Hei te jotka olette jollain tavalla lapsena kasvaneet evlut kulttuuriin mutta sittemmin eronneet kirkosta,
olisiko teille ok evlut perinteiden katoaminen Suomesta? Ihan vaikka juhlapyhät (tässäkin kivasti lomaa keväällä), Suvivirsi, joululaulukonsertit kirkoissa, diakonia, lastenkerhot jne? Tiedät täsmälleen millä kaavalla menevät häät ja hautajaiset ym kirkon juhlat. Jumalanpalvelus, Isä meidän, uskontunnustus, Herran siunaus. Nuo kaikki ovat itselleni tärkeitä oman elämän "ikiaikaisia" perinteitä.
Itse haluan ehdottomasti vaalia evlut kasvatustani vaikken ole erityisen uskonnollinenkaan. Olen joskus leikitellyt ajatusta ulkomaille muutosta mutta sehän olisi kamalaa jos ei olisi meikäläisiä perinteitä, niitä joihin olen lapsena tottunut ja joihin omat lapseni on totutettu.
Olisi surullista jos se häviäisi Suomesta.
Kommentit (40)
Ei minulle noista muut asiat ole henkilökohtaisesti tärkeitä kuin lomapäivät. En ainakaan itse osallistu noista mihinkään, paitsi joululaulukonsertteja voisin käydä kuuntelemassa. Ja lastenkerhoja on kyllä uskonnottominakin. Omasta puolestani on toki täysin ok, että ev.lut.perinteet myös säilyvät, jos ja kun ne kerran joillekin muille ovat tärkeitä. Mutta itselleni ne eivät merkitse mitään ja tuskin jäisin kaipaamaan, jos ne katoaisivat.
Olisi ok. Ahdistun kirkollisista tapahtumista, myös kirkkohäistä ja hautajaisista. Uskoni loppui 15-vuotiaana, sitä ennen olin kyseenalaistanut uskoni jo pikkulapsena. Minulla on silti korkea moraali, enkä tarvitse kymmentä käskyä ohjaamaan itseäni. En juhli pääsiäistä, joulunkin vietän pakanallisin menoin.
No mä erosin ev.lut. kirkosta 18-vuotiaana ja liityin takaisin 35-vuotiaana.Toinen vanhemmistani oli ortodoksi ja perinteenä sen kirkon tavat oli mulle läheisempiä.
EV.lut.kirkkoon palasin henkilökohtaisen uskon vuoksi ja koska koin,että se on kristillisistä kirkoista liberaalein.Perinteet eivät edelleenkään tunnu omilta.
On ok. Ei ihmisen kuolematon sielu pelastu perinteitä noudattamalla, vaan Raamatun sanaa noudattamalla. Kasteelle pitäisi olla K18 ikäraja, niin ei kirkon jäsenrekisteri täyttyisi nimikristityistä ja muista jumalankieltäjistä. Verotusoikeus on peruutettava, koska vain jäsenten lahjoituksiin perustuva rahoitus tuo ns. tulosvastuun.
Lukioaikana sain voimakkaan ateistisen näkemyksen vaikka perhetaustani oli hyvinkin luterilainen. En pystynyt niitä enkelijuttuja ottamaan tosissani ja upettaja lätkäisi todistukseeni uskonnosta nelosen. Seuraavalla viikolla protestina kävin eroamassa kirkosta enkä ole päätöstäni katunut. Toki edelleen elän hyvinkin pitkälti luterilaisen ukkonen mukaista elämää, vaikka en kymmentä käskyä voi näiden jumala juttujen osalta noudattaa kun mielestäni ne on satuja mihin ei kannata uskoa
Ap kuules, kun joulu, juhannus jne. ovat PAKANALLISTA alkuperää. Itse tungitte uskishölynne niiden päälle.
Erosin kirkosta, koska tajusin, että miehet kirjoittivat kirjan, jonka perusteella halusivat oikeuttaa naisen alemman aseman ja luonnon riiston. Ei kiitos.
Tuo evlut perinteiden katoaminen on ajatuksena vähän pulmallinen, sillä monet nykyiset juhlapyhät eivät ole kristillistä alkuperää. Kirkko nyt aikoinaan totesi, että parempi antaa vanhoille juhlapyhille kristillinen merkitys, sillä muuten kansa ei lämpene.
https://www.history.co.uk/articles/6-pagan-festivals-we-still-celebrate…
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta, koska tajusin, että miehet kirjoittivat kirjan, jonka perusteella halusivat oikeuttaa naisen alemman aseman ja luonnon riiston. Ei kiitos.
🤣🤣😆😆😆 goooood luck !!
Vierailija kirjoitti:
Ap kuules, kun joulu, juhannus jne. ovat PAKANALLISTA alkuperää. Itse tungitte uskishölynne niiden päälle.
Eiiiiiiihhh.... kuka kutsui juhlapyhähullun? Kohta ketju täyttyy kyseisen mt-tapauksen spämmäämistä useista sadoista viesteistä siitä kuinka joulua pitäisi viettää vielä 2020-luvullakin kuin jotkut kivikauden metsäsuomalaiset teki, koska se on "alkuperäinen joulu".
Kysymys kuitenkin kuuluu, että voiko juhlapyhähullu juhlia Suomen itsenäisyyspäivää, koska kivikaudella 6.12. oli ihan normaali päivä muiden joukossa?
Jokainen voi kotonaan juhlia ja palvoa mitä lystää kunhan ei painosta muita siihen ja kunnioittaa muita ihmisiä. Sen sijaan valtakunnan tasolla minulle on yhdentekevää mitä perinteillään tekee kunhan ei niitä tuputa muille
Vierailija kirjoitti:
Tuo evlut perinteiden katoaminen on ajatuksena vähän pulmallinen, sillä monet nykyiset juhlapyhät eivät ole kristillistä alkuperää. Kirkko nyt aikoinaan totesi, että parempi antaa vanhoille juhlapyhille kristillinen merkitys, sillä muuten kansa ei lämpene.
Luulet että Suomen ateistit alkaa palvomaan jotain Odinia nyt kun meillä on tää uskonnonvapaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiiiiiiihhh.... kuka kutsui juhlapyhähullun? Kohta ketju täyttyy kyseisen mt-tapauksen spämmäämistä useista sadoista viesteistä siitä kuinka joulua pitäisi viettää vielä 2020-luvullakin kuin jotkut kivikauden metsäsuomalaiset teki, koska se on "alkuperäinen joulu".
Kysymys kuitenkin kuuluu, että voiko juhlapyhähullu juhlia Suomen itsenäisyyspäivää, koska kivikaudella 6.12. oli ihan normaali päivä muiden joukossa?
Kaikki kristilliset juhlat on sijoitettu pakanajuhlien päälle. Miksi tästäkin faktasta täytyy olla vetämässä hernettä nenään. Kyseessä on taikausko taikauskon päälle liimattuna.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi kotonaan juhlia ja palvoa mitä lystää kunhan ei painosta muita siihen ja kunnioittaa muita ihmisiä. Sen sijaan valtakunnan tasolla minulle on yhdentekevää mitä perinteillään tekee kunhan ei niitä tuputa muille
Tämä varmaan koskee myös setan pride-juhlallisuuksia ja sen ideologian pakottamista lapsille, eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet että Suomen ateistit alkaa palvomaan jotain Odinia nyt kun meillä on tää uskonnonvapaus?
Eikun ihmiset ovat kautta aikain kaikissa kulttuureissa kehittäneet omat juhlapyhänsä. Jos nykyiset häviävät, niin tilalle tulee sitten jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kristilliset juhlat on sijoitettu pakanajuhlien päälle. Miksi tästäkin faktasta täytyy olla vetämässä hernettä nenään. Kyseessä on taikausko taikauskon päälle liimattuna.
No voiko sitä Suomen itsenäisyyspäivää nyt juhlia vai ei? Kivikaudella ei juhlittu, eikä edes 1800-luvulla.
Perinteet ovat kyllä painava syy kuulua johonkin mutta...
Kirkon suojissa jyllää patavanhoillisia herätysliikkeitä jotka paikoin ovat seurakuntien enemmistö...
Kirkko ei esitä mitään selkeää kantaa moraalikysymyksiin, toisaalta hyväksytään vanhoillislestadiolaisuuden kaltainen takapajuisuus, toisaalta wokemeininki, jossa kiistetään sukupuolien olemassaolo...
Ei oteta kantaa kreationistien luentoihin...
Erosin.
T:Assburger
Ei mua haittaa muiden uskontojen traditiot, kunhan eivät riko lakia.
Vierailija kirjoitti:
Sinä erosit evankelis-luterilaisesta kirkosta. Mitä mieltä Luther oli? Hän oli sitä mieltä, että naistenkin kuuluisi käydä koulua, mikä oli aivan tavaton ajatus katolisessa kirkossa, jota Luther protestoi.
Perinteiden katoaminen ei ole minulle ok, mutta kirkko on tiensä valinnut. Erosin 15 v sitten johtuen "kirkollisten piirien joustamattomuudesta", t.s. eivät taipuneet asettamaani ultimatumiin. Näinpä asia on kannaltani puhtaasti ev.lut. kirkon sisäinen.