, jotka eivät rahan puutteen vuoksi koskaan pysty lähtemään kavereiden mukaan. Tänä vuonna olen nähnyt enemmän kuin koskaan ennen lapsiperheiden köyhyyttä ja perheitä joilta sanan mukaisesti menee koti alta.
Vanhempina näillä lapsilla on monenlaisia ihmisiä, joillakin on mielenterveysongelmia, joillakin fyysinen sairaus, joku opiskelee ja joku tekee työtä palkalla jolla ei elä. On yksinhuoltajia, ydinperheitä, omaishoitajia ja ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista verkostoa.
Todellakin myös näillä lapsilla saa olla joululahja toiveita. Joulupuu lahjat voivat ihan oikeasti olla jollekin ainoat joululahjat. Köyhyys ei ole koskaan lapsen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025 ja siinä maksimi on 260 eikä sitä saa kesäkuukausina.
Jos vanhempi omistaa asunnon niin opiskelija saa asumislisää vain 83 euroa.
Opintotuki on 299.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu eli 30 000 opintolainaa ensin.
Loistava alku elämälle: opiskelija pakotetaan velkaantumaan valtiolle
Ilmainen opiskelu jonka kustantaa veronmaksajat,asumistuki,opintotuki-vieläkö enemmän pitäisi saada?
Vierailija kirjoitti:
Teen itse sosiaalityötä lapsiperheiden parissa ja kyllä, olen nähnyt jääkaappeja joissa ei ole ruokaa, lapsia joilla on talvikengät joissa ei ole pohjia, kaksi numeroa liian pienissä takeissa koulutietään kulkevia, pieniä jotka pyytävät aamulla koulussa leipää, koska kotona ei ollut aamupalaa eikä iltapalaa ja teinejä, jotka eivät rahan puutteen vuoksi koskaan pysty lähtemään kavereiden mukaan. Tänä vuonna olen nähnyt enemmän kuin koskaan ennen lapsiperheiden köyhyyttä ja perheitä joilta sanan mukaisesti menee koti alta.
Vanhempina näillä lapsilla on monenlaisia ihmisiä, joillakin on mielenterveysongelmia, joillakin fyysinen sairaus, joku opiskelee ja joku tekee työtä palkalla jolla ei elä. On yksinhuoltajia, ydinperheitä, omaishoitajia ja ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista verkostoa.
Todellakin myös näillä lapsilla saa olla joululahja toiveita. Joulupuu lahjat voivat ihan oikeasti olla jollekin ainoat joululahjat. Köyhy
Mutta kuinka monessa näissä mainitsemissasi perheissä on kuitenkin rahaa alkoholiin ja tupakkaan? Miksi tällaisille vanhemmille ei sanota suoraan itsekkyydestä?
Tässä näkee senkin ettei vanhemmuus tee mitään epäitsekästä pyhymystä. Mieluummin laitetaan se lapsi näkemään nälkää ja palelemaan talvella kuin myönnetään ettei ole kykenevä huolehtimaan siitä. Tääläkin niin monesti haukutaan lapsettomat itsekkäikisi mutta mitäs tuo sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolle 410 kommentoijille, miksei saisi palkkaa kesätyöstä, onko ulosotossa?
Oletko kuullut sellaisesta kuin tuloraja? Ja ymmärrätkö että jos tienaat yli sen niin sitten vähennetään sitä opintotukea jota saat?
Ei ole pakko tienata yli tulorajan,eihän se työntekoa silti estä.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten tämä liittyy niihin viattomiin lapsiin, jotka toiveita esittävät? Ihan sama sille, vaikka oletkin kylmäsydäminen aikuisia kohtaan, mutta että lapsiakin.
Siksihän noihin keräyksiin osallistutaan kun säälitään niitä lapsia joilla on vanhemmat joista ei ole huolehtimaan edes heidän perustarpeistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah.
Lopetin työnteon kun en enää jaksanut olla se tyyppi joka makselee toisten vuokria, ruokia ja muita laskuja näiden puolesta jotta he voivat nukkua puoleenpäivään noustakseen syömään minun maksamaani ruokaa.
Hyvä, toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Miksi hemmetissä te ette jatkaneet määräaikaisten sijaisuuksia?
Ehkä ne määräaikaiset ei ole niin hyviä työssään että kannattaisi jatkaa.
No, miksi sitten valitat, jos ne on työttömiä?
Koska siinä tapauksessa se on työttömän oma vika.Itse kyllä miettisin missä vika jos olisin töissä jossa voin näyttää osaamiseni ja silti minua ei palkata vaikka olisin useammassa paikassa ollut.
Miksi miltei aina vedetään ja korostetaan yksinhuoltajien osaa selviämisessä? Sanon siksi, kun totaali yksinhuoltajia on vähän ja suurin osa on yhteishuoltajia, jolloin on toinen vanhempi jakamassa lapsen huollon kuluja. Olen itse ollut aikoinaan totaali yksinhuoltaja ja tiedän eron.
Myös minä olin aikoinani totaaliyksinhuoltaja. Kyllä oli laskemista, että rahat riittivät kaikkeen tarpeelliseen. Sain jopa pankista yksin asuntolainan. Ei varmaan enää onnistuisi tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin myös näillä lapsilla saa olla joululahja toiveita. Joulupuu lahjat voivat ihan oikeasti olla jollekin ainoat joululahjat. Köyhy
Edelleenkin saa olla joululahjatoiveita, mutta jos olet ollut itse vastaavassa tilanteessa, niin tilanne on absurdi jos lapsi haluaa uuden pelikonen lahjaksi, vaikka perheellä ei ole varaa jouluruokaan tai lapsen kenkiin. Monella ns. paremmin toimeentulevalla perheelläkään ei ole varaa välttämättä laittaa rahaa uusin pelikoneisiin. Luiletko, että se lapsi on lopulta iloinen uudesta pelikoneesta, jos ei saa jouluruokaa, kuusta tai talvikenkiä?!
Hirveän kiva ja helppoa sanoa ajattelematta sen syvemmin, että saahan lapsi toivoa mitä tahansa lahjoja. Toki saa, mutta perheessä, missä oikeasti on pulaa hankkia jouluruokia, kuusta tai lapselle talvikenkiä tai takkia, niin se lapsi on lopulta iloisempi ja kiitollisempi jouluruusta, kuusesta ja kengistä kuin pelikoneesta. Sen jälkeen kun perustarpeet joulun suhteen kuin muutenkin on kunnossa, niin se joku toivottu lelu tai yms on kiva asia.
Vierailija kirjoitti:
Prkl! Jos mulla olisi rahaa, niin ostaisin sille köyhälle lapselle sen ruoan lisäksi kalliin pelikoneen tai minkä lie härpäkkeen haluaisikin. On tää nyt ihan hanurista, kun lapsi ei saisi edes unelmoida, vain siksi, kun se on sattunut syntymään köyhään perheeseen! Köyhän lapselle pitää riittää se ruoka. Ootte kyllä sairaita!
Entä jos lapsi haluaa hevosen? Ostatko sen ja maksat ylläpidon? Onhan se ihan hanurista, kun lapsi ei saa mitä unelmoi!
Miksen minä saanut hevosta, matkaa Disneylandiin tai omaa autoa??? Missä olit silloin???
Siis normaalit joululahjatoiveet on luokkaa luistimet, yöpuku tai pari leffalippua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset toivo ruokaa vaan vanhemmat. Mun mielestä on surullista, jos ei pysty lapsiaan elättämään. Miksi tehdä lapsia, jos ei kykene edes ruokaa tarjoamaan? Ei yhteiskunnan kuuluu ketään elättää. Korkeintaan auttaa hieman pahimman ajan yli, mutta päävastuu elämästä on ihmisellä itsellään.
Olen samaa mieltä, että on surullista, mutta päävastuu on nimenomaan aikuisilla eikä lapsilla. Kasvoin sellaisessa kodissa, jossa ei ollut läheskään aina ruokaa. Isä kävi töissä, maksoi asuntolainan ja laskut mutta ei antanut talousrahaa äidille vaan ryyppäsi loput rahat ravintoloissa. Äiti oli kotiäiti ja isä painosti häntä töihin. Me lapset näimme nälkää. Asuimme omistusasunnossa hyvällä alueella. Söimme yleensä koulussa ja lomilla mummolassa.
Prkl! Jos mulla olisi rahaa, niin ostaisin sille köyhälle lapselle sen ruoan lisäksi kalliin pelikoneen tai minkä lie härpäkkeen haluaisikin. On tää nyt ihan hanurista, kun lapsi ei saisi edes unelmoida, vain siksi, kun se on sattunut syntymään köyhään perheeseen! Köyhän lapselle pitää riittää se ruoka. Ootte kyllä sairaita!