Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi apteekissa henkilökunta alkaa kyselemään niinkuin lääkäri että kauanko ja miten oireilee

Vierailija
27.11.2024 |

vaikka käsikauppatuotteita menen ostamaan ja jotka ovat vapaasti valittavissa? Ärsyttää koska kyllä minä tiedän mitä haluan ja tarvitsen.

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein nämä menevät liian yksityisyyden suojan puolelle. Saattavat kovaan ääneen kysellä intiimivaivoistakin. Kannattaa näissä tapauksissa napakasti sanoa farmaseutille, että ostaa itse mitä haluan, eikä vastaile kysymyksiin. Eikö siellä farmaseuttien koulutuksessa panosteta yhtään näihin yksityisyyden suojan asioihin ja tietoturvaan?

Ihmiset eivät tajua, että ovat ostamassa lääkkeitä, eivätkä mitään perunoita. Luulevat aina tietävänsä paremmin kuin vuosikausia aihetta opiskellut ammattilainen. Lähes päivittäin saavat farmaseutit ja proviisorit selitellä, ettei tiettyjä lääkkeitä saa yhdistellä, eikä saa käyttää kuin tietyn aikaa ja eivät sovi siihen vaivaan, mihin ihminen on niitä ostamassa. Vaikka kuinka osaisitte googlata, se ei tee teistä farmaseutteja.

Ne opiskel

Niin, 3 vuotta lähes pelkästään lääkeoppia. Luulisi sen jo alkavan riittää, lisäksi tietysti tulee vielä käytännön työstä tuleva oppi. Proviisorit sitten 5v, joita on osa apteekissa palvelevista "farmaseuteista". Esim. lääkärien koulutukseen verrattuna jo "pelkässä" farmaseuttivaiheessa opiskellaan monin verroin farmakologiaa, farmakokinetiikkaa, yhteisvaikutuksia ja lääketurvallisuutta. Ja silti jostain syystä porukka uskoo lääkeasioissa lääkäreitä ihan sokeana ja farmaseuteille ei anneta mitään arvoa.

Vierailija
102/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa noloilevat on noloja. Ilmeisesti kuvittelevat, että muita asiakkaita kiinnostaa niiden pimpan kuivuus ja kyrvän syylät.

Toisille intiimivaivat nyt vaan voivat olla noloja ja niistä on hankala puhua edes farmaseutille. Eivät ujostelevat ihmiset ole yhtään sen huonompia kuin he, jotka jakavat peräpukamansa muille työpaikan kahvipöydässä.

Aikamoiset ääripäät tuossa. On paljon aikuisia ketkä voivat terveysalan ammattilaisten kanssa keskustella terveysasioistaan ihan normaalisti, ilman että kokevat tarvetta jakaa samoja asioita työpaikalla. Turhasta häveliäisyydestä kannattaa opetella pois, ketään ei oikeasti kiinnosta toisten peräpukamat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa noloilevat on noloja. Ilmeisesti kuvittelevat, että muita asiakkaita kiinnostaa niiden pimpan kuivuus ja kyrvän syylät.

Toisille intiimivaivat nyt vaan voivat olla noloja ja niistä on hankala puhua edes farmaseutille. Eivät ujostelevat ihmiset ole yhtään sen huonompia kuin he, jotka jakavat peräpukamansa muille työpaikan kahvipöydässä.

Aikamoiset ääripäät tuossa. On paljon aikuisia ketkä voivat terveysalan ammattilaisten kanssa keskustella terveysasioistaan ihan normaalisti, ilman että kokevat tarvetta jakaa samoja asioita työpaikalla. Turhasta häveliäisyydestä kannattaa opetella pois, ketään ei oikeasti kiinnosta toisten peräpukamat.

Onhan siinä joo aikamoiset ääripäät, mutta pointti on se että toiset ovat häveliäämpiä kuin toiset, eikä siinä ole mitään pahaa tai mitään sellaista mistä pitäisi opetella pois. Vaikka tietäisi, että muita ei kiinnosta juuri minun intiimivaivani, niin ei niistä silti halua puhua yhtään enempää kuin on ihan pakko.

Vierailija
104/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi keittämään ku yks myyjä siellä puuttu reseptiin! Ne asiat ei sille kuuluu!

Kyllä se vaan kuuluu. Jos nyt tarkoitat myyjällä reseptiä toimittavaa farmaseuttia.

Vierailija
105/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi keittämään ku yks myyjä siellä puuttu reseptiin! Ne asiat ei sille kuuluu!

kuuluupas. tynnyrissäkö sinä olet kasvanut, kun edes tuota et tiedä?

Vierailija
106/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mya ärsyttää, kun ostan 17-v teinilleni esim. Buranaa endometrioosiin. Alkaa lässytys ja ohjeistetaan jostain taaperoitten litkuista. Aina saa tarkentaa, että lapseni on 17v, ei 7v.

Vierailija
107/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein nämä menevät liian yksityisyyden suojan puolelle. Saattavat kovaan ääneen kysellä intiimivaivoistakin. Kannattaa näissä tapauksissa napakasti sanoa farmaseutille, että ostaa itse mitä haluan, eikä vastaile kysymyksiin. Eikö siellä farmaseuttien koulutuksessa panosteta yhtään näihin yksityisyyden suojan asioihin ja tietoturvaan?

Ihmiset eivät tajua, että ovat ostamassa lääkkeitä, eivätkä mitään perunoita. Luulevat aina tietävänsä paremmin kuin vuosikausia aihetta opiskellut ammattilainen. Lähes päivittäin saavat farmaseutit ja proviisorit selitellä, ettei tiettyjä lääkkeitä saa yhdistellä, eikä saa käyttää kuin tietyn aikaa ja eivät sovi siihen vaivaan, mihin ihminen on niitä ostamassa. Vaikka kuinka osaisitte googlata, se ei tee teistä farmaseutteja.

Todellakin näiden ei pidä alkaa leikkimään lääkäriä!

Vierailija
108/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan kuuluu. Jos nyt tarkoitat myyjällä reseptiä toimittavaa farmaseuttia.

Asiakaspalvelijan ( farmaseutin ) ei kannata alkaa leikkiin lääkäriä!

Vierailija
109/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseutit ( ei toki kaikki, onneks) luulee olevansa jotain enemmän kuin on.

Vierailija
110/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä farmaseutti ottaa sen verran vastuuta sinunkin hyvinvoinnistasi ja saattaa tietää niistä tuotteista enemmän kuin sinä. 

Vastuuta? Itse olen huomannut saman kuin ap. Minusta se on ennemmin jotain pakollista pätemistä. Myös reseptilääkkeitä ostaessa. Sanon aina, että lääkäri on ne määrännyt ja hänen ohjeilla. En keskustele niistä sen enempää.

Juuri näin!

Vierailija
111/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden kanssa ole onneksi mikään pakko jutella. Kun tulevat kysymään tarviiko apua, sanoo että ei kiitos ja sitten ottaa tuotteet, jotka tarvii. Siis kun on kyse vapaasti hyllyssä olevista käsikauppaläääkkeistä. Ärsyttävämpiä on sitten ne "neuvontaa vaativat itsehoitolääkkeet", jotka ei tarvi reseptiä, mutta kuitenkaan ei löydy suoraan hyllystäkään. Esim. mulla kuukautiskipuihin käsikauppalääkkeistä auttaa vain Pronaxen (naprokseeni). Sitä ei löydy hyllystä, joutuu aina pyytämään ja sitten kuuntelemaan tenttauksen muista käyttämistäni lääkkeistä (ei mitään) jne. Eikä siltä välty vaikka sanoisi että on tuttu lääke.

Tuttu juttu toiselle Pronaxenin käyttäjälle. Kerran silkkaa vittuuntuneisuuttani latelin vastaukset jo ennen kuin niitä kysyttiin. Tenttauksen laajuus myös vaihtelee eri apteekkien välillä. Kerran kysyttiin vain onko tuttu lääke ja kun sano

Apteekeissa on todella eroja, siis niiden työntekiöissä.

Vierailija
112/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"onko tuttu lääke?" Kysymys toistuu ja toistuu. Koneelta näkevät kauanko on käyttänyt, miksi pitää kuulustella

Vierailija
113/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monestihan suoritetaan kuulustelua ja neuvontaa, vaikka olisi tulossa suoraan lääkäristä hakemaan vartti sitten määrättyä lääkettä ja sanoisi että lääkäri kyllä antoi ohjeet, että ei tarvitse neuvoa.

Ihan jokapäiväinen tilanne apteekin työssä, että lääkäri ei ole antanut riittäviä (tai minkäänlaisia) ohjeita lääkkeen käyttöön (esim. että tabletti pitää niellä kokonaisena, ruoan kanssa/tyhjään mahaan, mihin aikaan päivästä, mitä ruoka-aineita vältettävä, altistaako esim. auringonvalolle, mitä muuta otettava huomioon jne...) tai onkin määrännyt epähuomiossa väärän lääkkeen tai sellaisen, joka ei esim. jostain syystä sovi yhteen asiakkaan muun lääkityksen kanssa.

Ja edelleen se kuuluu farmaseutin työhön, että varmistaa reseptin tarkoituksenmukaisuuden ja ohjeista lääkeen oikean käytön. Lääkärit ovat sairauksien hoi

Miten joku farmaseutti voi tietää reseptin tarkoituksenmukaisuudesta?

Vierailija
114/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi, jos on käytetty pitkään kolesteroli-lääkitystä, niin apteekista voidaan huomauttaa, että pitäisi käydä mittautamasa välillä se tulos, että onko tilanne muuttunut. Itse asiassa pitäisi mitata vuosittain, mutta harva käy.

Vierailija
115/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monestihan suoritetaan kuulustelua ja neuvontaa, vaikka olisi tulossa suoraan lääkäristä hakemaan vartti sitten määrättyä lääkettä ja sanoisi että lääkäri kyllä antoi ohjeet, että ei tarvitse neuvoa.

Ihan jokapäiväinen tilanne apteekin työssä, että lääkäri ei ole antanut riittäviä (tai minkäänlaisia) ohjeita lääkkeen käyttöön (esim. että tabletti pitää niellä kokonaisena, ruoan kanssa/tyhjään mahaan, mihin aikaan päivästä, mitä ruoka-aineita vältettävä, altistaako esim. auringonvalolle, mitä muuta otettava huomioon jne...) tai onkin määrännyt epähuomiossa väärän lääkkeen tai sellaisen, joka ei esim. jostain syystä sovi yhteen asiakkaan muun lääkityksen kanssa.

Ja edelleen se kuuluu farmaseutin työhön, että varmistaa reseptin tarkoituksenmukaisuuden ja ohjeista lääke

Tämä 

Vierailija
116/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa lääkkeiden hinnat on määritelty valtioneuvoston asetuksella jonka nimi on lääketaksa. Se tarkoittaa sitä että vaikka apteekkeja olisi joka nurkalla niin eivät lääkkeet olisi yhtään sen halvempia kuin toisessakaan apteekissa koska niin sisäänosto- kuin myyntihintakin on kaikille sama. "

Kyllä, ja tällä mekanismilla saadaan lääkkeiden hinnat pidettyä korkealla, jopa niin korkealla, ettei kaikilla ole kaikkiin tarvittaviin varaa.

Olen ostanut Keski- ja Etelä-Euroopasta lääkkeitä samoilla vaikuttavilla aineilla ja tehoilla ja maksavat Suomeen verrattuna murto-osan.

Vierailija
117/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelijan ( farmaseutin ) ei kannata alkaa leikkiin lääkäriä!

(kun käytetään sulkuja, niin välilyöntiä ei tarvitse laittaa)

Farmaseutin yksi tehtävä itse asiassa on varmistaa, että resepti on kirjoitettu oikein eikä farmaseutti voi antaa asiakkaalle lääkettä a vaivaan b, jos lääkettä a ei käytetä yleisesti vaivaan b - ellei lääkäri ole laittanut reseptiin tiettyä merkintää. Muussa tapauksessa farmseutin työhön kuuluu varmistaa lääkäriltä, että reseptissä ei ole virhettä ja jos on, niin virhe korjataan.   samoin farmaseutin työtehtäviin kuuluu varmistaa ettei potilas käytä päällekäin lääkkeitä, joita ei saa käyttää samaan aikaan.

Vierailija
118/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua ärsyttää kun aina luullaan että ostan itselleni. Joudun sanomaa niihin uteluihin ettei tule mulle. 

Vierailija
119/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi flunssaan monesti haetaan Buranaa ja Finrexinä ja suurin osa asiakkaista sanoo että ovat tuttuja lääkkeitä. Mutta kun kyselee lisää "Tiesithän, että näitä kahta lääkettä ei voi käyttää samanaikaisesti" niin vastaus usein onkin, että ei tiennyt. Eli tuossa tilanteessa jos farmaseutti olisi perääntynyt, kun asiakas sanoi että olivat tuttuja valmisteita, asiakas olisi kuitenkin saattanut käyttää niitä väärin.

Farmaseutin työ on varmistaa asiakkaan lääketurvallisuus. Eivät he saa siitä mitään iloa, että tahallaan asiakkaita "kiusaavat" kysymyksillä :D 

t. joskus apteekin kassalla työskennellyt

Vierailija
120/157 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huvitti: mulla eturauhaslääkitys, menin 1. tai 2. kertaa hakemaan lisää. Kysyin farmaseutilta, että saanko ottaa alkoholia? (ihan uteliaisuudesta, eipä "janottanut"). Hän tarkisti sen heidän tietokannastaan - ei ole huomattu yhteisiä haitta/sivuvaikutuksia. Jatkoi siihen nauraen: no ei sitä tietenkään tarvitse koko kaljalaatikkoa vetästä kerralla :) Vastasin siihen, etten kyllä meinannutkaan :)

(alkoholi voi joko lisätä tai vähentää joidenkin lääkkeiden vaikutusta tai olla tekemättä kumpaakaan, kunhan vaan muistaa ottaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä