Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sanoisin lasteni perheille

Vierailija
26.11.2024 |

Että vietetään jokainen joulu kotonamme ja tavataan (ajomatkan päässä) vaikka joulupäivänä iltapäiväkahvilla.

Lahjoja en ole moneen vuoteen ostanut, jonkun rahan annan eivätkä he minulle kuin satunnaisesti jonkun kirjan tai villasukat

En millään jaksaisi yövyttää ja laittaa aattoiltaa, lattialla väki kuin sillit suolassa.  On aika joskus luopua ajatuksesta pwrhejoulusta kun se ei kuitenkaan ole mainoslehtien idylli 

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin olla vaan kotona enkä anopilla. Joka vuotinen vinkuna ja syyllistäminen alkaa, jos ei mennä. 

Älkää hyvät ihmiset suostuko mihinkään emotionaaliseen painostamisee, kiristämiseen ja syyllistämiseen. Joka joulua ei tarvi viettää sukulaisissa. On oikeus olla myös välillä rauhassa kotona.

Vierailija
122/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaikki suorittajamummot, ottakaa asia avoimesti (mutta ajoissa) puheeksi lastenne kanssa. Olen täysin vakuuttunut, että suurin osa lapsiperheistä viettäisi joulua mieluummin omassa kodissaan kaikessa rauhassa, mutta koetaan velvollisuudeksi lähteä isovanhempien luo. Näin oli meilläkin, kun lapset olivat pieniä. Olisi ollut suuri helpotus kuulla, että ei tarvitsekaan lähteä.

Toki on sitten pieni määrä aikuisia lapsia, jotka oikeasti haluavat päästä mummon luo valmiiseen pöytään. Heille antaisin listan siitä, mitä valmista kukin tuo ruokapöytään. Toteaisin, että minä keitän perunat ja paistan kinkun (tai mitä sitten valitseekin), jos muut eivät tuo osaansa, niin joulupöydässä ei sitten ole muuta. Kyllä ne varmasti viimeistään yhden köyhemmän joulupöydän jälkeen uskovat. Tietenkään ei edes tarvitse ottaa vastaan vieraita, jos ei halua, mutta tuo siinä tapauksessa, että ei halua täysin kieltäyryä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen isovanhemmat olivat arjessa läsnä. Koko ajan. Nykypäivän isovanhemmat eivät viitsi edes joulua vähän laittaa. Sori nyt että sanon suoraan. Häpeäisit. En itse ikinä tekisi tuollaista jälkipolvelleni.

Odotas vaan, kun ikää ja sairauksia lääkityksineen kertyy. Jaksaminen on todellakin kortilla. Kommentoimasi kirjoittajan ei todellakaan tarvitse hävetä yhtään mitään toisin kuin sinä vaatimuksinesi.

Vierailija
124/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tehty onnistunut sukupolvenvaihdos. 

Aatto vietetään vuorotellen aikuisten lasten luona, kenellä on halu ja mahdollisuus kulloinkin joulu järjestää.

Joulu nyyttikestipetiaatteella niin, että jokainen tuo ennalta sovitut ruuat.

Keskitytään yhdessäoloon, kenellekään ei tule kohtuuton taakka. 

Vierailija
125/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanhoja te kieltäytyjät tai marisijat olette?

Minä olen 75 ja laitan vähitellen joulun ja katanpöydän jo päiviä aikaisemmin. Vähitellen siis vähitellen.

Laatikot ostan valmiin ja vaitan vuokiin ja maustan jo etukäteen. Kinkku tai mikäse sitten onkaan tulee myös joko sinä päivänä, ainoa huolehdittava.

Salaatit sen mukaan miten säilyvät. Mikä tässä mättää? Perunat kuorin edellispäivänä.

Onko yliodotukset itsestä, vai onko tosiaan laiskuus iskenyt kirjoittajiin? Reilusti yli 80-vuotias kykenee tekemään jolupöydän. Mitä se haittaa lapsille meuhaavat siskon petissä ja heillä on hauskaa.

Puuttuuko joulumieli? Kuusen koristelevat lapset jos isäntä sen laittaa jalkaan, ja 150 cm kuusi riittää.

Joulupöytä on helppo laittaa kuntoon.

Vierailija
126/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva, että nämä aikuiset vieraat joskus osallistuisivat myös talon töihin, kuten kolaamiseen, saunan lämmitykseen, siivoukseen, ruuanlaittoon, polttopuiden kantamiseen, sen sijaan, että makaavat uupuneina sohvalla ja odottavat että koska syödään ja availlaan paketteja.

Vierailija
127/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva, että nämä aikuiset vieraat joskus osallistuisivat myös talon töihin, kuten kolaamiseen, saunan lämmitykseen, siivoukseen, ruuanlaittoon, polttopuiden kantamiseen, sen sijaan, että makaavat uupuneina sohvalla ja odottavat että koska syödään ja availlaan paketteja.

Tämä! Ja kustannuksiin voisi myös osallistua joskus, kun on itse itsensä kylään kutsuneet!

Vierailija
128/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettiiköhän nämä kirjoittajat jotka vaativat äitejä järjestämään aikuisille lapsille perheineen ihanan joulun mitä se vaikka kahdelletoista hengelle maksaa että on tavallista parempaa ja monenlaista pöydässä.

Aloittaja tokko puhui nuorista aikuisista vaan tuli mielikuva ikäihmisestä ja kypsässä iässä olevista lapsista.  Joilla voi olla paremmat tulotkin kuin mitä eläke on.

Vierailija
129/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessa vietettiin joulut me lapset ja vanhemmat, Tapaninpäivänä mummoni käski syömään, soitti jo heti aamusta että muistetaan. Omilla lapsillani samanlaista kotona on oltu, joulupäivänä voidaan käydä mummolassa kahvilla. Äitini ei ole vuosiin joulua laittanut, yli 20 vuoteen. 

Vierailija
130/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen isovanhemmat olivat arjessa läsnä. Koko ajan. Nykypäivän isovanhemmat eivät viitsi edes joulua vähän laittaa. Sori nyt että sanon suoraan. Häpeäisit. En itse ikinä tekisi tuollaista jälkipolvelleni.

Odotas vaan, kun ikää ja sairauksia lääkityksineen kertyy. Jaksaminen on todellakin kortilla. Kommentoimasi kirjoittajan ei todellakaan tarvitse hävetä yhtään mitään toisin kuin sinä vaatimuksinesi.

Eikö niitä vaivoja voi kestää kun muutenkin ovat aina mukana. Minusta minä 75-vuotia ja myös olen ollut 85-vuotiaan äitini joulupöydässä aina, tietysti kun hän oli vielä täällä.

En ymmärrä tätä kipujen määrää joka aina jouluksi tulee esiin.

Kyllä on hyppyä sitten kun lomamatkalle lähdetään, minäkin käyn toisessa maassa kesällä.

Vierailija
131/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täällähän joku selitti nuoremman polven olevan niin väsynyttä että toki äitien ja anoppien on heille tarjottava hengähdystauko passaten ja antaa ansioyössä käyvien levätä.

Vierailija
132/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täällähän joku selitti nuoremman polven olevan niin väsynyttä että toki äitien ja anoppien on heille tarjottava hengähdystauko passaten ja antaa ansioyössä käyvien levätä.

Sitähän se on näyttöpäätteen ääressä väsyttää. Mutta lumien luominen ja hiekoitus ja polttopuut olisi todellinen ilo. Eivätkö edes pyynnöstä tee sitä? Luulisi , että auto pitää saada parkkeerattua.

Vierailija
133/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 75 ja laitan vähitellen joulun ja katanpöydän jo päiviä aikaisemmin. Vähitellen siis vähitellen.

Laatikot ostan valmiin ja vaitan vuokiin ja maustan jo etukäteen. Kinkku tai mikäse sitten onkaan tulee myös joko sinä päivänä, ainoa huolehdittava.

Salaatit sen mukaan miten säilyvät. Mikä tässä mättää? Perunat kuorin edellispäivänä.

Onko yliodotukset itsestä, vai onko tosiaan laiskuus iskenyt kirjoittajiin? Reilusti yli 80-vuotias kykenee tekemään jolupöydän. Mitä se haittaa lapsille meuhaavat siskon petissä ja heillä on hauskaa.

Puuttuuko joulumieli? Kuusen koristelevat lapset jos isäntä sen laittaa jalkaan, ja 150 cm kuusi riittää.

Viiskymppiset lapset meuhaavat ja koristelevat kuusen, lapsenlapsetkin 80 v jo parikymppisiä.

Ksikilla mummoilla ei ole enää sitä miestä apuna.

Vierailija
134/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä vaivoja voi kestää kun muutenkin ovat aina mukana. Minusta minä 75-vuotia ja myös olen ollut 85-vuotiaan äitini joulupöydässä aina, tietysti kun hän oli vielä täällä.

Kyllä on hyppyä sitten kun lomamatkalle lähdetään, minäkin käyn toisessa maassa kesällä.

Tuohon ei enää voi sanoa mitään kun sinä, sinun terveytesi, rahasi.

Vierailija
135/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppiset lapset meuhaa

No ei se 80-vuotiaalle ole muuta kuin aikojen kuluessa syntynyt rutiini.  Valitan. Mutta jos ei halua ja on vastentahtoista, niin mikäs siinä, jättää tekemättä.

Vierailija
136/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppiset lapset meuhaa

Ei meillä mies ole joulua valmistanut. Kuusen laittaa jalkaan, niin se riittää.

Vierailija
137/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on hyppyä sitten kun lomamatkalle lähdetään, minäkin käyn toisessa

miten se niin kukkaron päälle käy. Luulen, että vastuu on vanhoilla tärkeämpi ja onnistuminen. Kinkku on kallein, mutta ei einekset ja salaatit niin kalliiksi tule. Ehkä 160 euroa riittää, viinit tuokoot itse, muuten mehua ja maitoa.

Vierailija
138/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on vielä 23.12 töissä, siitä sitten suoraan lennosta autoon ja tuntien ajomatka. Tai sitten on valvottu yöt vauvan kanssa. Kyllä väsytti. 

Nykyään ollaan joulu omassa kodissa ja levätään.

Vierailija
139/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on hyppyä sitten kun

Ei teillä sitten lohta,kalaa, juustoja, kahvileipää syödä ollenkaan, saarioisten laatikoita vain ja salaattia. Mikä mummu se nyt on joka ei kallista viiniä osta.

Melkonen martta olet kun 12 henkeä ruokit 2 _3 päivää 160 eurolla.

Vierailija
140/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun alettiin miehen kanssa olemaan yhdessä, oli heidän perheellä tapana ruokailla aattona. Minua se ärsytti suunnattomasti, kun haluaisin olla edes jouluna rauhassa. Saatuamme lapsen tein miehelle selväksi, että vietämme aaton kotona. Siirsivät sitten ruokailun joulupäivälle ja nyt meillä menee ruokaa hukkaan, kun ei viitsi kolmea päivää syödä samaa. Eikö voisi vaan kahvitella

Mä laitan sen verran ruokaa, että se menee pääosin aattona. Joulupäivänä on jäljellä mitä on, mutta siihen loppuu " jouluruoat".

Siihen minäkin pyrin, mutta meillä vaan jää mm. laatikoista ja kinkusta reilusti yli puolet seuraavalle päivälle, vaikka koittaisi pieniä määriä ostaa tai laittaa. Ongelmaa ei olisi, jos ne voisikin syödä joulupäivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän