Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulutus maksulliseksi

Vierailija
21.04.2024 |

"Tänä päivänä kolmasosa ammatillisen opiskelijoista on niitä oppivelvollisia. Heitä me tullaan suojelemaan, Henriksson sanoi.

Mutta

Hallitus päätti kehysriihessään, että ammatillisen koulutuksen rahoitusta vähennetään aikuisten, jo toisen asteen ammatillisen tutkinnon tai korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden ammatillisesta koulutuksesta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lailla he suojelee oppivelvollisia, kun koulutuksesta ei kuitenkaan selviä valmistumiseen asti ulos ilman isoa rahaa?

Vierailija
2/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Politiikastanne kärsivät korostetusti nuoret. Olette leikanneet muun muassa opintotuesta, opiskelijoiden asumistuesta, kuntoutusrahasta, nuorisotyöstä, ja riihessä sama linja jatkui. Nyt romutatte myös maksuttoman toisen asteen, ja monet nuoret ja heidän vanhempansa ovat syystä hyvin hädissään, mutta vielä mitä? Iskette päälle vielä sadan miljoonan leikkauksen ammatilliseen koulutukseen. Arvoisa vastuuministeri Henriksson, eikö teitä hävetä?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse isosta rahasta 

ja oppivelvollisuus lakkaa 18 vuotiaana 

Vierailija
4/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin lakkaa, kyllä ,minkä jälkeen on pakko maksaa kaikki itse, jotta valmistuu eli iso raha liikkuu sitten, viiveellä vain.

Vierailija
5/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen pitää olla maksullista niin oikeasti kiinnostuneille on opetusta ja lorvijat jotka odottaa vaa oppivelvollisuuden loppua saadaan pois kouluista 

ihan tuhlausta tuo oppivelvollisuuden nosto 

Vierailija
6/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa että lapset opiskelee reippaammin 

Vierailija
7/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa että lapset opiskelee reippaammin 

Ei sitä kolmevuotiseksi täsmättyä koulutusta pysty kukaan sooloilemaan nopeammaksi.

Vierailija
8/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin lakkaa, kyllä ,minkä jälkeen on pakko maksaa kaikki itse, jotta valmistuu eli iso raha liikkuu sitten, viiveellä vain.

Ihan hyvä että pitää maksaa itse. Elämässä on niin että itse mitää maksaa. Ilmaista ei ole 

Vierailija
9/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaisille vois laittaa kun ei ne tänne kuitenkaan jää.

Vierailija
10/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lieneekin paikallaan kysyä kokoomukselta, että miten monta kertaa te oikein pystyitte koulutuslupauksen pettämään. Arvon hallitus, te kun leikkaatte opiskelijoilta, te leikkaatte ammatillisesta koulutuksesta, te leikkaatte maksuttomasta toisesta asteesta, Virta hämmästeli."

Vierailija
11/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä että pitää maksaa itse. Elämässä on niin että itse mitää maksaa. Ilmaista ei ole 

Vastasin väitteeseen, että ei muka maksaisi. Maksaa ja ihan helvetisti.

Vierailija
12/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva 15-vuotias on kuitenkin kypsä valitsemaan loppuelämän ammattinsa. Ammatit vaihtuu elämän aikana ja toisaalta korkeakoulutetut haluavat duunariammatin, koska omalle alalle ei välttämättä työllisty. En ymmärrä, miksi tämä on nyt sitten kustannustekijä.

Vierailija
13/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eihän siitä muuta haittaa ole kuin että Pisa tulokset heikkenee.

Mitäs me nuorista välitetään

Vierailija
14/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lieneekin paikallaan kysyä kokoomukselta, että miten monta kertaa te oikein pystyitte koulutuslupauksen pettämään. Arvon hallitus, te kun leikkaatte opiskelijoilta, te leikkaatte ammatillisesta koulutuksesta, te leikkaatte maksuttomasta toisesta asteesta, Virta hämmästeli."

Orpo leikkasi jo VM kaudellaan 190 miljoonaa koulutuksesta, joten siitä on hyvä jatkaa.

Vierailija
15/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu maksaa 10 000e vuosi. Miksi minun se pitäisi maksaa varakkaiden pennuille.

Vierailija
16/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole osaajia ja korkeasti koulutettuja kohta enää. Vain varakkaiden perheiden jälkeläiset opiskelevat. Moni lahjakas jää ilman tutkintoa. Valittu tie vie takaisin 1960 luvun maailmaan. Suomi luokiteltiin siihen aikaan vielä kehitysmaaksi. Ilmeisesti kehitysmaissa pärjäämme tulevaisuuden kilpailussa. 

Vierailija
17/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset perustamaan pieniä kittareita :)

Vierailija
18/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaisille vois laittaa kun ei ne tänne kuitenkaan jää.

En jää minäkään. Koulutus ja osaaminen on täältä hankittu, nyt vien sen mukanani. 

Vierailija
19/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu maksaa 10 000e vuosi. Miksi minun se pitäisi maksaa varakkaiden pennuille.

Lapsille, ei pennuille! 

Vierailija
20/23 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikea suunta. Ollaan totuttu Suomessa ihan liian hyvään. Siihen että opiskelu on jokaisen perusoikeus ja voi suorittaa miten paljon opintoja tahansa yhteiskunnan maksamana. Eihän se voi niin mennä.