Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sanoisin lasteni perheille

Vierailija
26.11.2024 |

Että vietetään jokainen joulu kotonamme ja tavataan (ajomatkan päässä) vaikka joulupäivänä iltapäiväkahvilla.

Lahjoja en ole moneen vuoteen ostanut, jonkun rahan annan eivätkä he minulle kuin satunnaisesti jonkun kirjan tai villasukat

En millään jaksaisi yövyttää ja laittaa aattoiltaa, lattialla väki kuin sillit suolassa.  On aika joskus luopua ajatuksesta pwrhejoulusta kun se ei kuitenkaan ole mainoslehtien idylli 

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen isovanhemmat olivat arjessa läsnä. Koko ajan. Nykypäivän isovanhemmat eivät viitsi edes joulua vähän laittaa. Sori nyt että sanon suoraan. Häpeäisit. En itse ikinä tekisi tuollaista jälkipolvelleni.

Joo,o. Koskahan  lapset rupeavat pärjäämään omillaan. Olen 80 ja kuten aloittaja, en jaksaisi kyllä joulua laittaa ja aatonaatosta tapaninpäivään tehdä lapsiani onnelliseksi. Kaikkea valmiiksi ja hyvät lahjat päälle.

Sinähän olet mahdollistanut heidän avuttomuutensa. Ja huonosti olet lapsesi kasvattanut kun he eivät vieläkään ymmärrä ettet jaksa. Taidat olla se marttyyriäiti ja uhriutujamummo joka pilaa kaikkien joulun.

Me emme vietä jouluja yhdessä kuin sinkun kanssa.  Mutta en tosiaan jaksaisi. 12 henkeä kolmiossa 2-3 yötä.

Sinä olet kova tyyppi vaatiman hyvää äitiyttä. Säälin äitiäsi vaatimustesi paineessa.

Vierailija
82/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun alettiin miehen kanssa olemaan yhdessä, oli heidän perheellä tapana ruokailla aattona. Minua se ärsytti suunnattomasti, kun haluaisin olla edes jouluna rauhassa. Saatuamme lapsen tein miehelle selväksi, että vietämme aaton kotona. Siirsivät sitten ruokailun joulupäivälle ja nyt meillä menee ruokaa hukkaan, kun ei viitsi kolmea päivää syödä samaa. Eikö voisi vaan kahvitella

Mä laitan sen verran ruokaa, että se menee pääosin aattona. Joulupäivänä on jäljellä mitä on, mutta siihen loppuu " jouluruoat".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta traditiosi nyt jos siltä tuntuu. Näin varsinkin kun ja jos teillä ei ole mainoslehtien idylli eli jotain mätää perheessä. Oikeesti voi olla aika lopettaa teidän perSejouluidylli. Entäs jos tosiaan olisi aika lastesi laittaa se joulu omille perSeilleen ja kutsua sinut vaikka joulupäivinä aterialle tai vaikkapa vain kahville. Monella on keinotekoinen ja teeskennelty joulu. Ne joilta puuttuu rahavaroat eivät sellaista niin helpolla voi laittaa, mutta jos on rahaa niin voin kuvitella ihan sirkusjoulun ruokineen ja juomineen! Pannukakku hillolla voisi maistua paremmalta! Mitä väliä?!

Vierailija
84/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen isovanhemmat olivat arjessa läsnä. Koko ajan. Nykypäivän isovanhemmat eivät viitsi edes joulua vähän laittaa. Sori nyt että sanon suoraan. Häpeäisit. En itse ikinä tekisi tuollaista jälkipolvelleni.

Joo,o. Koskahan  lapset rupeavat pärjäämään omillaan. Olen 80 ja kuten aloittaja, en jaksaisi kyllä joulua laittaa ja aatonaatosta tapaninpäivään tehdä lapsiani onnelliseksi. Kaikkea valmiiksi .si äja hyvät lahjat päälle.

Sinähän olet mahdollistanut heidän avuttomuutensa. Ja huonosti olet lapsesi kasvattanut kun he eivät vieläkään ymmärrä ettet jaksa. Taidat olla se marttyyriäiti ja uhriutujamummo joka pilaa kaikkien joulun.

Sinä oot se jonka joulu on pilalla jos äiti ei ole laittNut herkkua monenmoista, juoksee keiytiön ja ruokapöydän väliä. Sinä odotat et äiti 82  on aurinkoinen idylliäiti, ainahan näin ollut, ihanaa kun on lapsuudenjoulu.  Äiti ostannut, pystyttänyt ja raahaa sen roskikseen.   Lapsi 55 on saanut hyvän joulun, mitä  äiti nyt välillä istahti huokaisemaan, marttyyri kun on.

Vierailija
85/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo,o. Koskahan  lapset rupeavat pärjäämään omillaan. Olen 80 ja kuten aloittaja, en jaksaisi kyllä joulua laittaa ja aatonaatosta tapaninpäivään tehdä lapsiani onnelliseksi. Kaikkea valmiiksi ja hyvät lahjat päälle.

Mun vanhemmat on myös 80v. Ei olla heillä vietetty jouluja sitten 90-luvun. Kun minä ja sisarukseni saimme lapsi, kutsuimme vanhempia syömään vuorovuosina. Sitten sovittiin, että juodaan yhdessä joulukahvit ja jaetaan lahjat siinä niin ei kenellekään tule hirveästi hommia. Ettekö osaa keskustella ja sopia? Ihan älytöntä passata tapaninpäivään asti aikuisia ihmisiä!

Vierailija
86/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostanut aidon kuusenkin, ihan herkistyy väki,   niin onnellisena kiitteli pandan suklaasta ja juhlamokka-paketista.  Eihän vanhalla enää tarpeita. Mutta hyvän mielen sai kun sai meidät kylään ja sai joulun järjestää, kokata, leipoa, paistaa.

Vierailija
87/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano se suoraan. Luultavasti hekin ovat tyytyväisiä.

Vierailija
88/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon näitä, kyllä me lapset vaadimme mennä jouluna lapsuuskotiin rentoutumaan, pari päivää valmiille kun elämä on niin stressaavaa. Nuorille kotoa vähän aikaa poisolleille ok, äiditkin on nuoria vielä.

Varmaan aloittajankaan lapset eivät enää ole alle 30 vaan perheellisiä aikuisia.

Vierailija
89/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi, sulla on mahdollisuus kieltäytyä moisesta. Toki mullakin, periaatteessa, mutta ongelma on kehitysvammainen veli, jolle joulu täytyy laittaa. Jos en tee sitä, niin sitten se jää iäkkäälle isälleni, mitä en halua. Jos kaikki läheiset olisivat kykeneviä järjestämään oman joulunsa, niin en laittaisi rikkaa ristiin, vaan viettäisin omannäköisen joulun, mutta näillä mennään.

Vierailija
90/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mutta ei miniä kai tee itse ruokaakaan joka päivä, poika valittaa kun aina pitää hakea grilliruokaa kun kotona ei ole.

Miksei se vätys kokkaa itse? 

Vierailija
91/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuiset poikamies-etäisät 🤣

Scaaammm

Olis laittanut putkensa poikki jo 18-vuotiaana. 

Ei kun ei vaan isäksi eikä aviomieheksi, perheenpääksi pysty, vaikka ikää olisi jo lähes kuuskymmentä.

Vierailija
92/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano, että menet vuorojouluina jokaisen lapsen kotiin. Tänä vuonna esikoisen kotiin, ensivuonna nuorimmaisen kotiin jne. joulunviettoon. Yövyt heillä ja pääset valmiiseen pöytään.

Jos ei sovi lapsille, niin mene ap vaikka hotelliin tai kylpylään.

Kylpylän kusivesiin jouluksi, hyi saatana, voiko kauheampaa joulua olla. Ja hotelliin, kolkkoon huoneeseen kotini ihanasta rauhasta ja kauniista sisustuksesta. Outoja mieltymyksiä teillä on. En käsitä. Ei ap

Vierailija
93/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yksinäisen iälkään pitäisi järjestää puolta nuoremmille joulu?

Ei ooe autoa millä kuljettaa ruokia.

Kasseja kannettava kaupasta.  Keittokomerossa valmistettava ruokaa ja leipomuksia. 

Eläke on pieni,  vaatii melkoista suunnitelmallusuutta ettänsen saa riittämään muutoinkin.

Odotetaan jokaiselle jotakin, yksi on vegaani, toinen haluaa runsaasti kalaa, toisille itse paistettu kinkku. Viinejä, juustoja suklaata, jälkiruokia, kahviherkut.

Lahjoja.

Minulla on useampi sairaus ja joudun välillä käyttämään kyynersauvoja.

8 henkilölle pitää järjestää joulu, kuusi pitäisi olla koristeineen. Astiat löytyy muttei keittiöstä,  niitä säilyyän suuressa vitriinissä olohuoneessa. Reuman runtelemilla käsillä on haasteellista touhottaa.

Ei ollut tarkoitus valittaa, mutta missä kohtaa ikäihmiset saa nauttia joulusta, rauhasta.

Kuka meille tarjoaa valmiin pöydän?

Vierailija
94/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteitä voi muuttaa ja vähemmälläkin pärjää. 

Vierailija
95/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksinäisen iälkään pitäisi järjestää puolta nuoremmille joulu?

Ei ooe autoa millä kuljettaa ruokia.

Kasseja kannettava kaupasta.  Keittokomerossa valmistettava ruokaa ja leipomuksia. 

Eläke on pieni,  vaatii melkoista suunnitelmallusuutta ettänsen saa riittämään muutoinkin.

Odotetaan jokaiselle jotakin, yksi on vegaani, toinen haluaa runsaasti kalaa, toisille itse paistettu kinkku. Viinejä, juustoja suklaata, jälkiruokia, kahviherkut.

Lahjoja.

Minulla on useampi sairaus ja joudun välillä käyttämään kyynersauvoja.

8 henkilölle pitää järjestää joulu, kuusi pitäisi olla koristeineen. Astiat löytyy muttei keittiöstä,  niitä säilyyän suuressa vitriinissä olohuoneessa. Reuman runtelemilla käsillä on haasteellista touhottaa.

Ei ollut tarkoitus valittaa, mutta missä kohtaa ikäihmiset saa nauttia joulusta, rauhasta.

Kuka meille tarjoaa va

Kuten näet ainakin yksi tuli sättimään  miten joku voisi lapsilleen tehdä niin ettei järjestä jouluna  heille lomaa stressaavan arjen paineista.  Minkälainen äiti!  Äiti on äiti loppuun asti, lapset on lapsia.

Vierailija
96/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että tervetuloa joulupäivän kahveille kello se ja se.

Jos vaikka lapset kutsuisivat joulupäivän kahveille. Heidän on aika ottaa vastuu tästä 

Vierailija
97/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin unelmoin, että vihdoinkin saisi itse päättää miten joulu vietetään. En jaksaisi nyt tänä jouluna kestitä aikuisia ihmisiä ja olla pelkkä kyökkipiika! Ei ole rahaa, eikä jaksamista järjestää muille joulua.

Vierailija
98/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan noilla sanoilla voi sanoa.

Voi olla että ne lapsetkaan ei tuota perinnettä enää kaipaa mutta eivät ole aiemmin kehdanneet sanoa. 

Vierailija
99/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsen perhe ei tule sovittuun aikaan jolloin ruoka on valmis että voitais kaikki syödä yhdessä. Tulevat kai tahallaan myöhässä että saavat keskenään istua höröttämässä pöydässä, ruoka pitää lämmittää uudestaan ja kaikki laittaa heille esille että ruokailun järjestän kaksi kertaa peräkkäin samana päivänä, kahvitus tarjoiluineen päälle. Yöksi ei jäädä mutta minun pitää jaksaa vetää kaikki tämä muutaman tunnin aikana läpi ja vielä hymyillä ja jutustella hymyillen, muuten saan kuulla että meillä on kuollut ilmapiiri ja miksi kaikki on kuin kuolleita eikä vieraat viihdy!

Sinun pitää sanoa, että ruokailu oli ja meni. Älä ole nynny.

Jos jotain haluavat syödä, niin sieltä kaapista löytyy. Itse saisivat ottaa.

Oikeastaan tuollaiselle porukalle tai yleensäkään ei kande antaa vapaata lupaa mennä kaapeille ja ottaa mitä haluaa. Sieltä taatusti menee parempiin suihin suurella vaivalla tehdyt kalat, lihat ja leipomukset. Kiitokseksi jätetään kaikki, mitä ei jaksettu syödä lämpimään ja pilaantumaan tiskien lisäksi.

Voisiko jouluvieraat kutsua vaikka klo 12 ja et kerro, että ruoka on valmista pari tuntia myöhemmin :)

Vierailija
100/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en myöskään nyt tällä kertaa jaksaisi mitään jouluhössötystä, enkä varsinkaan yövieraita. Olisi ihanaa, jos tänä vuonna meidät vuorostaan kutsuttaisiin vaikka joulupäivänä ihan vaan kahville. En odota että pitäisi mitään aterioita vääntää ja yöksi kutsua, koska omasta kokemuksesta tiedän, että se on raskasta. Siinä ei ehdi oikein itse joulusta nauttia, kun tuntuu että on ns. vain töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän