Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain Kelan maksusitoumuksen silmälaseihin mutta tässä ei lue minkä hintaiset lasit korvataan, onko kellään kokemusta?

Vierailija
27.11.2024 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei voi ostaa ns. Normaaleja silmälaseja vaan optikkoliikkeille on annettu tietyt raamit joiden mukaan silmälasit tehdään. Rajattu kehysvalikoima jne. Ihan hyvät lasit ainakin itse sain muutama vuosi sitten Silmäasemalta. 

Aika pahoja kehyksiä. Värii ja mallii ei voi välttis tietää. 😄

Vain linssit hiotaan silmien mukaan.

Mitä sä luulit ? 

T:  D & G, YSL vai CUCCI

Mä sain maksusitoumuksella Dolce & Gabbanan kehykset, koska ne oli jossain poistolaarissa. Ei nuo isojen muotitalojen kehykset edes ole erityisen kalliita vaan ihan peruskamaa.

Vierailija
102/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan pääasiassa kehyksistä. Mun laseissa kehykset on noin 20% ja silloin hinta luokkaa 300e. Ymmärrän ettei kela tollasia , kai, kustanna. Olen utelias maksaako kela esim. Linssit a' 400 euroa tai yli? Ilmeisesti, jos ne ovat tarpeen. Selvennökseksi, minulla ei oikeutta muuhun kelan korvauksiin kuin lääkkeet .

Kyllä ne kehykset valitaan halvempien mallien ylijäämä valikoimasta, joten menee lähinnä luokkaan ilmaiset kehykset ja maksu linsseistä. Linsseihin ei myöskään saa mitään erityskäsittelyjä tai ohennuksia - ilman terveydellistä perustetta. Jos on pullonpohjalasit, niin sitten on valittava kehykset, joihin voi laittaa pullonpohjalinssit ilman ohennusta.

Halvimpien peruslinssien hintaan kuuluu ohennus tai jopa kaksi. Ei siis ole olemassa mitään halpoja ohentamattomia pullonpohjia eikä optikot suostuisi sellaisia edes myymään, koska ylipaksuja linssejä on vaikea istuttaa kehyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään Specsavers Kelan sopimus liike. 29€ kehyksistä valittava. Itse maksetaan erotus jos niistä ei löydyeikä todennäköisesti löydy. Muutamat kehykset on siinä hintaluokassa.

Ohennus (jos - 3 yli linssit tulee ohennettuna 1.6 taitekerroin.) maksusitoumukseen. Kovapinta ja heijastuksen esto myös. Jos miinusta enemmänkin, niin saa todennäköisesti myös kaksinkertaisen ohennuksen. Kehykssiä kun ei  paksuihin linsseihin löydy, eikä varsinkaan rajatusta 29€ hintaluokasta. Ovat myös painavat ja epämukavat. Eiköhän kaikki ihmiset ansaitse silmälasit. Varakkaatkin käyvät mielellään leikkauksissa julkisen hinnoilla. Siksihän niitä veroja kerätään ja työttömätkin maksavat suhteessa aika paljon tuloihin nähden. 20%.

Katkera ei kannata olla jos jollekin lasit kustannetaan tai lääkkeet, he eivät pysty tekemään eivätkä käymään samoissa harrastuksissa, matkoilla etc. kuin muut jotka ovat työelämässä ja pystyvät nauttimaan arjessa erilaisista aktiviteeteista. Ihmisarvo on kaikilla sama riippumatta sosioekonomisesta asemasta. 

Näin 24.9 2025

Vierailija
104/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa tälläisten ihmisten silmälasit🤷

Varmaan kivempaa, kuin elää yhteiskunnassa, jossa puolisokeat ihmiset törttöilis ympäriinsä, kun eivät näkis kunnolla. 

Vai Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että yhteiskunnan köyhimpien ei tarvitsisi edes nähdä kunnolla? 

Vierailija
105/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei voi ostaa ns. Normaaleja silmälaseja vaan optikkoliikkeille on annettu tietyt raamit joiden mukaan silmälasit tehdään. Rajattu kehysvalikoima jne. Ihan hyvät lasit ainakin itse sain muutama vuosi sitten Silmäasemalta. 

Eikö voi ostaa mitkä lasit tahansa jos maksaa itse osan hinnasta?

Voi.

Jos sinulla sitten onkin itselläsi rahaa maksaa osa silmälasien hinnasta, on väärin, että sait siihen maksu sitoumuksen. 

Mitä ihmettä sekoilet? Jos silmälasien hinnaksi tulee vaikka 300 e linsseistä, ja 40 e kehykset kuuluis maksusitoumukseen, ja ihminen löytääkin paremmin itselleen sopivat kehykset, joiden hinta on 70 e, niin voi maksaa maksusitoumuksen päälle itse sen 30 e.

Miksi se, jos ihminen saisi ruokarahoistaan irrotettua 30 e, aiheuttaisi sen, että on väärin saada se 340 e maksusitoumus? 

Vierailija
106/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatko mielummin heikkonäköisen kaatumisesta tai muusta haitasta joka vie sairaalaan tai johtaa työkyvyttömyyteen? Olet todella kateellinen typerys.

Vierailija
107/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etköhän sinäkin saa yhteiskunnan tukia jossain muodossa? Ainakin lääkkeiden Kela korvauksia tai vaikkapa asumistukea.

Tästä kommentista huomaa, kuinka todellisuus on hämärtynyt pummeilla. Suuri osa ihmisistä EI saa asumistukea tai lääkkeiden korvauksia. Tai mitään muutakaan tukea. Ihan aidosti useimpien ainoa tuki on esimerkiksi lapsilisä, joka kuuluu kaikille. Mutta näitä toimeentulotukea, asumistukea ja erilaisia maksu sitoumuksia ei tavallinen ihminen saa. Eikä ole edes tarvetta hakea. 

Se tuntuu olevan sossupummien vaikea ymmärtää. 

Kyllä se nyt olet sinä, jonka käsitys todellisuudesta on hämärtynyt. 

Kävitkö maksullisen koulun, etkä verovaroin ylläpidettyä? Oletko syntynyt yksityisessä sairaalassa? Et ole ikinä tarvinnut mitään reseptilääkkeitä?

Ei kukaan modernissa yhteiskunnassa elätä itseään, vaan meillä on verovaroin ylläpidetty infastruktuuri. 

Vierailija
108/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne käy tiettyyn liikkeeseen halvimpiin laseihin. Mulla oli Specsavers ja maksoin 80 euroa lisää, että sain häikäisysuojan lasien pintaan. 

Vierailija
109/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa työpaikassa esim.päätelasit saa työterveyshuollon kautta. Eli kela maksaa niistäkin. 

Ja millä joku kuvittelee työmarkkinatuella olevan maksavan lasit tai näjevän ilman laseja? 

Vierailija
110/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

108 jatkaa että halvimpien valikoimassa oli ehkä 15 mallia.

Vierailija
111/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Kelasta + voit maksaa itse osan perusosasta.

Vierailija
112/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasithan on huononäköiselle välttämättömyys, niitä ilman ei pysty mihinkään. 

Mikä teidän ajatus siis on, joiden mielestä tt-tukiasiakkaille ei tulisi maksaa niitä halvimpia silmälaseja? Siis ajatteletteko ihan oikeasti, että köyhät ei tarvitse tai ansaitse näkökykyä? Miten niiden ihmisten teidän mielestä tulisi pärjätä yhteiskunnassa ja elämässä ilman näkökykyä? 

Vierailija
113/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen työssäkäyvä saa vaikka mitä tukia. Esim verovähennyksiä. Niitä ei mielletä tuiksi, mutta sitä ne on. Ja monia muita. Sitä ei ihminen omalla kohdalla huomaa ja kokee, että se kuuluu itselle. Jos saa lapsilisää, niin saa varrmasti joko yksityisen päivähoidon tukea tai ei maksa sitä yli tonnia, jonka lapsen päivähoito maksaa. Se on tukea myös tai koulu ja kouluruoka. Lapseton voi sanoa, että epäteilua. Ja joku muu, että lapsilisää saa kaikki. 

Vierailija
114/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet mistä tahansa kehyksistä maksetaan. Itse valitsin merkkikehykset joiden hinta oli yksistään 700e. Kehyksistä maksoin itse siis ise loput 350e. Linssit tuli minulle ilmaiseksi. Kelan osuus oli siis ehkä jotain 600e

Vierailija
115/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.inulla on likinakoa -10 ja lasit maksaa liikkeessä ihan hunajaa..

Mietin vain että voisiko  maksuaitoumuksen saada silmaleikkaukseen ...kyse olisi ihan nakovamman korjauksesta

Tuo pitäisi tehdä julkisella. Vaikea edes kuvitella. Itselläni on -1.5 ja ärsyttää. Kaikille tulisi edullisemmaksi jos vaikka yli -5 tai ainakin nuo -10 leikattaisiin. 

Vierailija
116/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä niitä maksa.

Moni maksaa, vaikka ei haluaisi.

Valtio ne maksaa. Siis ymmärrätkö että kun sinua on verotettu niin et enää omista sitä rahaa. Sinulta menee oikeus määrätä sen rahan käyttökohteesta eli se katoaa sinulta. Samalla sinulta katoaa kaikki määräysvalta sen rahan käyttämisestä. Eli yritä sisäistää tämä asia niin helpottaa kummasti.

Vierailija
117/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet mistä tahansa kehyksistä maksetaan. Itse valitsin merkkikehykset joiden hinta oli yksistään 700e. Kehyksistä maksoin itse siis ise loput 350e. Linssit tuli minulle ilmaiseksi. Kelan osuus oli siis ehkä jotain 600e

Tämä nyt ei pidä lainkaan paikkaansa. 

Vierailija
118/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instrussa erikseen kehykset jotka kuuluu maksus. 

Nissenillä halvimmat kuuluu siihen. 

Ne on UPEITA. Niille on oma seinähylly. Kyllä ..tuttais katsoa viereisiin seiniin.

Vierailija
119/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin juuri omani, ihan itse kokonaan, tonni, ihan tavalliset kaksitehot. Sen lisäksi maksan sinunkin lasejasi, veroissani.

Vierailija
120/145 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä oli sama juttu minulla. Liikkeessä oli valikoima kehyksiä, joista sai valita, ja niihin 2x ohennetut linssit. Sitten jos olisi halunnut kalliimmat, niin erotus olisi pitänyt maksaa itse. Olikohan raja muistaakseni 150 euroa.

Jos vahvuuudet on alle +4 niin ohennuksista ei kannata maksaa 

Kaksinkertaiset ohennukset sisältyivät pakettiin. Kyllä itse tykkään ulkonäön kannalta, että ohennetaan.

Ohennukset eivät ole vain ulkonäköseikka, vaan lasit painavat sitä enemmän, mitä vähemmän niitä on ohennettu.