Tässä teille ketkä miettivät niitä tukia ja töissä olemista . Tässä laskelmani kirjattuna .
Tulot
Yleinen asumistuki 357.60€
Huomioitu 357.60
Työmarkkinatuki 640€
Huomioitu 640€
Menot perusosa yksin asuva
Asunnon vuokra 511€
Huomioitu 511€
Saunanaksu 18€
Huomioitu 18€
Talousähkölasku 19.97
Huomioitu 19.97
Erääntynyt sairaalan päivähoito maksu 175€
Huomioitu 175€.
Menot yhteensä 1322.29€
Maksettava toimeen tulituki lisäksi 1322.29-997.61
Maksetaan 324.68€
Tohon siis asumistuen laskujen ja työkkärin päälle.
En halua olla ilkeä mutta ei kyllä kannata matala palkka alalle tehdä töitä . Tähän ilmaiset lääkkeet niin kauan kun TT tuki voimassa .
Kommentit (104)
Olen keskipalkkainen ja käteen jää n. 2800e/kk. Mun mielestä se erotus tukiin on aika vähäinen kun ottaa huomioon, mikä vitutus ja uupumus töissäkäynnistä tulee. Palkkakehitys nykyisessä työssä julkisella on täysin olematon, joten sekään ei motivoi. Puolisolla on hyvä palkka mutta törkeän verotuksen takia käteen jää tietysti naurettavan vähän. Mietitään koko ajan muuttoa ulkomaille, jonnekin, missä työnteko kannattaisi toisin kuin Suomessa. Jos olisin yksin, jäisin ehdottomasti työttömäksi. Puoliso ei valitettavasti hyväksy tällaista eikä niitä tukiakaan toki silloin saisi yhtä avokätisesti.
On tää käsittämätön maa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tötön tai no mikä se sanonta on , omistaakin oman asunnon tai jopa oman talon?
Miten tuet lasketaan?
ei tollainen paska luuseri mitään omista kerrostalo kuutiossa kyyhöttää.
Vierailija kirjoitti:
Tuet ovat selvästi vieläkin liian avokätisesti kun vieläkään työtävieroksuvat ei hanki töitä kun pärjää liian hyvin kelarottana tukia nostelemalla. Kumpa sosiaalituet muuttuisi niin että olisi oikea kodittomuuden ja nälkäkuoleman pelko jos ei halua hankkia tuloja. Vituttaa maksaa korkeita veroja vain sen takia että te työtävieroksuvat laiskimukset joutuu elättämään vaikka teistä ei ole edes yhteiskunnan näkökulmasta mitään hyötyä vaan pelkkää haittaa ja kuluja. Kaikki työttävieroksuvat tukipummit pitäisi pakko siirtää jonnekin pohjoisen tuppukylään eikä teille pitäisi muualle maksaa asumista ja elämistä
Työttömyydestä maksettavat tuet on yksi kärpäsen paska verrattuna sairaiden saamiin tukiin. Sairaiden hyysääminen on vaan pakko lopettaa tai varaa ei ole mihinkään muuhun.
Asian vierestä,
mutta töitä tekemällä saa yleensä myös jotain muuta.
Esim. minulle maksetaan netti kotiin, samoin puhelinliittymä (voi soitella myös maksullisiin numeroihin, kohtuuden rajoissa) sekä puhelin. Puheli,en voi 2 vuoden välein lunastaa itselle muutamalla kympillä, jos ottanut uuden iPhonen, niin jälleenmyyntiarvo yleensä satasia.
Työterveys on myös hyvä asia, hoitoon pääsee heti. Toki ihan kaikkea eivät hoida, mutta tarpeisiini on ollut riittävä. Myös silmälasit korvataan.
Työn kautta saa myös tiettyjä alennuksia (huomattaviakin) monesta asiasta, ja muita etuja kuten lounassetelit (minulle tarpeettomat, en juuri käytä) ja kulttuurri-/liikuntapassi, jolla voi nykyään maksaa hieronnankin.
Välillä saa myös 'sponsori-tuotteita', osa ihan hyödyllisiä olleet. Mainitaan vaikka todella tehokas taskulamppu, enpä olisi itse ostanut, mutta hyvä olla varalla kun nyt puhuttu esim. 72h kotivarastakin.
No mihin tämänkaltaiset työttömät käyttävät sen suunnattoman vapaa-ajan? Vai ollaanko etä-työttömänä?
No joo mutta sairaalassa et kai ole joka viikko.
Yleisesti sinkulle kannattaa käydä töissä jos ei hirveän kallista asuntoa.
Yks trollasi ja kaikilla meni tunteisiin! :DD D 5/5
Vierailija kirjoitti:
Olen keskipalkkainen ja käteen jää n. 2800e/kk. Mun mielestä se erotus tukiin on aika vähäinen kun ottaa huomioon, mikä vitutus ja uupumus töissäkäynnistä tulee. Palkkakehitys nykyisessä työssä julkisella on täysin olematon, joten sekään ei motivoi. Puolisolla on hyvä palkka mutta törkeän verotuksen takia käteen jää tietysti naurettavan vähän. Mietitään koko ajan muuttoa ulkomaille, jonnekin, missä työnteko kannattaisi toisin kuin Suomessa. Jos olisin yksin, jäisin ehdottomasti työttömäksi. Puoliso ei valitettavasti hyväksy tällaista eikä niitä tukiakaan toki silloin saisi yhtä avokätisesti.
On tää käsittämätön maa.
Ukrainassa kuukausi palkka 200€ . Olivat tosi ihmeissäni kun Suomeen tulivat . Googleta jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tötön tai no mikä se sanonta on , omistaakin oman asunnon tai jopa oman talon?
Miten tuet lasketaan?
Asumistukea omaan asuntoon ei enää saa ensi vuonna. Ennen sitä myönnettiin mahdollisiin asuntolainan korkoihin (eli ei juurikaan mitään pitkään aikaan) ja vastikkeisiin. Omakotitaloissa oli jokin tietty, aika pieni summa, minkä sai hoitokustannuksiin.
Koska hallituksemme on tyhmä, köyhä henkilö ilman muita säästöjä saa tarvittavat asumismenot toimeentulotuesta asumistuen sijaan, eli vaikutus on +/-0. Voi jopa olla huonompi tilanne, kun ennen ne, jotka eivät toimeentulotukea hakeneet, voivat nyt laittaa kaikki hyväksyttävät laskunsa maksatettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
No joo mutta sairaalassa et kai ole joka viikko.
Yleisesti sinkulle kannattaa käydä töissä jos ei hirveän kallista asuntoa.
valtio parantaa kannattavuutta työhön kokoajan leikkaamalla tukia.seuraavaks vuorossa toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuet lasketaan?
Ai oikein paskaluuseri jos jää työttömäksi ja ei saa töitä vaikka hakee? Samanlainen päivittäin paskova ihminen sinä olet mutta omaat vielä lisäksi huonon luonteen.
Minun tulot ja menot:
Työmarkkinatuki netto 640€/kk
Tavaroiden myynti netissä 0-100€/kk
Menot:
Oman asunnon vastike 250€/kk
Sähkö+vesi+vakuutus= 100-150€/kk
Netti(puhelin) 19€/kk
Tietoturva 7€/kk
Jää 214-264€/kk ruokaan, lääkkeisiin, lääkärikäynteihin, kelataksiin, vaatteisiin, kaikkiin muihin elämän pakollisiin menoihin. Vuoden sisällä tullut nyt lähes 2000€ taloyhtiön menoja lisäksi. Jokainen lääkärikäynti takseineen vähintään 100€, yksi käynti 150€, näitä on nyt vuoden aikana ollut neljä. Lääkkeitä on määrätty lisää, joka oireeseen oma, ei ole varaa ostaa. En ole laskenut mitä tekevät kuukaudessa mutta onneksi vielä halvimmat lääkkeet toimii. Todennäköisesti ei 10€ enempää kk.
"Mene töihin"-jankkaajille: menisin ilomielin jos jalat kantaisi ja olisi terveys jäljellä. Kukaan ei puolikuollutta lähes eläkeikäistä palkkaa. En saa asumistukea enkä toimeentulotukea koska on oma asunto ja säästöjä taloyhtiön yllättäviin menoihin. Olin sairauslomalla noin 6 kk jolloin joka toinen kuukausi sain puolet työmarkkinatuen suuruisesta sairauspäivärahasta ja joka toinen kuukausi 1,5 kertaisena. Kesällä maksatus tietysti venyi ja syksyllä Kela hylkäsi koko sairauspäivärahan ja olin 2 kk ilman mitään muita tuloja kuin ylimääräisen tavaran myynnistä saadut 100€/kk maksimissaan ja pieni veronpalautus.
Nyt kannattaa olla kateellinen sohvalla makoilijalle. Kokoaikatyötä pitää hakea työkkärin mukaan koska olen työttömänä että saan edes tuon 640€/kk. Elämä on ihan luksusta ja ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuet lasketaan?
Ai oikein paskaluuseri jos jää työttömäksi ja ei saa töitä vaikka hakee? Samanlainen päivittäin paskova ihminen sinä olet mutta omaat vielä lisäksi huonon luonteen.
puhuttiin ihmisestä mikä on huvikseen työttömänä.
Missä pitää asua että saa noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuet 1322€ ja siihen päälle toimeentulo tukea 324€
Ei tule.
No kyllä kuule tulee. Ap saa 160€ enemmän kuin minä ja tuo on selvä laskelma siitä. Kyllähän se työllisiä harmittaa että työttömät saavat tuon . Ei siitä silti paljon käteen jää.
Ei tule, se 1322 on ap:lle laskettu kokonaistuki. Jotta hän saavuttaa tämän 1322e niin hänelle maksetaan se hieman päälle 300e
Vierailija kirjoitti:
Eli tuet 1322€ ja siihen päälle toimeentulo tukea 324€
Ei, vaan menot ovat Kelan laskemina 1322 euroa tuolta kuukaudelta. Siihen sisältyy myös perusosa, mikä yksinasuvalle on 587,71 euroa kuukaudessa. Se on ruokaan ja sellaisiin laskuihin, mitä toimeentulotuki ei maksa, kuten netti tai puhelin. Jos jotain jää yli, sillä voi mahdollisesti jotain muutakin ostaa, mutta säästää ei saa. Sillä henkilön tulot tuolle kuulle olivat vain jotain 977 euron luokkaa, saa henkilö 324 euroa toimeentuloa maksamaan tulojen ja menojen erotuksen. Ensi kuussa ei ole tuota n. 170 euron sairaalalaskua, joten samoilla menoilla muuten rahaa tulee enää n. alle 150 euroa. Helpottiko?
Vierailija kirjoitti:
Missä pitää asua että saa noin paljon?
Helsinki ja Tampere
Vierailija kirjoitti:
No mihin tämänkaltaiset työttömät käyttävät sen suunnattoman vapaa-ajan? Vai ollaanko etä-työttömänä?
Käy salilla ja saa sokeri isiltä 500€ lisää viikossa käteisellä.
Tai elää tiktok elämää tai pelaa Playstation 5
Tossa 3 kaveriani.
Niin.
Sulla on tuossa sairaalan päivähoitomaksu 175. Erääntynyt.
Taukki. Matalapalkka alalla voi myös hakea toimeentulotukea.
Taukki hei.
Kun matalapalkka alalla asumistuki tippuu ja postista kolahtaa sairaalalasku.....
Saa toimeentulotukea.
Taukki..... Hei. Sairaspäivärahat ovat korkeammat töissä käyvällä, kuin työttömällä.
Saikuttamisesta saa palkkaa, ei joka päivältä mut saa.
Ammattitaitolisä ja lisäkoulutus nostavat palkkaa.
Ja vielä. Olin viime marraskuussa 1 kk töissä. Palkka 1400.......... lomaraha 443 euroa. Silloin lomarahat eivät vielä pienentäneet työttömyyskorvausta. Sitä edellisen työpaikan lomarahat..... 1900 euroa.
Joten jos susta tuntuu se kotona oleminen mukavalta. Niin makaa sinä siellä. Myös matalapalkka alalla on oikeutettu toimeentulotukeen. Jos tulee vaikka se sairaalanpäivämaksu 175.
Ja vielä yks juttu sitä eläkettäkin on enemmän, kuin takuueläke. Ei tarvi kelan oeen nojata.
Odottakaahan, kun demarit pääsevät hallitukseen. Kaikki alle 5 tonnia tienaavat houkutellaan kortistoon.