Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sanoisin lasteni perheille

Vierailija
26.11.2024 |

Että vietetään jokainen joulu kotonamme ja tavataan (ajomatkan päässä) vaikka joulupäivänä iltapäiväkahvilla.

Lahjoja en ole moneen vuoteen ostanut, jonkun rahan annan eivätkä he minulle kuin satunnaisesti jonkun kirjan tai villasukat

En millään jaksaisi yövyttää ja laittaa aattoiltaa, lattialla väki kuin sillit suolassa.  On aika joskus luopua ajatuksesta pwrhejoulusta kun se ei kuitenkaan ole mainoslehtien idylli 

Kommentit (148)

Vierailija
141/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksinäisen iälkään pitäisi järjestää puolta nuoremmille joulu?

Ei ooe autoa millä kuljettaa ruokia.

Kasseja kannettava kaupasta.  Keittokomerossa valmistettava ruokaa ja leipomuksia. 

Eläke on pieni,  vaatii melkoista suunnitelmallusuutta ettänsen saa riittämään muutoinkin.

Odotetaan jokaiselle jotakin, yksi on vegaani, toinen haluaa runsaasti kalaa, toisille itse paistettu kinkku. Viinejä, juustoja suklaata, jälkiruokia, kahviherkut.

Lahjoja.

Minulla on useampi sairaus ja joudun välillä käyttämään kyynersauvoja.

8 henkilölle pitää järjestää joulu, kuusi pitäisi olla koristeineen. Astiat löytyy muttei keittiöstä,  niitä säilyyän suuressa vitriinissä olohuoneessa. Reuman runtelemilla käsillä on haasteellista touhottaa.

Ei ollut tarkoitus valittaa, mutta missä kohtaa ikäihmiset saa nauttia joulusta, rauhasta.

Kuka meille tarjoaa va

Kirjoitit niin hyvin, että nousi pala kurkkuun. Minä en ole ikinä vaatinut ketään järkkäämään joulua minulle. Olen kiitollisena mennyt, jos on kutsuttu. Aatto perheen kesken kotona, joulupäivänä jomman kumman vanhemmat kutsuvat syömään tai kahville ja sama juttu Tapanina. Meidän vuoro kutsua on jossain joulun ja uuden vuoden välissä. Riippuu ihan siitä, minne muut ovat menneet eli ovatko kotosalla.

Olemme kaikki muuttaneet opintojen ja myöhemmin työpaikkojen takia eri paikkakunnille, joten mitään mummolaa lapsuuden kodissa ei ole koskaan ollut eikä olla kaivattu. 

Vierailija
142/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei joulun jälkeen täällä kirjoittavat ole olleet tyytyväisiä mummolan ruokiin, juomiin, nukkumapaikkoihin, lahjoihin.  Ehkei ne mummut viitsi yrittää kunnolla, laiskiaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmoin, että joku joulu, kun nämä itsensä kutsuvat vieraat tulevat, ei tarjolla olisikaan kuin pelkästään puuroa!😂 

Vierailija
144/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan pikkuhiljaa siirtymään siihen, että aattona voidaan kyllä syödä yhdessä, mutta välttämättä ei perinneruokia kaikkia mahdollisia, vaan sillä periaatteella, että jouluna pitää syödä siinä missä muinakin päivinä. Sinänsä pienelle porukallekin niiden tekeminen on aikaavievää ja valmisruuat eivät oikein houkuta. Sanon etukäteen, että haluan nauttia joulunalusajan tapahtumista enkä stressata niistä valmisteluista. Muitakin vieraita kuin sukulaisia haluan tavata, jos heitä on maisemissa. Joustoa kiitos eikä kaavoihin iankaikkisesti kangistumista. Kadehdin niitä, joilla tämä onnistuu, mutta muutosta ei tule jos ei avoimesti keskustele. Hyvissä ajoin, ettei tule vääriä oletuksia ja siten pettymyksiä. Joulu on kuitenkin pimeän ajan juhla, josta on lupa nauttia.

Vierailija
145/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyn aloittajan kirjoittamaan. Tosin olen vasta 67 vuotias, mutta minulla on ristinäni sairauksia. Juuri ja juuri pärjään enää kotona ja selviytydyn arjen toiminnoista. Kauppareissut, pyykkäämiset ja arjen touhut.

3 lapsen perheille odotetaan joulua luonani. Lapsenlapset 7 yhteensä.Ovat tietoisia kunnostani mutta heidän puolisot vaativat. Joulupöytä pitää olla, heillä eo ole aikaa laitella asioita. Kun olet ainoa elossa oleva mummu niin kyllä sinun pitää perinteinen joulu meille tarjota. Kysyin että voisivatko käydä minulle sitten kaupoissa? Kyllä sä pärjäät. Ymmärrän että joillekin on kunnia tehdä mainoslehtisten joulu, kystä kyllin. Vaan sairas ihminen ei pysty hyvällä tahdollakaan. Olen kovin asiaa tuuminut ja päättänyt etten kykene ihmeisiin. Jännittää soittaa miniälle ja kertoa asia. Hänet tuntien, suuttuu ja soittelee tutut läpi. Sättii minut lapsille miten kelvoton mummu olen.

Hyvän päätöksen olet tehnyt! Olen lähes ikätoverisi omine vaivoineni enkä myöskään todellakaan alkaisi järkkäämään yhtään mitään törkeille vaatijoille. Meidät kasvatettiin hienotunteisiksi eikä kylään saa tuppautua eikä vaatia kutsua juhliin. 

Sanot vaan reippaasti ja annat juttujen kiertää, onpahan ihmisillä puhumista. Sitä paitsi veikkaan, että saat muiden sympatiat puolellesi eli pieleen menee miniän juorusuunnitelmat.

Vierailija
146/148 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unelmoin, että joku joulu, kun nämä itsensä kutsuvat vieraat tulevat, ei tarjolla olisikaan kuin pelkästään puuroa!😂 

Olisi hyvä näpäytys.

Vierailija
147/148 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täällä on nimitelty mummoja suorittajamummoiksi mutta kyllä taas joulun jälkeen arvostelua piisaa kun ei ole suoritettu tarpeeksi hyvin. Jokavuotinen ilmiö näissä keskusteluissa joulun jälkeen.

Vierailija
148/148 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon masentunut ja ainoa mikä piristää on se kun saan kokkailla isolle sakille ja järjestää niitä nukkumapaikkoja. Eivät ole niin tarkkoja siivouksen kanssakaan kun tietävät ettei kannata valittaa koska silloin annan harjan ja kiffelin käteen. Harmittaa vaan kun rahat vähissä eikä saa laitettua niin monenlaista kun tahtoisi. Toisivathan nuo ruokia mukanaan jos niillä olisi millä ostaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme