Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sanoisin lasteni perheille

Vierailija
26.11.2024 |

Että vietetään jokainen joulu kotonamme ja tavataan (ajomatkan päässä) vaikka joulupäivänä iltapäiväkahvilla.

Lahjoja en ole moneen vuoteen ostanut, jonkun rahan annan eivätkä he minulle kuin satunnaisesti jonkun kirjan tai villasukat

En millään jaksaisi yövyttää ja laittaa aattoiltaa, lattialla väki kuin sillit suolassa.  On aika joskus luopua ajatuksesta pwrhejoulusta kun se ei kuitenkaan ole mainoslehtien idylli 

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsen perhe ei tule sovittuun aikaan jolloin ruoka on valmis että voitais kaikki syödä yhdessä. Tulevat kai tahallaan myöhässä että saavat keskenään istua höröttämässä pöydässä, ruoka pitää lämmittää uudestaan ja kaikki laittaa heille esille että ruokailun järjestän kaksi kertaa peräkkäin samana päivänä, kahvitus tarjoiluineen päälle. Yöksi ei jäädä mutta minun pitää jaksaa vetää kaikki tämä muutaman tunnin aikana läpi ja vielä hymyillä ja jutustella hymyillen, muuten saan kuulla että meillä on kuollut ilmapiiri ja miksi kaikki on kuin kuolleita eikä vieraat viihdy!

Miksi sinä vielä tuon jälkeen kutsut heidät? He eivät halua olla teidän kanssa jouluna, sehän on selvä. Opeta lastasi kunnioittamaan vanhemman tekemään työtä  Ilmoitat selvästi, että jouluruoka tarjoillaan aikoina x-y

Öh, joku t r o l l I nyt provosoi esiintymällä 50-luvun sukupuoli rooleihin jämähtänyttä anoppihahmoa.

Vierailija
62/148 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Muuten kyllä mutta kun on pienet lapset mukana en haluaisi lapsille tehdä niin. Säälin niitä pieniä jo muutenkin tarpeeksi."

Todellako pienten lasten vanhemmat eivät osaa antaa ruokaa lapsilleen? Vaikeaa uskoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoksen aloittaminen on vaikeinta, mutta sen jälkeen helpottaa. Ensimmäinen joulu muutoksessa voisi mennä siten, että ilmoitat olevasi matkoilla tai muualla ja tulet takaisin vasta tapaninpäivänä, jolloin voit tulla kylään kahville lapsen perheen luokse. Kun tästä alku järkytyksestä on selvitty, niin seuraavina jouluna sitten voit ehdottaa muita muutoksia. Myös terveys ja rahasyyt voi nostaa esille eli ei ole enää mahdollista itse järjestää isoa joulun viettoa suurelle joukolle. 

Vierailija
64/148 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsen perhe ei tule sovittuun aikaan jolloin ruoka on valmis että voitais kaikki syödä yhdessä. Tulevat kai tahallaan myöhässä että saavat keskenään istua höröttämässä pöydässä, ruoka pitää lämmittää uudestaan ja kaikki laittaa heille esille että ruokailun järjestän kaksi kertaa peräkkäin samana päivänä, kahvitus tarjoiluineen päälle. Yöksi ei jäädä mutta minun pitää jaksaa vetää kaikki tämä muutaman tunnin aikana läpi ja vielä hymyillä ja jutustella hymyillen, muuten saan kuulla että meillä on kuollut ilmapiiri ja miksi kaikki on kuin kuolleita eikä vieraat viihdy!

Meillä sen lapsen perhe saisi kaivella kaappien kätköistä jos jotain ruokaa on jäänyt ja lämmitellä niitä ihan itse. Älä ihmeessä anna pitää itseäsi kynnysmattona. Ellei tule sovittuun aikaan, osallistu itsekin haluamansa laisen

Sen kun tietäisminiälle ei kelpaa.

Nyt on tapahtunut selkeä muutos kulttuurissa. Mummoikäiset naiset ovat viimeisiä jäänteitä niistä, jotka ovat toteuttaneet -kotityöt kuuluvat naiselle- perinnettä. Oma miniäni on myös uudenlainen. Hetkellisestä tasa-arvosta, jolloin miehet alkoivat osallistua lasten- ja kodinhoitoon.  ollaan siirtymässä takaisin epätasa-arvoon, jossa nyt naiset keskittyvät itseensä ja omiin juttuihinsa ja jättävät ruuanlaitot, kaupassakäynnit ja lapset isän hoidettaviksi. Tämä on nyt näköjään uusi trendi. Monet ystäväni ovat kertoneet samanlaisista tilanteista. Sama kai se, kunhan joku lapset hoitaa. Voisivat kuitenkin olla valittamatta, kun eivät itse laita tikkua ristiin. Sen iäkkään äidin tai anopin ei heitä tarvitse palvella. Rajansa kaikella. Voivat mennä ystävien kanssa illanviettoon kuten muutenkin tekevät.

Vierailija
65/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutoksen aloittaminen on vaikeinta, mutta sen jälkeen helpottaa. Ensimmäinen joulu muutoksessa voisi mennä siten, että ilmoitat olevasi matkoilla tai muualla ja tulet takaisin vasta tapaninpäivänä, jolloin voit tulla kylään kahville lapsen perheen luokse. Kun tästä alku järkytyksestä on selvitty, niin seuraavina jouluna sitten voit ehdottaa muita muutoksia. Myös terveys ja rahasyyt voi nostaa esille eli ei ole enää mahdollista itse järjestää isoa joulun viettoa suurelle joukolle. 

Pelkästään ikä on se, joka riittää syyksi, ettei jaksa enää järjestää juhlia. Ap:lla on ikää kuitenkin varmaan. Ihan jokaiselle tukee jossain vaiheessa aika, jolloin joulun järjestämisestä pitää luopua ja seuraavat sukupolvet tekevät työt.

Vierailija
66/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää sanoa, että ruokailu oli ja meni. Älä ole nynny.

Jos jotain haluavat syödä, niin sieltä kaapista löytyy. Itse saisivat ottaa.

&nb

Tuohon pitää vielä kovettua. Olen kovin herkkä.

Vierailija
67/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Muuten kyllä mutta kun on pienet lapset mukana en haluaisi lapsille tehdä niin. Säälin niitä pieniä jo muutenkin tarpeeksi."

Todellako pienten lasten vanhemmat eivät osaa antaa ruokaa lapsilleen? Vaikeaa uskoa.

Ei ole sellaista tarkoitettu.

Vierailija
68/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin et tietenkään jaksa. Nuoret polvet uupuvat ja mielenterveystilastot ovat hälyttävällä tasolla. Mitäpä noiden nuorien polvien jouluajasta, joka voi olla ylsi harva lepohetki kuormituksesta. Pääasia että vanhempi polvi saa relata.

Vierailija
69/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen isovanhemmat olivat arjessa läsnä. Koko ajan. Nykypäivän isovanhemmat eivät viitsi edes joulua vähän laittaa. Sori nyt että sanon suoraan. Häpeäisit. En itse ikinä tekisi tuollaista jälkipolvelleni.

Vierailija
70/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alettiin miehen kanssa olemaan yhdessä, oli heidän perheellä tapana ruokailla aattona. Minua se ärsytti suunnattomasti, kun haluaisin olla edes jouluna rauhassa. Saatuamme lapsen tein miehelle selväksi, että vietämme aaton kotona. Siirsivät sitten ruokailun joulupäivälle ja nyt meillä menee ruokaa hukkaan, kun ei viitsi kolmea päivää syödä samaa. Eikö voisi vaan kahvitella

Vierailija
71/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset lapset ja puolisot voivat olla herkkiä ottamaan nokkiinsa.

Toimii noin myös päin vastoin, eli niiden aikuisten lasten vanhemmat vetävät herneet nenään, jos heille kertoo, että haluaa viettää joulun jossakin muualla kuin heidän kanssaan.

Vierailija
72/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun alettiin miehen kanssa olemaan yhdessä, oli heidän perheellä tapana ruokailla aattona. Minua se ärsytti suunnattomasti, kun haluaisin olla edes jouluna rauhassa. Saatuamme lapsen tein miehelle selväksi, että vietämme aaton kotona. Siirsivät sitten ruokailun joulupäivälle ja nyt meillä menee ruokaa hukkaan, kun ei viitsi kolmea päivää syödä samaa. Eikö voisi vaan kahvitella

Miksi et tee vähemmän ruokaa?

Vierailija
73/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maailmassa aina voi elää varoen sitä, ettei vaan joku ota nokkiinsa. Jos ottaa niin sitten ottaa ja elämä jatkuu.

Niinhän moni elää. Sitten itketään kun ei halua ja jaksa ja haluaisi muuta.Mutta pakko kun pelätään loukkaantumisia eikä edes puolison edessä uskalleta tehdä omien toiveiden mukaan. 

Vierailija
74/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen isovanhemmat olivat arjessa läsnä. Koko ajan. Nykypäivän isovanhemmat eivät viitsi edes joulua vähän laittaa. Sori nyt että sanon suoraan. Häpeäisit. En itse ikinä tekisi tuollaista jälkipolvelleni.

Joo,o. Koskahan  lapset rupeavat pärjäämään omillaan. Olen 80 ja kuten aloittaja, en jaksaisi kyllä joulua laittaa ja aatonaatosta tapaninpäivään tehdä lapsiani onnelliseksi. Kaikkea valmiiksi ja hyvät lahjat päälle.

Vierailija
75/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin et tietenkään jaksa. Nuoret polvet uupuvat ja mielenterveystilastot ovat hälyttävällä tasolla. Mitäpä noiden nuorien polvien jouluajasta, joka voi olla ylsi harva lepohetki kuormituksesta. Pääasia että vanhempi polvi saa relata.

Jos neljä-viiskytvuotiaat ovat jaksaneet perheen perustaa  niin vanhan äidin pitää heille kuitenkin joulu järjestää.  (Ja muidrn keskustelujen mukaan käydä siivoamassa, viemässä ruokaa, hoitamassa lapset ja antamassa rahaa.)

Tokkopa kukaan nuorilta aikuisilta evää valmista joulua .  868

Vierailija
76/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopisiko sinulle, jos vuorostaan joku lapsista kutsuisi kaikki syömään? Jos kerran ajomatkan päässä olette, ei ole järkeä yöpyä. 

Vierailija
77/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin oli ennen?

Vierailija
78/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo,o. Koskahan  lapset rupeavat pärjäämään omillaan. Olen 80 ja kuten aloittaja, en jaksaisi kyllä joulua laittaa ja aatonaatosta tapaninpäivään tehdä lapsiani onnelliseksi. Kaikkea valmiiksi ja hyvät lahjat päälle.

Sinähän olet mahdollistanut heidän avuttomuutensa. Ja huonosti olet lapsesi kasvattanut kun he eivät vieläkään ymmärrä ettet jaksa. Taidat olla se marttyyriäiti ja uhriutujamummo joka pilaa kaikkien joulun.

Vierailija
79/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-luvun lapsi, ja äitini vihasi joulun velvollisuuksia kuten omakin äitinsä. Joulu oli yhtä tuskaa koko lapsuuteni ajan. Aikuistuttuani en halunnut viettää sukujouluja. Oltiin oman perheen kesken rennosti ilman draamaa.

Vierailija
80/148 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopisiko sinulle, jos vuorostaan joku lapsista kutsuisi kaikki syömään? Jos kerran ajomatkan päässä olette, ei ole järkeä yöpyä. 

Ei se käy, kun menee suvun joulutraditio pilalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi