Miksi apteekissa henkilökunta alkaa kyselemään niinkuin lääkäri että kauanko ja miten oireilee
vaikka käsikauppatuotteita menen ostamaan ja jotka ovat vapaasti valittavissa? Ärsyttää koska kyllä minä tiedän mitä haluan ja tarvitsen.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä farmaseutti ottaa sen verran vastuuta sinunkin hyvinvoinnistasi ja saattaa tietää niistä tuotteista enemmän kuin sinä.
tAI SAATTAA TIETÄÄ VÄHEMMÄN KUIN MINÄ.
Sua neuvotaan koska vaikutat vajaalta.
Ihmiset, jotka ovat töykeitä asiakaspalvelijoille ovat kyllä ihan pohjasakkaa. Mietipä ihan itsesi tilanteeseen, jossa sulle tullaan päivittäin vittuilemaan siitä, kun teet työtäsi lakien ja ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan vaikka siksi, että asiakas osaisi tarvittaessa hakeutua lääkärille sen sijaan, että syö vaikkapa närästyslääkettä tai käyttää lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettua nenäsuihketta jatkuvasti.
Ja farmaseuttia korkeammin koulutettu asiakas tietää 60-vuoden kokemuksella itse tilanteensa paremmin, joten ilmoittaa (turhaan), että ei tarvitse opastusta. Farmaseutit eivät edelleenkään ole lääkäreitä, vaan monopolia puolustavia kauppiaita. Orpo tuo onneksi muutoksen tähänkin.
Apteekit eivät ole mikään monopoli vaan lähes jokaisella on eri yrittäjä. Lääkkeiden myynti on syystäkin luvanvaraista toimintaa.
Kyllä nimenomaan apteekit ovat monopoliasemassa. Eihän lääkkeitä saa mistään muualta. Mikään yksittäinen a
Suomessa lääkkeiden hinnat on määritelty valtioneuvoston asetuksella jonka nimi on lääketaksa. Se tarkoittaa sitä että vaikka apteekkeja olisi joka nurkalla niin eivät lääkkeet olisi yhtään sen halvempia kuin toisessakaan apteekissa koska niin sisäänosto- kuin myyntihintakin on kaikille sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apteekeilla on lakisääteinen velvollisuus kysellä. eivät ne huvikseen sitä tee
Kertokaa nyt sitten myös, miksi ääntä pitää korottaa sitä enemmän mitä nolompi vaiva asiakkaalla on?
Omassa päässä sulla tuo. Luulet, että kaikki on kauhean kiinnostuneita sinun intiimivaivoistasi, niin tuntuu että farmaseutti puhuu kauhean kovaa ja kaikki kuulee.
Todellisuudessa apteekissa nimenomaan kiinnitetään huomiota siihen, että ne "nolot" vaivat voitaisiin käsitellä hienovaraisesti. Intiimihylly on aina sijoitettu vähän syrjempään, tuotteiden sijoittelu on mietitty niin että sinne olisi mahdollisimman huomaamatonta mennä. Jälkiehkäisyt neuvotaan yleensä reseptitiskissä sivummassa ja nimenomaan ohjeistetaan, ettei kailoteta kovalla äänellä ja tarvittaessa voi käyttää neutraaleja kiertoilmaisuja, joista ei käy suoraan selville mitä ostetaan. Esim. kun mies tulee ostamaan erektiolääkettä, jossa ohjeena on että otetaan noin tunti ennen yhdyntää, niin hänelle sanotaan että "tässä on ohjeena että yksi tabletti tuntia ennen kuin on tarve" tms.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat eivät tunnu ymmärtävän esimerkiksi kelakorvauksia tippaakaan. Olen itse tänä keväänä valmistunut farmaseutti ja jo nyt kurkkuani myöten täynnä asiakkaita, jotka suuttuvat siitä, kun kysyn esimerkiksi että montako tablettia tyroksiinia menee viikossa. Näihin kun lääkäri yleensä poikkeuksetta kirjoittaa vain että "erillisen ohjeen mukaan".
Siitä sitten pahastutaan, kun "joutuu joka kerta vastailemaan, paljonko käyttää". Ihan kuin vain uteliaisuuttani haluaisin tietää, miten paljon asiakas käyttää lääkettä. Kun sitä täytyy kysyä ihan sen selvittämiseksi, joko asiakas voi ostaa kyseistä lääkettä kela-korvattuna. Eli kela vaatii tietyn väliajan siihen, että on oikeus saada korvausta seuraavasta erästä ja jäljellä saa olla esim. enintään kolmen viikon lääkkeet, jos on ostanut viimeksi maksimimäärän eli kolmen kuukauden lääkkeet korvattuna.
Ihan oudolta tuntuu, että suututaan siitä kun teen työtä
Hei, tsemppiä. Omista apteekkiajoista alkaa olla kohta 10 vuotta, mutta inhottavat asiakkaat muistan edelleen. Olin ennen farmaseuttihommia ollut ruokakaupassa töissä ja sielläkin kohdeltiin paremmin kuin mitä apteekkiasiakkaat. Juurikin tuo sama kokemus oli itsellä, että osa asiakkaista kuvitteli että huvikseni/uteliaisuudesta kyselen asioita, vaikka itseä ei voinut vähempää kiinnostaa, pakosta vain kyselin.
Apteekkityö sopi mulle muuten tosi hyvin, se oli parasta kun silloin tiesi niin paljon tuotteista, sairauksista ja Kelasta, ja aina tuli uutta opittavaa. Myös se vaihtuvuus oli kivaa, että sai hypätä tiskistä käsikauppaan ja toisinpäin, ja ratkoa "pulmia" koko ajan. Mutta olen liian herkkä, enkä ainakaan silloin nuorempana vain kestänyt niitä inhottavia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden kanssa ole onneksi mikään pakko jutella. Kun tulevat kysymään tarviiko apua, sanoo että ei kiitos ja sitten ottaa tuotteet, jotka tarvii. Siis kun on kyse vapaasti hyllyssä olevista käsikauppaläääkkeistä. Ärsyttävämpiä on sitten ne "neuvontaa vaativat itsehoitolääkkeet", jotka ei tarvi reseptiä, mutta kuitenkaan ei löydy suoraan hyllystäkään. Esim. mulla kuukautiskipuihin käsikauppalääkkeistä auttaa vain Pronaxen (naprokseeni). Sitä ei löydy hyllystä, joutuu aina pyytämään ja sitten kuuntelemaan tenttauksen muista käyttämistäni lääkkeistä (ei mitään) jne. Eikä siltä välty vaikka sanoisi että on tuttu lääke.
Niin, Suomen lääkeviranomainen (Fimea) on valitettavasti vapauttanut naprokseenin käsikauppaan lisäneuvontaa vaativana lääkkeenä, joten se kysely/neuvonta on pakko siinä pitää tai kohta ei saa kukaan ostettua naproa ilman
Tässä on tosiaan hyvä vinkki. Mitä tahansa käsikauppa lääkettä voidaan myös määrätä reseptillä ja jos sellaisen tarve on toistuvaa niin lääkärissä kannattaa vähintäänkin ohimennen mainita että josko voisi saada reseptin. Siinä tapauksessa tuotteen saa halvemmalla ja todennäköisesti isommassa pakkauksessa mahdollisesti myös vahvuus on korkeampi.
"Tässä on tosiaan hyvä vinkki. Mitä tahansa käsikauppa lääkettä voidaan myös määrätä reseptillä ja jos sellaisen tarve on toistuvaa niin lääkärissä kannattaa vähintäänkin ohimennen mainita että josko voisi saada reseptin. Siinä tapauksessa tuotteen saa halvemmalla ja todennäköisesti isommassa pakkauksessa mahdollisesti myös vahvuus on korkeampi."
No ei pidä paikkaansa. Suuresta osasta käsikauppalääkkeitä ei ole olemassakaan mitään isompia reseptipakkauksia ja sellaiset, jotka eivät ole kelakorvattavia tulevat reseptillä ostaessa kalliimmaksi. Lääkäri voi siis määrätä esim. Primaspania verenohennuslääkkeeksi reseptillä, mutta koska se ei ole kelakorvattava, niin on kalliimpaa ostaa reseptillä koska reseptiin tulee aina mukaan toimitusmaksu 2,50 e.
Toki joitakin lääkkeitä on, joita on sekä reseptillä että käsikauppapuolella (esim juuri särkylääkkeet tai vaikka Somac ja muut vatsansuojalääkkeet), mutta ei voi noin sanoa että aina tulisi halvemmaksi ostaa reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat eivät tunnu ymmärtävän esimerkiksi kelakorvauksia tippaakaan. Olen itse tänä keväänä valmistunut farmaseutti ja jo nyt kurkkuani myöten täynnä asiakkaita, jotka suuttuvat siitä, kun kysyn esimerkiksi että montako tablettia tyroksiinia menee viikossa. Näihin kun lääkäri yleensä poikkeuksetta kirjoittaa vain että "erillisen ohjeen mukaan".
Siitä sitten pahastutaan, kun "joutuu joka kerta vastailemaan, paljonko käyttää". Ihan kuin vain uteliaisuuttani haluaisin tietää, miten paljon asiakas käyttää lääkettä. Kun sitä täytyy kysyä ihan sen selvittämiseksi, joko asiakas voi ostaa kyseistä lääkettä kela-korvattuna. Eli kela vaatii tietyn väliajan siihen, että on oikeus saada korvausta seuraavasta erästä ja jäljellä saa olla esim. enintään kolmen viikon lääkkeet, jos on ostanut viimeksi maksimimäärän eli kolmen kuukauden lääkkeet korvattuna.
Ihan oudolta tuntuu, että suututaan siitä kun teen työtä
Tää! Ja kun näkivät opiskelija-kyltin, niin pyydettiin kokeneempaa farmaseuttia paikalle, vaikka kuinka yritin selittää, että nää tiedot on täällä sähköisenä ja tästä tulee vain peruskorvaus tai toimitusmaksu on joka paikassa tämän verran... Oli myös niitä asiakkaita, jotka eivät kuunnelleet mitään ja sitten alkoi raivoaminen kun eivät itse pysyneet kärryillä. Mm.
Farmaseuttioppilas: olen vasta opiskelija, joten farmaseutti tarkastaa reseptin vielä toisella koneella ja tulen sitten takaisin lääkkeen kanssa, kun olen saanut farmaseutin kuittauksen.
Asiakas: okei joo
Oppilas: Nyt on farmaseutti kuitannut nämä, laitanko pussiin lääkkeet vai meneekö ihan näin
Asiakas: SIIIS MIKÄ HOMMA, MIKÄ ONGELMA NIISSÄ NYT OLI????!
Oppilas: ei ollut mitään ongelmaa, tosiaan opiskelija olen ja farmaseutti kuittaa ennen kuin ....
Asiakas: AIJAAA SÄ OLET OPISKELIJA, OISIT HETI SANONUT
Oppilas: ...
Vierailija kirjoitti:
Aika usein nämä menevät liian yksityisyyden suojan puolelle. Saattavat kovaan ääneen kysellä intiimivaivoistakin. Kannattaa näissä tapauksissa napakasti sanoa farmaseutille, että ostaa itse mitä haluan, eikä vastaile kysymyksiin. Eikö siellä farmaseuttien koulutuksessa panosteta yhtään näihin yksityisyyden suojan asioihin ja tietoturvaan?
no aika usein niille on riittänyt kun kertoo, että ei kiitos, tiedän mitä olen hakemassa. Kukaan ei ole jäänyt perässäni kulkemaan tämän jälkeen. Sitten kun on epävarma saa kyllä sitä neuvontaakin tarvittaessa, itse meinasin kädessä olevaan ihottumaan kokeilla kortisonivoidetta, mutta farmaseutti neuvoi näyttämään lekurille kun oli jo vähän ns. pahan näköinen. Lääkäri määräsi antibioottikuurin ja vähän stydimmän kortisonivoiteen.
Joo ihan oma lukunsa oli vielä harjoitteluaikana nämä asiakkaat, jotka hermostuivat siitä että olin opiskelija ja piti pyytää farmaseutti tarkastamaan toimitus. Ja just tämä, että ei kuunnella mitä sanotaan ja sitten ihmetellään että mitäs nyt. Välillä tuijoteltiin ihan pahastuneena ja hädissään, että minne se nyt kiikutti ne minun lääkkeet ja miksi se vaan seisoo tuolla eikä anna niitä (kun odotin, että farmaseutti vapautuu asiakkaasta tarkastamaan tekemäni reseptintoimituksen), vaikka olin juuri sanonut että pyydän vielä tarkistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä farmaseutti ottaa sen verran vastuuta sinunkin hyvinvoinnistasi ja saattaa tietää niistä tuotteista enemmän kuin sinä.
Vastuuta? Itse olen huomannut saman kuin ap. Minusta se on ennemmin jotain pakollista pätemistä. Myös reseptilääkkeitä ostaessa. Sanon aina, että lääkäri on ne määrännyt ja hänen ohjeilla. En keskustele niistä sen enempää.
Ja sitten kun lääkäri onkin määrännyt sinulle lääkettä erheellisesti tai jättänyt kertomatta jonkun tärkeän asian sen käytöstä, niin tulet apteekkiin vihaisena valittamaan, että miksi tätä ei sanottu, kyllä tällainen asia olisi kuulunut kertoa lääkettä myydessä!
Ai että olen täynnä tätä työtä ja k-pääasiakkaita.
Yksi tuttavani loukkaantui verisesti, kun hän sai aivotapahtumaoireita ja sairaalan päivystyksessä hänet puhallutettiin. Että se oli hirveän loukkaavaa, kun hoitaja ilmiselvästi epäili hänen olevan kännissä. Ei auttanut mikään yritys selittää, että varmaan aika tärkeä tieto hoidon kannalta, että onko alkoholia nautittu: se kun voi vaikuttaa hoidon tehoon ja hoitotavan valintaan. Mutta ei. Se oli vaan niin törkeää, kun piti puhaltaa pilliin vaikka miten hän yritti selittää, että ei ole yhtään ottanut. Tästä hän siis on edellee näreissään koko terveydenhuollolle vaikka tapahtumasta on vuosia aikaa. Kun häntä epäiltiin alkoholistiksi.
Ihmsiet ovat juuri tuollaisia. Kun yleissivistys loppuu, niin päätelmiä aletaan tehdä omien pelkojen, varjojen ja ennakkoluulojen kautta. Asioista pääsisi kuitenkin helpommin selvyyteen, jos vain rohkenisi kysyä miksi-kysymyksiä.
Kumma että apteekkissä pitää yrittää päteä.
Oikeesti asiakas voi tietää troppinsa paremmin kuin apteekki tai tavis lääkäri. Voi olla asiaan paremmin koulutettu ja perehtynyt.
Ja saa niitä lääkkeitä ulkomailtakin. Ihan ilman KELAn holhousta.
Vierailija kirjoitti:
Kumma että apteekkissä pitää yrittää päteä.
Oikeesti asiakas voi tietää troppinsa paremmin kuin apteekki tai tavis lääkäri. Voi olla asiaan paremmin koulutettu ja perehtynyt.
Ja saa niitä lääkkeitä ulkomailtakin. Ihan ilman KELAn holhousta.
Niin voi, mutta sitä pitää silti kysyä. Ei saa olettaa että asiakas tietää. Ulkomailta tilatessakin pitää muistaa, että resepti on löydyttävä jos kyseessä on sellainen lääke, joka sen Suomessa vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein nämä menevät liian yksityisyyden suojan puolelle. Saattavat kovaan ääneen kysellä intiimivaivoistakin. Kannattaa näissä tapauksissa napakasti sanoa farmaseutille, että ostaa itse mitä haluan, eikä vastaile kysymyksiin. Eikö siellä farmaseuttien koulutuksessa panosteta yhtään näihin yksityisyyden suojan asioihin ja tietoturvaan?
Ihmiset eivät tajua, että ovat ostamassa lääkkeitä, eivätkä mitään perunoita. Luulevat aina tietävänsä paremmin kuin vuosikausia aihetta opiskellut ammattilainen. Lähes päivittäin saavat farmaseutit ja proviisorit selitellä, ettei tiettyjä lääkkeitä saa yhdistellä, eikä saa käyttää kuin tietyn aikaa ja eivät sovi siihen vaivaan, mihin ihminen on niitä ostamassa. Vaikka kuinka osaisitte googlata, se ei tee teistä farmaseutteja.
Ne opiskelee vaan 3 vuotta!
Mulla alkoi keittämään ku yks myyjä siellä puuttu reseptiin! Ne asiat ei sille kuuluu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että apteekki ei ole supermarketti vaan paikka josta asiakkaalle pyritään hankkimaan tarkoituksen mukainen apu. Esimerkiksi nykyinen pääministeri Petteri Orpo meni vuonna 2021 ostamaan närästyslääkettä huonoon oloonsa, mutta kokenut farmaseutti ymmärsi että kyse on jostain muusta ja lähetti Petterin sairaalaan. Ilman kyseistä farmaseuttia Petteri Orpo olisi tällä hetkellä todennäköisesti kuollut.
Sääli, olispa jättänyt kyselemättä
Olette te vassarit sairaita.
Sekö ei ole sairasta, että yritetään ta pattaa ihmisiä nälkään ja epätoivoon? Ennemmin yksi kusipääsadisti vähemmän kuin se, että suuri osa kansasta kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa noloilevat on noloja. Ilmeisesti kuvittelevat, että muita asiakkaita kiinnostaa niiden pimpan kuivuus ja kyrvän syylät.
Toisille intiimivaivat nyt vaan voivat olla noloja ja niistä on hankala puhua edes farmaseutille. Eivät ujostelevat ihmiset ole yhtään sen huonompia kuin he, jotka jakavat peräpukamansa muille työpaikan kahvipöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle ei taida hyvä asiakaspalvelu olla tuttu käsite.
Hyvään asiakaspalveluun kuuluu sekin, että asiakas ei lähtökohtaisesti ole tyhmä ja tietämätön. Ja että asiakkaan terveyteen liittyviä asioita ei käsitellä huutamalla niin että sen varmasti kuulevat kaikki muutkin asiakkaat.
On myös huonoja asiakkaita.
Te valittajat voitte tilata lääkkeenne nettiapteekista.
Siellähän ne farmaseutit vasta vänkäävätkin!
Apteekissa noloilevat on noloja. Ilmeisesti kuvittelevat, että muita asiakkaita kiinnostaa niiden pimpan kuivuus ja kyrvän syylät.