Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pärjää yliopistossa. Luulin olevani ihan ok fiksu kun E:n paperit kirjoitin. Mitä nyt?

Vierailija
25.11.2024 |

Tämä tuli itselleni vähän shokkina, että opiskelu tuottaa näin pahoja haasteita. Ala on jokseenkin matemaattinen ja luonnontieteisiin liittyvä.

Sairaanhoitajaopintoihin en aio hakea, koska niissä tarvitaan luonnontieteitä ja potilastyö ei sovi minulle. Olen työskennellyt kesätöissä vanhusten hoidossa ja huomasin sen. 

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain sivuaineita mitkä kiinnostaisi enemmän? Kannattaa myös selvittää onko joku syy minkä vuoksi opiskelu on hankalaa. Esim ADHD.

Vierailija
2/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko väärällä alalla? Kiinnostaako alasi sinua? Mikä opinnoissani on vaikeaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaattinen osaaminen on valitettavasti romahtanut nopeasti yleisesti ottaen. Lukiossa ei enää vaadita yhtä paljon kuin ennen. Kirjoititko E:n lyhyestä vai pitkästä? 

Ei ole kiveen hakattua, ettetkö matematiikkaa voisi hahmottaa paremmin, mutta työtä se vaatii.

Vierailija
4/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota olen kuullut tapahtuvan luonnontieteiden puolella. Muut alat kysyvät vain perslihaksia. Tietysti taidealat oma juttunsa. 

Vierailija
5/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele opiskelemaan. Älykkyys on vähän eri asia kuin opiskelutaidot, vaikka tukeekin asioiden parempaa ymmärtämistä. 

Vierailija
6/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matemaattinen osaaminen on valitettavasti romahtanut nopeasti yleisesti ottaen. Lukiossa ei enää vaadita yhtä paljon kuin ennen. Kirjoititko E:n lyhyestä vai pitkästä? 

Ei ole kiveen hakattua, ettetkö matematiikkaa voisi hahmottaa paremmin, mutta työtä se vaatii.

Kirjoitin pitkästä M. Muista aineista tuli E ja yhdestä kielestä L.

Vierailija
7/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä kun ensijärkytyksestä toinnut. Monille tulee yllätyksenä että lukio oli se helppo ja sitten alkaa vasta vaikein osuus. Ensin kilpaillaan siitä kuka saa opiskelupaikan eli yleensä ne parhaiten menestyvät ja sitten opiskellaankin niiden tasolla eikä enää lukiotasolla. Yleensä asiaa sopeutuu.

Vierailija
8/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda pääainetta

Vierailija
9/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli 80-luvulla lukion pitkä matematiikka 9 ja yo-kirjoituksista pisteen päässä ällästä. Yliopiston ensimmäisen vuoden pakolliset matematiikan kurssit olivat silti vaikeita. Samalla vastaan tuli valitettavasti koko kouluvuosien huonoimmat opettajat. 

Vierailija
10/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, että saat kursseista arvosanan yksi. Sillä pääsee jo läpi. Ei tarvitse saada vitosta joka kurssista. 

Vierailija
11/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pärjännyt. Pari vuotta yritin, mutta ei siitä mitään tullut. En myöskään sopeutunut yhteisöön ja olin vain yksin kaiken ajan. Lopulta päädyin lopettamaan opinnot ja olen ollut siitä lähtien vain työttömänä.

Vierailija
12/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä biologiassa pakollisista tilastotieteen kursseista selviää, kun opiskelee ahkerasti.

Vierailija
13/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota olen kuullut tapahtuvan luonnontieteiden puolella. Muut alat kysyvät vain perslihaksia. Tietysti taidealat oma juttunsa. 

Niinpä. Ihan pilipalihommaa kaikki tieteet yliopistossa poislukien ehkä nippanappa lääketieteellinen, oikis ja fysikaaliset tieteet. Ne on niitä oikeata älyä vaativia aloja.

Vierailija
14/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://diletantti.fi/dunningkruger.html#/

Klassinen Dunning-Kruger efekti

Vierailija
15/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä että yliopistossa monet muutkin on niitä E:n tai L:n ylioppilaita, kun taas ne B:n tai A:n ylioppilaat puuttuu kokonaan. Eli lukionsa hyvät opiskelijat onkin yliopistossa sitä harmaata massaa. 

Kun siihen vielä lisätään päälle yksilöllisen ohjauksen puute (ellei itse sitä aktiivisesti hae), tulos on juuri tuo.

Vierailija
16/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ihan pilipalihommaa kaikki tieteet yliopistossa poislukien ehkä nippanappa lääketieteellinen, oikis ja fysikaaliset tieteet. Ne on niitä oikeata älyä vaativia aloja.

Aivan, kaikki muut paitsi minä ja kaltaiseni kupla ovat aivan pilipaleja.

Vierailija
17/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, kaikki muut paitsi minä ja kaltaiseni kupla ovat aivan pilipaleja.

Sarkasmivaroitus olisi kai pitänyt laittaa vielä.

Vierailija
18/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkiksessä opiskelleena ihmettelen, miten niin vaatii oikeaa älyä. Lääkiksessä vaikein osuus monelle on pääsykokeen fysiikka.

Vierailija
19/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli 80-luvulla lukion pitkä matematiikka 9 ja yo-kirjoituksista pisteen päässä ällästä. Yliopiston ensimmäisen vuoden pakolliset matematiikan kurssit olivat silti vaikeita. Samalla vastaan tuli valitettavasti koko kouluvuosien huonoimmat opettajat. 

Tämä on yleensä se ongelma. Itsekin olin hyvä matikassa mutta yliopiston matikan kurssin vetänyt assari oli luokattoman huono. Opettelin asiat lopulta kirjasta. 

Vierailija
20/152 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään pärjännyt. Pari vuotta yritin, mutta ei siitä mitään tullut. En myöskään sopeutunut yhteisöön ja olin vain yksin kaiken ajan. Lopulta päädyin lopettamaan opinnot ja olen ollut siitä lähtien vain työttömänä.

Amk vois sopia sulle.