Opettajan arki monessa koulussa: sylkemistä, potkimista ja uhkauksia
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010867771.html
Ennen kuin alkaa paasaus rikastuttajista, niin perseilijät ja rikolliset ovat suurimmilta osin valkonaamoja. Mistä johtuu tämä huolestuttava kehitys?! Kuka enää haluaa Suomessa opettajaksi?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen. Wilman tuntimerkinnät poistuvat lukuvuoden lopussa. Kannattaa varmaan hirveästi tapella niistä ja tuhota yhteistyö lapsen asiassa. Mihin senkin energian voisi käyttää?
Just!
Sitten aletaan uhittelemaan "lapsen yhteistyön pilaamisella".
Mieti kannattaako sinne wilmaan laittaa yhtään mitään. Vastaavaa järjestelmää kun ei löydy edes Kiinasta!
Nyt todellakin se järki käteen.
Suomessa on aina ollut tämä pään silittely kulttuuri ja aina hyssytellään rikollisia, päihdeongelmaisia, muualta tulleita...
Helsingissähän alkaa olemaan joka toisessa koulussa esimerkiksi s2 oppilaiden määrä noin 50% tasolla ja juuri näissä kouluissa alkaa olemaan mm mahdotonta työskennellä.
Jos asiat eivät muutu, pian monissa kouluissa ei ole enää koulutettuja opettajia, he lähtevät pois, eikä näihin tiettyihin kouluihin suostu kukaan menemään töihin ja koulutus ajautuu kehitysmaan tasolle, ympyrä sulkeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko arvon opettajat koskaan kuulleet syy-seuraussuhteesta? Jokaisella syyllä on seuraus ja jokaisella seurauksella on syy.
Te itse, arvon opettajat, olette omalla äänestyskäyttäytymisellänne eli siis äänestämällä punavihreitä puolueita (syy) luoneet itsellenne nämä ongelmat ( seuraus).
Syyllinen kaikkiin kokemiinne ongelmiin löytyy peilistä.
Teitä on varoitettu usean eri ihmisen toimesta, useiden vuosien ajan, mihin tilanne tulee väistämättä johtamaan. Ette kuunnelleet, ette uskoneet vaan ammuitte viestintuojat.
Nauttikaa nyt, on seurausten ajan aamunkoitto!
Opettajat kusivat omiin muroihinsa ja nyt itkevät ja vinkuvat kun murot maistuvat kuselta. Sitä saa mitä tilaa, hähähähhäh.
Opetusministereiden puoluetaustat viimeisen 15 vuoden aikana ovat olleet edustettuina seuraavasti: SDP 3, Kok. 3, Vas. 3 ja RKP 2. Tätä edeltävän 15 vuoden aikana, kun Suomi tunnetusti pärjäsi hienosti kansainvälisissä oppimistulosvertailuissa, opetusministerien puoluetaustat olivat seuraavat: SDP 3 ja Kok. 3. Sekä aikana, jolloin Suomen kouluilla meni hyvin, että aikana, kun kouluilla on mennyt huonosti, on valta vaihdellut melko tasaisesti puoluekartan laidalta toiselle. En näe, miten olisi perusteltua syyttää tai kiittää mitään puoluetta, saati opettajien äänestyskäyttäytymistä, siitä, miten kouluilla kulloinkin menee. Syyt sekä menestykseen että ongelmiin ovat syvemmällä yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aina ollut tämä pään silittely kulttuuri ja aina hyssytellään rikollisia, päihdeongelmaisia, muualta tulleita...
Helsingissähän alkaa olemaan joka toisessa koulussa esimerkiksi s2 oppilaiden määrä noin 50% tasolla ja juuri näissä kouluissa alkaa olemaan mm mahdotonta työskennellä.
Jos asiat eivät muutu, pian monissa kouluissa ei ole enää koulutettuja opettajia, he lähtevät pois, eikä näihin tiettyihin kouluihin suostu kukaan menemään töihin ja koulutus ajautuu kehitysmaan tasolle, ympyrä sulkeutuu.
Ruotsissahan on ollut näin jo pidemmän aikaa! Näistä ongelmista puhuttiin ja kirjoitettiin siellä jo n.25 vuotta sitten!
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä tuon toisen varhaiskasvatuksen työntekijän kanssa! Varhaiskasvatuksessa paapotaan ja ymmärretään aivan liikaa väkivaltaista käyttäytymistä. Sosionomille tiedoksi, että meilläkin kyllä kielletään lyöminen ja muu väkivalta eli siitä ei ole kyse.
No miten sitten koet, että sitä paapotaan ja ymmärretään teillä liikaa? Mitä sun mielestä teillä pitäisi tehdä toisin?
t. Sosionomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltainen käyttäytyminen alkaa jo varhaiskasvatuksessa, mutta se mitä me saamme tehdä, on paapoa ja kysellä, mikä tunne nyt tuli. Tuliko ihan suuttumus? Ja mitäköhän nyt voisi tehdä? Haluatko kenties omaa rauhaa vai mikähän lukuisista keinoistamme sopisi sinulle, haluaisitko kenties katsella kirjoja tms? Kun on niin erityinen, että muiden ihmisten joukossa lyö toisia, niin pitää ymmärtää. Huh, ei ole ihme, jos nämä tyypit sekoilevat koulussakin.
T.varhaiskasvatuksen työntekijä
Kyllä sä saat ihan kieltää. Kieltäminen ja asioista keskustelu ja tunnetaitokasvatus ei sulje toisiaan pois. Lapsi ei opi terveitä tunnesäätelytaitoja, ilman edes jonkinlaista tunnekasvatusta. Ja jos hän ei opi tunnesäätelytait
En ole missään väittänyt olevani opettaja. Kerroin ihan selvästi oman koulutustaustan täällä.
Valvontakamerat luokkiin, käytäville, pihamaalle.
Vartijapari työhön kouluihin kokopäiväisesti kyttäämään monitoreista ja kiertämään paikat näkyvästi jalkautuen.
Opettajille entinen arvovalta ja toimivalta. Erityisluokat takaisin.
Huom Helsinkiin suunnitellaan lähes 1000 oppilaan koulua!
Näissä uhkauksissa ja halventavassa juureksista on se huono puoli, et jos ja kun oo kantasuomalainen opettaja niin tiedostan varmasti vaan suomeksi/ enkunsi huudetut heitot., muut yli puolet luokasta möläyttävät tekstiä jonka sanoma menee ohi.
opettajilla ja koulun henkilökunnalla pitäis olla kaikilla joku AI sovellus, joka kääntää sen ääniympäristön vaikka kirjalliseksi tallenteeksi.
Nykytilanne on seurausta siitä, ettei opettajilla ole auktoriteettia, arvovaltaa eikä keinoja käsitellä rikkomuksia. Oppilasaines on vastaavasti muuttunut hankalasti käsiteltäväksi, jos ei peräti työturvallisuusongelmaksi, kun ei ole erityisluokkia.
Avainasemassa ovat päättäjät, eivät yksittäiset opettajat, koulut tai rehtorit. Osa päättäjistä ei pysy kärryillä kehityksestä ja osa ei vain välitä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei syljetty päin....
No ei tullut mieleenkään! Jos kärähti röökin poltosta seurasi jo melkein koulusta erottaminen plus muut lievemmät sanktiot. Ja kun ajattelee kuin pientä röökaaminen nykyään on sen kaiken rinnalla mitä nyt tapahtuu.
Onko koulun henkilökunnan vain siedettävä tätä "luontaisetuna"? Muissa laitoksissa, jossa voi olla häiriöitä on vartijat! Terveyskeskukset, sairaalat, tietysti kaupat...Poliisilla kyse on ammattityöstä. Minusta näihin suuriin yli 500 oppilaan "eläintarhakouluihin" pitää palkata vakituisesti vartija. En näe mitään muuta vaihtoehtoa
Olen samaa mieltä. Kovemmat otteet käyttöön. Vartijat kouluihin. Vartijoille oikeus poistaa häirikköoppilas koulun alueelta. Eristystilat väkivaltaisesti käyttäytyvälle oppilaalle. Vanhemmille 50€:n lasku vartijan ajan käyttämisestä. Tarkkailuluokat takaisin. Tarvittaessa oppilaan koulusta erottaminen määräajaksi ja vanhempien velvollisuudeksi jää huolehtia opetuksesta erottamisen aikana.
Valvontakamerat koulun käytäville ja luokkiin. Ei jää epäselväksi kuka teki ja mitä kenelle. Matalalla kynnyksellä rikosilmoitukset väkivallasta ja uhkauksista opettajia kohtaan.
Rikosoikeudellisen rajan laskeminen 12 vuoteen
Kannatan! Pitäisikö tehdä kansalaisaloite näiden toimenpiteiden saamiseksi oppilaitoksiin. Kuultaisi ehkä totuus, miksi näitä ei ole jo tehty.
_______
Täältä myös kannatusta. Ehkä muut keinot on käytetty, nyt toimintaa! Ei ole pakko mennä syvään päätyyn Ruotsia myötäillen, vaan voimme ihan itse ottaa ohjat!!!
Kalliiksi kyllä tulee per seilijät veronmaksajille, se tässä harmittaa. Täällä on kansanosa, joka painaa pitkää päivää, pienellä palkalla, hoitaa taloutensa, perheensä ja maksaa niska limassa veroja. Sitten vielä per seilijöiden vuoksi veroeuroja poliisille, vartijoihin yms. sen sijaan, että veroeurot käytettäisi vaikka siihen että pääsisi hammaslääkäriin tai muihin perusterveydenhoitoihin, jotka pitäisi olla näillä veroprosenteilla itsestään selvyys. Jotain tässä yhteiskunnassa on täysin pilattu! Jonain päivänä me kyllästytään ja hoidetaan hommat itse.
Itse olen päiväkodeissa työskennellyt ja kun olin Vantaalla töissä niin sain viikossa vähintään yhden tappouhkauksen 3-6 vuotiailta. Tähän on menty..Osaako joku lasten psykiatriaa tunteva sanoa mistä johtuu?
Täällä joku kirjoitti että Helsingin kouluissa jo puolet on ma tuja. Siis voiko olla totta?! milloin ja miksi maamme on päästetty tähän tilaan? Toki tiesin että paljon (liikaa) niitä on otettu mutta .... ei hyvänen aika, eihän niitä saa pois millään mutta ettei enää otettaisi lisää!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päiväkodeissa työskennellyt ja kun olin Vantaalla töissä niin sain viikossa vähintään yhden tappouhkauksen 3-6 vuotiailta. Tähän on menty..Osaako joku lasten psykiatriaa tunteva sanoa mistä johtuu?
Vaikuttaa siltä että Vantaalla perheissä voidaan tosi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä isot edellä jne. Eli kotoa se lähtee, ja niiden kultturista.
Miettikääpä mikä kohu siitä syntyisi jos kurinpito kouluissa sallittaisiin. Jatkuvasti otsikoita siitä miten lastenoikeuksia on rikottu ja miten autoritäärinen henkilökunta tuottaa lapsille traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen. Wilman tuntimerkinnät poistuvat lukuvuoden lopussa. Kannattaa varmaan hirveästi tapella niistä ja tuhota yhteistyö lapsen asiassa. Mihin senkin energian voisi käyttää?
Just!
Sitten aletaan uhittelemaan "lapsen yhteistyön pilaamisella".
Mieti kannattaako sinne wilmaan laittaa yhtään mitään. Vastaavaa järjestelmää kun ei löydy edes Kiinasta!
Nyt todellakin se järki käteen.
Opettajan oikeusturvan kannalta on välttämätöntä laittaa Wilmaan kaikki poissaolot, kasvatuskeskustelut ja muu normaalista poikkeava toiminta! Millä todistat, mitä on tapahtunut, jos ei ole mustaa valkoisella!
Jotenkin kummasti kuitenkin tällaiset uutiset lisääntyy sitä mukaa mitä enemmän tänne tulee porukkaa muilta mailta.
Jos tosiaan on ihan vain kantisten touhuista kyse, niin onko ne opettajat siis "suvaitsemattomia", kun nyt ovat vasta alkaneet asiasta valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten koulussa ne nyt vaan yksinkertaisesti olivat rikastuttajia. Opettajat vain sanoivat että pitää ymmärtää, kotimaassa on sota. Ne vaan olivat syntyneet täällä eivätkä olleet lähteneet pakoon kissa kainalossa.
Ap älä aloita keskustelua heti leimaamalla suomalaisia kun ongelma on usein muualla. Tietty jossain jokelassa ei mamukoita ole, niin on vaikea tietää millaista muualla on.Kyllä totuus on persujen propagandasta huolimatta, että väkivaltaa harjoittavat ympäri Suomen kantaväestön lapset. Se ei muuksi muutu, vaikka suljette silmänne ja väitätte muuta. Taatusti poliisilla olisi tilastoja ja Rantasella samoin. Ei vaan kiinnosta tehdä mitään, kun öyhötys on kivempaa.
Näin on, on kouluja joissa ei mamun mamua ja meno silti juuri tuollaista. Ihan nää meidän omat pellavapäät osaavat pistää paletin sekaisin, törkypuhetta ja -käytöstä. Onneksi pääsin jo pois open hommista. Vihoviimeinen ammatti.