Köyhät lapset toivoo ruokaa joululahjaksi Hopen joulukeräyksessä!
Mihin tää maa on oikein mennyt? Aiempina vuosina on toivottu shampoota ja alusvaatteita, dödöjä.
Mutta tänä jouluna lapset toivoo kengät ja ruokaa.
Kommentit (672)
Vierailija kirjoitti:
Nälkä.... Onko teistä kukaan hyväosasista kokenut lapsena sitä todellista nälkää???? Kesälomat, joululomat ym. ja myös viikonloput, odotat kauhulla, kun tiedät, ettet saa edes yhtä leipäpalasta kotona ja "elät"vain vedellä? No, ehkä kerran kuussa sai syötävää, ja senkin vanhempi haki nakkarilta. Olen kerran käynyt leipäjonossa 16vuotiaana, ei annettu ruokakassia, koska olin alaikäinen. Joten, kyllä nuo ruokatoiveet voivat olla ihan oikeita toiveita.
Tiedän, että Suomessa on lapsia, jotka näkevät nälkää erityisesti niinä päivinä, kun ei ole koulua. Monen ruokavalio on lisäksi ravintoköyhää, puuroa, keitettyä makaronia jne.
Vaikea uskoa, jos on aina ollut elämän paremmalla puolella.
Vierailija kirjoitti:
Menisivät töihin!
Niin että lapset töihin ja kerjuulle leipäjonoon?
Jumalauta täälä on osa porukasta päässy elämään sen sortin yltäkylläisyydessä että he on kasvanu siitä ihan täysin kieroon ja pilalle, niin hemmoteltuja ja empatiakyvyttömiä että eivät pysty ottamaan todesta muiden hätää koska se on niin kaukana heidän omasta todellisuudesta.
Rys-sämäistä käytöstä tämä osalla on yllimäskyllikäs ja muita hylätään hankeen ja yritään etsiä vikaa itsestä siitä kun tuli hylätyks, häpeällistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisivät töihin!
Juuri niin. Ei ole edes mitenkään ainutlaatuista tällä maapallolla. Suurimman osan ihmiskunnan historiasta lapset ovat tehneet töitä, myös maissa, joissa sitä nykyään katsotaan pahalla ja kauhistellaan.
Voi että kun olisi varaa osallistua noihin keräyksiin, tänä vuonna ei valitettavasti onnistu, olin alkuvuoden lomautettuna ja nyt pitäisi kuroa niitä taloudellisia menetyksiä umpeen. :( Ruokatoiveet lapsilta ovat todella surullisia, minäkin luin jostain että lapsi oli nimenomaan kalaa toivonut. Lapset puhuvat kyllä keskenään myös ruuista ja odottavat tietysti jouluna herkkuja, tottakai ne juhlaan kuuluvat. Tältä hallitukselta on turha odottaa myöskään bonuksia lapsilisiin. Surettaa myös lapset, jotka vielä uskovat joulupukkiin ja joilla on köyhä joulu edessä. Toivottavasti he eivät joudu tuntemaan syyllisyyttä ja miettimään, ovatko olleet ilkeitä. 🥺 Mielestäni kaikki hallituspuolueiden kansanedustajat olisivat velvollisia ostamaan näiden lasten toivelahjoja. Opposition edustajien uskoisin muutenkin hyväntekeväisyyttäkin harjoittavan, ainakin toivon niin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tässä toivonut lapsi saavansa lohta? Surullinen toive, kyllä lapsi tarvitsee kalaakin kasvaakseen terveeksi ja vahvaksi. Ne hernekeitot ja pastat ei riitä kasvaville lapsille. Toivon, että Purra ja Orpo osallistuvat itsekin keräyksiin ja ostavat mahdollisimman monta lahjaa lapsille itsekin.
Lohellako se lapsi kasvaa terveeksi ja vahvaksi? Varsinkin, kun kaupan lohi on lähes aina Norjan antibioottilohta.
No niin olisin toivonut itsekin. Syntynyt 70-luvulla.
Ei nuo ole lasten toiveita, vaan perheen vanhempien. Minä olen köyhästä perheestä ja vanhemmat sanelivat, mitä mistäkin toivotaan. Vaikka kotona ei ollut ruokaa, olisin halunnut joululahjaksi oman suklaarasian.
Eiköhän ne lahjakorttia toivo esimerkiksi s-kauppaan tai vaikka mäkkäriin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisivät töihin!
Juuri niin. Ei ole edes mitenkään ainutlaatuista tällä maapallolla. Suurimman osan ihmiskunnan historiasta lapset ovat tehneet töitä, myös maissa, joissa sitä nykyään katsotaan pahalla ja kauhistellaan.
Sinä olet se syöpä jonka takia suomi on kusessa, kaikki solidaarisuus on kuollut, tiedätkös sinä miten syöpää hoidetaan?
Se tapetaan, veitsillä ja myrkyillä.
Minä en nyt halua uhkailla tai pelotella, minä kuvailen sun käytöstä ja sen seuraamuksia sanoilla, minä en ole sinun käytöksestä vastuussa vaikka kuvailen sitä sanoilla.
Sun yksityisyydellä on aikaraja, tutustuppa siihen mitä moderni AI tekee parin vuoden meidän kaikkien yksityisyydelle, sinunkin.
Mä voitin aiemmin tänä vuonna yhdestä arvonnasta 10 leffalippua, annoin kaikki keräykseen koska niitä näytti moni toivovan. Rahaa ei ole itselläkään, mutta muistan mikä elämys oli lapsena käydä leffassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisivät töihin!
Kuulostaa hyvältä.
T: Orpo ja Purra
Vierailija kirjoitti:
Mä voitin aiemmin tänä vuonna yhdestä arvonnasta 10 leffalippua, annoin kaikki keräykseen koska niitä näytti moni toivovan. Rahaa ei ole itselläkään, mutta muistan mikä elämys oli lapsena käydä leffassa.
Kiitos sinulle, ne ihan oikeasti on mielettömiä elämyksiä varsinkin joulun alla. <3
Vanhempien pitää ruokkia lapsensa peräti 10-14 päivää ihan itse. Rahaako ei ole kaikkien tukienkaan jälkeen porkkanaan, lanttuun, perunaan, puuroon ym.? Jouluruuat ovat halvimpia mitä on. Onhan siitä tietty tosi paljon vaivaa, että täytyy itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sossut tai Hope järjestätä tämän joulukeräyksen ja tuntevat lasten ja perheen taustat? Jos siellä joku lapsi ihan oikeasti toivoo ruokaa, pitää Hopen ja sossun ihan oikeasti toimia niin, että lapsi saa ruokaa, ilman kerjäämistä.
Monet vähävaraiset lapsiperheet kituuttavat köyhyysrajalla, mutta eivät saa lahjakortteja tai lahjoja. Ilmeisesti ne menevät niille perheille, jotka ovat sosiaalihuollon asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
"Toivoo ruokaa lahjaksi". Oikeasti toivovat karkkia ja suklaata. On haluttu nimittää ne ruuaksi valehtelevan vassarin toimesta. Kukaan lapsi toivo hernesoppaa ja kauravelliä.
Ei varmaan toivokaan, kun viikosta toiseen niillä pysyy kotona muutenkin elossa. On ylimielistä paskaa itseltäsi vetää tuollaisia johtopäätöksiä "karkista ja suklaasta". Kenties lapset toivovat jotain parempaa ruokaa juhlan kunniaksi, kuten vaikka nyt "lohta ja perunamuusia", josta näkevät vain kuvia mainoksissa ja kuulevat toisten lasten kertomana.
Miksi köyhät tekevät lapsia jos ei ole niitä vara elättää? Yhteiskunta joutuu maksumieheksi näille kun yleensä köyhän lapset ovat aikuistuttuaan työttömiä ja jäävät elämään sosiaalituilla. Kurjuuskierre pitäisi katkaista jo synnytyslaitoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien pitää ruokkia lapsensa peräti 10-14 päivää ihan itse. Rahaako ei ole kaikkien tukienkaan jälkeen porkkanaan, lanttuun, perunaan, puuroon ym.? Jouluruuat ovat halvimpia mitä on. Onhan siitä tietty tosi paljon vaivaa, että täytyy itse tehdä.
Kyllä lapset pitää ruokkia ihan joka päivä koulupäivien jälkeenkin. Meidän lapset syövät koululounaan klo 10.00 aamulla. Kyllä heillä on iltapäivällä jo nälkä. Meillä lapset saavat ruokaa, mutta uskon, että näillä ruoan hinnoilla monessa perheessä ei saa.
Se, että Suomessa on nälkää näkeviä lapsia on fakta, vaikka siltä silmäsi kauniisti haluat sulkeakin. Jouluruoat ovat edullisia, mutta silti voi olla niin, ettei niihinkään ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Sossu ja diakonia auttaa lapsiperheitä jouluna ja muulloinkin. Jos lapsi ei saa silti ruokaa kotona, on se huostaanoton paikka.
Hyvinvointialueilta on leikattu niin paljon, että sossu ei myönnä harkinnanvaraista toimeentulotukea enää juuri kenellekään. Itse en saanut enää sitä 100 e vuodessa uimalippuihin, minkä olen aiemmin saanut, vaikka tuki- ja liikuntaelinsairauksien vuoksi vesiliikunta on minulle ainut soveltuva liikuntamuoto ja on fyssarin lausunto, että se edistäisi terveydentilaani. Ja olen tosiaan työkyvyttömyyseläkkeellä. Onneksi ei ole lapsia.
Pyytäisivät ennemmin Petteri Orpolta ja Riikka Purralta. Heille voi lähettää sähköpostia.