Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät lapset toivoo ruokaa joululahjaksi Hopen joulukeräyksessä!

Vierailija
01.12.2024 |

Mihin tää maa on oikein mennyt? Aiempina vuosina on toivottu shampoota ja alusvaatteita, dödöjä.

Mutta tänä jouluna lapset toivoo kengät ja ruokaa.

Kommentit (672)

Vierailija
621/672 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokajonot ei pitäis ikinä olla mikään pakko vaihtoehto.. mun mielestä ihmisen perusoikeus on  mennä kaupan hyllyltä valikoimaan  mitä syö. 

näinhän se on. Ei kaviaaria ja shamppanjaa, mutta tavallista ruokaa, johon kuuluu myös HeVi-osastolta tavaraa.

Mutta eikös toimeentulotuki ole sitä varten, että siihen on laskettu myös ruokamenot? En vastusta ruokajakeluaja, koska vähentäähän ne hävikkiä, mutta en ymmärrä, mihin niitä tarvitaan Suomessa, kun täällä nyt kuitenkin on toimeentulotuki. Jos se menee muuhun kuin tuokaan, olisiko parempi, jos osa toimeentulotuesta korvattaisi maksusitoumuksella ruokakauppaan? 

Vierailija
622/672 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prkl! Jos mulla olisi rahaa, niin ostaisin sille köyhälle lapselle sen ruoan lisäksi kalliin pelikoneen tai minkä lie härpäkkeen haluaisikin. On tää nyt ihan hanurista, kun lapsi ei saisi edes unelmoida, vain siksi, kun se on sattunut syntymään köyhään perheeseen! Köyhän lapselle pitää riittää se ruoka. Ootte kyllä sairaita!

Entä jos lapsi haluaa hevosen? Ostatko sen ja maksat ylläpidon? Onhan se ihan hanurista, kun lapsi ei saa mitä unelmoi!

Miksen minä saanut hevosta, matkaa Disneylandiin tai omaa autoa??? Missä olit silloin???

Suhteellisuudentaju sinulta ainakin puuttuu sen lisäksi, että olet kylmäsydäminen kuspiä. Puhe oli haaveista ja toiveista. Köyhän lapsi ei saisi mielestäsi toivoa kuin ruokaa lahjaksi. Oikein ikävää joulua just sulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/672 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itse sosiaalityötä lapsiperheiden parissa ja kyllä, olen nähnyt jääkaappeja joissa ei ole ruokaa, lapsia joilla on talvikengät joissa ei ole pohjia, kaksi numeroa liian pienissä takeissa koulutietään kulkevia, pieniä jotka pyytävät aamulla koulussa leipää, koska kotona ei ollut aamupalaa eikä iltapalaa ja teinejä, jotka eivät rahan puutteen vuoksi koskaan pysty lähtemään kavereiden mukaan. Tänä vuonna olen nähnyt enemmän kuin koskaan ennen lapsiperheiden köyhyyttä ja perheitä joilta sanan mukaisesti menee koti alta.

Vanhempina näillä lapsilla on monenlaisia ihmisiä, joillakin on mielenterveysongelmia, joillakin fyysinen sairaus, joku opiskelee ja joku tekee työtä palkalla jolla ei elä. On yksinhuoltajia, ydinperheitä, omaishoitajia ja ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista verkostoa.

Todellakin myös näillä lapsilla saa olla joululahja toiveita. Joulupuu lahjat voivat ih

Juu, Juu. Köyhä lapsi ei siis saa haaveilla, ei. Ei saa toivoa mitään yhtä mukavaa kuin kavereilla ja pitää olla vielä kiitollinenkin talvikengistä, kun kaverit ympärillä saa hienoja lahjoja. Pahinta on se, kun ei enää toivo mitään. 

Vierailija
624/672 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prkl! Jos mulla olisi rahaa, niin ostaisin sille köyhälle lapselle sen ruoan lisäksi kalliin pelikoneen tai minkä lie härpäkkeen haluaisikin. On tää nyt ihan hanurista, kun lapsi ei saisi edes unelmoida, vain siksi, kun se on sattunut syntymään köyhään perheeseen! Köyhän lapselle pitää riittää se ruoka. Ootte kyllä sairaita!

Entä jos lapsi haluaa hevosen? Ostatko sen ja maksat ylläpidon? Onhan se ihan hanurista, kun lapsi ei saa mitä unelmoi!

Miksen minä saanut hevosta, matkaa Disneylandiin tai omaa autoa??? Missä olit silloin???

Suhteellisuudentaju sinulta ainakin puuttuu sen lisäksi, että olet kylmäsydäminen kuspiä. Puhe oli haaveista ja toiveista. Köyhän lapsi ei saisi mielestäsi toivoa kuin ruokaa lahjaksi. Oikein ikävää joulua just sulle!

Mä manasin niin, että joka kerta, kun tämä henkilö näkee joulupaketin, niin hän muistaa tämän keskustelun ja näkee paketista tulevan nötköttipaketin.

Vierailija
625/672 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on pahin sairaus!

Vierailija
626/672 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö koskemaan köyhää paljain käsin?

Vierailija
627/672 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arto Satosen sössötystä kannattaa kuunnella.

Vierailija
628/672 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen ruoan sinne tuottaa? Toki on köyhiä, mutta ilmastako tuo ruoka hyllyyn tulee? 

Vierailija
629/672 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettava fakta on että, monissa perheissä lapsen saamat lahjat ovat pian torissa tai Facebookissa myynnissä ja näillä rahoilla ei lapselle todellakaan osteta ruokaa. 

Olen todistanut asiaa kun entinen naapuri harrasti tätä. Vinkui jokapaikassa lahjoja ja valitteli miten lapset tarvii tavaraa ja ruokaa. Joulun jälkeen schleisshevoset oli netissä myynnissä.

Miksi et käräyttänyt valehtelusta?

Eri kommentoija: missä? Vaikea eri avustusryhmien näyttää näitä toteen. Lähteä kysymään lapselta myitkö lahjan vapaaehtoisesti? Lapsi ei välttämättä ole nähnyt koko lahjaa.

Vierailija
630/672 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itse sosiaalityötä lapsiperheiden parissa ja kyllä, olen nähnyt jääkaappeja joissa ei ole ruokaa, lapsia joilla on talvikengät joissa ei ole pohjia, kaksi numeroa liian pienissä takeissa koulutietään kulkevia, pieniä jotka pyytävät aamulla koulussa leipää, koska kotona ei ollut aamupalaa eikä iltapalaa ja teinejä, jotka eivät rahan puutteen vuoksi koskaan pysty lähtemään kavereiden mukaan. Tänä vuonna olen nähnyt enemmän kuin koskaan ennen lapsiperheiden köyhyyttä ja perheitä joilta sanan mukaisesti menee koti alta.

Vanhempina näillä lapsilla on monenlaisia ihmisiä, joillakin on mielenterveysongelmia, joillakin fyysinen sairaus, joku opiskelee ja joku tekee työtä palkalla jolla ei elä. On yksinhuoltajia, ydinperheitä, omaishoitajia ja ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista verkostoa.

Todellakin myös näillä lapsilla saa

Mä en oikein saa kiinni tuosta sun ajatuksesta. Tottakai saa ja pitääkin unelmoida ja voi toivoa jotain kivaa lahjaksi mutta jos tilanne on niin huono ettei vanhemmilla ole varaa ostaa edes niitä talvikenkiä niin kyllähän ne kannattaa yrittää maksattaa muilla eli toivoa lahjaksi. Onhan se kurjaa että joululahjat ovat niitä mitä moni muu saa itsestäänselvänä mutta kurjaa on myös talsia liian pienissä kengissä varpaat jäässä.

Vanhemmuus on aina itsekäs valinta kuten kuuluukin mutta se itsekkyys pitäisi loppua siihen kun sen lapsen saa. Silloin pitää olla epäitsekäs ja ajatella sitä lasta enemmän kuin itseään. Vaikka miten haluaisi olla vanhempi niin sen lapsen voi olla parempi asua muualla muiden vastuulla. Siellä saa ruokaa ja vaatteet mitä ei kotona saisi. Väärin pitää lasta nälässä ja kauhulla odottaa lomia yms jolloin ei saa edes koulussa ruokaa kerran päivässä.

Vierailija
631/672 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat ovat nousseet rajusti. Köyhien lasten vanhemmilla kuluu entistä enemmän rahaa tupakkaan, kaljaan ja koiranruokaan. Ruokaan on käytettävissä entistä vähemmän rahaa. 

Vierailija
632/672 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa loppui se Hopen joulupuukeräys jo eilen. Itseltä meni ihan ohi ja olisin jonkun toiveen halunnut toteuttaa. Pitänee etsiä joku muu keino auttaa. Ymmärrän, että keräyksen jälkeen pitää jättää aikaa lajittelulle ja jakelulle, mutta mun mielestä marraskuun vika päivä on liian aikaista keräyksen loppumiselle. Monet havahtuvat vasta joulukuussa, että se joulu tulee taas tänäkin vuonna. 

Meillä ainakin voi vielä tämän viikon ajan viedä seurakunnan diakoniatyöhön lahjoituksia, kannattaa kysyä teidän paikallisesta toimistosta onnistuuko vielä :)

Kiitos!

Vierailija
633/672 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut useissa tällaisissa joulu- ym. apua tarjoavissa järjestöissä ja voin sanoa, että ne ovat systemaattisesti läpimätiä. Kaikenlaisia väärinkäytöksiä joka paikassa ja joka portaassa. ÄLKÄÄ LAHJOITTAKO! Oikeasti.

Vierailija
634/672 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin näiden lasten äidit ovat käyttäneet lastensa lapsilisät,toimeentulotukiosuuden,mahdolliset elatusmaksut ynnä muut rahat?

Jo pelkkä lapsilisä on 124€ ja lapsen  toimeentulotuen tuokarahan osuus on 480€ per lapsi. Mihin tuo reilu 600 euroa on käytetty? Äidin puhelimeen? Kaljaan?? Miten te äidit kehtaatte?! Hävetkää mitä teette lapsillenne ja miten huonosti heitä kohtelette! Häpäisette sekä lapsenne, että itsenne!

Ainakin jotkut miehistä eronneet äidit laittaa kaikki rahansa omiin ulkonäköihinsä, huulifillereihin, botoksiin, ripsijatkeisiin, merkkivaatteisiin ja merkkilaukkuihin, jotta olisivat somekelpoisia ja saisivat instagram-tykkäyksiä. Ottavat hienoja sushi-illallis-, viinibaari- ja lomamatkakuvia silloin kun lapset ovat isällään. Kehtaavat väittää ettei lapsilla ole ruokaa, silloin kun lapset on heillä itsellään!

Entäs ne miehet? Lasten isät? Mihin he laittavat rahansa? 

Vierailija
635/672 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa muistuttaa 90-lukua, tosin ei ollut edes sitä hopea mistä toivoa lahjoja...

1990-luvulla sai ansiosidonnaista 2 vuotta eikä sitä oltu leikattu. 

Silloin sai myös asumistukea. 

Ruoka oli halvempaa kuin nyt ja lankapuhelin, ei tarvinnut ostaa kaikille omaa. 

Eikä ollut mitään hemmetin palkattomia työkokeiluita. 

Ruoka oli halvempaa, koska se ei ollut valmiiksi kokattua, kuten nykyään. Kaupoissa myytiin ruoka-aineita ja niistä keitettiin ihan itse se riisipuuro - joka nykyään löytyy sekin valmiiksi keitettynä kylmäaltaasta. Voi tulla yllätyksenä, mutta tasan ne samat ru

Ja sokeakin... Näkee pelkkää valmisruokaa kaupassa.

Vierailija
636/672 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toiminut useissa tällaisissa joulu- ym. apua tarjoavissa järjestöissä ja voin sanoa, että ne ovat systemaattisesti läpimätiä. Kaikenlaisia väärinkäytöksiä joka paikassa ja joka portaassa. ÄLKÄÄ LAHJOITTAKO! Oikeasti.

Myös ev lut seurakunnan diakoniatyössä? Oikeasti? Sehän on törkeää :( 

Vierailija
637/672 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos sulla olisi rahaa, mutta kun ei ole..helppohan se on sun huudella mitä muiden rahoilla pitäisi tehdä. Hae rikkaat ja rahattomat ohjelmaan, siellä voit viikkobudjetilla ostaa pari pelikonetta jemmaan seuraavaan keräykseen. Kukaan ei täällä sanoa ettei mitään pitäisi ostaa, mutta onhan se nyt järjetöntä ostaa vieraalle 500e pelikone(joka menee tod.näk myyntiin) ja omalle lapselle lahjoja ehkä 200e..siinä kohtaan olisi kohtuullista ostaa omalle lapselle ehkä hiukan halvempi lahja ja käyttää se 50e tähän keräykseen jos haluaa. Ja kannattaa muistaa että ko. järjestöllä oli aika mukava lahjakorttien väärinkäyttökohu. Mihin tämän vuoden ruokalahjakortit menee? Toivottavasti avun tarvitsijoille.

Vierailija
638/672 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, nämä surkeilut jonkun köyhästä joulusta hiukan ärsyttävät.  60-luvun nähneet muistavat ettei kaikilla ollut hienoja lahjoja, silti oli kiva joulu.

On tehtävä jotain lähimmäisen hyväksi joka voi.

Vierailija
639/672 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös minä olin aikoinani totaaliyksinhuoltaja. Kyllä oli laskemista, että rahat riittivät kaikkeen tarpeelliseen. Sain jopa pankista yksin asuntolainan. Ei varmaan enää onnistuisi tänä päivänä. 

Kovin huono ei ole ollut sinun tilanteesi, koska olet saanut asuntolainan. Se kertoo olennaisen.

Vierailija
640/672 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos sulla olisi rahaa, mutta kun ei ole..helppohan se on sun huudella mitä muiden rahoilla pitäisi tehdä. Hae rikkaat ja rahattomat ohjelmaan, siellä voit viikkobudjetilla ostaa pari pelikonetta jemmaan seuraavaan keräykseen. Kukaan ei täällä sanoa ettei mitään pitäisi ostaa, mutta onhan se nyt järjetöntä ostaa vieraalle 500e pelikone(joka menee tod.näk myyntiin) ja omalle lapselle lahjoja ehkä 200e..siinä kohtaan olisi kohtuullista ostaa omalle lapselle ehkä hiukan halvempi lahja ja käyttää se 50e tähän keräykseen jos haluaa. Ja kannattaa mui

Lahjoitan joka joulun alla keräyksiin, sekä eräälle tutulle pienituloiselle. En toki paljoa, mutta kuitenkin tulotasooni nähden merkittävän summan. Ja ei, minun lapsillani ei ollut pelikoneita, eivätkä he sellaisia edes toivoneet, mutta näen heistä nyt sen, minkä köyhyys aiheutti. Heillä ei ole haaveita tai toiveita. He uskovat siihen, että eivät ole oikeutettuja mihinkään maalliseen hyvään, vaan pihistelevät kaikessa. Heillekö olisi pitänyt vielä sanoa, että koska olette köyhiä, olette oikeutettuja vain ruokalahjoihin. Pahinta on menettää toivo.