YLE : Jopa 24 000 palaa ehkä takaisin Suomeen - Kela lopettaa kansaneläkkeiden maksun ulkomaille
Ensimmäiset kirjeet ulkomailla asuville kansaneläkkeen saajille on jo lähetetty.
Kuluvan ja ensi kuun aikana moni ulkomailla asuva saa Kelalta postia, jossa kerrotaan kansaneläkkeen maksamisen mahdollisesta lopettamisesta.
Muutos koskee sekä vanhuus- että työkyvyttömyysperusteisia kansaneläkkeitä. EU- ja Eta-maiden lisäksi kirjeitä on postitettu Sveitsiin ja Iso-Britanniaan.
Kirje on lähetetty tiedoksi, että tällaista lakimuutosta ollaan valmistelemassa. Ei tule sitten yllätyksenä, jos joudutaan eläke keskeyttämään 1. helmikuuta 2025, sanoo Kelan etuuspäällikkö Päivi Kuivasniemi.
Jos kansaneläke loppuu, ulkosuomalaiset uhkaavat palata Suomeen.
Muutos koskee noin 24 000 suomalaista
Monissa lausunnoissa korostui huoli siitä, joutuuko ulkomailla asuva suomalainen muuttamaan tulojen pudotessa takaisin Suomeen.
Heidän mukaansa Suomelle voi käydä kalliimmaksi, jos valtio joutuu kustantamaan paluumuuttavien eläkelaisten eläke- ja sosiaaliturvamaksut.
Laskelmani mukaan elämiseni Espanjassa maksaa Suomen valtiolle 505,69 euroa kuukaudessa, mutta asuessani Suomessa Nurmijärvellä se maksoi yhteiskunnalle 857,88 euroa. En ymmärrä, minkä laskuopin mukaan valtio voisi säästää esimerkiksi minun tai jonkun muun eläkkeissä, totesi eräs ulkosuomalainen.
Asun maassa, jossa minun ei ole mahdollista saada eläkettä eikä tulotasoni salli eläkesäästämistä. Kun en ole enää työkykyinen, tulen muuttamaan valtion elätiksi Suomeen, suunnitteli toinen.
Kommentit (1028)
Vierailija kirjoitti:
KIMMO KILJUNEN:
"Kansaneläke on PERUSELÄKETURVAA!!
Kimmo Kiljunen on putinin mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vaan. Eikös täällä ole edellisen rakennusbuumin jäljiltä paljon tyhjiä asuntoja. Tulee taas ostajia paikalle.
Kannattaa ymmärtää se tosiasiassa, että ei kukaan asu ulkomailla kansaneläkkeen varassa. Heillä on muita tuloja tai omaisuutta jolla elävät.
Totta. Osa on varmaan ollut yrittäjiä jotka on maksaneet minimi eläkemaksun ja sijoittaneet rahojaan jotta eläkkeellä olisi isot pääomatulot.
Totta. Ei tuonne ulkomaille mitkään köyhät eläkeläiset ole muuttaneet. Kyllä näillä valittajilla on muita tulonlähteitä
Miten käy niille, jotka pakenivat sakkoja Viroon tai verovelkoja Espanjaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vaan. Eikös täällä ole edellisen rakennusbuumin jäljiltä paljon tyhjiä asuntoja. Tulee taas ostajia paikalle.
Kannattaa ymmärtää se tosiasiassa, että ei kukaan asu ulkomailla kansaneläkkeen varassa. Heillä on muita tuloja tai omaisuutta jolla elävät.
Totta. Osa on varmaan ollut yrittäjiä jotka on maksaneet minimi eläkemaksun ja sijoittaneet rahojaan jotta eläkkeellä olisi isot pääomatulot.
Totta. Ei tuonne ulkomaille mitkään köyhät eläkeläiset ole muuttaneet. Kyllä näillä valittajilla on muita tulonlähteitä
Höpsis. Kyllä pienituloisiakin tuonne on muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>>>Kipeillä jaloilla tarpovat eteenpäin. <<<
Oi sinä suuri hyvä ihminen. Tunsitko oikein myötätuntoa, kun ajattelet heitä. Älä unohda he saavat Suomessa ELÄKETURVANA maksettavaa Kansaneläkettä!
Oi, kun minua ei vieläkään säälitä sinulta leikattavat tuet. Et ole sääliä ansainnut
Sinuakaan ei itsekkäänä ihmisenä liikuta sairaat ja köyhät Suomessa.
Itse saan työeläkeyhtiön eläkettä ja paljon pienemmän summan mitään rahaa kuin moni saa Suomessa sosiaalitukeana, sikälimikäli jos työeläkettä ei kerran lasketa sosiaalitueksi oikeistoretoriikan mukaan. En myöskään saa asumistukea koska minulla on kumppani mutta silti maksan jokaisen laskun puoliksi pienestä eläkkeestäni plus sairauskulut jotka ovat paljon normaaliväestöä korkeammat. Viime kuussa kävin erikoislääkärillä useamman kerran koska oli jälleen pahemmin terveysongelmkia!!! Tuli lääkekuluja. Pelottaa katsoa lääkärilaskua. En ole pääsääntöisesti nostanut yhtään toimeentulotukea terveysmenoihini ja olen ottanut toisinaan luottokorttivelkaa sairauskuluistani jotka maksan seuraavina kuukausina. Mietin miten tuon luottokortinkin käy jos putoan vähimmäistukilaiseksi, minulla on ollut luottokortti työelämäajoiltani alkaen.
Se ero minulla on moniin että raha kilahtaa tilille joka kk automaattisesti mutta taas toisaalta saavuttaakseni tämän statuksen elin vuosia epävarmana tulevaisuudestani. Kerran määräaikaisessä eläkepäätöksessä kesti 6 kk alussa. Kuntoutustukea saadakseen minun oli pakko kokoajan tuloksetta yrittää kuntoutua kokoajan. En tajunnut huonossa kunnossa hakea tukea sille ajalle ja elin säästöni pois mitkä olin työelämässä saavuttanut ennen terveyden pettä'mistä. Elin vuosia kuntoutustukiketjustusta ollen kokoajan polvillani että raha katkeaa siihen paikkaan, lyhyimmillään vain 3 kk jaksossa mikä muistutti toimeentulotukipäätöksiä.
Sitten yhtäkkiä olen yhteiskunnan silmissä joku röyhkeä paska kun pidän kiinni vapaasta liikkuvuudesta ja olen työkyvyttömyyseläkeläinen. Tuntuu aivan absurdilta että saan työeläkkeen ulkomaille ja mahdollista terveydenhuoltoa mutta en kuitenkaan kansaneläkeosaa esim verrattuna perhe-eläkeläisiin, isoja eläkkeitä nostaviin, opiskelijoihin. On ollut entisten hallitusten päätös pitää huolta tasa-arvoisesti ihmisten oikeudesta liikkua mutta kokoomukselle ja persuille se ei enää sovi ajamatta ihmisiä todella vaikeisiin tilanteisiin. Se myös vaikeuttaa merkittävästi perheenjäsenten oikeutta liikkua vapaasti koska kukapa jättäisi sairaan kotiin ja lähtee huitelemaan.
Kyllä, tiedostan että osan tukia on leikattu ja se on lähtökohtaisesti hyvin väärin, mutta se ei ole kenenkään eläkkeellä olevan vika. Pitää myös muistaa tässä yksi merkittävä ero, sairas, vanhus, vammautunut tai työkyvytön ei välttämättä voi parantaa tilannettaan siinä missä terve voi opiskelemalla, työpaikkoja hankkimalla ja vaihtamalla. Jos itse olisin terve, tekisin juuri niin, parantaisin tilannettani. Itse olen päättänyt olla tekemättä lapsia ja joutunutkin siihen tilanteeseen pakostakin terveyteni vuoksi, ja tiedostan että vähäosaisena esim lapsien hankkiminen voisi tehdä elämästä hyvin niukkaa.
Tässä myös puhutaan oikeudesta perustoimeentuloon, ei mistään luksuksesta.
Vierailija kirjoitti:
EU PÄÄTÖS, JOKA KOSKEE RUOTSIN TAKUU ELÄKKEEN MAASTA VIENTIÄ.
TAKUUELÄKE ON SOSIAALIETUUDEN KALTAINEN. EI KANSANELÄKE.
EU- TUOMIOISTUIMEN PÄÄTÖS, RUOTSI TAKUUELÄKE
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=190284&…TÄSSÄ LAINAUS EU TUOMIOISTUIMEN PÄÄTÖKSESTÄ. KO TAKUUELÄKE JONKA MAKSUSTA ULKOMAILLE VOI RUOTSI PIDÄTTÄYTYÄ.
*LAINAUS EU PÄÄTÖKSESTÄ ALKAA..
B Ruotsin lainsäädäntö
10. Ruotsin eläkejärjestelmä koostuu erilaisista osista. Käsiteltävässä asiassa on kyse yleisestä vanhuuseläkkeestä, johon kuuluu ansioeläke, lisäeläke ja takuueläke.
11. Ansioeläke ja lisäeläke ovat ansioperusteisia eläkkeitä. Ne ovat pääasiallisesti maksuihin perustuvia ja työperusteisia etuuksia.
12. Takuueläke on asumisperusteinen etuus, ja se raho
Eikö siinä Pohjola-Nordenin lausunnossa vedottukin siihen, että kansaneläke ei välttämättä ole vähimmäistuki siinä määrin että se takaa edes ihmiselle perusturvan mitä tarvii elämiseen vaan siihen päälle joutuu hakemaan vielä jotkut työeläkkeen ja kansaneläkkeen päälle takuueläkettä.
Totta puhuen itselleni on nuo käytännöt olleet vähän epäselviä, että miten joku esim saa takuueläkettä ja toinen isomman kansaneläkkeen. Kuuluuko kansaneläkkeeseen aina työeläkeosa?
Vierailija kirjoitti:
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=190284&…TÄSSÄ LAINAUS EU TUOMIOISTUIMEN PÄÄTÖKSESTÄ. KO TAKUUELÄKE JONKA MAKSUSTA ULKOMAILLE VOI RUOTSI PIDÄTTÄYTYÄ.
B Ruotsin lainsäädäntö
10. Ruotsin eläkejärjestelmä koostuu erilaisista osista. Käsiteltävässä asiassa on kyse yleisestä vanhuuseläkkeestä, johon kuuluu ansioeläke, lisäeläke ja takuueläke.
11. Ansioeläke ja lisäeläke ovat ansioperusteisia eläkkeitä. Ne ovat pääasiallisesti maksuihin perustuvia ja työperusteisia etuuksia.
12. Takuueläke on asumisperusteinen etuus, ja se raho
Ei kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi sinä suuri hyvä ihminen. Tunsitko oikein myötätuntoa, kun ajattelet heitä. Älä unohda he saavat Suomessa ELÄKETURVANA maksettavaa Kansaneläkettä!
Oi, kun minua ei vieläkään säälitä sinulta leikattavat tuet. Et ole sääliä ansainnut
Itse saan työeläkeyhtiön eläkettä ja paljon pienemmän summan mitään rahaa kuin moni saa Suomessa sosiaalitukeana, sikälimikäli jos työeläkettä ei kerran lasketa sosiaalitueksi oikeistoretoriikan mukaan. En myöskään saa asumistukea koska minulla on kumppani mutta silti maksan jokaisen laskun puoliksi pienestä eläkkeestäni plus sairauskulut jotka ovat paljon
Muuta sinne osaksi vuotta jos et halua Espanjan systeemiin ja se on outoa miksi et halua?
Tervetuloa, kyllä teidänkin eläkkeistä kertyvät verotulot ja välillinen työllistäminen kelpaa! Ja huomaattehan te veroexpertit, vaikka eläkkeestä ei perittäisi veroa, sitä peritään ruuasta ym kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa, kyllä teidänkin eläkkeistä kertyvät verotulot ja välillinen työllistäminen kelpaa! Ja huomaattehan te veroexpertit, vaikka eläkkeestä ei perittäisi veroa, sitä peritään ruuasta ym kulutuksesta.
Suomessa saamme myös: asumistuen, hoitotuen, vammaistuen ja palvelut, asunnon remonttikulut, vammaiskuljetukset, henkilökohtaiset avustajat, sairaanhoidon, vanhainkoti paikan tai muun järjestetyn asumisen. Moni voi tarvita ympärivuorokautista hoitoa valvontaa. Varmaan unohtu vielä jotain, mutta kyllä ne löytyy kun muutetaan Suomeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saamme myös: asumistuen, hoitotuen, vammaistuen ja palvelut, asunnon remonttikulut, vammaiskuljetukset, henkilökohtaiset avustajat, sairaanhoidon, vanhainkoti paikan tai muun järjestetyn asumisen. Moni voi tarvita ympärivuorokautista hoitoa valvontaa. Varmaan unohtu vielä jotain, mutta kyllä ne löytyy kun muutetaan Suomeen!
KANSANELÄKE UNOHTU!!!
Vierailija kirjoitti:
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Palveluasuminen 5000€/kk. Ei ole tätä varaa maksaa pelkällä Kansaneläkkeellä.
Aika moni ulkomailla asuva tarkistaa uuden 2025 verokortin joulukuussa. Mahtaa olla hämmästys, miksi verottaja laittanut verokorttiin, että saakin kansaneläkettä pari sataa koko vuoden aikana. Joulukuussa alkaa verotoimiston puhelimet piristä.
Toivottavasti jollain on lähipiirissä lakimiehiä, jotka saisivat tässä vaiheessa panna tämän kusetuksen kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Palveluasuminen 5000€/kk. Ei ole tätä varaa maksaa pelkällä Kansaneläkkeellä.
TOIMEENTULO TUKI unohtui myös!!
Kumppanini on ennen työskennellyt muualla EU-alueella. Tämä rajoittaa myös hänen vapaata liikkuvuutta jos kumppani työkyvyttömyyden takia ei voi lähteä muualle.
Jos jäisin Suomeen asumaan ja kumppani lähtisi saisin käytännössä tuplamäärän rahaa koska saisin eläkkeensaajan asumistuen jota en saa kun kumppanin kanssa asun eli valtio maksaisi minulle melkein tuplat.
Kumppani on merkitty hoitotuessa henkilöksi joka auttaa minua arjessa. Käytännössä minulla ei olisi henkilöä sitten joka auttaa arjessa jos hän olisi poissa työskentelemässä EU-alueella jonne hallituksen vuoksi en voi lähteä koska se heikentäisi taloudellista tilannettani ja ajaisi minua toisen tuen varaan. Nykypäivän inflaatiossa ei tosiaankaan ole normaaleista palkoista varaa elättää toista.
Mikäli olisin osatyökykyisempi mitä en ole, koska olen työkyvytön ja haluaisin kokeilla työskentelyä muualla EU-alueella vapaan liikkuvuuden periaatteiden mukaisesti työkyvyttömyyseläkkeen lisänä kompensoidakseni kansaneläkkeen puuttumista, en uskaltaisi vajaakuntoisena tehdä niin kun turvaverkki poistetaan eli työeläkkeen päälle kansaneläke. Siksi kai sen saa että ei ole tilannetta että jää puille paljaille jos ei pystykään töihin. Kuntoni olisi silloin kuitenkin vaihteleva ja jos en yhtäkkiä pystyisi työhön mitä varten turvaverkko olisi voisin tippua sellaiseen köyhyyteen ja riippuvuuteen läheisistä. Työskentelyäni muualla hankaloitettaisiin terveyssyistä, kun taas terveenä opiskelijana saisin vuosia tukea tai jos kumppanini olisi kuollut saisin perhe-eläkettä. Jos olisin ollut terve, enkä vammautunut kesken kaiken saisin pelkkää työeläkettä. Tämä on ihmisvihamielinen muutos sairaita ja osatyökykyisiä kohtaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Kyllä pienituloisiakin tuonne on muuttanut.
Ei ole. Siellä vuokrat ovat yhtä kalliita kuin täällä Suomessa, mutta ilmeisesti me maksamme sinne myös asumistuet?
Vierailija kirjoitti:
Kumppanini on ennen työskennellyt muualla EU-alueella. Tämä rajoittaa myös hänen vapaata liikkuvuutta jos kumppani työkyvyttömyyden takia ei voi lähteä muualle.
Jos jäisin Suomeen asumaan ja kumppani lähtisi saisin käytännössä tuplamäärän rahaa koska saisin eläkkeensaajan asumistuen jota en saa kun kumppanin kanssa asun eli valtio maksaisi minulle melkein tuplat.
Kumppani on merkitty hoitotuessa henkilöksi joka auttaa minua arjessa. Käytännössä minulla ei olisi henkilöä sitten joka auttaa arjessa jos hän olisi poissa työskentelemässä EU-alueella jonne hallituksen vuoksi en voi lähteä koska se heikentäisi taloudellista tilannettani ja ajaisi minua toisen tuen varaan. Nykypäivän inflaatiossa ei tosiaankaan ole normaaleista palkoista varaa elättää toista.
Mikäli olisin osatyökykyisempi mitä en ole, koska olen työkyvytön ja haluaisin kokeilla työskentelyä muualla EU-alueella vapaan liikkuvuuden periaa
Jos Suomi tekee näin julmasti niin haet asumistuen, hoitotuen, ulkopuolisen avustajan, vammaiskortin ja käyt taksilla asioilla. Mikäli kumppani lähtee ulkomaille, otat avustajan mukaan ja lähdette kylään. Ei anneta periksi, otetaan kaikki moninkertaisestivtakaisin. Emme tunne sääliä Suomen päättäjiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan työeläkeyhtiön eläkettä ja paljon pienemmän summan mitään rahaa kuin moni saa Suomessa sosiaalitukeana, sikälimikäli jos työeläkettä ei kerran lasketa sosiaalitueksi oikeistoretoriikan mukaan. En myöskään saa asumistukea koska minulla on kumppani mutta silti maksan jokaisen laskun puoliksi pienestä
Eli sulla on hyväpalkkainenpuoliso, mutta silti kinuat vielä köyhältä Suomelta ahneena lisää rahaa itsellesi. Suomessa puolison tulot vaikuttavat sosiaalitukien määrään, eikä niitä helposti saa, jos puoliso tienaa yhtään mitään
Miksihän muuten jokainen työtön ei voisi myös muuttaa sinne asumaan ja nostamaan asumistukia? Siinä kun työnhakuvelvoitteeseen kirjoittaa osoitteekseen Espanja niin ei tarvitse pelätä työllistymistäkään. Sinne vaan kaikki veronmaksajien rahat, mitä niitä suotta täällä omaksi hyväksi kukaan hautoisikaan
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=190284&…
TÄSSÄ LAINAUS EU TUOMIOISTUIMEN PÄÄTÖKSESTÄ. KO TAKUUELÄKE JONKA MAKSUSTA ULKOMAILLE VOI RUOTSI PIDÄTTÄYTYÄ.
B Ruotsin lainsäädäntö
12. Takuueläke on asumisperusteinen etuus, ja se rahoitetaan verovaroista. Sen tarkoituksena on saada aikaan uusi perusturva, joka on tarkoitettu niille, joilla on ollut pienet tulot tai joilla ei ole ollut lainkaan tuloja. Ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen mukaan tämä eläke, joka vahvistetaan ottaen huomioon muut eläketulot, on sosiaalietuuden luonteinen. Tämän vuoksi sitä pienennetään asteittain siten, että otetaan huomioon ansioeläke, lisäeläke ja eräitä muita etuuksia. Henkilö, jonka eläketulot ja edellä mainitut etuudet ylittävät tietyn kynnyssumman, eivät saa lainkaan takuueläkettä.
(TAKUUELÄKE ON SOSIAALIETUUDEN LUONTEINEN)
Kohta 14
Ennakkoratkaisua pyytänyt tuomioistuin toteaa seuraavaa: [Takuueläkkeen tavoitteena on] uuden perusturvan aikaansaaminen, joka suunnataan niille, joilla on ollut pienet tulot tai joilla ei ole ollut lainkaan tuloja. Takuueläke on näin olleen sosiaalietuuden luonteinen.
17. Tämän vuoksi sitä ei rahoiteta samoista varoista, joista työeläke ja lisäeläke rahoitetaan. Ks. a contrario tuomio 20.1.2005, Noteboom (C101/04, EU:C:2005:51, 27 kohta).
19 Tästä seuraa, että takuueläkkeen saajat eivät välttämättä ole samoja kuin työeläkkeen ja lisäeläkkeen saajat. Ks. a contrario tuomio 20.1.2005, Noteboom (C101/04, EU:C:2005:51, 27 kohta). Takuueläkettä voidaan näet maksaa henkilöille, joilla ei ole lainkaan tuloja, eikä erityisesti minkäänlaista eläkettä. Ks. vastaavasti tämän ratkaisuehdotuksen 12 kohta.
20 Ks. tuomio 29.4.2004, Skalka (C160/02, EU:C:2004:269, 25 ja 26 kohta). Asetuksen N:o 1408/71 10 a artiklan mukaan henkilöille, joihin tätä asetusta sovelletaan, myönnetään 4 artiklan 2 a kohdassa tarkoitettuja maksuihin perustumattomia rahallisia erityisetuuksia yksinomaan sen jäsenvaltion alueella, jonka alueella he asuvat. Tämän vuoksi näitä etuuksia ei ole mahdollista viedä maasta.
____
Huomioikaa päätöksen sanamuoto:
Takuueläke on sosiaalietuuden luonteinen. Ratkaisussa puhutaan takuueläkkeestä, ei kansaneläkkeestä. Väite, jossa kansaneläkettä pidetään sosiaalietuutena on valhetta ja väärää tietoa.
____
EU PÄÄTÖS KOSKEE RUOTSIN TAKUU ELÄKKEEN MAASTA VIENTIÄ.